Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maks styrke vs. Optimal motorkraft

Startet av Trøndertesla, fredag 27. desember 2013, klokken 00:51

« forrige - neste »

Trøndertesla

Jeg ser at Tesla har oppdatert hjemmesidene med to effektmål - "maks styrke" og "optimal motorkraft". Model S P85 er oppgitt med "476 HK maks styrke" og "421 HK optimal motorkraft". Optimal motorkraft tar hensyn til batteriet, mens maks styrke tar ikke hensyn til batteriet. De sier videre at maks styrke er "Testet i henhold til ECE R85. Dette er en dynamo test som ikke tar hensyn til batteriet"

Dette kan vel tolkes som at P85 motoren har mer iboende guffe iseg, men begrenses av batteriet. Så, med et litt større batteri så kan man få ut 476 HK, men så forsvinner det vel litt mellom dynamoen og dekkene, så vi vil vel aldri få 476 HK ned på asfalten.

S60 og S85 har den samme motoren, men S85 får ut mer effekt pga større batteri. S60 er oppgitt med hhv 306 og 387 HK, og S85 med hhv 367 og 387 HK. Så, S85 er vel den modellen de har "presset mest ut av" - dvs. maks styrken er nærmest batterikapasiteten.

Så - P85 eierne kan vel da si at vi har en bil med en motor som yter 476 HK, men den er elektornisk sperret på kun 421 HK på grunn av batteriet. Blir dette riktig?
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

erot

Det er inverteren som er flaskehalsen. Det er i alle fall bare den som er ulik på 85 og P85. Motoren har mye å gå på mener jeg.

MrDriveby

Sitat fra: erot på fredag 27. desember 2013, klokken 02:48
Det er inverteren som er flaskehalsen. Det er i alle fall bare den som er ulik på 85 og P85. Motoren har mye å gå på mener jeg.

Slik jeg har forstått det i forhold til Tesla USA så ste,,er det erot sier angående inverter på s85 til p8. Fra 60 til 85 er jeg ikke sikker på hva effekt motor og inverter harl
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Bjoris

Hk har vi vel ikke så bruk for, men dreiemomentet er viktig. Noen som vet om dette også vil endres om det en vakker dag kan settes inn enda saftigere batteri, vil f.eks en få mer ut av P versjonene da enn i dag?

Restusj

Betyr dette at det er samme motor på S85 og P85, og at det bare er inverteren som gir forskjellen?
S85, 85kW, Grå, 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Park, Nappa-skinn, Vinterpakke, dobbeltlader,

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

pberg

Det er effekten som betyr noe, momentet er irrelevant. Det er derfor man har girkasse i biler. (med ett, eller flere gir)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

JohanH


Sitat fra: pberg på fredag 27. desember 2013, klokken 20:04
Det er effekten som betyr noe, momentet er irrelevant. Det er derfor man har girkasse i biler. (med ett, eller flere gir)

Ja men for å besvare bjoris spørsmål vil jo mer effekt gi mer moment. Fast gir på Model S. Jeg håper på 120kW batteri upgrade, med inverter upgrade og at det gir  700Nm fra 0 rpm og en 0-100 tid på 3,7 sek (med riktig gode dekk).

Griffel

Sitat fra: JohanH på fredag 27. desember 2013, klokken 22:13

Sitat fra: pberg på fredag 27. desember 2013, klokken 20:04
Det er effekten som betyr noe, momentet er irrelevant. Det er derfor man har girkasse i biler. (med ett, eller flere gir)

Ja men for å besvare bjoris spørsmål vil jo mer effekt gi mer moment. Fast gir på Model S. Jeg håper på 120kW kWh batteri upgrade, med inverter upgrade og at det gir 700Nm fra 0 rpm og en 0-100 tid på 3,7 sek (med riktig gode dekk).
0-100 på 3,7 sek betyr en gjennomsnittlig akselerasjon på 0,77 G med drift på to hjul og Teslas vektfordeling trengs adskillig mer enn riktig gode dekk, ekstremt gode dekk og spesial dekke er nok minstekrav, trolig også spoiler for å øke marktrykket.

Et (1) tall for moment eller effekt sier lite, en må kjenne forløpet. Men det er riktig at dersom en endre kun momentet fra 600 til 700N uten å endre turtallet som gir maksimal effekt vil motoren effekt øke tilsvarende altså til ca 360 kW.
Dersom vi antar at alt skjer nogenlunde linjert (som er alt for optimistisk):
For å akselerere en 2300kg bil med fører til 100 km/t kreves en energimengde på ca 900000 J (Wsek) og for å klare dette på 3,7 sek en gjennomsnitts effekt på ca 250kW. Fra 0 til 70 km/t yter 360 kW motoren gjennomsnittlig
180 kW fra 70 til 100 km/t 360 kW som optimalt gir en gjennomsnittseffekt i forløpet på 230 kW. Så det hjelper nok ikke bare å ha gode dekk, det mangler nok litt i ytelse også.

En like tung doning med optimalt gearing 250kW motor og drift på 4 hjul ville greit kjøre fra denne.

Egentlig er dette bare et nytt forsøk på å fortelle at et(1) tall for moment ikke sier noen ting, og et (1) tall for effekt ikke forteller mye mer det heller, men det kan til nød brukes til å sammneligne to kjøretøy med tilnærmet samme motor teknologi, med dårlig for å sammenligne en elmotor bil med en bensinmotor bil, og ikke mye bedre om en vil sammenligne bensin og dieslemotorer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA