Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

eledille

Sitat fra: FrodeW på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:02
Kommer "kanskje" en software oppdatering til tirsdag, skal visst løse alt via software!

Hvis de kan oppdatere firmware i UMC'en fra bilen, så kanskje. Ellers har jeg vanskelig for å tro det, siden det å bytte ut UMC til Mennekes som ved et trylleslag løste alle problemer for meg.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

arnljon

Dersom det er slik at forskjellen på Mennekes-laderen og UMCen er at Mennekes ikke sender styresignal til bilens hovedlader, og dermed ikke gir noen signaler som kan feiltolkes, er det fullt mulig at hele ladeproblematikken løses ved å oppgradere SW som styrer hovedladeren i bilen.
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

eledille

#182
Mennekes-laderen sender styresignal i bøtter og spann. Jeg kan regulere strømmen opp og ned som jeg vil med panelet på kabelklumpen, og  bilen lystrer.

Ikke bare det, men den har termistor i Schukoen, og den regulerer strømmen både ned og eventuelt opp igjen hvis den merker overoppheting (har ikke testet dette).
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Øyvind.h

Hadde vært flott om alt lar seg løse med sw-oppdatering, men det tror jeg først når jeg ser det. Rødblinkende UMC`er er jeg sterkt tvilende til om lar seg reparere med endret sw i bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arnljon

Sitat fra: eledille på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:23
Mennekes-laderen sender styresignal i bøtter og spann. Jeg kan regulere strømmen opp og ned som jeg vil med panelet på kabelklumpen, og  bilen lystrer.
Og det ligger ingen "struper" i ladekladden?
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

eledille

#185
Sitat fra: arnljon på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:27
Sitat fra: eledille på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:23
Mennekes-laderen sender styresignal i bøtter og spann. Jeg kan regulere strømmen opp og ned som jeg vil med panelet på kabelklumpen, og  bilen lystrer.
Og det ligger ingen "struper" i ladekladden?

Struping er vel neppe del av Type 2-protokollen, og om man ville gjøre noe sånt så er det jo ufattelig mye enklere å gjøre det med styresignalet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

FrodeW

Ble også fortalt at mye vil bli fikset med 6.0

Bjørn

Sitat fra: eledille på torsdag 16. januar 2014, klokken 18:58
Sitat fra: Bjørn på torsdag 16. januar 2014, klokken 14:38
Hum.. er du sikker..? grunnen til at jeg mente dette er fordi jeg har sett på sig.tenner-måleren min at når bilen har stått en stund, og jeg låser opp og sig.tenner slår seg på, så står det ca 12,3V 2-3 sekunder.. så trapper det seg opp til 14-15V.. Jeg tolket dette som at 12V bat. da lå på tomgangs spenning..
Men selvsagt er d mulig dette bare var tilfeldig, og DC/DC ligger å føler på 12V bat. og bare kobler inn når nødvendig.. ?!

Det stemmer, det er vlsst den vanlige måten å gjøre det på. Thinken gjør det samme. De måler 12-volten kontinuerlig og kobler inn DC-DC når det blir for lavt, og kobler den ut igjen når de synes at batteriet er fulladet.

Når du slår på bilen så kommer også DC-DC'en på. Med litt dårlig 12 V-batteri på en Think så hører du på vifta når den slår inn :) Thinken har vannkjølt DC-DC, og innimellom hører man vannpumpa summe når man går forbi når den står parkert. Da lader den servicebatteriet.

Okai.. :) mod s er min første el-bil.. så man er litt novise på dette m måten tingene surrer ilag på..  ::)

ebbrey

Sitat fra: FrodeW på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:43
Ble også fortalt at mye vil bli fikset med 6.0

Mener å ha hørt ate de har hatt ingeniører fra USA som jobber med firmware her i norge for å utvikle 6.0 updaten.

Fint om den kommer raskt :)

Kanskje 6.0 updaten kommer i posten? :P
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Milzit

Sitat fra: FrodeW på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:43
Ble også fortalt at mye vil bli fikset med 6.0
Jeg ble også fortalt det på Skøyen...venter til den kommer før jeg irriterer meg mer om ladeproblemer...

eledille

#190
Nå har jeg funnet noe som ikke virker med Mennekes' Schuko-kabel.

Hvis jeg setter ned strømmen fra kladden, så reagerer bilen med det samme og går fra 13/13 A til 10/10 A. Men hvis jeg setter opp igjen til 13 A, så reagerer bilen med å vise 10/13 A. Så den ser at den får lov til å trekke 13 A igjen, men den gjør det ikke.

Jeg trodde den økte begge tallene, forrige gang jeg testet så jeg at den reagerte, men jeg gikk tydeligvis glipp av at det ene tallet ikke endret seg. Ikke helt lett å se tallene fra bak der hvor kladden ligger.

Jeg er ganske overbevist om at dette er Tesla sin feil og ikke Mennekes'...  ::)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

RaBalder

Sitat fra: eledille på fredag 17. januar 2014, klokken 00:18
Hvis jeg setter ned strømmen fra kladden, så reagerer bilen med det samme og går fra 13/13 A til 10/10 A. Men hvis jeg setter opp igjen til 13 A, så reagerer bilen med å vise 10/13 A. Så den ser at den får lov til å trekke 13 A igjen, men den gjør det ikke.

Akkurat dette tilfellet må man kunne klare seg med. Ville hverken kategorisere den som kritisk eller alvorlig. Kanskje "kosmetikk"... :)

Zneip

Sitat fra: eledille på fredag 17. januar 2014, klokken 00:18
Hvis jeg setter ned strømmen fra kladden, så reagerer bilen med det samme og går fra 13/13 A til 10/10 A. Men hvis jeg setter opp igjen til 13 A, så reagerer bilen med å vise 10/13 A. Så den ser at den får lov til å trekke 13 A igjen, men den gjør det ikke.

Kanskje Tesla'n ser på slik opp/ned-justering som "ustabil" strøm og reduserer ladestrømmen. Var vel en "feature" som kom med siste SW oppgradering det?
Nord Trøndelag | X90D

Maartensommer

Sitat fra: FrodeW på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:43
Ble også fortalt at mye vil bli fikset med 6.0

Skeptisk. Tesla har en tendens til å fjerne en del nytte funksjoner for å rette opp andre feil i SW updates. Litt som ett skritt frem og to tilbake.........

Bjørn

Sitat fra: Maartensommer på fredag 17. januar 2014, klokken 15:22
Sitat fra: FrodeW på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:43
Ble også fortalt at mye vil bli fikset med 6.0

Skeptisk. Tesla har en tendens til å fjerne en del nytte funksjoner for å rette opp andre feil i SW updates. Litt som ett skritt frem og to tilbake.........

Deler den meningen..! Og det er egentlig jævlig synd..  :-\ For en "oppdatering" skal være nettopp det..! ikke en neddattering..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA