Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Praktisk rekkevidde?

Startet av Rapid, søndag 22. desember 2013, klokken 10:44

« forrige - neste »

Marius Engel

#75
Sitat fra: GreenBeHH på torsdag 25. desember 2014, klokken 12:57
Sitat fra: Marius Engel på onsdag 24. desember 2014, klokken 21:58
Rundt null grader med Leafen med varmepumpe på Vestlandsvinter ligger jeg nå på rundt 14,5-14,9kw/100km med forvarmet bil, 19 grader i bilen, sete- og rattverme og strekning på 26 km med normal trafikk. Jeg ser at golfen forbruker en del mer strøm...
Ut fra det jeg lest av brukererfaringer så vil eGolf og Leaf være nesten helt like under samme forhold (eGolf med varmepumpe).  Jeg hadde ikke forvarming og prøvebilen hadde ikke varmepumpe.  Jeg prøvde samme eGolf i sommer med 22 grader ute.  Kjørte 20 minutter i nærområdet, uten å spare på noe som helst.  Da lå forbruket på 13,2 og jeg mener at jeg da lett kunne fått 190 km ut av batteriet.  Høydemeter og varme til kupe og batteri er det som gjør det store utslaget.  Jeg testet ut en norsk Leaf modell i 2011 (uten varmepumpe), samme kjøretur, 12-13 grader.  Husker ikke forbruket (men måleren gikk fra 12 til 5 streker på 50km), men konklusjonen den gang var at 2011 Leaf ikke ville klare min minimum strekning (100km) på vinteren.

190 km klarer jeg ikke med leaf.
Med forbruk på ca 13 kan jeg klare ca 160 km. Det stemmer omterent på en prikk med at tilgjengelig batterikapasitet er 21 kw.

På vinter med noe stopp regner jeg ca 1 km per prosent, og da har jeg gjerne litt margin. På en strekning uten stopp regner jeg ca 120-130 km på vinter før det er stopp.

Jeg lå merke til at i denne tråden hadde flere med golf høyt forbruk (over 20kw/100 km).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 25. desember 2014, klokken 15:09
Rundt null grader med Leafen med varmepumpe på Vestlandsvinter ligger jeg nå på rundt 14,5-14,9kw/100km med forvarmet bil, 19 grader i bilen, sete- og rattverme og strekning på 26 km med normal trafikk.
Dette forbruket er så vidt mulig å oppnå om sommeren under ideelle forhold enten det er gammel Leaf eller EuroLeaf på den strekningen jeg kjører daglig (som er utfordrende topografisk).
Jeg fikk meg en vekker sist vår da jeg for første gang kjørte noe annet enn første gen Leaf/EuroLeaf/trilling på min daglige jobbstrekning. Jeg oppdaget da hvor mye mindre energi en BMW i3 brukte på samme strekning. Etter dette har jeg prøvekjørt Zoe, eGolf, Soul og Evalia. Utover Leaf er det kun Evalia som bruker mer strøm.
I3, eGolf og Soul brukte vesentlig mindre kWh per km enn Leaf. Zoe noe mindre.

Min Leaf trekker fort over 220kWh/km om vinteren med ekstremt liten bruk av varmeapparat og gjerne 260kWh/km med varmeapparat på.
Når det påstås "sommerforbruk" fra en Leaf nå om vinteren så er jeg veldig skeptisk.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Marius Engel

Jeg klarer fint å ligge på 12,x kwh/100km om sommeren på lengre turer med euroleafen, uten problemer.

Når du sier at Leafen din har så høyt forbruk om vinter, hvilken temperatur og Kjøreforhold er det under? Vinter er såmangt i Norge.

Det høres ut som du har veldig utfordrende topografi i området ditt?

Soul har jo enda større tilgjengelig batterikapasitet, og med mindre forbruk i tillegg lover dette bra for den bilen :)

Dette kan jo muligens være informativt for tråden, eller kanskje ikke, men det er egentlig e-golf denne tråden handler om :)

Råde

He he. Bare fortsett. Vi har tatt litt juleferie ;)
e-Golf | X75D

Ohm

Var ute en liten tur i stad, minus 19 grader. EGolfen lovet 80 km ekstra rekkevidde hvis jeg skrudde av varmen. Startet med 90% batteri og ikke forvarmet bil. Det ble varmt og bilen fungerte greit.

Ja, det er juleferie, så det blir lite kjøring.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

e-Golf | X75D

Ohm

Sto lenge på "tomgang" for å varme opp bilen, så det ble  99,99. Mulig den ikke går høyere. Ble varmt i bilen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Sitat fra: Ohm på torsdag 25. desember 2014, klokken 22:32
Sto lenge på "tomgang" for å varme opp bilen, så det ble  99,99. Mulig den ikke går høyere. Ble varmt i bilen.
He he. Dårlig bil da gitt. Sikkert dekkene skyld :)
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Sjåførlæreren min sa alltid at det var føreren, ikke dekkenes skyld.

Men ja, det høres ut som en dårlig bil. Elbil? Kommer aldri til å slå an - i likhet med internett.

Audigaudi

Hadde to lengre kjøreturer her lille julaften og 1.juledag. Total kjørelengde 11 mil, gjennomsnittlig forbruk lå da på ca. 17,5kW. Kjørte med en kombinasjon av Eco og Eco+. Temperatur på 19grader, ingen setevarme. Når vi kom frem lille julaften hadde vi 9km rekkevidde igjen. Jeg anser dette som opp mot maks av hva vi klarer med denne bilen i et område med variert topografi.

Marius Engel


Sitat fra: Audigaudi på lørdag 27. desember 2014, klokken 15:54
Hadde to lengre kjøreturer her lille julaften og 1.juledag. Total kjørelengde 11 mil, gjennomsnittlig forbruk lå da på ca. 17,5kW. Kjørte med en kombinasjon av Eco og Eco+. Temperatur på 19grader, ingen setevarme. Når vi kom frem lille julaften hadde vi 9km rekkevidde igjen. Jeg anser dette som opp mot maks av hva vi klarer med denne bilen i et område med variert topografi.

Hva var utetemp og veidekke/veiforhold?

Audigaudi

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 27. desember 2014, klokken 17:43

Sitat fra: Audigaudi på lørdag 27. desember 2014, klokken 15:54
Hadde to lengre kjøreturer her lille julaften og 1.juledag. Total kjørelengde 11 mil, gjennomsnittlig forbruk lå da på ca. 17,5kW. Kjørte med en kombinasjon av Eco og Eco+. Temperatur på 19grader, ingen setevarme. Når vi kom frem lille julaften hadde vi 9km rekkevidde igjen. Jeg anser dette som opp mot maks av hva vi klarer med denne bilen i et område med variert topografi.

Utetemperaturen lå mellom -6 og -19 grader. Veidekket bestod stort sett av hardpakket snø og is.

Hva var utetemp og veidekke/veiforhold?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA