Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Generelle strøm og ladespørsmål.

Startet av Coachen, mandag 23. desember 2013, klokken 21:12

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Gondron på torsdag 02. oktober 2014, klokken 19:04
Hei, er det noen plass i Bergen eg kan parkere over natta med lading? Helst gratis/kommunal. Skal bo på hotell så kan lade med vanlig kabel.
Sjekk med hotellet. På hotellet jeg bodde på i Bergen sist uke hadde de mange ladeplasser. Det gjelder å ta med det i beregningen når en velger hotell. Gratis parkering og lading i Bergen er verd en del høyere pris på rommet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

Noen som har semiportabel ladestasjon fra elbilhjelpen B3200S (N) og kan dele av sin erfaring ?


moonbuggy

Jeg skal legge opp et ladepunkt i fellesgarasje til kommende i3. Fra strømrom til punktet er det ca. 15 m, rett betongvegg. Jeg ønsker en 32A enfase stikk-kontakt montert med enkel effektmåler på skinne i strømrom. Nettet inn i bygget er 400V TN-S
Etter kontakt med et el-firma fikk jeg hakeslepp, prisen var flere ganger høyere enn jeg trodde på forhånd.
Hva bør noe slikt koste, og har noen anbefaling til elfirma i Stavanger området som gjør dette ?

Olemann

Min erfaring med slikt er at om jeg finner alt av materialer på Clas Ohlson og ganger prisen med 2.5 så kommer du nokså nær det fagfolk tar med all sin kjekke fortjeneste.  Elektriker koster lett ca kr. 6-8.000.- pr arbeidsdag, men en slik jobb bør kunne gjøres på en dag med mindre det er sjeldent komplisert.

Ole


Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 13:19
Jeg skal legge opp et ladepunkt i fellesgarasje til kommende i3. Fra strømrom til punktet er det ca. 15 m, rett betongvegg. Jeg ønsker en 32A enfase stikk-kontakt montert med enkel effektmåler på skinne i strømrom. Nettet inn i bygget er 400V TN-S
Etter kontakt med et el-firma fikk jeg hakeslepp, prisen var flere ganger høyere enn jeg trodde på forhånd.
Hva bør noe slikt koste, og har noen anbefaling til elfirma i Stavanger området som gjør dette ?

moonbuggy


TorS

Jeg fikk bilen på onsdag. Jeg har fått montert en lader i garasjen med Mainpine kontroller og fast kabel med type 2 kontakt kjøpt fra jkirkebo. Det er 32A tilgjengelig. Jeg har også fått montert en ABB C11 måler som kan vise alle relevante data. I dag kjørte jeg en tur og kom ned i 50% rest. Når jeg kobler til trekker ikke bilen mer enn 5,9 kW. Jeg hadde tidligere i måneden besøk av en annen i3. Han hadde 70% rest og bilen trakk 6,9 kW. Er det noen som kjenner til at det er en begrensning med dagens software? Skulle jo gjerne sett et resultat noe nærmere 7,4 kW.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

bromm

Sitat fra: TorS på fredag 31. oktober 2014, klokken 23:30
Jeg fikk bilen på onsdag. Jeg har fått montert en lader i garasjen med Mainpine kontroller og fast kabel med type 2 kontakt kjøpt fra jkirkebo. Det er 32A tilgjengelig. Jeg har også fått montert en ABB C11 måler som kan vise alle relevante data. I dag kjørte jeg en tur og kom ned i 50% rest. Når jeg kobler til trekker ikke bilen mer enn 5,9 kW. Jeg hadde tidligere i måneden besøk av en annen i3. Han hadde 70% rest og bilen trakk 6,9 kW. Er det noen som kjenner til at det er en begrensning med dagens software? Skulle jo gjerne sett et resultat noe nærmere 7,4 kW.
Pga. masse trøbbel i USA (strømnettet borti der er jo så dårlig at Kongo blir bra i forhold), så er det innført en "midlertidig" begrensning på ladestyrke under "semi-hurtig" lading (se pdf). Dette er fordi at det oppsto en masse feil på onboard lader (UCX/KLE) i USA, og derfor har de valgt å redusere ladestyrke, inntil de får på plass en endelig software fix som skal rette det med at de får så mye feil "over there" (hos mange har det visst også ført til at KLE og EME har gått føyken).

Det er kjedelig at de gjør dette også for oss her i Europa, hvor vi ikke har disse problemene  :o Det er også dårlig at de ikke opplyser om dette - jeg spurte da jeg oppgraderte min den 24/10, men de "visste ikke om noe slikt". MEN det er altså bare midlertidig, så da blir det vel et nytt gratis SPA-opphold m/oppgradering og leiebil, når neste oppgradering kommer - og maks ladestyrke gjeninnføres  ;D

torjen6

I Bergen er det gratis strøm for saktelader i Bygarasjen og parker er også gratis, du registrer Autopass briken din på nette på hjemme siden til Bystasjonen, så kan du kjøre inn på Bystasjonen, husk at du må kjøre litt langt fram for at bomen går 
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

TrondW

Sitat fra: bromm på lørdag 01. november 2014, klokken 05:52
Sitat fra: TorS på fredag 31. oktober 2014, klokken 23:30
Jeg fikk bilen på onsdag. Jeg har fått montert en lader i garasjen med Mainpine kontroller og fast kabel med type 2 kontakt kjøpt fra jkirkebo. Det er 32A tilgjengelig. Jeg har også fått montert en ABB C11 måler som kan vise alle relevante data. I dag kjørte jeg en tur og kom ned i 50% rest. Når jeg kobler til trekker ikke bilen mer enn 5,9 kW. Jeg hadde tidligere i måneden besøk av en annen i3. Han hadde 70% rest og bilen trakk 6,9 kW. Er det noen som kjenner til at det er en begrensning med dagens software? Skulle jo gjerne sett et resultat noe nærmere 7,4 kW.
Pga. masse trøbbel i USA (strømnettet borti der er jo så dårlig at Kongo blir bra i forhold), så er det innført en "midlertidig" begrensning på ladestyrke under "semi-hurtig" lading (se pdf). Dette er fordi at det oppsto en masse feil på onboard lader (UCX/KLE) i USA, og derfor har de valgt å redusere ladestyrke, inntil de får på plass en endelig software fix som skal rette det med at de får så mye feil "over there" (hos mange har det visst også ført til at KLE og EME har gått føyken).

Det er kjedelig at de gjør dette også for oss her i Europa, hvor vi ikke har disse problemene  :o Det er også dårlig at de ikke opplyser om dette - jeg spurte da jeg oppgraderte min den 24/10, men de "visste ikke om noe slikt". MEN det er altså bare midlertidig, så da blir det vel et nytt gratis SPA-opphold m/oppgradering og leiebil, når neste oppgradering kommer - og maks ladestyrke gjeninnføres  ;D

Har selv hatt svært stor glede av 32 amp laderen fra jkirkebo (anbefales på det sterkeste). Jeg har stadig behov for kjapp lading og har derfor ikke tatt sjansen på å oppgradere SW på min i3 som jeg fikk ved påsketider. Har ikke hatt problemer med min AC som noen andre har hatt. Vil derfor anbefale alle som har behov for 32 amp lading IKKE å oppgradere for ladehastigheten er tilbake.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Truls Martin

Tenkte jeg kunne legge inn dette innlegget her også, da det er ganske viktig.

Med den nye forskriften, NEK400 2014, som kom nå i sommer er det blitt mye strengere krav for opplegg til Elbil.

Det er ikke lenger lov å legge opp 16a kurs for Elbil med schukostikk..
Høyeste tillatte sikring på kurs med schukostikk for elbil er nå 10A! Det vil si at originalkladden som BMW leverer ikke lenger kan brukes på maks styrke.

Dersom man skal sikre med mer enn 10a må man nå montere rundstiftkontakt eller bruke mode3 lading.

I tillegg er det nå krav om at kursen for elbil skal være dedikert til Elbilen og det skal kun være ett uttak, altså enkel stikkontakt.

Kontakten skal forøvrig monteres på 1,5 m og den skal plasseres slik at man når frem til tilkoblingspunktet på bilen uten bruk av skjøteledning.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

HCWL

Har nettopp fått min i3, og merker at jeg er avhengig av å ha en mer fleksibel ladeløsning enn det standard laderen leverer. Jeg er derfor på utkikk etter en lader som er MOBIL og støtter alt i fra 10A, 16A og 32A.

Leste på forumet at det er flere som har hatt vellykkede forsøk ved bruk av Tesla sin medfølgende UMC, og tenkte derfor å kjøpe en slik. For sikkerhetskyld prøvde jeg en venn sin UMC tilkoblet en Blå industristikk på 32A 1-fas, men null respons fra bilen, den lyst bare hvitt i ladeluken å viste antall KM og batteribarer i info-displayet.
Noen som har en anelse om hva som er årsaken til at bilen ikke mottok lading?

Andre tips til mobile ladere som fungerer med de overnevnte strømstyrkene?

Griffel

Virket stikkontakt og UMCen på Teslan etter at du hadde forsøkt den?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HCWL

Sitat fra: Griffel på mandag 24. november 2014, klokken 20:10
Virket stikkontakt og UMCen på Teslan etter at du hadde forsøkt den?

Ja, laderen fungerte på Teslaen etterpå :)

Marius Engel

#568
Sitat fra: Truls Martin på tirsdag 11. november 2014, klokken 22:46
Tenkte jeg kunne legge inn dette innlegget her også, da det er ganske viktig.

Med den nye forskriften, NEK400 2014, som kom nå i sommer er det blitt mye strengere krav for opplegg til Elbil.

Det er ikke lenger lov å legge opp 16a kurs for Elbil med schukostikk..
Høyeste tillatte sikring på kurs med schukostikk for elbil er nå 10A! Det vil si at originalkladden som BMW leverer ikke lenger kan brukes på maks styrke.

Dersom man skal sikre med mer enn 10a må man nå montere rundstiftkontakt eller bruke mode3 lading.

I tillegg er det nå krav om at kursen for elbil skal være dedikert til Elbilen og det skal kun være ett uttak, altså enkel stikkontakt.

Kontakten skal forøvrig monteres på 1,5 m og den skal plasseres slik at man når frem til tilkoblingspunktet på bilen uten bruk av skjøteledning.

Man må ikke følge 2014 på en utvidelse. (Det er norm, ikke forskrift)

I så tilfelle, kan man sette opp en rundstift, og en overgang på ladekabelen. Man oppnår i så fall en viss sikkerhet, at den fastmonterte stikkontakten ikke blir svidd. Overgangen er lettere å skifte.

Man må heller ikke ha mode 3 eller rundstift, du kan sette opp direktekoblet mode 2 lader på 16A.

Verdt å legge til er kravet om 30mA jordfeilvern, samt at det står at man bør ha overspenningsbeskyttelse.

Står det "bør" i normen, må man ha veldig god grunn for å utelate dette dersom man installerer i samsvar med NEK2014.

Griffel

Sitat fra: Marius Engel på mandag 24. november 2014, klokken 21:12
Man må heller ikke ha mode 3 eller rundstift, du kan sette opp direktekoblet mode 2 lader på 16A.
Og da blir denne per definisjon en mode 3 ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA