Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Definisjon på bil 1 og 2

Startet av Lysholm, torsdag 26. desember 2013, klokken 14:08

« forrige - neste »

Lysholm

En totalt uviktig tråd, men et resultat av julens refleksjoner :D

Vi kjøpte for to ukers tid siden en Nissan Leaf Tekna som erstatning for en aldrende X3 som er blitt benyttet som bil nr 2. Tenkte det var et smart trekk med tanke på ny bomring i Trondheim, samt øvrige opplagte fordeler inkl miljøaspektet. Etter litt over 14 dager i vårt eie, så kan jeg telle på en hånd de gangene vi har benyttet vår knapt 6 måneder gamle X3.

Nå blir X3en benyttet mer, enn den er gjort i det siste, når man er tilbake i jobb over nyttår, men stortsett til og fra jobb, samt ferier og turer på hytta. Resten av tiden ser jeg for meg at vi bruker Leafen. Den er bedre i bybildet og vesentlig rimeligere i bruk. Jeg ser likevel for meg 70/30 til fordel Leafen om man regner antall ganger man bruker bilen, men tar man hensyn til antall km så blir muligens fordelingen 50/50. Så har vi egentlig kjøpt oss en ny nr 1 bil og prestert mesterverket av å ha en rimelig kostbar bil som nr 2 bil (X3)?

Noen som har gjort lignende erfaringer eller refleksjoner?

Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

BE

Det er nok mange som sitter med samme opplevelsen, jeg tror faktisk det bare er unntakene som vil si at Leaf blir nummer 2 bil, selv om den opprinnelig ble kjøpt til dette formålet. :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

bjorn_2390

Jeg så dette komme før vi kjøpte Leaf, men frua måtte "oppdage" det.
Nå har vi en j@(la dyr (relativt sett) stasjonsvogn stående ute på tunet, som brukes en gang hver tredje eller fjerde uke. Det ville til vårt bruk ikke funka å selge den, bortsett fra at regnestykket nok enkelt kunne ha havna opp i at det hadde vært penger nok til å leie bil, de få gangene vi skal på skikkelig (fort) langtur. Men det må vi nok bli mye varmere i trøya på, før vi får gjennomført.

Er så godt å ha backupen, den dagen vi trenger to biler. Men det koster vesentlig mer enn det smaker.

Leaf er definitivt vår bil nr. 1.
Blå Euro-Leaf (2012)

emil

Har kjørt 30-50.000km/år med SUV de siste årene, men etter at Leafen ble kjøpt inn i august har den kun blitt startet for å flytte den på parkeringsplassen. Det har litt med at den er aldrende og litt ustabil, men Leafen har ikke hindret oss i å gjøre noe vil ellers ville gjort. Den har nesten blitt brukt til mer siden småturer ikke er like "skadelig" som for en bensinbil, så for vår del er Leafen i aller høyeste grad bil nr 1.

Lysholm

Godt å høre at vi ikke er alene med denne erfaringen.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Trig8

Her også blir Leaf'en brukt som hverdagsbil; til og fra jobb og alle andre småturer.
Vi har en bil til for lange ferieturer og når vi trenger to biler samtidig innimellom.
Før ble begge bilene brukt omtrent like mye. Nå brukes alltid Leaf'en når den er ledig, og bensinbilen kun når kjørelengden krever det - det vil si kanskje en fjerdedel av tidligere bruk.

Ronny

Før jeg kjøpte elbil brukte jeg fossilbilen 100% ;)
Nå bruker jeg den innimellom på fine sommerdager :)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

shb

Hadde 3 dieseldyr. Reserverte Tesla for snart 3 år siden. Sent 2012 ble jeg utålmodig kjøpte en Leaf. Fikk Teslaen i august. Hva nå. Vi solgte da Golfen. Nå 2 elbiler og en bobil. Blir bobilen solgt? Kan vel ta inn på hotell for det vi sparer på dieselen, bommpenger og ferger 7 meter og 4 tonn bor utenfor Bergen. Byttet ut Leafen i en ny Tekna. Det var stor forbedring fra den gammle.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

X-Trail

Fylte diesel på x-trailen 4 dager før leafen kom på veien, idag er leafen 5 uker gammel og det er fortsatt kvart tank på x-trailen.........
ELise har forøvrig gått 2200km til nå:D
Stolt eier av ELise♡

shb

Blir fort til at elbilen ruller. Jeg forsikret Teslaen for 20 000 km trudde det holdt i massevis.  Men etter 8 uker reiste vi på ferie da hadde den rullet 7000. Da kom det en periode med salting på veiene så da fikk den litt pause. Leafen måtte oftere ut da. Skulle ha Tesla til sommerbil og fosil om vinteren/reserve. Men vi endte men 2 el. Mange sier det er galskap. Men vi for se.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Mr.Zero

Kjøpte ny trilling som "jobbil". Det resulterte i at V70'n på tunet ble kjørt hele 1450km på 10 mnd...! Låner/leier fossilbil ved behov etter salg av Volvoen.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Thomas Parsli

Alle de jeg kjenner som har nyere elbil unngår fossilbilen så langt det er mulig. Og hadde man kjøpt en bil med 450km rekkevidde (Tesla), ville nok de fleste solgt fossilbilen og kjøpt enda en elbil!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

leaffreak

Nå bruker gubben Leafen MIN hver anledning han har, selv om han var veldig skeptisk da jeg kjøpte den, og synes den var stygg å se på.  Må vel si at for oss har den blitt bil nr. 1 :)
Eier av Fiat 500E

Daeedor

#13
Har 2 nye Leaf fra i høst , 1 til kona og 1 til meg.

Som reservebil har vi stående en chevrolet tahoe (klasse B førerkort) med V8 diesel og 4hjulstrekk , den kan trekke over 3 tonn henger og er nedbetalt. En slik bil kan stå parkert lenge uten å brukes , og koster ikke noe i verditap heller. Den er dermed bare dyr å kjøre med , koster omtrent 0 kroner å eie. Perfekt reservebil til hytte, fjellturer og vedhenting....noe vi altså ikke gjør ofte. Våre Nissan Leaf er dermed nr.1 biler  , begge 2.  :)

For oss er dette et perfekt og godt oppsett , som gjør oss i stand til å dekke alle bilbehov på økonomisk og praktisk vis. Vi kjører til sammen 16 mil med våre 2 elbiler hver dag , kona og jeg jobber nemlig i hver vår retning fra hjemmet , og må derfor ha 2 bruksbiler. 

Reservebil er jo også nødvendig , her hvor vi bor er det nemlig ikke skikkelig bussforbindelse , og det vil det aldri bli heller , pga lavt innbyggertall. Vi har derfor alltid vært nødt til å ha 3 biler (1 reserve) i tilfelle 1 bil må på service eller streiker. :)

Slik er hverdagen ute "på landet" , der hvor myndighetene også vil at folk skal bo..(?)  :P

Haavard

Hadde fossilbil, kjøpte Leaf, solgte fossilbil, har nå kun Leaf :)
Tesla Model S 85 (2014) Tesla Model X LR Raven (2019)
Nissan Leaf (2012) Nissan E-NV200 (2014)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA