Lading i Åre

Startet av fummul@hotmail.com, torsdag 02. januar 2014, klokken 22:22

« forrige - neste »

JWinterburn

Sitat fra: Trondhjemer på torsdag 23. januar 2014, klokken 10:01
Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer ifm lading på vei til og i Åre. Hadde håpet og få den nyeste sw før jeg dro, men det fikk jeg selvsagt ikke :-( Når det er sagt har jeg ikke hatt problemer med lading tidligere i kulda. For to uker siden ladet jeg på Meråker i -19 lørdag og søndag uten problemer. Riktignok var dette med UMC som følger med bilen og i 13A vanlig ladestolpe.

På turen til Åre fikk jeg ikke benyttet UMC som følger med bilen da det ikke var tilgjengelige stikk kontakter for denne. Joda det er satt opp motorvarmere i hele Åre men disse fungerer kun i 1 time av gangen hvilket gjør det hele noe upraktisk.

Det var mellom -21 og -25 under mitt opphold i Åre og en iskald vind så de effektive kuldegradene var nok enda lavere.

PÅ Storlien utenfor Coop Ekstra er det nå 4 ladepunkter, 2 type 2 kontakter og 2 type 1 kontakter. Disse er faste så man trenger ikke ha med egen kabel med type 2 kontakt. Det som er viktig her er at den type 2 kontakten som er nærmest "green highway" skiltet er 230V 32A 3 fas mens den andre type 2 kontakten er 230V 16A 1 fas. Altså viktig å velge riktig kontakt her. Jeg har dobbellader i min bil og fikk ut ca 82kmt da bilen sperrer på 26A :-(

I Åre (og Duved) er alle type 2 kontaktene som jeg fant 230V 16A 1 fas og disse var skikkelig ustabile i den tiden og kulden jeg opplevde. Disse stanset titt og ofte og var ikke til å stole på under mitt opphold.

Til slutt vil jeg bare legge til en annen observasjon jeg gjorde under disse forholdene og uten at bilen står på lading "mistet" jeg mere en 40km fra 22 den ene kvelden til 08 den påfølgende morgenen hvilket jeg anser som veldig mye.

Håper man veldig snart setter opp 230V 32A 3 fas i Åre da løser disse problemene seg tror jeg.
hei!
Jeg skal til åre neste helg, og er helt avhengig av lading. Slik jeg forsto det er det ladeplass midt i åre sentrum ? Kan det stemme ?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

BauDemo

Sitat fra: JWinterburn på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:21
hei!
Jeg skal til åre neste helg, og er helt avhengig av lading. Slik jeg forsto det er det ladeplass midt i åre sentrum ? Kan det stemme ?

Här kanske:
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=55001f44-cdf9-4833-a951-985463ec186a&ln=no
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

JWinterburn

Trengs det noe abbenement eller nøkkel, eller er den ehlt åpen ?

Sent from my iPhone using Tapatalk
#P23507

Øggen

De punktene jeg fikk tips om er ifølge kraftverket der oppe alle gratis. Her svar på mail:

Hejsan Espen och tack för ditt mejl!

Våra laddningsstationer för elbilar är gratis så det behövs inget medlemskap eller noget.

Med vänlig hälsning
Lindha Emilsson

Jämtkraft Kontaktcenter                  

Cowboystrekk

Viktig i merke med plassen i Åre, det er på tross av å være en type2 - mode3-stasjon bare 13A. Jeg fikk bare 15 km på såvidt over en time jeg lada der like før jul.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 23. januar 2014, klokken 13:30
Viktig i merke med plassen i Åre, det er på tross av å være en type2 - mode3-stasjon bare 13A. Jeg fikk bare 15 km på såvidt over en time jeg lada der like før jul.

Det er nok en 16A stasjon tenker jeg, men de med enkeltlader får maks 13A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Cowboystrekk

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. januar 2014, klokken 14:07
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 23. januar 2014, klokken 13:30

Det er nok en 16A stasjon tenker jeg, men de med enkeltlader får maks 13A.
Ja, når du nevner det så stod det 13\16A i displayet, men hadde vell ikke utgjort allverden allikevel ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bjørn

En liten ting til man kan merke seg m stasjonen på Storlien.. Hvis 32A type 2 plassen er opptatt, så finnes det et 32A 400V CEE uttak på siden el-skapet mellom CadeMo laderen og 32A type 2 stolpen, så har man rødt adapter og overgang fra 32A - 16A kan man lade her på 9/11 kw ihvertfall.. :)

fredag

Husk å oppdatere informasjonen om laderne på uppladdning.nu. Korrekt informasjon om hastighet på type2-laderne er gull verdt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Bjørn

Sitat fra: fredag på mandag 27. januar 2014, klokken 15:04
Husk å oppdatere informasjonen om laderne på uppladdning.nu. Korrekt informasjon om hastighet på type2-laderne er gull verdt.

Ja, har prøvd to ganger nå.. Men der blir ingen respons..  >:(

BauDemo

Sitat fra: Bjørn på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:00

Är det något på uppladdning.nu som inte fungerar eller menar du att du inte får respons på dina frågor från kontaktpersonen/uppgifterna för laddplatserna?
Jag tror att jag kan hjälpa till i båda fall.

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Bjørn

Sitat fra: BauDemo på lørdag 01. februar 2014, klokken 14:31
Sitat fra: Bjørn på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:00

Är det något på uppladdning.nu som inte fungerar eller menar du att du inte får respons på dina frågor från kontaktpersonen/uppgifterna för laddplatserna?
Jag tror att jag kan hjälpa till i båda fall.

Hei..
Jo jeg skrev rapport to ganger på upladning om at storlien i tillegg til chademo, CCS, type 2 mode 1 og 2 har et 32A 400V CCE uttak :)
Men det kom aldri noen respons på den rapporten..

JWinterburn

Da er jeg tilbake fra åretur, min opplevelse av ladingen der borte var desverre blandet...
Satte bilen på ladin på torsdag og skrudde ladingen opp til 80%.. Det var over 12 timer lading, ladet kun på 13 amp.. Sto til den nådde 80% tenkte jeg bare kunne la bilen stå der siden det var 4 plasser. Skrudde så opp til max range på lørdag uten atnoe sjedde, måtte fysisk bort til parkeringen som var laaaaangt unna der jeg bodde for å ta kontakten ut og inn igjen for å starte ladingen.
Jeg fikke også en telefon fra en annen fortvilet tesla kar på fredag som ikke fikk ladet på de andre plassene..
Så min dom må vel være, skal en slik løsning med ladestasjoner fungere, må det opp stasjoner som tar unna mer amp enn 13 amp. Heldigvis skulle jeg jo være der hele helga....

Sent from my iPad using Tapatalk
#P23507

Chlangum

Sitat fra: BauDemo på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:33
Sitat fra: JWinterburn på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:21
hei!

Här kanske:
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=55001f44-cdf9-4833-a951-985463ec186a&ln=no

Ser på Uppladding.nu at denne skal oppgraderes i Q2 2014!

Hvordan fungerer betalingen på 22kW på Storlien? Ser på Uppladding.nu at man kan bruker RFID-kort fra EVpower. Muligt å få tak i det noensteds eller funker Fortums RFID-kort?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Oreo

Som Chlangum sier om Åre:
SitatKommentar: Smartladdning mod 3 med fast kabel, 3,6 kW typ1 och typ2. OBS! Under Q2 2014 uppgraderas laddplatsen till en snabbladdstation med DC 50 kW och AC 22 kW.
ang. Storlien så er det blitt sagt at det skal gå an å betale med SMS, såvidt jeg forstod 100kroner gangen.
Mulig jeg tester dette om ikke alt for lenge. Jeg har ikke RFID fra EVpower, men et fra Fortum liggende i bilen.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA