Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TN-nett - Valg av hjemmelading 230V eller 400V

Startet av blokhus, torsdag 03. oktober 2013, klokken 19:55

« forrige - neste »

MrDriveby

Hopper litt inn på denne tråden..

Har et 2 år gammelt hus med TN-S merking. Ligger 400V inn i tavlen, MEN kun en fase er hentet ut (230v) som går til måleren i skapet, de resterende kablene er blendet.. Har i dag en 5x2,5mm2 ut i garasjen og ønsker å få ut 400V til bilen. Må jeg da få opp en ny måler, sikring osv er jeg med på.. Er det noen som i tilfelle vet hva dette eventuelt koster?
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

blokhus

En type 2 ladeboks er vel ytterligere 5000+ ekstra. Ser ikke poenget med dette fremfor 16A 3 fase 400V.
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

el-snorre

Lastfordelingssystem vil raskt bli en nødvendighet i borettslag, spesielt om man skal tillate raskere lading en 16A-enfase. Men også enfaselading 16A om det blir 15-20 elbiler som har behov for samtids-lading. Eventuelt om det er et ønske om effektbegrensning grunnet effektavgift eller styring av lading til nattestid i et smartgridsystem. Utstyr som kjøpes bør slik sett være mode3 og utvidbart. Det meste av slik utstyr krever signalkabel, eks. cat5-nettverkskabel.
En løsning for sameier kan også være å etablere en sirkulasjons-plass for raskere 11/22kW-lading, mens basislading ut over dette skjer på egen plass.

Industrikontakt i fellesgarasjeanlegg er ikke fremtidsrettet, da det gir lite fleksibilitet når tesla nr 2-3-4-5-6-7 kommer. ;) Med mindre eierne da ikke samarbeider som over.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

tony@lunatech.no

Ikke meningen å kapre tråden, men her var det mye kunnskap og gode råd å få. Har selv lurt på hvordan jeg skal få optimalisert ladekapasiteten jeg har med dobbeltladeren i bilen.

Har i dag hovedsikringsskap i huset med kabel ut til garasje hvor det står eget sikringsskap. Ønsker primært et ladepunkt i garasjen som har optimal ladekapasitet for å utnytte dobbeltladeren (er det Salto det heter da?) samt et utendørs kontaktpunkt (shuko med maks av hva det kan gi?) for litt smålading når bilen ikke står inne i garasjen.

Er helt grønn på dette området, men lagt med bilder av hovedsikring, sikring til garasjen, strømmåler og koblingsskjema hvor det står som følger:

Strømmåler:  Trefase 4-leder nett 3x230/400V
Hovedsikring i huset: 400V 50A
Sikring ut til garasje: 400V 25A 4
Kabel ut til garasje: 3x6

På skapet i garasjen er det litt ymse kurser allerede, men primært til et kontor (som også ligger i garasjen) med datamaskiner, men det er også et utendørs boblebad som står på en egen 25A kurs i sikringsskapet i garasjen. Tror dette langt fra utnytter den 25A sikringen, men det står nå der.

Hadde vært strålende på å få noen innspill på hva som trengs for å løse dette på beste mulige måte  :)
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

OleJA

Sitat fra: blokhus på torsdag 02. januar 2014, klokken 17:16
En type 2 ladeboks er vel ytterligere 5000+ ekstra. Ser ikke poenget med dette fremfor 16A 3 fase 400V.
Poenget er at du ved å 'spille lastfordelingskortet' kan argumentere ovenfor sameiet at du ikke forsyner deg med en urimelig stor del av fellesskapets hovedkabel. Selvfølgelig kan du i første omgang kun legge 3-fasekabel og sette opp en industrikontakt. Type 2 ladeanlegg kan være den fremtidige løsningen du skisserer for sameiet dersom de er bekymret for at du blokkerer for fremtidige elbiler ved å ta for mye kapasitet.

blokhus

Sitat fra: OleJA på torsdag 02. januar 2014, klokken 18:17
Sitat fra: blokhus på torsdag 02. januar 2014, klokken 17:16
En type 2 ladeboks er vel ytterligere 5000+ ekstra. Ser ikke poenget med dette fremfor 16A 3 fase 400V.
Poenget er at du ved å 'spille lastfordelingskortet' kan argumentere ovenfor sameiet at du ikke forsyner deg med en urimelig stor del av fellesskapets hovedkabel. Selvfølgelig kan du i første omgang kun legge 3-fasekabel og sette opp en industrikontakt. Type 2 ladeanlegg kan være den fremtidige løsningen du skisserer for sameiet dersom de er bekymret for at du blokkerer for fremtidige elbiler ved å ta for mye kapasitet.

Ok. Dette høres ut som en fornuftig løsning. Hvilke type 2 ladestasjoner kan ivereta dette? Finner ingen på salto sine sider med slike specs.
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

el-snorre

Salto sine ABL-boks kan settes opp slik, men tror det krever en omprogramering i etterkant om man ikke kjøper det fra dag 1.
Mennekes skal kunne det.
I tilleg har Ensto slikt produkt. Dog står det ikke på sidene at de har dette, da ingen ennå har bestilt det i Norge meg bekjent.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Longice

Hei, jeg venter bil i slutten av januar. I garasjen har jeg en stikkontakt 32A IP44 3Pol+Jord 230V Blå. Det er lagt opp 3 x 6" kabel direkte fra sikringskapet til kontakten.

Noen som kan bekrefte om dette er noe jeg kan utnytte? Bilen jeg venter har kun enkeltlader.

På forhånd takk:)

jog

ja men må ha en overgang til fra 3 fase til 1 fase 32A som da vil gi deg ca. 32km i timen lading.    (det ryktes at tesla jobber med en løsning og for å utnytte fult  ut 3 fase 230v).
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

nofuelno

Sitat fra: el-snorre på torsdag 02. januar 2014, klokken 21:42
Salto sine ABL-boks kan settes opp slik, men tror det krever en omprogramering i etterkant om man ikke kjøper det fra dag 1.
Mennekes skal kunne det.
I tilleg har Ensto slikt produkt. Dog står det ikke på sidene at de har dette, da ingen ennå har bestilt det i Norge meg bekjent.

KEBA AG har også en løsning på lastregulering ved flere ladere. Se www.keba.com


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

petersv

#40
Sitat fra: el-snorre på torsdag 02. januar 2014, klokken 17:22
Lastfordelingssystem vil raskt bli en nødvendighet i borettslag, spesielt om man skal tillate raskere lading en 16A-enfase. Men også enfaselading 16A om det blir 15-20 elbiler som har behov for samtids-lading. Eventuelt om det er et ønske om effektbegrensning grunnet effektavgift eller styring av lading til nattestid i et smartgridsystem. Utstyr som kjøpes bør slik sett være mode3 og utvidbart. Det meste av slik utstyr krever signalkabel, eks. cat5-nettverkskabel.
En løsning for sameier kan også være å etablere en sirkulasjons-plass for raskere 11/22kW-lading, mens basislading ut over dette skjer på egen plass.

Industrikontakt i fellesgarasjeanlegg er ikke fremtidsrettet, da det gir lite fleksibilitet når tesla nr 2-3-4-5-6-7 kommer. ;) Med mindre eierne da ikke samarbeider som over.

Jeg er enig hvis det fra dag én er flere (over 10) som trenger lading. Er det ikke det er det en veldig dyr og komplisert løsning. Det desidert billigste er å legge opp 5g2.5 til hver plass som skal ha lading, og sikre med 16A. Har man Tesla settes et rødt trefas-stikk opp, har man Leaf et vanlig Shucko.

Da er man 100% framtidsrettet og kan enkelt bytte om til intelligente ladebokser i framtiden på samme opplegget uten å trekke nye kabler.

Prisene vil garantert gå kraftig ned på ladekontrollere, så jeg ser ingen grunn til å forhaste seg med innkjøp av dette fra dag en. (Industristikk koster ingenting.) Statistisk sett er det ikke mange elbilene i en fellesgarasje i dag, selv i Olso/Akerskus. ;)

Noe mer enn 16A trefas (gir 50km/h lading på en Tesla) har man ikke bruk for hjemme imho.

Rulleringsplasser er så og si umulig å opprette utenom i stiftelsen av et sameie, da det sjelden er ledige plasser og ingen er interessert i å bytte (smertelig erfart selv.) Eneste mulighet da er utendørs hvis det er gjesteplasser tilgjengelig.

Jeg sitter selv i styret i borettslaget og har brukt endel tid på dette.... ;)

svingen

Sitat fra: el-snorre på torsdag 02. januar 2014, klokken 17:22
Lastfordelingssystem vil raskt bli en nødvendighet i borettslag, spesielt om man skal tillate raskere lading en 16A-enfase. Men også enfaselading 16A om det blir 15-20 elbiler som har behov for samtids-lading. Eventuelt om det er et ønske om effektbegrensning grunnet effektavgift eller styring av lading til nattestid i et smartgridsystem. Utstyr som kjøpes bør slik sett være mode3 og utvidbart. Det meste av slik utstyr krever signalkabel, eks. cat5-nettverkskabel.
En løsning for sameier kan også være å etablere en sirkulasjons-plass for raskere 11/22kW-lading, mens basislading ut over dette skjer på egen plass.

Industrikontakt i fellesgarasjeanlegg er ikke fremtidsrettet, da det gir lite fleksibilitet når tesla nr 2-3-4-5-6-7 kommer. ;) Med mindre eierne da ikke samarbeider som over.

Det her er spennende!
Du har ikke mulighet til og sjekke ut pris osv vedrørende det her?
burde kanskje stå litt her om saken hvis du finner ut av det?

må jo være mange som meg har begrenset med strøm (er 14 garasjer og 400v ukjent styrke men tror kanskje 32a får sjekke om noen dager)
snakket med styre og fikk lov til og lade i garasjen (alle har 16a i garasjen) men da måtte jeg ta over jobben som "strøm inkrever"  (alle har egen måler) og det er jo bare spørsmål om tid før det kommer flere elbiler og hovedsikringen går.

Vil jo vært mye bedre får dem som hadde elbil og ha et "POT" med strøm si 32a 400v og så starta bilen med og si "jeg vil gjerne ha 400v 32a" og hvis ingen bruker noe strøm får man det,kommer bil nr 2 og spør etter det samme blir det halvert til 16a 400v og kommer det en luring som kun kan ha 220v 16a får han det og det blir justert ned på de andre,på den måte vil man jo kunne fint delt på en rimlig liten sikring/strøm kurs da bilen blir full ladet etterhvert og er ikke så lang tid man i praktisk bruker på og lade.
systemet burde og ha støtte får en web side eller annen interface får og sende regning 1 gang i mnd eller året eller hva man ønsker slik att man betaler får det man faktisk bruker (så man slipper og ha egent intakk inn til hver garasje som koster 750 kr i året)

spennende utvikling! :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

fredag

Sitat fra: svingen på tirsdag 07. januar 2014, klokken 11:24
Sitat fra: el-snorre på torsdag 02. januar 2014, klokken 17:22
Lastfordelingssystem vil raskt bli en nødvendighet i borettslag, spesielt om man skal tillate raskere lading en 16A-enfase. Men også enfaselading 16A om det blir 15-20 elbiler som har behov for samtids-lading. Eventuelt om det er et ønske om effektbegrensning grunnet effektavgift eller styring av lading til nattestid i et smartgridsystem. Utstyr som kjøpes bør slik sett være mode3 og utvidbart. Det meste av slik utstyr krever signalkabel, eks. cat5-nettverkskabel.
En løsning for sameier kan også være å etablere en sirkulasjons-plass for raskere 11/22kW-lading, mens basislading ut over dette skjer på egen plass.

Industrikontakt i fellesgarasjeanlegg er ikke fremtidsrettet, da det gir lite fleksibilitet når tesla nr 2-3-4-5-6-7 kommer. ;) Med mindre eierne da ikke samarbeider som over.

Det her er spennende!
Du har ikke mulighet til og sjekke ut pris osv vedrørende det her?
burde kanskje stå litt her om saken hvis du finner ut av det?

må jo være mange som meg har begrenset med strøm (er 14 garasjer og 400v ukjent styrke men tror kanskje 32a får sjekke om noen dager)
snakket med styre og fikk lov til og lade i garasjen (alle har 16a i garasjen) men da måtte jeg ta over jobben som "strøm inkrever"  (alle har egen måler) og det er jo bare spørsmål om tid før det kommer flere elbiler og hovedsikringen går.

Vil jo vært mye bedre får dem som hadde elbil og ha et "POT" med strøm si 32a 400v og så starta bilen med og si "jeg vil gjerne ha 400v 32a" og hvis ingen bruker noe strøm får man det,kommer bil nr 2 og spør etter det samme blir det halvert til 16a 400v og kommer det en luring som kun kan ha 220v 16a får han det og det blir justert ned på de andre,på den måte vil man jo kunne fint delt på en rimlig liten sikring/strøm kurs da bilen blir full ladet etterhvert og er ikke så lang tid man i praktisk bruker på og lade.
systemet burde og ha støtte får en web side eller annen interface får og sende regning 1 gang i mnd eller året eller hva man ønsker slik att man betaler får det man faktisk bruker (så man slipper og ha egent intakk inn til hver garasje som koster 750 kr i året)

spennende utvikling! :)

Jeg vet om flere produsenter av ladebokser som tilbyr mulighet for å sette boksene i "klynge", slik at de alltid tilbyr raskest mulig lading som er igjen av det totale antall ampere som klyngen er blitt tildelt. Disse ladeboksene har også innebygget kwh-meter på hver ladekontakt, og webside som tilbyr statistikk over effektbruk, både pr ladekontakt og pr RFID-kort som er brukt til å aktivere lading.

Utstyret koster noen tusen mer pr stk en "dum" ABL-ladeboks fra Salto, og noen hundre kroner i årsavgift for bruk av funksjonaliteten RFID-brukertilgang, klynge- og administrasjon/statistikk.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA