Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

5 ting som burde vært forbedret på i3 - hva er dine 5 ønsker?

Startet av Vind, fredag 27. desember 2013, klokken 09:53

« forrige - neste »

lillemarius

Er langt på vei enig med jkirkebo. Selv ville jeg ønsket en mulighet for å koble ut regen. Etter å ha kjørt elbil i mange år, setter jeg pris på disse valgenene. Men jeg mener like vel at det viktigste er at bilen alltid oppfører seg likt med hensyn til respons på førerens handlinger. Derfor er der jeg tror vi får en felles standard for regen på elbiler etterhvert, og at denne er optimalisert først med tanke på sikkerhet, deretter med tanke på energieffektivisering. Det blir uansett spennende å følge med framover. Gleder med til å få i3 og prøve den over lengre tid. Godt nyttår til alle!

bromm

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. desember 2013, klokken 14:13
Slik vil det ikke virke for min del. Om jeg trenger å spare på energien og merker at regen ikke virker legger jeg om kjørestilen slik at bremsene må brukes svært lite. Ofte kan det være litt regen tilgjengelig, men om bilen mikser inn bremser blir det kliss umulig å utnytte det som finnes maks uten å aktivere mekaniske bremser. F.eks om jeg vil holde farten nede i nedoverbakker. Er det en slakk bakke er det best å la bilen trille opp i fart. Er bakken lengre og/eller brattere gir som regel regen best resultat. Mekaniske bremser gir det desidert dårligste resultatet.

At regen ikke er tilgjengelig når bilen er fulladet har aldri vært et problem for oss ihvertfall, hverken på Leafen eller Model S. Det merker man svært fort og tilpasser deretter kjørestilen.

Jeg har ikke noe imot at det finnes en slik funksjon, men den bør isåfall være valgbar.

Jeg vet ikke om "jkirkeo" har forstått hva jeg mener, mht. til bruk av mekaniske bremser ved full lading. For det første så bør andre bilers systemer ikke sammenlignes med i3, fordi bruk av bremsepedal på de fleste andre har en helt annen tilnærming til regenerering og graden av bruk for denne. På BMW i3 kan man altså stoppe bilen helt i den retningen man kjører (ja det gjelder faktisk også i revers), ved å slippe opp gasspedalen helt. Etter noen timers bruk får man en like sikker "nå må det bremses-følelse" som ved bruk av mekaniske bremser (f.eks stopping på rødt lys). Dette betyr helt enkelt at graden av regen bestemmes av hvor mye man slipper pedalen (dvs. redusering av fart), og igjen betyr dette at man ALLTID regenerer mest mulig. Alle teoretikere er velkommen til å gjøre sistnevnte kalkulering bedre med flere "trinn" av regen-effekt, mer/mindre bruk av bremsepedal eller ikke - dere klarer det desverre ikke.

Når det gjelder fullt batteri og at mekaniske bremser brukes inntil batteriene kan ta ladning (hvis dette er riktig uten at vi har fått dette 100% bekreftet), så skjer dette selvfølgelig gradvis - dvs. at når man slipper på gasspedalen når SOC er for høy til å tillate regen, så brukes skivebremsene maksimalt, men når det begynner å gradvis bli mulighet for regen, så fades denne gradvis inn (og de mekaniske bremsene ut) - igjen, så snakker vi om maksimalt utnyttelse av regenerering !

Og alt dette gjør derfor i3 svært forutsigbar, uten at man må endre kjørestil som "jkirkebo" refererer til at man må på andre biler. Kjørestilmessig er dette faktisk veldig mye sikkert og forutsigbart enn det motsatte, hvis du spør meg. Den eneste situasjonen man opplever avvik til dette, er når det er så glatt at systemene merker at det er så glatt at det begynner å slippe på bakhjulene, for da blir regen betraktelig redusert - og det medfører enda en brilliant fordel, for da vet sjåføren at "okey her er det glatt", slik at man kan få et lite "føre var" og endre kjørestil (flytte foten til bremsepedalen) før det er for sent  ;)

Og neida, det er ikke lengre behov for å "slå av" regenerering - hvorfor skal dere det ?? Antar at dere vil at bilen skal rulle lettere - og det gjør den, når dere holder gasspedalen i riktig posisjon, noe man ofte gjør for opprettholde samme fart. Og det er igjen noe man lærer i løpet av de første timene (de 30 minuttene prøvekjøring kan dog være litt i minste laget). Og hvis man aktiverer CC eller ACC i de situasjonene som tillater det, så trenger man ikke tenke over dette i det hele tatt...

Godt Nyttår  8)

jkirkebo

#32
Sitat fra: bromm på torsdag 02. januar 2014, klokken 00:59
Jeg vet ikke om "jkirkbeo" har forstått hva jeg mener, mht. til bruk av mekaniske bremser ved full lading. For det første så bør andre bilers systemer ikke sammenlignes med i3, fordi bruk av bremsepedal på de fleste andre har en helt annen tilnærming til regenerering og graden av bruk for denne. På BMW i3 kan man altså stoppe bilen helt i den retningen man kjører (ja det gjelder faktisk også i revers), ved å slippe opp gasspedalen helt. Etter noen timers bruk får man en like sikker "nå må det bremses-følelse" som ved bruk av mekaniske bremser (f.eks stopping på rødt lys). Dette betyr helt enkelt at graden av regen bestemmes av hvor mye man slipper pedalen (dvs. redusering av fart), og igjen betyr dette at man ALLTID regenerer mest mulig. Alle teoretikere er velkommen til å gjøre sistnevnte kalkulering bedre med flere "trinn" av regen-effekt, mer/mindre bruk av bremsepedal eller ikke - dere klarer det desverre ikke.

Jeg har godt forstått hva du mener, kjører Tesla selv og den regenerer også svært kraftig, nesten ned til 0. Om i3 faktisk går helt ned til 0 er det forøvrig ikke kun regen, da bruker den motorkraft i revers for å stoppe bilen helt.

Sitat
Når det gjelder fullt batteri og at mekaniske bremser brukes inntil batteriene kan ta ladning (hvis dette er riktig uten at vi har fått dette 100% bekreftet), så skjer dette selvfølgelig gradvis - dvs. at når man slipper på gasspedalen når SOC er for høy til å tillate regen, så brukes skivebremsene maksimalt, men når det begynner å gradvis bli mulighet for regen, så fades denne gradvis inn (og de mekaniske bremsene ut) - igjen, så snakker vi om maksimalt utnyttelse av regenerering !

Jeg skjønner godt hva du mener her også, men personlig er jeg ekstremt lite interessert i all mulig slags automatisk blending av skivebrems og regen. Det som irriterer meg mest med Leafen er at man må bruke bremsepedalen for å få maks regen.

Sitat
Og alt dette gjør derfor i3 svært forutsigbar, uten at man må endre kjørestil som "jkirkebo" refererer til at man må på andre biler. Kjørestilmessig er dette faktisk veldig mye sikkert og forutsigbart enn det motsatte, hvis du spør meg. Den eneste situasjonen man opplever avvik til dette, er når det er så glatt at systemene merker at det er så glatt at det begynner å slippe på bakhjulene, for da blir regen betraktelig redusert - og det medfører enda en brilliant fordel, for da vet sjåføren at "okey her er det glatt", slik at man kan få et lite "føre var" og endre kjørestil (flytte foten til bremsepedalen) før det er for sent  ;)

På Teslaen er regen ofte svært begrenset i starten i dette været, da batteriene må varmes opp før maks effekt oppnås. Dette er noe man venner seg til svært fort, jeg har aldri noensinne opplevd det som et problem. Ved slipp av gasspedalen kjenner man øyeblikkelig om regen ikke er kraftig nok til å oppnå ønsket bremseeffekt, og flytter foten til bremsepedalen. Skivebremsene gir LANGT kraftigere bremseffekt enn regen noensinne kan gi, så den tidelen eller to med forsinkelse betyr null og niks i sammenhengen.

Sitat
Og neida, det er ikke lengre behov for å "slå av" regenerering - hvorfor skal dere det ?? Antar at dere vil at bilen skal rulle lettere - og det gjør den, når dere holder gasspedalen i riktig posisjon, noe man ofte gjør for opprettholde samme fart. Og det er igjen noe man lærer i løpet av de første timene (de 30 minuttene prøvekjøring kan dog være litt i minste laget). Og hvis man aktiverer CC eller ACC i de situasjonene som tillater det, så trenger man ikke tenke over dette i det hele tatt...

Igjen, automatisk blending av skivebrems og regen gjør det kliss umulig å utnytte maks regen i f.eks nedoverbakker og samtidig forsikre seg om at skivebremsene ikke benyttes. Akkurat som på Leafen dessverre. Altså blir det umulig å kjøre mest mulig energiøkonomisk.

At det blir noen som helst standard på dette området har jeg absolutt null tro på. Slikt er historisk sett lite standarisert. På manuelle girkasser er det f.eks ingen standard for om 1.gir er framover eller bakover på spaken. Vinduspusserspaken er vidt forskjellige og har forskjellig plassering. Håndbrekk kan virke enten på forhjul eller bakhjul, osv.

Som sagt har jeg intet imot at en slik funksjon implementeres som en opsjon for de som føler det er nødvendig for å kjøre trygt i trafikken. Men jeg ville aldri kjøpt en bil der dette ikke kunne slås av, og da for godt (ikke måtte slås av hver gang bilen ble startet). Jeg vil ha mest mulig manuell kontroll over regen, akselerasjon og brems. Derfor har jeg også null interesse for f.eks ACC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pberg

SitatPå manuelle girkasser er det f.eks ingen standard for om 1.gir er framover eller bakover på spaken. Vinduspusserspaken er vidt forskjellige og har forskjellig plassering.

Det er jo relativt standarisert, da... Siste bil jeg kan huske å ha kjørt med 1. gir bakover er BMW E30 M3 fra 1987. Og det var jo veldig uvanlig selv da. Det var kun biler med sportskasser som hadde dette mønsteret. Og de aller fleste biler har hatt blinklys på venstre og pussere på høyre siden tidlig 80-tall. I BMWs tilfelle endret de dette allerede på 02en som fikk denne standarden fra ca 73. Enkelte prodsenter, som Alfa Romeo og Citroen var jo litt gjenstridige en stund, men nå er det nokså normalisert. Den eneste variasjonen på spaken i dag er vel om den går opp- , nedover eller rundt for å regulere viskerene. Tyske biler går generelt oppover, franske nedover.... Japanske går vel stort sett rundt?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

i3_X5_116dA

Har skrevet 1 forbedringsønske tidligere ... men kanskje:

Ekstra batteripakke der REX'en "skal" stå. Hadde vert artig med 20 - 30 km ekstra ... just in case.  ::)

Obba

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. januar 2014, klokken 02:24
Igjen, automatisk blending av skivebrems og regen gjør det kliss umulig å utnytte maks regen i f.eks nedoverbakker og samtidig forsikre seg om at skivebremsene ikke benyttes. Akkurat som på Leafen dessverre. Altså blir det umulig å kjøre mest mulig energiøkonomisk.
Det som diskuteres er vel de tilfellene bilen har fullt batteri? Da er det ikke mye som kan gjøres for å få maks regen, uansett hvordan dette er satt opp?

jkirkebo

Sitat fra: pberg på torsdag 02. januar 2014, klokken 08:32
Og de aller fleste biler har hatt blinklys på venstre og pussere på høyre siden tidlig 80-tall.Den eneste variasjonen på spaken i dag er vel om den går opp- , nedover eller rundt for å regulere viskerene. Tyske biler går generelt oppover, franske nedover.... Japanske går vel stort sett rundt?

Teslaen har spaken på venstre side, den går rundt. Leafen har den på høyre side, den går nedover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. januar 2014, klokken 02:24
1
Jeg har godt forstått hva du mener, kjører Tesla selv og den regenerer også svært kraftig, nesten ned til 0. Om i3 faktisk går helt ned til 0 er det forøvrig ikke kun regen, da bruker den motorkraft i revers for å stoppe bilen helt.

2
Jeg skjønner godt hva du mener her også, men personlig er jeg ekstremt lite interessert i all mulig slags automatisk blending av skivebrems og regen. Det som irriterer meg mest med Leafen er at man må bruke bremsepedalen for å få maks regen.

3
På Teslaen er regen ofte svært begrenset i starten i dette været, da batteriene må varmes opp før maks effekt oppnås. Dette er noe man venner seg til svært fort, jeg har aldri noensinne opplevd det som et problem. Ved slipp av gasspedalen kjenner man øyeblikkelig om regen ikke er kraftig nok til å oppnå ønsket bremseeffekt, og flytter foten til bremsepedalen. Skivebremsene gir LANGT kraftigere bremseffekt enn regen noensinne kan gi, så den tidelen eller to med forsinkelse betyr null og niks i sammenhengen.

4
Igjen, automatisk blending av skivebrems og regen gjør det kliss umulig å utnytte maks regen i f.eks nedoverbakker og samtidig forsikre seg om at skivebremsene ikke benyttes. Akkurat som på Leafen dessverre. Altså blir det umulig å kjøre mest mulig energiøkonomisk.

5
At det blir noen som helst standard på dette området har jeg absolutt null tro på. Slikt er historisk sett lite standarisert. På manuelle girkasser er det f.eks ingen standard for om 1.gir er framover eller bakover på spaken. Vinduspusserspaken er vidt forskjellige og har forskjellig plassering. Håndbrekk kan virke enten på forhjul eller bakhjul, osv.

6
Som sagt har jeg intet imot at en slik funksjon implementeres som en opsjon for de som føler det er nødvendig for å kjøre trygt i trafikken. Men jeg ville aldri kjøpt en bil der dette ikke kunne slås av, og da for godt (ikke måtte slås av hver gang bilen ble startet). Jeg vil ha mest mulig manuell kontroll over regen, akselerasjon og brems. Derfor har jeg også null interesse for f.eks ACC.

1 - Ser ut som du nesten tviler på at i3  faktisk stopper helt med kun bruk av gasspedal - har du prøvd bilen i det hele tatt ? Jeg bare spør, for hvis du hadde gjort det så ville du neppe brukt ordene "Om i3 faktisk går ned til 0..." - bare så det er klart: den stopper helt, selv i nedoverbakke ! Bruk av reversert motorkraft benyttes for å forhindre rulling fra stillestående, ja. Men det er nok mest trolig at også bremsene aktiveres rett før bilen har stoppet, for å kontrollere den helt siste biten etter at regen har tatt seg av den kraftigste oppbremsingen. Snakk gjerne med BMW for å få bekreftet hva som er riktig, men jeg tipper det er en kombinasjon av bremser og motor som står for de helt siste metrene når den stopper opp (i likhet med det som brukes for stop&go-systemene på vanlige biler - der bremsene benyttes).

2 - Altså, hva du er interessert i, tror jeg er helt likegyldig for både BMW og oss andre. Hvis du ikke stoler på automatikk (trolig på grunn av egne erfaringer med andre biler), så er det et problem som du og de andre bilene har, og ingenting annet. Hvis bilens kontrollsystem vet hva batteriet er mottakelig for, og dermed mater mest mulig regen når det så blir mottakelig for dette - så er dette helt klart den beste måten og utnytte energien på - basta. At mekaniske bremser brukes i denne fasen er ikke værre enn at man hadde brukt bremser på en vanlig bil - og sjåføren (altså den som sitter inni bilen med et smil om fjeset) trenger ikke å nappe i noen spaker, skru på knotter, eller flytte på foten. At Leaf må ha noen til å trykke på bremsepedalen for å få max regen, er altså et problem som Leaf (og dens eiere) har ;)

3 - Her drar du inn en sammenligning med Tesla, som er helt uinteressant. Du skriver at Tesla har "LANGT kraftigere bremseffekt enn regen noensinne kan gi" - vel, ta en tur med i3, så tenker jeg at du bytter om ordbruket til "Wow, den bremser nesten like effektivt med regen, som det man MÅ bruke bremser til på andre biler - jøss, den må veie minst et tonn mindre enn TMS". Hvis du kjører i3 så langt at du blir vant til dette, så vil du også skjønne umiddelbart at det er glatt når du kommer til et slikt parti - og dette er faktisk noe som du ikke merker ved å slippe opp litt på gassen i noen andre biler.

4 - Her konkluderer du feil, og igjen så blander du inn at Leafen ikke fikser maks regen (krever bremser) som et argument. Men så tenk litt etter da (dette handler om i3) - slipper du gasspedalen helt i nedoverbakke på i3, så har du, nettopp, MAX regen. Det står 70kWh/100km i displayet for øyeblikksverdi av lading - og NEI, da brukes IKKE bremsene (med mindre SOC er så høy at regen blir umuliggjort - noe som uansett bare opptrer i de første minuttene av turen).

5 - Om hva som blir standard eller ikke er jo et åpent spørsmål. Vi får se ;)

6 - Du kjører helst på "gammelmåten", og vil kontrollere alt selv - ja, det skal du få lov til. Det er iallefall flott at du ikke savner "Adaptive Cruise Control" (m/stop&go), for det kan jo ikke engang leveres fra Tesla ;)

Kom gjerne med flere argumenter, men kjør gjerne litt i3 først, (i tilfelle du ikke har gjort det). 1-pedalsteknikken fungerer overveldene bra, så for min egen del har jeg ingen problemer med at systemene regulerer bruken av regenerering :)

jkirkebo

Sitat fra: Obba på torsdag 02. januar 2014, klokken 08:58
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. januar 2014, klokken 02:24
Igjen, automatisk blending av skivebrems og regen gjør det kliss umulig å utnytte maks regen i f.eks nedoverbakker og samtidig forsikre seg om at skivebremsene ikke benyttes. Akkurat som på Leafen dessverre. Altså blir det umulig å kjøre mest mulig energiøkonomisk.
Det som diskuteres er vel de tilfellene bilen har fullt batteri? Da er det ikke mye som kan gjøres for å få maks regen, uansett hvordan dette er satt opp?

Jeg snakker om å få maks av det som er tilgjengelig, uten å bruke mekaniske bremser. Det tar ikke mange minuttene før man får litt regen, selv med fullt batteri.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pberg

SitatTeslaen har spaken på venstre side, den går rundt. Leafen har den på høyre side, den går nedover.

Så teslaen har to spaker på venstre side? Har den ingen på høyre, eller er blinklyset der?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

jkirkebo

Sitat fra: bromm på torsdag 02. januar 2014, klokken 09:43
1 - Ser ut som du nesten tviler på at i3  faktisk stopper helt med kun bruk av gasspedal - har du prøvd bilen i det hele tatt ? Jeg bare spør, for hvis du hadde gjort det så ville du neppe brukt ordene "Om i3 faktisk går ned til 0..." - bare så det er klart: den stopper helt, selv i nedoverbakke!

Nei, har ikke kjørt den. Tviler heller ikke på at BMW kan implementere det slik, men det er da ikke regen som brukes. Den duger ikke under ca. 5-10km/t. Stopper den helt ved bruk av regen er det ennå en funksjon jeg misliker. Står den da stille av seg selv i en slakk bakke, eller begynner den å trille igjen etter at den har stoppet? Høres uansett knotete ut om man skal lukeparkere i bakke.

Sitat
2 - Altså, hva du er interessert i, tror jeg er helt likegyldig for både BMW og oss andre. Hvis du ikke stoler på automatikk (trolig på grunn av egne erfaringer med andre biler), så er det et problem som du og de andre bilene har, og ingenting annet. Hvis bilens kontrollsystem vet hva batteriet er mottakelig for, og dermed mater mest mulig regen når det så blir mottakelig for dette - så er dette helt klart den beste måten og utnytte energien på - basta. At mekaniske bremser brukes i denne fasen er ikke værre enn at man hadde brukt bremser på en vanlig bil - og sjåføren (altså den som sitter inni bilen med et smil om fjeset) trenger ikke å nappe i noen spaker, skru på knotter, eller flytte på foten. At Leaf må ha noen til å trykke på bremsepedalen for å få max regen, er altså et problem som Leaf (og dens eiere) har ;)

Igjen, hvordan finner jeg det punktet på gasspedalen i en nedoverbakke som gir maks regen uten å kaste bort energien i oppvarming av skivebremser? Farten kan jeg til en stor grad avpasse etter hva som er mest økonomisk, så det er ikke noe problem å ha litt høyere fart ned om det er begrenset med regen tilgjengelig. Brukes bremsene automatisk blir det kliss umulig.

Sitat
3 - Her drar du inn en sammenligning med Tesla, som er helt uinteressant. Du skriver at Tesla har "LANGT kraftigere bremseffekt enn regen noensinne kan gi" - vel, ta en tur med i3, så tenker jeg at du bytter om ordbruket til "Wow, den bremser nesten like effektivt med regen, som det man MÅ bruke bremser til på andre biler - jøss, den må veie minst et tonn mindre enn TMS". Hvis du kjører i3 så langt at du blir vant til dette, så vil du også skjønne umiddelbart at det er glatt når du kommer til et slikt parti - og dette er faktisk noe som du ikke merker ved å slippe opp litt på gassen i noen andre biler.

Hallo altså. BMWen har bakhjulstrekk. Du mener altså at den stopper på noen-og-tredve meter fra 100km/t ved å bruke kun regen på bakjulene, om maks regen er tilgjengelig? Beklager, men fysisk sett er det ikke mulig. Kanskje du klarer dobbel bremselengde med kun regen på bakjulene, neppe mindre. Når du kliner til med full brems på alle 4 skivebremser er det med en effekt på antageligvis over 1000kW (har ikke regnet på det) , ihvertfall mange hundre. Langt mer enn 70kW til regen som går til de "gale" hjulene bremsemessig sett.

Er det glatt får du øyeblikkelig beskjed i Teslaen også. 60kW er mer enn nok til å finne ut av det.

Sitat
4 - Her konkluderer du feil, og igjen så blander du inn at Leafen ikke fikser maks regen (krever bremser) som et argument. Men så tenk litt etter da (dette handler om i3) - slipper du gasspedalen helt i nedoverbakke på i3, så har du, nettopp, MAX regen. Det står 70kWh/100km i displayet for øyeblikksverdi av lading - og NEI, da brukes IKKE bremsene (med mindre SOC er så høy at regen blir umuliggjort - noe som uansett bare opptrer i de første minuttene av turen).

Min sammenligning med Leafen var bare at det systemet også gjør det umulig å få maks tilgjengelig regen uten mekanisk bremsing.

Ellers visste jeg ikke at BMWen hadde et såpass mye mer avansert batteri at den klarer å lade med 70kW selv om batteriet er nesten fullt. Må si jeg tviler litt. Klarer den 70kW med 80% fullt batteri, på en bil som har stått et par dager i -20 grader? Det er ofte fasiten min hjem fra hytta for eksempel. Tror nok BMW-batteriet har de samme kuldebegrensningen som andre batterier. Å varme opp batteriene tar tid.

Sitat
6 - Du kjører helst på "gammelmåten", og vil kontrollere alt selv - ja, det skal du få lov til. Det er iallefall flott at du ikke savner "Adaptive Cruise Control" (m/stop&go), for det kan jo ikke engang leveres fra Tesla ;)

Bilen må gjerne ha ACC for min del, så lenge det kan deaktiveres på en enkel måte.

Sitat
Kom gjerne med flere argumenter, men kjør gjerne litt i3 først, (i tilfelle du ikke har gjort det). 1-pedalsteknikken fungerer overveldene bra, så for min egen del har jeg ingen problemer med at systemene regulerer bruken av regenerering :)

Jeg kjenner ingen med i3 og har ikke for vane å plage butikkene med prøvekjøring av biler jeg ikke kommer til å kjøpe, så det blir nok en stund til. Forøvrig må jeg si at jeg ikke helt ser verdien i såpass mye regen som 70kW på så lett bil. Leafen har klart for lite regen (maks ~20kW på gasspedalen), Tesla synes jeg har funnet balansen veldig godt med 60kW på 2,1 tonn bil. Det bremser akkurat passe mye i daglig bruk. Dermed kan jeg slippe pedalen helt mot avkjørsler og slikt, istedenfor å finne et passende punkt å holde den på. Det blir også mer konsistent i den daglige bruken. Såpass mye som 70kW ville jeg nok aldri brukt under normal kjøring, det tilsvarer vel fort 110kW på Teslaen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: bromm på torsdag 02. januar 2014, klokken 09:43
2 - Altså, hva du er interessert i, tror jeg er helt likegyldig for både BMW og oss andre. Hvis du ikke stoler på automatikk (trolig på grunn av egne erfaringer med andre biler), så er det et problem som du og de andre bilene har, og ingenting annet.

Jeg liker automatikk som gjør det jeg ikke kan, et godt eksempel er ESP og ABS. Jeg liker ikke automatikk som fratar meg muligheten til å gjøre ting jeg kan gjøre selv og ofte vil gjøre selv. Kan den enkelt slås av er det greit. Hadde du likt om regnsensoren var eneste mulighet til å aktivere vindusviskerne?

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: pberg på torsdag 02. januar 2014, klokken 10:00
SitatTeslaen har spaken på venstre side, den går rundt. Leafen har den på høyre side, den går nedover.

Så teslaen har to spaker på venstre side? Har den ingen på høyre, eller er blinklyset der?

Girspaken. En god plassering synes jeg, som frigjør mye plass slik at midtkonsollen ikke trengs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: bromm på torsdag 02. januar 2014, klokken 00:59
For det første så bør andre bilers systemer ikke sammenlignes med i3, fordi bruk av bremsepedal på de fleste andre har en helt annen tilnærming til regenerering og graden av bruk for denne.
På BMW i3 kan man altså stoppe bilen helt i den retningen man kjører (ja det gjelder faktisk også i revers), ved å slippe opp gasspedalen helt. Etter noen timers bruk får man en like sikker "nå må det bremses-følelse" som ved bruk av mekaniske bremser (f.eks stopping på rødt lys). Dette betyr helt enkelt at graden av regen bestemmes av hvor mye man slipper pedalen (dvs. redusering av fart), og igjen betyr dette at man ALLTID regenerer mest mulig. Alle teoretikere er velkommen til å gjøre sistnevnte kalkulering bedre med flere "trinn" av regen-effekt, mer/mindre bruk av bremsepedal eller ikke - dere klarer det desverre ikke.

Gratulerer. BMW har altså ikke kommer lenger enn at de han kopiert regen-logikken fra PSA classic som har vært slik siden de kom i 1996.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

pberg

SitatGirspaken. En god plassering synes jeg, som frigjør mye plass slik at midtkonsollen ikke trengs.

Men de har jo ikke fjernet konsollen, ser det ut til? Jeg ville forresten heller hatt spaken på riktig side (høyre), og latt girspaken stå litt lenger bak. Det blir litt for likt gammel yankee-rattgir slik det ser ut nå.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA