Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

tony@lunatech.no

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. januar 2014, klokken 06:52
Sitat fra: Lunatech på mandag 13. januar 2014, klokken 06:02
Mulig det står litt spredt rundt på forumet her, men kunne vært interessant å høre hva Tesla sier til alle dere som har dette problemet når dere kontakter dem.

Det kan jeg godt fortelle, jeg reklamerte formellt, og ga de frist til å utbedre. De var ikke villige til å dekke 3djeparts ladekabel av noe slag. De sendte meg blått adpater, og sa "vi får se om det løser problemet", noe det selvfølgelig ikke gjorde. Dette var Tesla sentralt. Skal levere bilen på service i morgen, hvis de ikke har en annen innstilling, så bærer det i retten. Å ikke kunne bruke bilen pga kjente feil med kjente muligheter for utbedring, det er ikke akseptabelt. Bagatellmessige feil som DAB mm, det kan jeg leve med en stund, men å risikere å strande pga ladeproblemer, det er ikke akseptabelt.

Hold oss gjerne oppdatert på fremdrift (eller mangel på det...) Helt merkelig at de ikke tar dette mere seriøst. Tesla har høstet fantastiske og velfortjente lovord i alt av media og det er et merkenavn som media elsker å blåse opp... Ser for meg at det bare er et spørsmål om tid før dette eksploderer i overskrifter som "Tesla er ikke bygget for Norske vinter" eller "Kundene raser over manglende oppfølging fra Telsa" Synd da det jo her ikke en gang er selve bilen det er snakk om, men en ekstern (men kritisk) komponent.
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

drFloyd

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. januar 2014, klokken 06:52
Sitat fra: Lunatech på mandag 13. januar 2014, klokken 06:02
Mulig det står litt spredt rundt på forumet her, men kunne vært interessant å høre hva Tesla sier til alle dere som har dette problemet når dere kontakter dem.

Det kan jeg godt fortelle, jeg reklamerte formellt, og ga de frist til å utbedre. De var ikke villige til å dekke 3djeparts ladekabel av noe slag. De sendte meg blått adpater, og sa "vi får se om det løser problemet", noe det selvfølgelig ikke gjorde. Dette var Tesla sentralt. Skal levere bilen på service i morgen, hvis de ikke har en annen innstilling, så bærer det i retten. Å ikke kunne bruke bilen pga kjente feil med kjente muligheter for utbedring, det er ikke akseptabelt. Bagatellmessige feil som DAB mm, det kan jeg leve med en stund, men å risikere å strande pga ladeproblemer, det er ikke akseptabelt.
Støttes full ut!

D.O

#47
Sitat fra: D.O på mandag 13. januar 2014, klokken 00:34
Da har bilen stått 1,5t på 5A ~ 1kW og merker ikke annet en at lade tid steg fra ca 5 t til 17t. Jeg hadde altså 26mil da jeg begynte å lade og det er vel ca 34mil på maks daily? Dvs 8 mil å lade på 5-6 timer, noe som stemmer godt med 13 A. Men da ser jeg ikke at der går noe til oppvarming av batteri. Mulig bilen kutter lading og så varmer og at dette derfor ikke kommer med i tiden til ladingen.
Lar bilen stå med 5A til i morgen, er samme temp (-17) men blåser mere ute nå.
bilen har nå stått og ladet i 5timer siden sist på 5A. Totalt har den øket med 28km typical. 28km/5t= 5,6km/t
bilen bruker 200wh/km typical: 5,6x200=1120W. Spenningen lå på 236V.
1120w/236V=4,745A
altså gikk 95% av de opplyste 5A på skjermen til lading. Det konkluderer jeg med at bilen ikke varmer batteriet. Mulig 5A er så lite at den ikke trenger å varme, evt at det er tilstrekkelig med det lille tapet som oppstår?
Fullt mulig jeg regnet feil, da jeg ikke akkurat er helt våken ennda. Er fortsatt nesten like kaldt -15 nå.

Edit:rettet en komma feil
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

Ladet på 5 A i 5-6 minus forrige døgn og overvåket det hele med Visible Tesla. Power-grafen forteller at det ble trukket noen KW fra batteriet i noen minutter med noen timers mellomrom gjennom natta. Det tolker jeg som at varmeren slår inn og holder batteriet over en minimumstemperatur slik at det kan ta lading, også med range mode påslått.

Batteriet var dog ikke såpass varmt at det gav regen neste dag.

bakskj

Sitat
Hold oss gjerne oppdatert på fremdrift (eller mangel på det...) Helt merkelig at de ikke tar dette mere seriøst. Tesla har høstet fantastiske og velfortjente lovord i alt av media og det er et merkenavn som media elsker å blåse opp... Ser for meg at det bare er et spørsmål om tid før dette eksploderer i overskrifter som "Tesla er ikke bygget for Norske vinter" eller "Kundene raser over manglende oppfølging fra Telsa" Synd da det jo her ikke en gang er selve bilen det er snakk om, men en ekstern (men kritisk) komponent.

Ser for meg bilde av 5 bileiere fra forumet her med sur mine med en UMC i forgrunnen på forsiden av VG. Tipper TESLA gjør noe ganske raskt da.. er helt sjokkert over at det er ingen løsning fra TESLA når det er NULL problemer med kabel fra tredjepart.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Øyvind.h

Sitat fra: skjalg på mandag 13. januar 2014, klokken 08:01
Sitat
Hold oss gjerne oppdatert på fremdrift (eller mangel på det...) Helt merkelig at de ikke tar dette mere seriøst. Tesla har høstet fantastiske og velfortjente lovord i alt av media og det er et merkenavn som media elsker å blåse opp... Ser for meg at det bare er et spørsmål om tid før dette eksploderer i overskrifter som "Tesla er ikke bygget for Norske vinter" eller "Kundene raser over manglende oppfølging fra Telsa" Synd da det jo her ikke en gang er selve bilen det er snakk om, men en ekstern (men kritisk) komponent.

Ser for meg bilde av 5 bileiere fra forumet her med sur mine med en UMC i forgrunnen på forsiden av VG. Tipper TESLA gjør noe ganske raskt da.. er helt sjokkert over at det er ingen løsning fra TESLA når det er NULL problemer med kabel fra tredjepart.
Eller enda bedre - hva om vi holder UMC dinglende over en søppelkasse, mens vi forteller gråtende om våre traumatiske opplevelser med blått lys fra ladeporten  :D

Spøk til side - jeg gir Tesla en måned til før jeg sender samme krav som flere andre (dvs. kjøper tredjeparts-utstyr og krever beløpet refundert).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslanewbie

#51
Anbefaller dere å snakke med ledelsen i Amsterdam direkte! Veit at det er noen personer der som er svært intresserte i at tesla gir best mulig service.

Noen ganger blir info filtrert av norske medarbeidere som muligens ikke viderefører problem til ledelsen for å fremstå som effektive..

Snakk med dem høyere opp .

For eks EU Sales director...

Eller bedre : EU Customer Experience Manager

Et poeng er å informere om amt tesla ikke klarer norsk vinter og at UMC ikke fungerer som den skall og at dere nå er så pass mange nå at media innen kort tar tak i saken..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

frskby

Tesla ringte meg nå, og jeg kunne komme å hente ny ladekabel i dag. Det skal jeg gjøre. Viser det seg at også dette får problemer i kulda blir det bråk her, og en tlf til media er ikke langt unna. Dette er vår familiebil og skaper store problemer om vi ikke kan stole på denne. Da selges skiten og kjøper en A7 i stedet. Ikke lyst, men er nødt til å ha en bil som ikke funker bare til utstilling.
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

Cirion

Jeg har selv grønn melding om "Charge cable error" etter endt lading, men har ikke opplevd å ikke kunne lade før. Nermer meg nå 14 000km og lader nå endelig på blått adapter også.

Det eneste som er minus, er at vedlikeholds lading ikke fungerer når meldingen over slår til, og det er ikke mulig å starte lading på mobil.

Må vel være fler enn meg som opplever lading som helt uproblematisk? Det kommer en fiks, og den burde ha kommet før, men det stopper da ingen å bruke bilen. De som har hatt defekt UMC har fått ny. Jeg har fortsatt den jeg fikk i August.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

bakskj

Sitat fra: frskby på mandag 13. januar 2014, klokken 08:45
Tesla ringte meg nå, og jeg kunne komme å hente ny ladekabel i dag. Det skal jeg gjøre. Viser det seg at også dette får problemer i kulda blir det bråk her, og en tlf til media er ikke langt unna. Dette er vår familiebil og skaper store problemer om vi ikke kan stole på denne. Da selges skiten og kjøper en A7 i stedet. Ikke lyst, men er nødt til å ha en bil som ikke funker bare til utstilling.

Blir svært interessant å få klarhet i om de nye kablene fungerer like bra som tredjepart. De gamle er tydeligvis ikke verdt kobberet de inneholder en gang.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Jærbuen

Sitat fra: buylove på søndag 12. januar 2014, klokken 19:04
Hei!
Ja det ser ut til at alt annet en Tesla sitt original utstyr funker. Jeg mener at dersom jeg må kjøpe ekstra lade utstyr så burde Tesla betale det så lenge jeg var lovet at medfølgende UMC og adaptere skulle fungere. Det jeg så for meg når jeg bestemte meg for bilen var at jeg burde ha en Type 2 kabel, ellers ville jeg greid meg fint med det utstyret som følger med dersom det fungerte. Noe jeg tok som en selvfølge helt til jeg fikk bilen og begynte og lese om lade problemene på forumet her.

Hvor mange av dere med disse UMC-problemene har meldt dette inn til Tesla, og bedt om en plan og hva som skal gjøres for å få løst dette? En el.bil uten en fungerende ladekabel er jo dødsdømt! Jeg bruker ikke tsenvis av kroner ekstra for at Tesla skal få seg en "sovepute"  >:(
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Øyvind.h

Sitat fra: frskby på mandag 13. januar 2014, klokken 08:45
Tesla ringte meg nå, og jeg kunne komme å hente ny ladekabel i dag. Det skal jeg gjøre. Viser det seg at også dette får problemer i kulda blir det bråk her, og en tlf til media er ikke langt unna. Dette er vår familiebil og skaper store problemer om vi ikke kan stole på denne. Da selges skiten og kjøper en A7 i stedet. Ikke lyst, men er nødt til å ha en bil som ikke funker bare til utstilling.
Ikke for å skuffe deg, men jeg fikk ny kabel for en uke siden og den er like trøblete.

Men å selge bilen og kjøpe en A7 ville jeg ikke gjort. Da må det være mye enklere å kjøpe en tredjeparts lader og kreve denne dekket av Tesla? Etter en helg på fjellet meg godt under tyve minusgrader kan jeg vel si at enkelte ting på bilen kunne vært bedre ift å takle vinter, men det er også mye positivt ved vinter-egenskapene slik at bildet ikke er litt sammensatt. Og tyve minus er heller ikke helt dagligdags. Gjør at man lengter tilbake til sommeren med åpent glasstak og enorm rekkevidde :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Joakim Sveli

Det er ikke bare velstand å lade med Type 2 kabel på mode 3 ladepunkt heller. Vær obs på at det kan være vanskelig å lade med Mode 3 ladepunkt som er 230V. Det viser seg ved at den ikke vil starte opp lading, men sier at "charging will start momentarily" uten at noe skjer.

Er det noen som har ladet med type 2 kabelen på mode 3 ladepunkt og fått det til å fungere vil jeg gjerne få vite fabrikat.

Mode 3 400V med type 2 kabel fungerer problemfritt.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

turfsurf

Sitat fra: Cirion på mandag 13. januar 2014, klokken 08:50
Det kommer en fiks, og den burde ha kommet før, men det stopper da ingen å bruke bilen.

Ikke ? F.eks på fredagen så kjørte jeg ca 25 mil, hadde vel 8 mil range igjen når jeg kom hjem. Satte i UMCen, så at det blinket grønt, og gikk inn. Skulle til Sverige morgenen etter, en 16-17 mils tur. Hadde jeg ikke dobbeltsjekket litt senere, og sett at den ikke ladet, så ville jeg måttet kansellere turen dagen etterpå. Det stopper meg fra å bruke bilen.

Enda værre er de tilfellene når den faktisk stopper å lade etter å ha ladet en stund, si at den stopper etter man har lagt seg for natten, det har man ikke mulighet til å fange opp. Det siste jeg gjør før jeg legger meg er å sjekke at bilen lader, det samme når jeg står opp. Det er rett og slett håpløst og for dårlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Teslanewbie

Se denne , her har noen kjøpt en Volvo lader :

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11674.0.html


Hva med å organiserer kjøpeturer til karlstad for innkjøp av ladere ? Jeg er med.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA