Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 på glatta

Startet av BOStrand, søndag 22. desember 2013, klokken 10:46

« forrige - neste »

BOStrand


magmin

Min opplevelse ved prøvekjøring 9. Des på slapseføre med div fil skifter og rundkjøringer fra Skøyen til Fornebu var udelt positiv. Var i utgangspunktet skeptisk til bilen da jeg til vanlig kjører 4x4. Skepsisen endte med at jeg skrev kontrakt samme dag.
BMW i3

Vind

#2
Dette er behandlet en del,i tidligere tråder.  ingen av de som har kjørt bilen på glatt føre har vært misfornøyd.  Selv kjørte jeg den på bortimot blank is, og holdt stor fart i rundkjøringer o.l -  det er ikke tvil om at elektronikken griper inn, men bilen er lett, har store dimensjoner på hjul, og greier seg svært bra på vinterføre.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

Så lenge artikkelen ikke sier noe om DTC (Dynamic Traction Control), var aktivert eller ikke, så kan man neppe ta den særlig seriøst. På dyp snø eller forhold som gjør hjulspinn veldig lett, så sliter nesten alle biler med at antispinn kutter ned motoreffekt/gasspådrag. BMW's løsning på dette er DTC (gjelder alle nyere modeller), og den gir en helt annet driv (fullt) på glatt føre (den tillater litt mere sleng på bakenden også).

Forfatteren er jo selv innepå det med fabrikknye piggfridekk, og hva dette har å si er jo ganske uvisst.

Men jeg har selv kjørt bilen på 20 cm snø (ubrøytet), og jeg ble iallefall overbevist om at den ikke står tilbake for andre biler - snarere tverdt om (bestilte forøvrig bilen dagen etterpå ;) )

Coachen

Det er jo et par her inne som nå har fått sine biler.
Vi leste tidligere en test fra utlandet som mente dekkene var veldig glatte og at dette muligens skyltes et belegg på de nye vinterdekkene.

Har dere som har fått bilene deres merket noe til dette eller funker de bra "rett ut av butikken"?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg må kjøre min bil hjem "over heia" (Svarstad) og der er det veldig vinter...
Om dekkene ikke er optimale så kan jeg ta E18 men da må jeg ta en lang lade pause underveis :-/
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

LMOR

Sitat fra: Coachen på lørdag 18. januar 2014, klokken 10:33
Det er jo et par her inne som nå har fått sine biler.
Vi leste tidligere en test fra utlandet som mente dekkene var veldig glatte og at dette muligens skyltes et belegg på de nye vinterdekkene.

Har dere som har fått bilene deres merket noe til dette eller funker de bra "rett ut av butikken"?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg må kjøre min bil hjem "over heia" (Svarstad) og der er det veldig vinter...
Om dekkene ikke er optimale så kan jeg ta E18 men da må jeg ta en lang lade pause underveis :-/

Tror Vind skrev noe om sine positive opplevelser, og da var vel bilen relativt ny. Jeg kjørte en for et par dager siden som bare var kjørt noen timer før meg. Kommenterte mine positive opplevelser i samme tråd.

Utfordringen er nok først og fremst hvis du tar med bilen på et lasteplan, og så setter den rett på snø/is uten å kjøre noe på asfalt først. Men selv da går det sikkert helt fint hvis du tar det med ro i starten. I manualen står det at du bør kjøre forsiktig de første 30 mil. (Det er nok litt overdrevet)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Øyvind.h

Nye vinterdekk er glatte noen titalls kilometer etter at de er montert, men ikke kritisk glatte. Ta det pent, så går det sikkert helt fint :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vind

Sitat fra: Coachen på lørdag 18. januar 2014, klokken 10:33
Det er jo et par her inne som nå har fått sine biler.
Vi leste tidligere en test fra utlandet som mente dekkene var veldig glatte og at dette muligens skyltes et belegg på de nye vinterdekkene.

Har dere som har fått bilene deres merket noe til dette eller funker de bra "rett ut av butikken"?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg må kjøre min bil hjem "over heia" (Svarstad) og der er det veldig vinter...
Om dekkene ikke er optimale så kan jeg ta E18 men da må jeg ta en lang lade pause underveis :-/
Jeg hentet bilen på torsdag - og kjørte rett hjem med den. Lastet av sommerdekkene, merket ikke noe spesielt til glatte dekk, men tok en spray med Dekkvask jeg hadde i garasjen og sprayet på alle dekkene - da jeg også hadde lest at vinterdekkene kunne være glatte.  Vet ikke om det hjalp, men jeg synes bilen fungerte svært godt på vinterføre - og har skrevet litt om det i en annen tråd.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

valvolainen

Alle nye dekk har et belegg som kommer fra formene de er laget i. Forsvinner forholdsvis fort.
Merker det samme når man kjører fra saltede veier over på deilige kalde vinterveier. Dekkene er sleipe en stund.

krl

Jeg fikk testet i3 i snøkaoset på Sørlandet nå i helgen. Bilen oppførte seg eksemplarisk både på glatt og dårlig brøytet vei, og bakkestart i "vanskelige" kryss var helt uproblematisk. Den er riktignok ikke like retningsstabil som en lang stasjonsvogn, men det kan man heller ikke forvente av en såpass liten bil.

Når det gjelder rekkevidde, så virker det som om i3 i mindre grad blir påvirket av føreforholdene enn andre elbiler. Kanskje pga. smale dekk?

Kvalitetsfølelsen er også (minst) et par hakk opp sammenlignet med Tesla Model S. Og man slipper en svær skjerm som ikke lar seg dimme ordentlig ned ved mørkekjøring. Men når det gjelder rekkevidde, så er i3 selvsagt ikke i nærheten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA