Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. januar 2014, klokken 09:06
Sitat fra: Cirion på mandag 13. januar 2014, klokken 08:50
Det kommer en fiks, og den burde ha kommet før, men det stopper da ingen å bruke bilen.

Ikke ? F.eks på fredagen så kjørte jeg ca 25 mil, hadde vel 8 mil range igjen når jeg kom hjem. Satte i UMCen, så at det blinket grønt, og gikk inn. Skulle til Sverige morgenen etter, en 16-17 mils tur. Hadde jeg ikke dobbeltsjekket litt senere, og sett at den ikke ladet, så ville jeg måttet kansellere turen dagen etterpå. Det stopper meg fra å bruke bilen.

Enda værre er de tilfellene når den faktisk stopper å lade etter å ha ladet en stund, si at den stopper etter man har lagt seg for natten, det har man ikke mulighet til å fange opp. Det siste jeg gjør før jeg legger meg er å sjekke at bilen lader, det samme når jeg står opp. Det er rett og slett håpløst og for dårlig.

Helt enig. Jeg har også hatt ladestopp etter noen timer begge nettene i helga - og det er ikke akeptabelt i det hele tatt. I går kveld begynte mystisk nok bilen å lade igjen, uten at jeg gjorde noe, og det var også like kaldt. Jeg kontaktet Tesla Trondheim mens den fortsatt nektet å lade, så de skal få se på den. Kan ikke ha denne uforutsigbarheten.

Spørsmål: kan man se i Visible Tesla om batterivarmer er aktiv under lading? Er det verdien på Battery current som sier noe om dette, eller er det annet?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

jkirkebo

Sitat fra: ElRey på mandag 13. januar 2014, klokken 09:05
Det er ikke bare velstand å lade med Type 2 kabel på mode 3 ladepunkt heller. Vær obs på at det kan være vanskelig å lade med Mode 3 ladepunkt som er 230V. Det viser seg ved at den ikke vil starte opp lading, men sier at "charging will start momentarily" uten at noe skjer.

Er det noen som har ladet med type 2 kabelen på mode 3 ladepunkt og fått det til å fungere vil jeg gjerne få vite fabrikat.

Jeg har ladet mange ganger med Type 2 på en 16A 230V stolpe fra Garo. Har den vanlige Type 2 kabelen fra Salto.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cirion

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 13. januar 2014, klokken 09:15
Se denne , her har noen kjøpt en Volvo lader :

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11674.0.html


Hva med å organiserer kjøpeturer til karlstad for innkjøp av ladere ? Jeg er med.
Kunne vært noe, de har 2 typer og 2 lengder, Shuco og CEE.

Kunne selv tenkt meg en CEE på 8M.

Schuko connector (Mode 2), Image: 2
Part. No.   Description   
30644857   8 metres, Max 13 A, Excl. CH, DE, IT, GB   
30659650   4.5 metres, Max 13 A, Excl. CH, DE, IT, GB   
CEE connector (Mode 2), Image: 3
Part. No.   Description   
30644859   8 metres, Max 16 A   
30644858   4.5 metres, Max 16 A

http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/en-GB/NL/V60/2013/all/all/L.H.D/ShowDocument/VCC-467195
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

ebbrey

Det mest stabile ladepunktet jeg har er en salto lader på 230V IT lasket til å gi 32A. Aldri en eneste feilmelding. Kan starte og stoppe lading. Står utendørs.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

turfsurf

Sitat fra: frskby på mandag 13. januar 2014, klokken 08:45
Tesla ringte meg nå, og jeg kunne komme å hente ny ladekabel i dag.

Hvem snakket du med får å få til dette ?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

asa

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. januar 2014, klokken 07:44
Ladet på 5 A i 5-6 minus forrige døgn og overvåket det hele med Visible Tesla. Power-grafen forteller at det ble trukket noen KW fra batteriet i noen minutter med noen timers mellomrom gjennom natta. Det tolker jeg som at varmeren slår inn og holder batteriet over en minimumstemperatur slik at det kan ta lading, også med range mode påslått.

Batteriet var dog ikke såpass varmt at det gav regen neste dag.

Sjekket også med Visible Tesla i løpet av natten. Hadde bilen på sakte lading (10A) slik at den ikke skulle bli ferdig å gå i charge cable problem. Hadde forventet at den trakk litt innimellom med -12 ute, men det skjedde ikke. Til tross for to fulle kupevarmer-sykler før avreise var regen nesten helt begrenset. Skulle gjerne ønske at det gikk an å skru på mer forhåndsvarming av batteriet manuelt.

Sjøhyene

#66
Sitat fra: frskby på mandag 13. januar 2014, klokken 08:45
Tesla ringte meg nå, og jeg kunne komme å hente ny ladekabel i dag. Det skal jeg gjøre. Viser det seg at også dette får problemer i kulda blir det bråk her, og en tlf til media er ikke langt unna. Dette er vår familiebil og skaper store problemer om vi ikke kan stole på denne. Da selges skiten og kjøper en A7 i stedet. Ikke lyst, men er nødt til å ha en bil som ikke funker bare til utstilling.

Er nok desverre sånn at negative PR er en av få ting som store selskaper virkelig er redde for. Jeg tenker derfor at kanskje tiden er inne for å lage en "media sak" av dette. Tesla har hatt lang tid nå på å fikse noe som er super kritisk for en elbil. Signalene de sender får det jo til og med til å se ut som de ikke tar det på alvor.

Ganske sikker på at de hadde løst problemet på under en uke hvis dette hadde blitt kjent verden over.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

RuneW

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 13. januar 2014, klokken 09:57

Er nok desverre sånn at negative PR er en av få ting som store selskaper virkelig er redde for. Jeg tenker derfor at kanskje tiden er inne for å lage en "media sak" av dette. Tesla har hatt lang tid nå på å fikse noe som er super kritisk for en elbil. Signalene de sender får det jo til og med til å se ut som de ikke tar det på alvor.

Jeg må si jeg er utrolig imponert over hvor tålmodige dere med stadige ladeproblemer er. Jeg hadde flydd fullstendig i flint om noe så grunnleggende ikke hadde fungert stabilt på min bil (og Tesla ikke hadde tatt det alvorlig). Skjønner ikke hva dere venter på - det er bare å få det ut i media med en gang (eller i det minste true med det). Tesla har seg selv å takke.

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

frskby

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. januar 2014, klokken 09:38
Sitat fra: frskby på mandag 13. januar 2014, klokken 08:45
Tesla ringte meg nå, og jeg kunne komme å hente ny ladekabel i dag.

Hvem snakket du med får å få til dette ?
Husker ikke navnet, men en svensk dame. Er jo nødt til å få ny kabel når min ikke funker i kuldegrader.
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

frskby

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 13. januar 2014, klokken 09:57
Sitat fra: frskby på mandag 13. januar 2014, klokken 08:45
Tesla ringte meg nå, og jeg kunne komme å hente ny ladekabel i dag. Det skal jeg gjøre. Viser det seg at også dette får problemer i kulda blir det bråk her, og en tlf til media er ikke langt unna. Dette er vår familiebil og skaper store problemer om vi ikke kan stole på denne. Da selges skiten og kjøper en A7 i stedet. Ikke lyst, men er nødt til å ha en bil som ikke funker bare til utstilling.

Er nok desverre sånn at negative PR er en av få ting som store selskaper virkelig er redde for. Jeg tenker derfor at kanskje tiden er inne for å lage en "media sak" av dette. Tesla har hatt lang tid nå på å fikse noe som er super kritisk for en elbil. Signalene de sender får det jo til og med til å se ut som de ikke tar det på alvor.

Ganske sikker på at de hadde løst problemet på under en uke hvis dette hadde blitt kjent verden over.

Funker ikke kabelen jeg får i ettermiddag er jeg helt klar på å gå til media. Tesla fortjener ikke bare skryt i media som de stort sett har fått foruten brannene. Lading er en helt vesentlig del av denne bilen, og funker ikke dette kan ikke bilen benyttes. Jeg kjøper ikke salto kabel for mine penger. Dette får evt Tesla betale. Hvis ikke skal de få tre muligheter ellers hever jeg kjøpet. Iallefall prøver... :P
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

Kilroy

Jeg ladet utendørs på Røros i går, ladet kun 1 time, utendørs -24 grader, fungerte helt fint, ladet seinere på 2 plasser i -16, i flere timer også utendørs, fungerte prikkfritt. Skal sies at jeg aldri har hatt problemer med å starte lading siden jeg fikk bilen. Kun 12 volt meldinger hvis bilen står etter ferdig lading, som mange andre sliter med! Men bekymrer meg også for kvaliteten på UMC-en.... Håper det ordner seg for deg frskby!
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

OW

Jeg lurer på hvorfor Tesla ikke er mer aktive i forhold til dette...

Kan det være sånn at mange av de som har ladeproblemer ikke melder ifra til Tesla? Om de får det til ved å snu litt rundt, trykke på brems, stå på hodet og slå floke så funker det, og da sier man ikke ifra? Lading skal bare funke. Om jeg hadde opplevd det samme ved lading av mobiltelefon eller bærbar PC så hadde den gått tilbake på reklamasjon. Jeg har ingen intensjon om å finne meg i at jeg må snu støpsel eller utføre rituale handlinger for å få det til å virke.

Hva med å lage en avstemming? Kanskje det allerede er laget en?

Kan være greit med mulighet til å huke av på spesifikt type problem, og en avhuking på at man opplever problemer (som ville vært totalen over alle som opplever problemer)

F.eks:
- Jeg opplever ladeproblemer (alle som opplever problemer huker av her - dette er totalen)
- Jeg må innimellom snu kabelen for å få ladet
- Jeg får feilmelding og må innimellom prøve flere ganger
- Jeg har opplevd problemer med lading i kulda
etc.

Jeg føler ikke jeg har oversikt for å lage en avstemming, men kanskje noen som føler de har litt mer oversikt kan lage en?

Det hadde også vært gode tall å komme til Tesla med. Da blir det mer tydelig at det er mange, eller få som har problemer. Jeg er enig i at det på et tidspunkt er greit å gå til media om det ikke løser seg. Lading er så viktig at det bare må fungere, men det er også slitsomt for alle som har, eller venter på bil å få oppgulpene fra alle skeptikerne som leser og elsker å koser seg meg riper i Tesla lakken.

De fleste som kjøper bilen har jeg inntrykk av at ønsker å beholde den lenge. Å løse problemene sammen med Tesla er å foretrekke, men om Tesla ikke tar tak i problemer og informerer om at de jobber med løsninger så er det vanskelig å ikke ta ibruk drastiske virkemidler, som media er. Håper Tesla følger med her, og klarer å ta tak i dette på en god måte  :)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Sjøhyene

Har lest om ladeproblemer siden rundt da jeg bestemte meg for å bestille i september. Tror derfor det er rimelig å annta at det å jobbe "med" Tesla ikke fungerer spesielt bra.
Ergo, bør de av dere som fortsatt har problemer vurdere å ta det ett niva høyere. Tipper det er akkurat det som skal til for at ting skal bli gjort.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

tony@lunatech.no

#73
Sitat fra: frskby på mandag 13. januar 2014, klokken 10:39
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 13. januar 2014, klokken 09:57
Sitat fra: frskby på mandag 13. januar 2014, klokken 08:45
Tesla ringte meg nå, og jeg kunne komme å hente ny ladekabel i dag. Det skal jeg gjøre. Viser det seg at også dette får problemer i kulda blir det bråk her, og en tlf til media er ikke langt unna. Dette er vår familiebil og skaper store problemer om vi ikke kan stole på denne. Da selges skiten og kjøper en A7 i stedet. Ikke lyst, men er nødt til å ha en bil som ikke funker bare til utstilling.

Er nok desverre sånn at negative PR er en av få ting som store selskaper virkelig er redde for. Jeg tenker derfor at kanskje tiden er inne for å lage en "media sak" av dette. Tesla har hatt lang tid nå på å fikse noe som er super kritisk for en elbil. Signalene de sender får det jo til og med til å se ut som de ikke tar det på alvor.

Ganske sikker på at de hadde løst problemet på under en uke hvis dette hadde blitt kjent verden over.

Funker ikke kabelen jeg får i ettermiddag er jeg helt klar på å gå til media. Tesla fortjener ikke bare skryt i media som de stort sett har fått foruten brannene. Lading er en helt vesentlig del av denne bilen, og funker ikke dette kan ikke bilen benyttes. Jeg kjøper ikke salto kabel for mine penger. Dette får evt Tesla betale. Hvis ikke skal de få tre muligheter ellers hever jeg kjøpet. Iallefall prøver... :P

Når man ser hvor mye dekning og oppmerksomhet et 'ikkeproblem' som bilbranner får når det gjelder Tesla så kan jeg bare tenke meg hvor mye oppmerksomhet et faktisk problem vil få. Om dette hadde blitt dekket i Norge er jeg sikker på at det hadde blitt plukket opp av internasjonal presse også... Personlig ønsker jeg Tesla alt godt for å ha laget et så banebrytende produkt, men når relativt enkle og billige løsninger eksisterer på svært store problemer så blir det bare irriterende om det ikke løses raskt.
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

petersv

Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 01:49
En mulig løsning for dem som savner rødt adapter.. og som ønsker å trekke mer en 13A enfas.. Noen som vil vite mer..?!  ::)

25A trekk med UMC enfas gjennom rødt adapter? Fortell mer :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA