Retro fit av options

Startet av Djur1, fredag 27. desember 2013, klokken 14:29

« forrige - neste »

chal

Sitat fra: ctr46 på tirsdag 11. mars 2014, klokken 21:06
Sitat fra: HKS på tirsdag 11. mars 2014, klokken 20:53
Sitat fra: ctr46 på tirsdag 11. mars 2014, klokken 17:42
Stemmer det at Tesla Stavanger har gitt en offisiell pris på 15-20k ? Noen som kan bekrefte det?

Noen som har snakket med Tesla på Skøyen? Ser noen nevner 42k. Er det bekreftet og reell pris? Syns det virker rart om det skal sprike så mye...
Mulig man kan krangle prisen litt nedover. Tesla leverer per dags dato ikke hva de lover. All dokumentasjon på bilen tilsier at en Model S med enkeltlader skal kunne lade med 32A fra en offentlig en-fase 230V type 2 kontakt. I realiteten klarer bilen kun å lade 13A fra disse laderene.

Hmm for med enkeltlader kan man lade inntil 11kw skjønner jeg. Er det det du mener gjelder for 32A enfase? Er ikke helt inne i alle begrepene.. Men det er klart at dersom man ikke klarer å utnytte enkeltladeren fullt ut per idag så er det jo ikke noe stort poeng med dobbellader enda i alle fall... :)

Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 11. mars 2014, klokken 20:33
Sitat fra: ctr46 på tirsdag 11. mars 2014, klokken 17:42
Tenkte jeg skulle ringe Tesla Skøyen og høre hva det koster for å ettermontere dobbellader. Jeg var dessverre en av de som ikke hadde lest på dette forumet eller blitt spesielt anbefalt å ta det med. Ser at det popper stadig opp mye 22kw ladere rundt omkring.

Stemmer det at Tesla Stavanger har gitt en offisiell pris på 15-20k ? Noen som kan bekrefte det?

Noen som har snakket med Tesla på Skøyen? Ser noen nevner 42k. Er det bekreftet og reell pris? Syns det virker rart om det skal sprike så mye...

I Drammen sa de (primo februar 2014) ca. kr 35 - 40 000,- for ettermontering av dobbeltlader.

Hmm ok.. Det er seriøst mye syns jeg.. angrer som en hund på at jeg ikke tok det med, men jeg skal prøve litt først uten og se om behovet dukker opp.. Gjør behovet det så spørs det om man ikke må bite i det sure eplet...

Jeg vil råde deg til å vente med dette. Jeg har hatt bilen i 3 mnd uten dobbeltlader og har ikke savnet det ett sekund. Klarer meg utmerket med schuko i det daglige og supercharger på langtur. Andre kan selvfølgelig ha annen erfaring. Det avhenger av kjøremønster. Det hele vil avklare seg når du tar bilen i bruk og får erfaring.

Bonefish

Helt enig, har også kun enkeltlader. Kjørt 7000 km siden jeg fikk bilen i desember det meste ladet med 13 amp. Har faktisk ikke sett en 22 kw stolpe eller en superlader i den tiden jeg har hatt bilen. Kjører mye til Sogn. Ser det er bekymring for at en vil trenge dobbeltlader om en kjører utenfor superladedekkning, men min erfaring her på vestlandet er at en trenger overganger slik at man får brukt rødt og blått adapter. Tror mange som ikke har fått bilen overvurder ladebehovet sitt.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

bosse

Jeg har vurdert mitt behov for dobbeltlader som absolutt. Jeg vil lade på 3kW hjemme, men ute på langtur (utenfor supercharger-land) vil jeg kanskje ta en fire timers på en 22kW, for å kunne komme meg 40 mil videre før kvelden, og da tilbakelegge ca. 80-90 mil om dagen. Med enkeltlader ville jeg ikke hatt den muligheten.

Til hverdags er det sikkert ikke så nødvendig med dobbeltlader, og du klarer deg nok fint uten.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Aage M.

De som har et behov for Type 2 ladere med maksimal hastighet (22kwh) bør selvsagt kjøpe dobbeltlader.
Jeg valgte å kjøpe uten dobbeltlader, etter flg vurdering av fordel med dobbeltlader

Teslas SC = ingen fordel
Rødt adapter = ingen fordel
Blått adapter = ingen fordel
Schuko = ingen fordel
Type 2 = Dobbelt ladehastighet
Schademo = uaktuelt
Combo = ?

Jeg skal benytte bilen på langturer, både i Norge og på kontinentet. Jeg vurderer at SC vil dekke størstedelen av mitt behov på langturer, og jeg tror at de få gangene jeg benytter Type 2 ladere, er den ladehastigheten jeg oppnår,  tilstrekkelig. Med Type 2 kabel, skjøtekabel for rødt, blått og Schuko og adaptersettet til Kirkebø håper jeg mitt valg med enkeltlader viste seg fornuftig. (Med ubegrensede midler hadde jeg selvsgt valgt alle tillegg, også de jeg vurderer som "kanskje kjekt å ha".)

BMW850

Sitat fra: ctr46 på onsdag 12. mars 2014, klokken 00:57
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 11. mars 2014, klokken 22:54
"Mulig du har rett. Jeg ser i alle fall ikke behovet foreløpig men som du sier så kan det kanskje ha noe å si ved evt salg. Ingen planer om det på lenge!

Får nok basere seg på SC ved lengre turer."

Ikke behov?! Hva hvis du ønsker å kjøre utenom SC-nettverket? Heldigvis fikk jeg også lagt til dobbeltlader for 9500,- 5-6 uker før bilen gikk i produksjon. Det er jeg glad for!

Sett i ettertid så burde jeg absolutt tatt med dobbellader. Nå har jeg ikke gjort det og må leve med det. Jeg vil se an hvordan det går med enkeltlader først og så hvis det viser seg at det blir problematisk så må jeg ta en ny vurdering. 35-40 laken er mye penger..

Jeg klarer ikke skru tilbake tiden :o

Var ikke sånn ment. Tror du klarer deg sikkert fint uten også. 30-40000 hadde ikke jeg betalt, det er helt sikkert. Om du engang skal bevege deg utenom SC nettverket får du ladet mye på en natt på diverse overnattingssteder :) Men kjekt å ha er det. Greit å lade en time eller to istedet for 2 eller 4.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Øyvind.h

Jeg hadde heller ikke betalt 40K for ettermontering, men jeg hadde heller aldri kjøpt en bil med enkeltlader ny. Brukt måtte den hatt prisreduksjon på 30K. Ingen burde droppe dobbeltladeren såfremt de ikke må gjøre knallharde prioriteringer.

Siste 6 mnd har jeg brukt 22kW til boost en dag jeg hadde behov og jeg har fått fulladet bil ved avreise fra Inspira. Senere i år får jeg en trygg buffer innen rimelig tid når jeg skal besøke slekt i Sverige, og ved tur til Danmark i sommer vil dobbeltladeren være genial (gir tilstrekkelig buffer i løpet av tiden det tar å handle mat hos Føtex).

Type 2 er vedtatt ladestandard i europa og er det som bygges ut i stort antall nå. Skal man fokusere en spesifikk plugg er det altså type 2 som bør vektlegges.

På tur nedover i Europa, eks. litt utenfor SC dekning, er 22kW genialt, for det finnes hundrevis/tusenvis av 22kW punkter. Sjekk eks http://e-tankstellen-finder.com/at/de/elektrotankstellen
Bryr man seg om ladehastighet, og skal ferdes litt rundt i europa, er dobbeltlader virkelig viktig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sindrej

Har ikke dobbellader, men har heller aldri sett noe 22 Kw punkt.  Planen min var å heller bruke de pengene på en Chademoadapter.  Det er godt mulig 22 Kw punktene dukker opp som paddehatter, men det er ihvertfall ikke på landet ;)

Muffinman

Samme her. Valgte enkeltlader, og har etter 16.000km på drøye fire måneder ikke hatt behov for dobbeltlader i den forstand at jeg har ladet noen steder som har mulighet for det. Som om det ikke er nok har jeg knapt brukt superladerne.  Det kan selvfølgelig endre seg, men jeg klarer ikke helt å se det i krystallkula.

Cato76

Er det noen som har ettermontert lykter LED striper? Jeg vet at alle Signature kjøpere fikk dette "free of charge", og har også hørt rykter om at noen av tidlig reservasjonsholdere har fått dette gratis. Selv så reserverte jeg i oktober 2012, og skreiv kontrakt i mai 2013 - bilen hadde vel fortsatt disse LED lyktene da jeg skreiv kontrakt, så det er rart at ikke alle får ettermontert  :(

Dersom man eventuellt kjøper lyktene fra US, vil disse passe på EU biler?
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

Var vel de som skrev kontrakt før endringen som skulle få ettermontert disse lysene. Uansett veldig smålig å ikke gå ut fra reservasjonstidspunktet. Det ble ikke eksplisitt opplyst om at de var fjernet, og for min del oppdaget jeg ikke dette før det begynte å svirre rykter på forumet. Det er nok enkelte som har møtt opp for overlevering og blitt overrasket over dette vil jeg tro, spesielt de som ikke valgte techpakka. Da var jo bare sort plast i nedre lyktepar.

Uryddig.

Sjøhyene

Droppet dobbeltlader og er fortsatt fornøyd med å ha spart de pengene. Kommer nok derimot til å kjøpe chademo adapter når det kommer, for de få gangene å året jeg kan ha bruk for litt ekstra påfyll langs veien.
Kombinasjonen superlader, chademo og schuko i garasjen er perfekt. 11kW til 22kW på type 2 stolper gir bortimot ingen ekstra verdi for meg.
Tror DC lading på 50kW++ er framtiden. Er i hvertfall helt sikker på at 22kW ikke er det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

jkirkebo

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 12. mars 2014, klokken 15:37
Droppet dobbeltlader og er fortsatt fornøyd med å ha spart de pengene. Kommer nok derimot til å kjøpe chademo adapter når det kommer, for de få gangene å året jeg kan ha bruk for litt ekstra påfyll langs veien.
Kombinasjonen superlader, chademo og schuko i garasjen er perfekt. 11kW til 22kW på type 2 stolper gir bortimot ingen ekstra verdi for meg.
Tror DC lading på 50kW++ er framtiden. Er i hvertfall helt sikker på at 22kW ikke er det.

Jeg dropper CHAdeMO-adapter da jeg har null ønske om å campe utenfor en hurtiglader som jeg må restarte hvert kvarter, eller en som har maks p-tid på 30 minutter slik at jeg halvveis i ladeprosessen må slippe et par Leafer foran meg. Da står jeg mye heller parkert foran en 22kW stolpe mens jeg er et helt annet sted og bruker tiden på noe mer fornuftig enn å stirre på en hurtiglader...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Sjøhyene

Chademo blir litt sånn superlading-verylight som jeg tipper jeg kommer til å benytte meg av mindre enn 5 ganger per år. Det at man ikke kan ta seg en god middag i mellomtiden tar jeg egentlig som en selvfølge. Er jo lissom litt av poenget og at man ikke blir tvunget til å faktisk finne på noe hver gang man skal lade langs veien.

Skulle virkelig ønske folk heller kunne pushe på litt for løsninger som er minimum det dobbelte av 22kW type 2. Quadrupel lader eller bedre hadde jeg gladelig betalt en del penger for. Etter som jeg har skjønt er jo 44kW teoretisk mulig med type 2 standarden, eller?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Stig O

Sitat fra: Cato76 på onsdag 12. mars 2014, klokken 14:21
Er det noen som har ettermontert lykter LED striper? Jeg vet at alle Signature kjøpere fikk dette "free of charge", og har også hørt rykter om at noen av tidlig reservasjonsholdere har fått dette gratis. Selv så reserverte jeg i oktober 2012, og skreiv kontrakt i mai 2013 - bilen hadde vel fortsatt disse LED lyktene da jeg skreiv kontrakt, så det er rart at ikke alle får ettermontert  :(

Dersom man eventuellt kjøper lyktene fra US, vil disse passe på EU biler?

Nesten samme her. Reservasjon nov.2012 og kontrakt mai 2013. Skuffet over at det ikke ble tåkelykter.
De amerikanske har jo de stygge orange sidemarkeringslysene i lykta, så de ville jeg ikke hatt.
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA