Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

laumb

Jeg fikk Mail i går der de informerte om at jeg hadde 5.8 tilgjengelig (har 5.6) og instruerte meg i hvordan jeg kunne oppdatere. Hvis jeg ikke fikk det til skulle jeg booke en time på Skøyen, så kunne de fikse det.

Svarte at den kun gir meg like dårlig bil ihht lading og de andre tingene folk opplever, at jeg ikke trenger de nye funksjonene og at jeg nekter å nedgradere bilen min; miste funksjoner.

Ikke fått noe svar.

Muffinman

Tror nok Tesla ville tenkt seg om en ekstra gang om før de tar vekk funksjoner vi har betalt for og kastrerer ladingen om flere gjorde som deg. Dessverre er du nok medlem av en ganske eksklusiv klubb...

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på fredag 17. januar 2014, klokken 18:39
Tror nok Tesla ville tenkt seg om en ekstra gang om før de tar vekk funksjoner vi har betalt for og kastrerer ladingen om flere gjorde som deg. Dessverre er du nok medlem av en ganske eksklusiv klubb...

Jeg har eller ikke installert 5.8.. og driver å trykker den bort hvær gang jeg skal starte bilen.. nekter å godta *enda* en begrensning på ladinga..!
Fikk du forresten m deg at det er kommet en 22kw lader i Namsos muffinmannen..? :)

laumb

Jeg for min del kunne tenke meg å delta i beta-programmet for FWs og få de tidlig - men etter siste runde kastrering har jeg ombestemt meg.
Problemet er ikke i utgangspunktet at de gjør det - men at de gjør det uten å varsle.

Vil selvfølgelig oppfordre alle andre til ikke å oppgradere mer før vi har bekreftet at det har fikset viktige issues.

For ordens skyld: Dette sier jeg som privatperson og ikke i regi av hverken TOCN eller moderatorrollen.

Muffinman

Sitat fra: Bjørn på fredag 17. januar 2014, klokken 18:55
Fikk du forresten m deg at det er kommet en 22kw lader i Namsos muffinmannen..? :)
Jepp, det er gode nyheter. Men man må vel avtale med firmaet som har satt den opp før bruk?

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på fredag 17. januar 2014, klokken 19:06
Sitat fra: Bjørn på fredag 17. januar 2014, klokken 18:55
Fikk du forresten m deg at det er kommet en 22kw lader i Namsos muffinmannen..? :)
Jepp, det er gode nyheter. Men man må vel avtale med firmaet som har satt den opp før bruk?

Det er mulig.. :) Står ingen skilt hverken for el imot "gjester" men er åpen dag & natt.. ja, jeg har testet..  ::)

eledille

#201
Sitat fra: RaBalder på fredag 17. januar 2014, klokken 07:19
Sitat fra: eledille på fredag 17. januar 2014, klokken 00:18
Hvis jeg setter ned strømmen fra kladden, så reagerer bilen med det samme og går fra 13/13 A til 10/10 A. Men hvis jeg setter opp igjen til 13 A, så reagerer bilen med å vise 10/13 A. Så den ser at den får lov til å trekke 13 A igjen, men den gjør det ikke.

Akkurat dette tilfellet må man kunne klare seg med. Ville hverken kategorisere den som kritisk eller alvorlig. Kanskje "kosmetikk"... :)

Neida, ingen krise, men det er ikke bare kosmetisk heller. Kladden har som sagt en sensor i kontakten og bruker ladeprotokollen til å holde kontroll på temperaturen. Hvis det blir varmt skrur den ned, og hvis det så blir kaldere, så skrur den opp igjen. Det siste får den jo da ikke til.

Noen bruker også styresignalet til å hindre at sikringen går når de f.eks. slår på vannkokeren, og det er store fremtidsplaner for å styre strømtrekket dynamisk for å hindre overbelastning i strømnettet. Hvis MS har et generelt problem med å reagere riktig på ladeprotokollen så går jo ikke dette. Så dersom det er Tesla sin feil, så må de nok fikse det etter hvert :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Sitat fra: Zneip på fredag 17. januar 2014, klokken 12:23
Sitat fra: eledille på fredag 17. januar 2014, klokken 00:18
Hvis jeg setter ned strømmen fra kladden, så reagerer bilen med det samme og går fra 13/13 A til 10/10 A. Men hvis jeg setter opp igjen til 13 A, så reagerer bilen med å vise 10/13 A. Så den ser at den får lov til å trekke 13 A igjen, men den gjør det ikke.

Kanskje Tesla'n ser på slik opp/ned-justering som "ustabil" strøm og reduserer ladestrømmen. Var vel en "feature" som kom med siste SW oppgradering det?

Akkurat den "featuren" der skulle jeg gjerne vært foruten. Nå kan jeg ikke lenger ha noen formening om hvor mye den kommer til å lade på en gitt tid, og da blir det umulig å beregne hvor lenge jeg må befinne meg på samme sted før jeg kan kjøre videre. Det er jo en liten smule ugunstig, kan man vel si.

Men dette burde ikke ha noe med det å gjøre. I dette tilfellet er det laderen som begrenser strømmen etter å ha fått beskjed om å gjøre det fra kladden. Kladden rører ikke strømmen annet enn å slå den helt på eller helt av.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

turfsurf

Hentet bilen fra service på Skøyen i dag. UMC var bl.a tema. De sa at de visste at alle norske UMCer har diverse feilsymptomer, men at FW 5.8.6 slippes på mandag, som spesifikt skal fikse "alt" av dette. De sa og at de har bestillt en større mengde av 3djeparts ladekabler, men at de ikke har kunnet låne de ut enda pga "legal issues" (regner med de tenker på garanti), som nå var i ferd med å bli ordnet. Sa at jeg ville tro at ladeproblemene var fikset når jeg så det med egne øyne. Fikk beskjed om å ta kontakt hvis jeg hadde problemer etter oppdatering, så skulle jeg få 3djeparts kabel. Så det blir nok en ny kabel til uken  ;)

Spurte og om rød adapter, 2-3 mnd var svaret. Greit nok for meg var svaret mitt, trenger det mest til Sverige turer til våren. Fikk da beskjed om at SCer blir bygd ut nedover Sverige ganske raskt.

Ellers må jeg skryte av super service, absolutt førsteklasses, fra ende til annen. Går utenpå alt annet jeg har opplevd, inkludert tyske premium merker. Må til Tyskland for å finne lignende.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

#204
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. januar 2014, klokken 22:27
Spurte og om rød adapter, 2-3 mnd var svaret.
Det betyr at lovet levering i Q1 fort kan bli utsatt med 2 Tesla-uker.

For øvrig veldig spent på hva slags ladekabler de har skaffet. 13/16A holder ikke for mange.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på fredag 17. januar 2014, klokken 22:32
For øvrig veldig spent på hva slags ladekabler de har skaffet. 13/16A holder ikke for mange.

Er nok standard 13A salto kabel. Greit nok for meg, da det holder for dag til dag bruk, så kan jeg dra frem UMCen når jeg trenger noe mere. På tur så passerer jeg stort sett SC, så det er ikke noe problem. Hadde bare vært deilig å kunne plugge i bilen i garasjen uten å tenke noe mere på det...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ofn

Enten må alle få gratis tredjeparts ladekabel eller så kan ingen få. Jeg kjøpte Salto-kabel en uke etter jeg mottok bilen, før det brukte jeg UMC'en slik at den ikke ga problemer. Allerede i september skjønte jeg av innleggene her på forumet at den UMC'en ikke var til å stole på og ikke hadde den funksjonaliteten den skulle. Det var fullstendig uakseptabelt for meg, og jeg ønsket ikke å ødelegge gleden av ny elbil med å måtte bekymre meg for noe så banalt som lading av bilen, derfor kjøpte jeg Salto-kabelen. Tesla skulle levert ut denne eller tilsvarende til alle for lenge siden.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

turfsurf

Sitat fra: ofn på fredag 17. januar 2014, klokken 22:49
Enten må alle få gratis tredjeparts ladekabel eller så kan ingen få. Jeg kjøpte Salto-kabel en uke etter jeg mottok bilen, før det brukte jeg UMC'en slik at den ikke ga problemer. Allerede i september skjønte jeg av innleggene her på forumet at den UMC'en ikke var til å stole på og ikke hadde den funksjonaliteten den skulle. Det var fullstendig uakseptabelt for meg, og jeg ønsket ikke å ødelegge gleden av ny elbil med å måtte bekymre meg for noe så banalt som lading av bilen, derfor kjøpte jeg Salto-kabelen. Tesla skulle levert ut denne eller tilsvarende til alle for lenge siden.

Les litt nøye, det er ikke snakk om å få. Jeg uttrykte at hvis det ikke ble i orden med denne oppdateringen, så ville jeg låne 3djeparts kabel som er stabil inntil de har fikset UMCen.

Synes det er helt rimelig at de som ikke har problemer med lading ikke blir tilsendt noe de ikke har behov for. Ønsker selv ikke denne kabelen pga funksjonalitet, kun pga av stabilitet. Hvis man ikke er mere plaget en at man ikke gidder å ta kontakt / levere en klage, da trenger man i mine øyne ikke ny kabel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mindgame

Det kommer sak om ladeproblemer med Tesla i minusgrader i morgendagens Dagens Næringsliv.

Tesla erkjenner problemene, står det.

"-Noen norske Model S-kunder har nylig beskrevet problemer under lading av bilene sine i temperaturer under null. Våre ingeniører har kontaktet de involverte kundene og våre teknikere analyserer data og foretar tester i Norge nå, sier kommunikasjonssjef Esben Pedersen til DN"

Videre står det:

"Tesla har byttet leverandør av ladekablene og nye skal være på vei ut til kundene".



Muffinman

#209
Innrømmer altså en liten synd for å komme unna med en større, akkurat slik jeg lærte når jeg var barn.

Man glemmer altså glatt å nevne at ladingen ikke fungerer som den skal når det er plussgrader?

At det er nye kabler på vei ut til oss tror jeg ikke før jeg får se det. De kommer vel om noen Tesla-uker? Riktig uttalelse ville vel være noe slik
SitatWe screwed up designing the charging system for the Norwegian power grid, and try as hard as we can to hide it for as long as we can to avoid influencing our share value, scare new customers away and buy us as much time as possible to rectify the problem. Instead of doing the latter we spent much of our resources to brag about the car`s excellent winter performance to boost sales in cold areas, even though winter performance has some serious flaws.

EDIT: Skrevet litt på frammandlandsk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA