Krøll med de nye "Mode 3"-ladepunktene i Oslo - hvem har ansvaret?

Startet av Roger Kolbu, tir 31. des 2013, kl. 10:44

« forrige - neste »

Roger Kolbu

Forsøkte meg på "Mode 3"-ladepunktet til Oslo Kommune i Dokkveien på Aker Brygge i går morges ved 7:30-tiden. Tenkte det kunne være lurt å sjekke ut de raskere ladepunktene i byen. Det er dog kun én dobbeltstolpe som benytter "Mode 3"-kontakt på dette stedet. De 48 andre er vanlig 13A Schuko-stikk.

JESUS - for et rent helvete som nå skulle utspille seg!

For det første sto det en hvit gammel el-bil med nummerskiltet "El Diablo" på plassen til høyre. Til alt overmål sto den ikke til lading heller. MÅ jo eies av en skikkelig drittsekk!?! >:(
På plassen til venstre sto det en annen Tesla - med ladekabelen i.

Jeg parkerte derfor til venstre for Teslaen - etter å ha sjekket at kabelen ville rekke dit.

Å åpne boksen ved å ringe det 12-siffrede telefonnummeret gikk greit. Åpnet seg umiddelbart.

Å få satt inn Mode 3-kabelen gikk også fint. Å få lukket døra på stolpen var ikke fullt så enkelt (nødvendig for å få startet ladingen), men fikk det til.

Plugget kontakten inn i bilen - og lading startet etter hvert opp. Dog kun 16A. Inne i stolpedøren sto det da vitterlig 32A?

SÅ, etter drøyt ett minutt: Lading stoppet - sjekk ladekabel!

Lyset på toppen av ladestolpen pulserte i blått. Teslaen ved siden av hadde fast blått lys.
Tok kontakten ut av bilens ladepunkt. Lyset på stolpen pulserte fortsatt blått. Testet igjen - uten hell.

Ringte så nummeret på nytt for å åpne stolpedøren. Kun ringesignal. Intet skjedde.

Så der sto jeg da - med min relativt dyre Salto-kabel fastlåst i stolpen. Ingen som helst opplysninger om telefonnummer man kunne ringe for å få hjelp var å finne på stolpen.

Ringte derfor vaktsentralen for Oslo Kommune. De spurte etter stolpenummeret.
- Det finnes ikke et stolpenummer på disse Mode 3-stolpene - kun telefonnummeret for å åpne/lukke døren, fortalte jeg.
- Dersom det ikke finnes et stolpenummer, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Det er sikkert noen annen som drifter disse stolpene. Jeg setter deg over til en annen avdeling som sikkert kan hjelpe deg, svarte hun jeg snakket med.

Men neida, heller ikke de kunne hjelpe. De satte meg tilbake til vaktsentralen. Jeg fortalte at det vitterlig sto Oslo Kommune på stolpene, men de kjente ikke til disse nye ladepunktene, og mente at det kanskje var Elbilforeningen som hadde ansvaret for akkurat disse.
Jeg ble også fortalt at de hadde hatt en del liknende henvendelser, men at de ikke hadde noen rutiner for behandling av slike brukerhenvendelser.

På denne tiden av døgnet - og ikke minst på denne tiden av året, var det altså ingen hjelp å få - fra noe hold. Elbilforeningen har selvsagt ingen vakttelefon...

Jeg fikk etter hvert dirket opp døren (puh), tok med meg kabelen og reiste videre til en annen "hurtiglader". Like treg (16A), men det får bli en annen historie...

HER har Elbilforeningen helt klart en solid opprydningsjobb å gjøre!
Og ikke minst sørge for at alle innvolverte parter har informasjon og rutiner på plass.

Jeg etterlyser også et SKIKKELIG kart med RASKE "Mode 3"-ladere - ikke 16A, som jo er bare marginalt raskere enn Schuko (16A mot 13A).

Godt Nytt El-År!
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

jkirkebo

Sitat fra: Roger Kolbu på tir 31. des 2013, kl. 10:44
Plugget kontakten inn i bilen - og lading startet etter hvert opp. Dog kun 16A. Inne i stolpedøren sto det da vitterlig 32A?

Har du enkeltlader kanskje?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Roger Kolbu

Sitat fra: jkirkebo på tir 31. des 2013, kl. 10:54

Har du enkeltlader kanskje?
Nope - skal ha dobbeltlader! Lader også fint på 3-fas Mode 3 (84km/t på Mathallen). Men den laderen er kanskje ikke avhengig av dobbeltlader?

Noen lett måte å sjekke om man har fått installert enkelt-/dobbeltlader på?
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.

jkirkebo

Sitat fra: Roger Kolbu på tir 31. des 2013, kl. 11:13
Nope - skal ha dobbeltlader! Lader også fint på 3-fas Mode 3 (84km/t på Mathallen). Men den laderen er kanskje ikke avhengig av dobbeltlader?

Fikk du 84km/t på Mathallen har du dobbeltlader. Enkleste måte å sjekke er å se hva begrensningen på strømstyrke er på skjermen når du ikke er koblet til. Kan du stille inn 40A har du enkeltlader, 80A betyr dobbeltlader.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Roger Kolbu

Sitat fra: jkirkebo på tir 31. des 2013, kl. 11:19
Sitat fra: Roger Kolbu på tir 31. des 2013, kl. 11:13

Fikk du 84km/t på Mathallen har du dobbeltlader. Enkleste måte å sjekke er å se hva begrensningen på strømstyrke er på skjermen når du ikke er koblet til. Kan du stille inn 40A har du enkeltlader, 80A betyr dobbeltlader.
Supert! :D

elektrolux

For det første sto det en hvit gammel el-bil med nummerskiltet "El Diablo" på plassen til høyre. Til alt overmål sto den ikke til lading heller. MÅ jo eies av en skikkelig drittsekk!?! >:(

Detter er selveste djevelen blandt Classic'ene. Godt å høre at den fremdeles kjører. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Roger Kolbu

I dag klokken 07:30 koblet jeg meg opp mot det venstre uttaket på Mode 3-uttaket. Også her noterer jeg meg 16A.

Ser nå på appen at jeg fikk presset inn strøm tilsvarende 2 km før også dette uttaket knelte...

Hva i all verden er i veien med disse punktene?  >:(

Lurvine

Jeg prøvde å bruke den nye stolpen i Arups gate, gamlebyen i kveld.. denne så ut til å være helt død og ikke i drift enda.. Fant ingen nr man kunne ringe, eller annen info om bruk. Men hvor skal man finne informasjon om de er klare til bruk eller ikke??? jeg vet at Oslo Kommune skal bytte ut mitt faste ladepunkt til ny stolpe i løpet av vinteren, det hadde vært kjekt å vite når dette skjer slik at jeg ikke planlegger å parkere der for lading... Og selvfølgelig kjekt å vite om de faktisk lader fortere enn vanlig kontakt. Trodde dette gikk raskere av seg selv, bare en brukte Type 2 ledningen??
Hyundai Kona 2020 (Tsjekkisk) Blue ceramic aka Chrystal 💎
VW e-up (aka Snowflake)

Oslo

Elmo

Sitat fra: Lurvine på søn 05. jan 2014, kl. 18:46
Og selvfølgelig kjekt å vite om de faktisk lader fortere enn vanlig kontakt. Trodde dette gikk raskere av seg selv, bare en brukte Type 2 ledningen??

Ja med din eUp så er kladden på standard(schuko)ledningen begrenset til 10A (uansett om stolpen har 16A), mens med Type2 kabelen på eUp skal du normalt få 16A.
Du må dog være klar over at du på eUp kan stille ned ladestrømmen til 6A (tror jeg det var) inni bilen. Du får da maks det bilen er stilt på selv med Type2.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2026.8.6
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA