P85 vs P85+ - noen (pussige) betraktninger

Startet av Muffinman, onsdag 08. januar 2014, klokken 18:09

« forrige - neste »

Muffinman

Kjørte i dag gode 20 mil med min egen P85 på 19" med Hakka R2 for så å hoppe direkte over i en loaner for nye 20 mil. Sistnevnte hadde like felger, men Hakka piggdekk.

Benyttet anledningen til å legge ekstra godt merke til hvordan fjæringen oppførte seg siden jeg opplever min bil som veldig stiv og stumpete, og jeg mener å huske at den blå P85`en jeg prøvekjørte med 21" i mai 2013 var mykere. Har ikke kjørt min egen bil på annet enn vinterdekk. Første observasjon var at den ikke vandret riktig like mye på dekkene som min, men fremdeles nok til at man kunne kjenne at dette var dekk som ikke var beregnet for sommerføre. Tilskrev forskjellen til dekkene. Andre og egentlig siste tydelige observasjon var at loaneren var mykere på bakenden, ved f.eks. asfaltskjøter eller litt større ujevnheter kjente jeg tydelig at bakfjæringen duvet en gang eller to før den roet seg . Det gjør ikke min bil. Ellers var syntes jeg bil og fjæring oppførte seg svært likt, kanskje med unntak av at loaneren ikke føltes så "stump" over små ujevnheter som min. Antok derfor at jeg kjørte en P85. Ble derfor litt overrasket når destinasjonen var nådd og jeg fikk se at det stod P85+ på luka. Min P85 med R2 er altså litt mindre komfortabel enn en P85+ med Hakka piggdekk. Kanskje jeg har fått P+ ved en feil  :o   Synspunkter på dette?

Andre observasjoner:

• Glad jeg ikke har piggdekk. Jeez for et leven!
  • Glad jeg ikke har panotak. Merkbart mye mer støy i tunneler, overdøvet faktisk piggdekkstøyen.
  • I rangemode måtte jeg 1-2 grader høyere på klimaanlegget enn i min bil for å få samme opplevde komfort
  • Kaldgufs fra panotaket. Ikke trekk, men rett og slett kaldere på min tynt behårede toppetasje samt skuldre enn hva jeg opplever i egen bil
  • Der hvor det ikke er glass i taket på loaneren er det dårligere takhøyde enn i min bil uten panotak. Inneholder sikkert leamikken til taket. Hvor det er glass er det litt høyere enn i min.
  • Minst 20 wh/km høyere forbruk enn med min egen bil. Tipper at dekkene er hovedårsaken
  • Hørte på musikk de 8-10 første milene når jeg kom på å sjekke om bilen hadde lydpakka. Skrudde derfor opp. Greide ikke umiddelbart å høre forskjell. Ved inngående lytting var kanskje lyden klarere, og det var mer rumlebass. Lydpakke til stede, men fremdeles ikke imponert.
  • Også denne bilen reduserer ladehastigheten hvor den enn blir tilkoblet. Heldigvis går det til en viss grad å overstyre det. Musk & co, undo please! Dette vil skape problemer for meg.
  • Ellers noen småfeil på denne også, f.eks ratt som ikke står i senter og panotak som knirker.

Lokführer

Jeg har hakka 7 piggdekk på p85en og prøvde en s85 med hakka piggfri. La merke til at de piggfrie var bedre. Piggdekkene virker veldig mye mykere og deigete. Og bråkete selvsagt.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

krister461

Ang punkt 7: hvilken lydkilde brukte du? Jeg mistenker at du må spille høykvalitets filer fra USB for å utnytte fordelene i lydpakken...

turbolurbo

Jeg har en P85+ med Pirelli vinterdekk.

Dekktrykket har VELDIG mye å si hvordan bilen føles. 43 psi gir en fin, men tight komfort, mens 50 psi gir en skikkelig sportsbilfølelse. Så etter min mening er det vanskelig å sammenligne bilene direkte uten å ta med dekktrykket i vurderingen.

Uansett er det kjekt å kunne endre oppførsel på bilen bare ved å justere dekktrykket :D
2019 TM3P

Muffinman

Sitat fra: krister461 på onsdag 08. januar 2014, klokken 18:21
Ang punkt 7: hvilken lydkilde brukte du? Jeg mistenker at du må spille høykvalitets filer fra USB for å utnytte fordelene i lydpakken...
Nettradio med samme kanal. Tror nok at nyanser i lydkilde vil drukne veldig greit i 70km/t og oppover, ihvertfall med disse piggdekkene.

Merket meg forresten at mobilen slo inn på anlegget når den var plassert i sidedøra også, ikke bare i senterinnhengningen. På min bil slår den inn kun når det ligger på sistnevnte sted.

Når det gjelder duvingen på bakenden er jeg helt sikker på at dette er fjæringen. Jeg var en stund overbevist om at jeg kjørte en bil med et mykere oppsett enn min egen, spesielt bak. Det var nok største årsaken til overraskelsen når jeg så +`en.

Roger Kolbu

Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. januar 2014, klokken 18:09
Kanskje jeg har fått P+ ved en feil  :o   Synspunkter på dette?
Tror nok ikke de gir ved dørene der i gården... du har nok fått det du har bestilt! ;)
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

OleJA

I følge rykter på teslamotorsclub.com, så har 'vanlige P' produsert etter ca september, fått '+' foringer og bærearmer (?) bak. Dvs det er ikke lenger så stor forskjell på disse utgavene. (Sjekk bruker 'lolacampcar')

Muffinman

Min ble vel produsert i september. Levert 29.oktober og ferdig produsert ca 40 dager før hvis jeg ikke husker feil. Opplever bakenden på loaneren som mykere enn på min, så det er en forskjell der. Skulle vel kanskje tro den ble hardere med pluss-komponenter, men ikke vet jeg. Skal sjekke ut på det andre forumet.

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på onsdag 08. januar 2014, klokken 19:07
I følge rykter på teslamotorsclub.com, så har 'vanlige P' produsert etter ca september, fått '+' foringer og bærearmer (?) bak. Dvs det er ikke lenger så stor forskjell på disse utgavene. (Sjekk bruker 'lolacampcar')

Men ikke på S85?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Muffinman

SitatI know the early sigs have the soft sub-frame bushings which is why they require a new sub-frame when doing a P+ conversion. I do not know when the change was made but know my 4288 P85 had the improved sub-frame bushings (early Feb delivery) but did not have the new lower a-arm bushings. My wife's Sept delivery S85 had the new lower a-arm bushings. I thought it was just the coils that made the car feel sooooo much better than my original P85 but it was the combination of a-arms and coils. Apparently the new a-arms were used initially in the P+ then migrated to production wide.

A Tesla Service Center parts guy/gal can check the sub-frame part number for your ViN and tell you what you have (I think as they do parts by ViN).

I følge brukeren "lolachampcar" har S også de nye foringene fra minst september. Yay, 1/2 + ;)

Muffinman

I dag har jeg kjørt litt på veldig dårlige veier, og registerer at loaneren er vesentlig stivere i framenden. Det rister veldig mye mer enn det ville gjort på min egen bil, og på grusvei med huller smeller det skikkelig når man kjører over. Så det er en stor forskjell der. Min bil tar de små ujevnhetene dårligere, men det tilskriver jeg dekkene.

Stusser likevel på at bakenden på +`en duver slik som den gjør. Det er faktisk ganske merkbart i forhold til min egen bil. Lysene treffer også høyere enn på min, helt i grenseland for at man blender motgående trafikk med nærlys. Paradoksalt nok funker fjernlysene marginalt bedre med denne innstillingen.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. januar 2014, klokken 19:49
SitatI know the early sigs have the soft sub-frame bushings which is why they require a new sub-frame when doing a P+ conversion. I do not know when the change was made but know my 4288 P85 had the improved sub-frame bushings (early Feb delivery) but did not have the new lower a-arm bushings. My wife's Sept delivery S85 had the new lower a-arm bushings. I thought it was just the coils that made the car feel sooooo much better than my original P85 but it was the combination of a-arms and coils. Apparently the new a-arms were used initially in the P+ then migrated to production wide.

A Tesla Service Center parts guy/gal can check the sub-frame part number for your ViN and tell you what you have (I think as they do parts by ViN).

I følge brukeren "lolachampcar" har S også de nye foringene fra minst september. Yay, 1/2 + ;)

Dette gir mening. Jeg synes også at min S85 med luft, produsert i oktober, har fastere fjæring bak enn P85-en jeg prøvde i mai.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Muffinman

Ellers merker jeg meg at min egen bil bruker mindre strøm ved inspirert kjøring og høy gjennomsnittshastighet enn lånebilen gjør ved maks sparekjøring. Det er tydeligvis stor forskjell på dekk.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på fredag 10. januar 2014, klokken 08:56
Ellers merker jeg meg at min egen bil bruker mindre strøm ved inspirert kjøring og høy gjennomsnittshastighet enn lånebilen gjør ved maks sparekjøring. Det er tydeligvis stor forskjell på dekk.
Det kan være flere faktorer, eks hjuloppheng som ikke er justert optimalt eller glasstaket som ikke er justert optimalt og som gir turbulens.
"egentlig" skal P+ bruke mindre enn P.

RaBalder

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA