Generelle strøm og ladespørsmål.

Startet av Coachen, mandag 23. desember 2013, klokken 21:12

« forrige - neste »

pottle

Eller er det at det er Europa som alltid skal være litt spesielle :P

Her er en grafisk oversikt over forskjellene...
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

i3_X5_116dA

Takk takk for info, min herrer! Men forsatt: Hvor fort, med hvilke utstyr, kan jeg lade i3'en fra 0 - 80%?  :o

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 17:15
Takk takk for info, min herrer! Men forsatt: Hvor fort, med hvilke utstyr, kan jeg lade i3'en fra 0 - 80%?  :o

:-(

Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

østfolding

Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 17:48
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 17:15
Takk takk for info, min herrer! Men forsatt: Hvor fort, med hvilke utstyr, kan jeg lade i3'en fra 0 - 80%?  :o

:-(

Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(

LMOR, hvordan regner man ut ladefarten igjen?

Startet lading i dag på 7% kl. 13.13, og har 57% kl. 18.11. Lader med standard ladekabel nå, og bilen skal stå på "max".

LMOR

#379
Sitat fra: østfolding på mandag 17. februar 2014, klokken 18:11
Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 17:48
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 17:15
Takk takk for info, min herrer! Men forsatt: Hvor fort, med hvilke utstyr, kan jeg lade i3'en fra 0 - 80%?  :o

:-(

Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(

LMOR, hvordan regner man ut ladefarten igjen?

Startet lading i dag på 7% kl. 13.13, og har 57% kl. 18.11. Lader med standard ladekabel nå, og bilen skal stå på "max".
Akkurat det så ikke så bra ut...

Men enkelt å regnet ut, fordi det ble 50% på 5 timer. Altså 9300Wh, som blir ca 1900Wh/h inn, som er ca 2100 trukket. Det burde vært litt mer. Jeg har fått mer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 17:48
Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(

Så det som står på UK-siden med at i3 tar 50kW-lading ... er ikke enten bekreftet, eller så er det ikke sant i det hele tatt?  :o




bromm

Du verden, her er det mye rart... 9300 kilowatttimer faktisk (det er mye det)...

...og 50kW er DC Hurtiglading (altså et stort "kjøleskap" som står en helt annen plass enn i garasjen) ;)

i3_X5_116dA

Sitat fra: bromm på mandag 17. februar 2014, klokken 20:14
Du verden, her er det mye rart... 9300 kilowatttimer faktisk (det er mye det)...

...og 50kW er DC Hurtiglading (altså et stort "kjøleskap" som står en helt annen plass enn i garasjen) ;)

Ja, jeg skjønner det bromm ... men kan jeg benytte meg av dette?  8)

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 17. februar 2014, klokken 20:14
Du verden, her er det mye rart... 9300 kilowatttimer faktisk (det er mye det)...
...og 50kW er DC Hurtiglading (altså et stort "kjøleskap" som står en helt annen plass enn i garasjen) ;)
Du gjør deg litt vanskelig igjen. Du forstår nok hva jeg mente...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#384
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 19:57
Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 17:48
Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(

Så det som står på UK-siden med at i3 tar 50kW-lading ... er ikke enten bekreftet, eller så er det ikke sant i det hele tatt?  :o
50kw DC står jo i ladetabellen! 20min 0-80% og 30min 0-100%
Hvis du skrive VIN nummeret ditt, så kan jeg sjekke om du kan bruke COMBO. Du ser det også på kontakten.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 20:41
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 19:57
Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 17:48
Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(

Så det som står på UK-siden med at i3 tar 50kW-lading ... er ikke enten bekreftet, eller så er det ikke sant i det hele tatt?  :o
50kw DC står jo i ladetabellen! 20min 0-80% og 30min 0-100%
Hvis du skrive VIN nummeret ditt, så kan jeg sjekke om du kan bruke COMBO. Du ser det også på kontakten.

Jeg har bestillt 4U7 og 4U8 og det står på kontraken. Sender VIN på PM.  8)

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 22:15
Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 20:41
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 19:57
Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 17:48
Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(

Så det som står på UK-siden med at i3 tar 50kW-lading ... er ikke enten bekreftet, eller så er det ikke sant i det hele tatt?  :o
50kw DC står jo i ladetabellen! 20min 0-80% og 30min 0-100%
Hvis du skrive VIN nummeret ditt, så kan jeg sjekke om du kan bruke COMBO. Du ser det også på kontakten.
Jeg har bestillt 4U7 og 4U8 og det står på kontraken. Sender VIN på PM.  8)
Du har fått 4U7 og 4U8 bygget inn i bilen :-)
4U7 gjør at du kan lade til 80% fra 0 på ca. 20min :-)
Men da må du finne en ladestasjon med COMBO kabel. Der henger kabelen fast, så du trenger ikke å ha kabel med.
Det finnes dessverre ikke så mange enda, men i løpet av 2014 skal vel de fleste hurtig ladestasjoner bygges ut.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

østfolding

Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 19:46
Sitat fra: østfolding på mandag 17. februar 2014, klokken 18:11
Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 17:48
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 17:15
Takk takk for info, min herrer! Men forsatt: Hvor fort, med hvilke utstyr, kan jeg lade i3'en fra 0 - 80%?  :o

:-(

Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(

LMOR, hvordan regner man ut ladefarten igjen?

Startet lading i dag på 7% kl. 13.13, og har 57% kl. 18.11. Lader med standard ladekabel nå, og bilen skal stå på "max".
Akkurat det så ikke så bra ut...

Men enkelt å regnet ut, fordi det ble 50% på 5 timer. Altså 9300Wh, som blir ca 1900Wh/h inn, som er ca 2100 trukket. Det burde vært litt mer. Jeg har fått mer.

Da jeg kom tilbake til bilen i garasjen på jobben hadde noen brukt stikket jeg var koblet på samt byttet ut skjøteledningen i mellomtiden. Så da er ikke denne testen gyldig :-)

i3_X5_116dA



Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 22:31
Du har fått 4U7 og 4U8 bygget inn i bilen :-)
4U7 gjør at du kan lade til 80% fra 0 på ca. 20min :-)
Men da må du finne en ladestasjon med COMBO kabel. Der henger kabelen fast, så du trenger ikke å ha kabel med. Det finnes dessverre ikke så mange enda, men i løpet av 2014 skal vel de fleste hurtig ladestasjoner bygges ut.

Så det betyr også at all DC lading faktisk går gjennom den øverste Type 2 Mennekes tilkoblingen på i3, (50kW/125A) og at den ovale (COMBO) i bunnen med de 2 plast pinnene på i3'ene våre bare er der for at COMBO i det hele tatt skal passe. I see!  ;)

Hvorfor leste jeg ikke denne forklaringen selv hos Mennekes ...  ;D



jkirkebo

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 18. februar 2014, klokken 00:43
Så det betyr også at all DC lading faktisk går gjennom den øverste Type 2 Mennekes tilkoblingen på i3, (50kW/125A) og at den ovale (COMBO) i bunnen med de 2 plast pinnene på i3'ene våre bare er der for at COMBO i det hele tatt skal passe. I see!  ;)

Det tviler jeg meget sterkt på. DC-Mid er vel en ganske ny spesifikasjon og neppe implementert i noen ladere ennå.

Tesla bruker dog kun pinnene i selve Type 2 pluggen til sin egen hurtiglading, men vi vet ikke ennå om det systemet er kompatibelt med en evt. DC-Mid lader.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA