Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Biler over 2ton.. Piggdekk eller piggfritt ?

Startet av Teslanewbie, fredag 03. januar 2014, klokken 13:54

« forrige - neste »

Teslanewbie

NAF anbefaller piggdekk på tyngre biler, tesla s veier jo 2,3 tonn , like mye som en X5... Synes det kan bli litt risky med piggfritt på denne bil... Ser for meg at bilen lett sklir når den står parkert i litt helling... Etc..

----------------

Artikkel :


To tonn egen- vekt er over 30 prosent tyngre enn for eksempel en VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI 4x4, som veier drøyt 1500 kilo. Men selv en forholdsvis liten SUV som Toyota Rav4 veier gjerne 1600 kilo eller mer.

http://www.lokal-avisen.no/_files/products/eb43819_13.pdf
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Bremselengden fra 50km/h på vinterføre skiller ca 10-15 m mellom piggfritt og piggdekk på biler over 2t... Piggdekk er klart å anbefalle..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Stiania79

...spørs jo helt hvor i landet du bor :-)

Øst/sør/vestlandet hvor det for det meste er regn og bare veier - evt godt måket så er piggfritt å foretrekke uten tvil. På ren is vil alltid pigg være best.

Stian
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

AreLib

ja pigg er best når det kommer til det å stoppe i nødstilfeller ved svært glatt underlag for eksempel våt is, fremkommeligheten er den samme som med piggfritt men den ene dagen på 10 år veien er islagt og våt å en unge hopper foran bilen er den dagen man helst ønsker seg pigg :)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Brede

Jeg valgte pigg på grunn av de 3-4 dagene i året da disse gir ekstra sikkerhet.
Etter nå å ha kjørt 16 dager på tørr asfalt med temperaturer rundt 10 grader så må jeg likevel innrømme at knatringen fra piggene er et økende irritasjonsmoment..

Teslanewbie

Sitat fra: Stiania79 på fredag 03. januar 2014, klokken 14:16
...spørs jo helt hvor i landet du bor :-)

Øst/sør/vestlandet hvor det for det meste er regn og bare veier - evt godt måket så er piggfritt å foretrekke uten tvil. På ren is vil alltid pigg være best.

Stian

På Vestlandet er det regn og is... Er det noe sted som det behøves piggdekk er det på Vestlandet , det er min erfaring...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Stiania79

Joda - på IS så er pigg best - på 'alt annet' er piggfrie å foretrekke... Litt smak og behag samt hvordan man kjører :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 13:54
NAF anbefaller piggdekk på tyngre biler, tesla s veier jo 2,3 tonn , like mye som en X5...
2,3 tonn? Har du bestilt en tyngre versjon enn meg, eller regner du med 200kg sjåfør+passasjer :) ?

Er det en ting jeg aldri kunne tenkt meg så er det piggdekk. Spesielt ikke på en lydløs bil som Model S. Men folk har forskjellige preferanser, heldigvis :)

Det har forsåvidt vært flere dager med underkjølt regn her i Oslo i vinter. Piggfrie Nokian R2 har fungert helt fint, så lenge man avpasser fart og kjørestil til grepet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: bensinhodet på fredag 03. januar 2014, klokken 14:24
ja pigg er best når det kommer til det å stoppe i nødstilfeller ved svært glatt underlag for eksempel våt is, fremkommeligheten er den samme som med piggfritt men den ene dagen på 10 år veien er islagt og våt å en unge hopper foran bilen er den dagen man helst ønsker seg pigg :)

Du stopper bare fortere med piggdekk om du ikke avpasser farten etter forholdene. Er det våt is kjører jeg selvsagt vesentlig saktere med piggfrie dekk enn med piggdekk, evt. legger på kjetting. Dermed blir bremselengden med piggfrie dekk lik eller endog kortere enn med piggdekk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gjermund

Kjørt piggfritt nesten siden jeg fikk lappen, kjører heller etter forholdene.

Teslanewbie

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. januar 2014, klokken 14:37
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 13:54
NAF anbefaller piggdekk på tyngre biler, tesla s veier jo 2,3 tonn , like mye som en X5...
2,3 tonn? Har du bestilt en tyngre versjon enn meg, eller regner du med 200kg sjåfør+passasjer :) ?

Er det en ting jeg aldri kunne tenkt meg så er det piggdekk. Spesielt ikke på en lydløs bil som Model S. Men folk har forskjellige preferanser, heldigvis :)

Det har forsåvidt vært flere dager med underkjølt regn her i Oslo i vinter. Piggfrie Nokian R2 har fungert helt fint, så lenge man avpasser fart og kjørestil til grepet.

Maksutrustet veier den nesten 2200 kg + fører + litt bagasje = 2300kg..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 14:46
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. januar 2014, klokken 14:37
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 13:54
NAF anbefaller piggdekk på tyngre biler, tesla s veier jo 2,3 tonn , like mye som en X5...
2,3 tonn? Har du bestilt en tyngre versjon enn meg, eller regner du med 200kg sjåfør+passasjer :) ?

Er det en ting jeg aldri kunne tenkt meg så er det piggdekk. Spesielt ikke på en lydløs bil som Model S. Men folk har forskjellige preferanser, heldigvis :)

Det har forsåvidt vært flere dager med underkjølt regn her i Oslo i vinter. Piggfrie Nokian R2 har fungert helt fint, så lenge man avpasser fart og kjørestil til grepet.

Maksutrustet veier den nesten 2200 kg + fører + litt bagasje = 2300kg..
Ok. Min veier 2,1 tonn (85kWh med det aller meste av utstyr minus barnesete, Perf+/Perf hattehylle og noe annet småtteri). Da har du tydeligvis bestilt en tyngre versjon :)

Men mtp tyngdepunkt er vel kanskje en BMW 550i (som veier marginalt mindre enn en Model S) bedre å sammenligne med enn en X5?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslanewbie

#12
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. januar 2014, klokken 14:48
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 14:46
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. januar 2014, klokken 14:37
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 13:54
NAF anbefaller piggdekk på tyngre biler, tesla s veier jo 2,3 tonn , like mye som en X5...
2,3 tonn? Har du bestilt en tyngre versjon enn meg, eller regner du med 200kg sjåfør+passasjer :) ?


Er det en ting jeg aldri kunne tenkt meg så er det piggdekk. Spesielt ikke på en lydløs bil som Model S. Men folk har forskjellige preferanser, heldigvis :)

Det har forsåvidt vært flere dager med underkjølt regn her i Oslo i vinter. Piggfrie Nokian R2 har fungert helt fint, så lenge man avpasser fart og kjørestil til grepet.

Maksutrustet veier den nesten 2200 kg + fører + litt bagasje = 2300kg..
Ok. Min veier 2,1 tonn (85kWh med det aller meste av utstyr minus barnesete, Perf+/Perf hattehylle og noe annet småtteri). Da har du tydeligvis bestilt en tyngre versjon :)

Men mtp tyngdepunkt er vel kanskje en BMW 550i (som veier marginalt mindre enn en Model S) bedre å sammenligne med enn en X5?

Spiller vel ikke noe rolle om massen kommer som flat etter høy, masse er masse .. Ska du stoppe 2.3 ton masse så stopper du kjappere med piggdekk enn uten.. Dessuten risikoen  mindre at bilen "vandrer" etter at du har parkert den i lett helling...  (Tesla s låser bare bakhjulene ved park)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cairnz

Hva må til for at kaliperne foran skal bremse også? såvidt jeg husker er det små kalipere på alle fire hjul for parkbrems?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Elbilist

Øyvind.h

#14
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 14:56
Jada.. Spiller vel ikke noe rolle om massen kommer som flat etter høy, masse er masse .. Ska du stoppe 2.3 ton masse så stopper du kjappere med piggdekk enn uten.. Dessuten risikerere du ikke at bilen "vandrer" etter at du har parkert den i lett helling...
Det er nok ganske vesentlig hvordan massen er plassert, for det avgjør hvor tyngdepunktet forskyves ved oppbremsing. En bil som Model S som har ekstremt lavt tyngdepunkt vil i større grad beholde vektfordelingen mellom hjulene enn en bil med høyt tyngdepunkt. Det er med andre ord et poeng å sammeligne med lignende biler (eks BMW 550i) enn en SUV som X5. Model S bremser eksempelvis bedre enn selveste M5 (som for øvrig også er marginalt lettere enn Model S) på tørt føre.

Angående parkering går det heldigvis an å tenke på dette, på lik linje med at man kjører etter forholdene :)

(Og en liten presisering til innlegget ditt: "stopper kjappere på IS med piggdekk enn uten" :) )
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA