Når blir det mulig å kjøpe ekstra UMC?

Startet av Muffinman, søndag 22. desember 2013, klokken 09:55

« forrige - neste »

Muffinman

Siden jeg er ofte på farten trenger jeg en reserveløsning til UMC`en som ble levert med bilen i tilfelle denne svikter langt hjemmefra. Spurte ved overlevering om det var mulig å kjøpe en ekstra, men det var det visstnok ikke. I perioder hvor jeg ikke reiser vil den bli hengende fast hjemme, men jeg ønsker ikke en fast installasjon da den enkelt må kunne tas med. Må også være kompakt. Nå ligger det vel i kortene at Tesla muligens trøbler litt med disse UMC`ene og av den grunn sikkert ikke vil levere ut flere enn nødvendig, men jeg ser motsatt på det; om de er spesielt utsatt for feil er det jo enda større grunn til å ha med seg en ekstra når man er ute på tur. Å bli stående fast på jobbreise på grunn av en slik bagatell vil koste penger for arbeidsgiver, og neppe være særlig god reklame for hverken Tesla eller elbiler generelt...

Så, noen som har fått mulighet til å kjøpe en ekstra hos Tesla? Ser ellers at det finnes tredjepartskabler å få kjøpt med schuko, men det er dessverre ikke tilstrekkelig. Bør helst ha 32A enfase blå i ene enden - da passer den rett inn hjemme også.

olehelge

Sitat fra: Muffinman på søndag 22. desember 2013, klokken 09:55
Siden jeg er ofte på farten trenger jeg en reserveløsning til UMC`en som ble levert med bilen i tilfelle denne svikter langt hjemmefra. Spurte ved overlevering om det var mulig å kjøpe en ekstra, men det var det visstnok ikke. I perioder hvor jeg ikke reiser vil den bli hengende fast hjemme, men jeg ønsker ikke en fast installasjon da den enkelt må kunne tas med. Må også være kompakt. Nå ligger det vel i kortene at Tesla muligens trøbler litt med disse UMC`ene og av den grunn sikkert ikke vil levere ut flere enn nødvendig, men jeg ser motsatt på det; om de er spesielt utsatt for feil er det jo enda større grunn til å ha med seg en ekstra når man er ute på tur. Å bli stående fast på jobbreise på grunn av en slik bagatell vil koste penger for arbeidsgiver, og neppe være særlig god reklame for hverken Tesla eller elbiler generelt...

Så, noen som har fått mulighet til å kjøpe en ekstra hos Tesla? Ser ellers at det finnes tredjepartskabler å få kjøpt med schuko, men det er dessverre ikke tilstrekkelig. Bør helst ha 32A enfase blå i ene enden - da passer den rett inn hjemme også.

Jeg har en slik i garasjen - fungerer helt glimrende http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/
Ole Helge  - Molde
P85  -black - black - black - tech -pano
Reservert 25.06.13, Levert Lade 19.12.13

Muffinman

Den kan jeg dessverre ikke bruke. 13A er forholdsvis ubrukelig når jeg er på reise, og vil medføre at jeg blir stående uansett.

Griffel

Det er jo tydelig at Tesla har et problem med sin UMC, men jeg er ganske sikker på elbilhjelpen (elektrolux) kan hjelpe deg med et alternativ.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

De har jo en (riktignok forholdsvis dyr) sak her:

http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla 3 fase 32A ladekabel

Ikke akkurat kompakt og må vel kalles semi-portabel, men mon tro om det går an å bruke 32A enfase på denne? Bør vel kunne la seg gjøre med en overgang og riktig lasking?

Maartensommer

Sitat fra: Griffel på søndag 22. desember 2013, klokken 10:01

Det er jo tydelig at Tesla har et problem med sin UMC, men jeg er ganske sikker på elbilhjelpen (elektrolux) kan hjelpe deg med et alternativ.

Tesla hadde bilen min inne noen dager forrige uke for å skifte diverse deler.  Da fikk jeg vite at Tesla forventer å bytte ut alle UMCer januar/februar.  Det virket for meg som om dette ikke var så langt unna og at den nye UMCen bl.a. skulle fikse 12v utfordringen.

Fikk dessverre ikke noe mer info.

Muffinman

Det skulle bety at jeg sannsynligvis gjør lurt i å vente. Har for øvrig ikke hatt noen store problemer med ladingen hjemme, men ved fullading på arbeidsplassen har jeg både fått rødt lys ved ladeport og på UMC(måtte resettes), samt varsel om lav 12v. Kunne sikkert brukt den "gamle" som reserveløsning.

Havebigfun

Den eneste jeg vet om som har to UMC er Øyvind.
Ettersom UMCen er så ustabil hos noen vil Tesla antakelig ikke utlevere flere enn absolutt nødvendig- for så å skifte dem ut.

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på søndag 22. desember 2013, klokken 11:00
Ettersom UMCen er så ustabil hos noen vil Tesla antakelig ikke utlevere flere enn absolutt nødvendig- for så å skifte dem ut.
Stemmer det. Jeg fikk kjøpe en ekstra. Istedenfor å krangle og tvinge dem til å gi meg en ekstra gratis pga ustabilitet, betalte jeg heller for en ekstra slik at jeg kan ha en hengende fastmontert hjemme, en fast i bilen, og begge med i bilen på skikkelig langtur.

Jeg vurderte en stund løsning fra andre enn Tesla, men endte opp med dobbelt sett UMC pga åpning av ladeluken på ladepistolen, og jeg liker mulighetene som ligger i UMC mtp adaptere (når de en gang kommer). I tillegg forventer jeg utskiftning, noe jeg kommer tilbake til :)

Overfor Tesla har jeg ved flere anledninger påpekt at deres UMC virker å ikke holde mål, uten at jeg har fått noen innrømmelse av dette. Jeg har (inntil nylig) ikke hatt problemer med at lading ikke fullføres slik den skal. Men bortsett fra at ladingen fungerer fint når jeg plugger i, har jeg alle de samme problemene som andre (lading kan ikke restartes, bilen viser 6V spenning når lading er ferdig +++). Tesla nevnte at de så noe spenningsvariasjon hos meg, men jeg har testet et par forskjellige uttak, målt spenning mellom fase/jord, overvåket spenningsfall mm. Anlegget mitt er helt fint, og lading bør fungere med alle funksjoner bilen har.

Jeg opplever at problemene mange har ikke kan løses med sw-endring i bilen, noe som enkelt og greit betyr at de må bytte ut alle UMC. Den antakelsen understøttes av at de helst ikke vil levere ut en eneste UMC ekstra. Forventningen om at UMC`en må forbedres gjorde at jeg ikke var bekymret for å kjøpe en UMC som ikke er helt 100%, for den kommer til å bli 100% senere :)

Litt kjedelig at gavekortet kom i etterkant, for nå har jeg ingen ting å bruke det på (såfremt jeg ikke får byttet en defekt UMC + gavekort i en HPWC som jeg så gjør semi-portabel :) )
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. desember 2013, klokken 11:57
Stemmer det. Jeg fikk kjøpe en ekstra.
Hva betalte du?- jeg regner med at når du får byttet begge UMC til den nye versjonen kan du forhandle deg frem til en annen løsning.
Ellers blir det vel uansett 2500 i kostnader som påløper i forhold til Tesla senere- du får nok brukt pengene. 8)

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på søndag 22. desember 2013, klokken 12:11
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. desember 2013, klokken 11:57
Stemmer det. Jeg fikk kjøpe en ekstra.
Hva betalte du?- jeg regner med at når du får byttet begge UMC til den nye versjonen kan du forhandle deg frem til en annen løsning.
Ellers blir det vel uansett 2500 i kostnader som påløper i forhold til Tesla senere- du får nok brukt pengene. 8)
Hmmm, tror det var drøyt 5000,-? Husker ikke helt nøyaktig. Kjøpte matter i samme slengen, og dette var 1-2 måneder siden.

Men jeg er usikker på hva jeg skal bruke de 2500,- på i nærmeste fremtid. Service har jeg de neste fire årene. Sommer/vinterdekk har jeg. Gummimatter har jeg, og ladere har jeg. Så det eneste jeg ser er mulig overgang for en av UMC`ene til hpwc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Da kan du auksjonere de bort på kjøp/salgs-tråden- jeg byr 1000 8)

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på søndag 22. desember 2013, klokken 12:35
Da kan du auksjonere de bort på kjøp/salgs-tråden- jeg byr 1000 8)
Haha, har vært inne på tanken :) Men når Tesla får hodet over vannet kommer det sikkert diverse oppgraderingspakker, så jeg håper det kommer noe interessant (håper dog man kan kjøpe eks adaptiv cruise uten å kjøpe systemer som lane assist og blindsonevarsler. Slike systemer trenger jeg ikke, og de vil bare være til bry/bli deaktivert).
VW ID4 GTX 2023

shb

Jeg fikk også en ekstra UMC med det blå adapteret, skulle bruke de 2500 som delbetaling så skulle de sende regning. Dette var i Bergen 9 desember.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA