Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Wallbox Pure

Startet av østfolding, søndag 22. desember 2013, klokken 23:11

« forrige - neste »

LMOR

#30
Fant litt mer. Hvis det ikke er 3 versjoner, kan de være at 32A versjonen også har andre ekstrafunksjoner:

oversatt:  "pro" har noen ekstra funksjoner spesielt for forsyning av solenergianlegg og en fin LED display for å styre funksjonene ...

The BMW i Wallbox generates output of 3.7 kW and a current strength of 16 amperes to charge the high-voltage battery. The charging process can be monitored on a graphic display in the instrument cluster of the BMW i8, as well as via the BMW i Remote app on a smartphone. The driver can view the current battery charge level and the electric range possible (in kilometres) with the available energy capacity. Charging can be initiated either immediately or at a later time – in order to make use of cheaper electricity tariffs at night, for example. Added to which, charging the battery from the BMW i Wallbox allows the passenger compartment to be prepared in advance for an upcoming journey so that the driver and passengers are greeted by a pleasant onboard temperature without having to use energy from the high-voltage battery to heat or cool the interior.

Customers also have the option of ordering the BMW i Wallbox Pro. Among the benefits provided by this second version of the charging point are additional convenience features. The BMW i Wallbox Pro has a 7.4-inch colour touchscreen which optimises management of the charging process. Among the information displayed on the TFT monitor are the battery charge level, the amount of energy fed into the battery so far and data on previous charge cycles. Information about charging times and energy consumption can be called up in lists sorted by user or vehicle. The available information can be transferred via an internet connection, for example for comparison or billing purposes. A BMW i Wallbox Pro which is accessible to several users can be protected from unauthorised use via PIN codes.

This version of the charging point has been specially designed for use with self-generated solar energy. To this end, BMW is working with SOLARWATT to give future owners of a BMW i vehicle access to innovative carports equipped with glass-glass modules for charging the battery – and supplying their home with solar power.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#31
Ellers er det bare 2 versjoner, og begge kan stilles inn på enten 16A eller 32A, som jeg fikk forståelsen av fra starten, og skrev i første innlegg. Det er montøren som sjekker og bestemmer det.

I UK, så leveres i hvert fall bilen med 1-fase 32A.

Fast charging AC capability:
Max. power (grid side): 7.36 kW (1-phase 230 V, 32 A)
Charging time: 3.5 hours (charge-level rise from 11.5 % to 97 %)

Så hvis Norge kun har mulighet for 16A, så er det en spesialversjon for Norge, som høres litt merkelig ut.

Dette avslutter mitt engasjement i denne tråden. Konklusjonen min er fremdeles å vente til jeg eventuelt får problemer med å lade på 10/12A, noe som jeg tviler på jeg gjør. Da er kanskje en sol-celle pakken kommet som også gir meg smart-hus og egen produksjon for samme pris som å legge ut en ny kurs :-)

Pro versjonen er ikke klar til levering enda, men denne figuren oppsummerer "alt":
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Bilder av ferdigmonterte Wallbokser begynner å postes:



Fra her: http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=402

jkirkebo

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 30. desember 2013, klokken 16:25
Bilder av ferdigmonterte Wallbokser begynner å postes:

Herregud for en diger, ulenkelig kladd :o Hvordan klarer man å lage en ladestasjon så stor? Aldri i verden om noe sånt hadde kommet opp på veggen her hjemme....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

En bør nok være rimelig stor BMW entusiast før en velger denne framfor rimligere og nettere konkurenter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Eller opptatt av design :-)

Jeg synes den ser flott ut, men jeg har ikke tenkt å kjøpe den for det. Men jeg har sjekket ut alle de andre på markedet i Norge, og de ser ikke spesielt pene ut noen av dem.

Det viktigste for meg i tillegg til design, vil være hvor langt den bygger ut fra veggen, og hvor bred den er, ikke hvor høy den er...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Sitat fra: Griffel på mandag 30. desember 2013, klokken 16:55
En bør nok være rimelig stor BMW entusiast før en velger denne framfor rimligere og nettere konkurenter.

Som denne: http://www.wired.com/autopia/2013/05/bosch-power-max/

::)

Griffel

#37
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 30. desember 2013, klokken 17:06
Sitat fra: Griffel på mandag 30. desember 2013, klokken 16:55
En bør nok være rimelig stor BMW entusiast før en velger denne framfor rimligere og nettere konkurenter.

Som denne: http://www.wired.com/autopia/2013/05/bosch-power-max/

::)
Rent bortsett fra at en til BMW i3 trenger en med type 2 kabel og ikke denne med Type 1.
Og siden denne er laget for USA markedet og forskrifter får du nok ikke denne levert med Type 2 plugg. Det er nok heller slik at BMW forsyner de bilene de selger til USA med Type 1 / Type 1 Combo kontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

#38
Det er godt alternativet, men jeg tror den bygger lengre ut i rommet enn BMW sin.

Jeg bruker kabelen som følger med så lenge som mulig. Om 1 år så er det mange flere å velge mellom til lavere priser.

Den som VW leverer ser også ganske bra ut, og bygger ikke like mye ut. Også fra Bosch
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Griffel

#39
Sitat fra: LMOR på mandag 30. desember 2013, klokken 17:16
Den som VW leverer ser også ganske bra ut, og bygger ikke like mye ut. Også fra Bosch
Se vedlegg
I likhet med andre kaller de denne feilaktig for vegglader. Det er en ladestasjon, laderen sitter i bilen.
Den kan helt sikkert også brukes for BMW i3.

USA varianten er ikke et alternativ for e-up eller i3
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på mandag 30. desember 2013, klokken 17:05
Eller opptatt av design :-)

Jeg synes den ser flott ut, men jeg har ikke tenkt å kjøpe den for det. Men jeg har sjekket ut alle de andre på markedet i Norge, og de ser ikke spesielt pene ut noen av dem.

Det viktigste for meg i tillegg til design, vil være hvor langt den bygger ut fra veggen, og hvor bred den er, ikke hvor høy den er...

Jeg holder meg til denne størrelsesmessig relativt hyggelige 20A-saken til Leafen (se bilde), men de finnes ikke med Type 2 plugg da. Men den viser ihvertfall hvor små de kan lages :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vind

BMW laderen inkluderer montering, og befaring for å se om alt er på plass for å montere laderen tilfredstillende.  Om forutsetningene ikke er på plass (nytt nok elektrisk anlegg) så får man ett tilbud på hva det vil koste.  15 000 kr (inkl mva) er da for ferdig montert veggboks.  Jeg vet om mange som har brukt langt mere enn dette på å montere veggboks i garasjen sin.

I følge min BMW selger (og BMW selgere kan man vel stole på), så tjener ikke BMW noe på denne installasjonen og boksen, men tilbyr det som en mulighet for å bygge ut infrastruktur hos sine kunder.

Så jeg har satt meg på liste - og vil bli kontaktet av montør litt senere i vinter (om man kan kalle dette vinter) for befaring, så da får vi se.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Griffel

Sitat fra: Vind på tirsdag 31. desember 2013, klokken 09:32
I følge min BMW selger (og BMW selgere kan man vel stole på), så tjener ikke BMW noe på denne installasjonen og boksen, men tilbyr det som en mulighet for å bygge ut infrastruktur hos sine kunder.
Det tror jeg gjerne, fortjenesten til BMW på denne er sikkert minimal, men i likhet med de andre som selger elbiler må de ha et slikt tilbud.
De som synes BMW's sin ladestasjon (ikke lader) har en flott design, og er fornøyd med pris og oppfølging får sikkert et førsteklasses produkt.

Samtidig er det jo greit å være klar over at det bilselger tilbyr ikke er det eneste alternativ, men at elbilhjelpen, nofuel, sønnico, Proxll og andre har likeverdige produkter. Alle Type 2 ladestasjoner (veggbox, ladepunkt osv) kan benyttes for biler med Type 2 kontakt (e-up, i3, model S, Zoe). Ladehastigheten fra en veggboks er begrenset av 2 ting: Kapasiteten til bilens innbygde lader og ladestasjones maksimalbegrensning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tore Wold

Wallbox Pure installert på min garasjevegg i dag.  :D
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

i3_X5_116dA


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA