Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reva og ladeproblemer - en kortfattet guide!

Startet av scoot, søndag 15. desember 2013, klokken 12:56

« forrige - neste »

scoot

Hei folkens.

Etter å ha jobbet litt rundt min Reva i en god periode ( se Min tråd ) så tenkte jeg å lage en kortfattet guide til potensielle feilkilder med tanke på ladesystemet til denne bilen.

Først og fremst, slik lader bilen:

- Startfase, bilen kjører inn konstant 40A til batteripakken til batteripakken treffer 60A
I mellom dette og sluttfasen lades den noe penere
- Sluttfasen, en slags "miniutjavning" med lav strøm ( 5A ish ) for å fullføre toppladingen.


Dette kan påvirke ladingen:

- Batteritemperatur
- Temperatur i laderen
- Ventilasjon til batteripakken
- EMS kan også lese feil voltverdier og derhav kan SOC ( ladestatus ) bli oppfattet feil

Før du gjør noe som helst, ville jeg skaffet meg EMS Analyzer og en nullmodem USB-COM kabel for å få koblet meg til bilen, her vil du fort kunne se om noen av batteriene har forskjellige verdier, om SOC verdien stemmer med det teoretiske og om bilen står fast i ladingen og ikke vil videre til neste nivå.

Batteriene blir for varme - Har du fylt på nok vann? Fungerer ventilasjonsviften? Er ventilasjonskanalene tette?

Temperatur i laderen - Fungerer ladeviftene? Disse sitter rett bak bakskjermen, hvis du legger deg på bakken mens bilen lader skal du fint kunne høre hvor de ligger. Stikk inn en finger og sjekk om begge to fungerer. Dette er vanlige 80mm PC 12V vifter som koster en 50lapp.

Ventilasjon til batteripakken - Dette var synderen min. EMS er avhengi av et signal tilbake fra denne viften ( gul kabel ) på mellom 0-3V for å skjønne at viften fungerer. Hvis denne viften ikke gir dette signalet tilbake til EMS vil du aldri få ladet mer enn 76%, og i tillegg lader den med 5A så det tar skikkelig lang tid å få noe juice på bilen! Sjekk denne! Viften sitter i en kanal på bilens høyre side ( passasjersiden ), bak innerskjermen ved bakhjulet. Men kablingen ligger under baksetet, ved koblingsterminalene til motoren på passasjersiden. Fargene er Rød - svart og gul. Mellom GUL OG SVART / BRUN ( husker ikke helt i farten ) skal du ha ca 2.5V. Jeg hadde 5V - min vifte fungerer men gir feil signal!

EMS leser feil verdier - Her må du ha ut setene og tilgang til måleinstrument og få målt batteriene - samtidig som du korrigerer med EMS analyzer slik at faktorene BV1 - BV8 er korrekte i forhold til volten du måler. Faktoren er en 5 sifret desimal, små justeringer kan ofte være nok!


Diverse linker:
En god guide til batteribytte.
Lese batterispenning uten å fjerne setene
Batterirekkefølge 1-8

Håper dette kan være til hjelp for noen.
Takk til alle som har hjulpet meg!

Og hvis noen føler jeg har glemt noe, så skrik ut!


Magnus
2009 Revai

Elmo

Sitat fra: scoot på søndag 15. desember 2013, klokken 12:56
Hei folkens.

Etter å ha jobbet litt rundt min Reva i en god periode ( se Min tråd ) så tenkte jeg å lage en kortfattet guide til potensielle feilkilder med tanke på ladesystemet til denne bilen.

Har du lagt dette på wiki ??   (http://www.elbil.no/wiki/Reva)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

scoot

2009 Revai

edyrli

Da har nok kjølevifta til batteripakken min også røket. Bilen lader utrolig tregt. Mener å ha lest en gang at den lader med ca 500W når vifta stopper.
Bilen lader allikevel til 100% så ting fungerer ellers ok.
Jeg legger inn info om resultatet når jeg har fått byttet viften.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

scoot

Hvis den lader til 100% så er det svært rart hvis det er batteripakken. Jeg vil tro det er pga ladeviftene siden den da må lade med mindre strøm ( begrenser seg til 5A hvis temperaturen i laderen stiger over et visst nivå ).

Ved feil på kjøleviften til batteriene vil den:

1. Lade på 5A
2. Stoppe på 76% siden softwaren i EMS ikke vil hoppe fra "cf2" til "cf3".

Dette er såvidt det jeg har forstått ut fra diverse info jeg har samlet - det kan være feil.
2009 Revai

edyrli

Det kan selvfølgelig være en annen vifte ja. Resonnementet mitt er kun basert på lyden. Det er den vifta som støyer mest som er blitt stille + ladetiden har gått opp.
Klarer jeg å se vifta til batterikassen fra under bilen eller må jeg hive av batteridekselet? Det er alltid noe knot og løfte ut setene.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

scoot

Denne viften finner du på høyre side av bilen, bak innerskjermen. Skru av hjulet og skru løs innerskjermen, der ser du et hvitt "plastrør" med en "sløyfemutter". Skru av mutteren og dra ut den hvite plasten så kommer viften ut :-)

Men før du gjør noe som helst ville jeg koblet opp EMS Analyzer under lading og se om du får noen verdi på "Fan speed TTL" eller hva den boksen heter. Samt sjekket hvilken strøm laderen står på. Kan hende du får en feilmelding på noe annet enn viften.
2009 Revai

edyrli

Det var viftene til laderen. Begge to var kaputt.
Bilen lader full fart til laderen blir form varm. Så går strømmen ned.
Skal avgi rapport når jeg har fått i nye.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

scoot

Dette stemmer bra med teorien, da EMS overvåker temperaturen i laderen på lik linje med batteripakken. :)
2009 Revai

D9

Har hatt tilsynelatende samme problem som deg med min.
Den lader til noe som kan likne på 76% og bruker lengre tid enn vanlig på dette.
Jeg målte spenningen på vifta og den viste 5,4 V. (mellom gul og brun)
Slik jeg forstår det så skal denne være rundt 2,5-3V?
Etter jeg målte spenningen og surra litt rundt så ladet bilen til 100% av en eller annen grunn.
Dette virker rart, synes jeg, men det tyder vel på at vifta ikke er helt som den skal.
'14 Leaf
'15 Evalia

scoot

Vifta di som er kaputt, den skal være på maks 2.5V ish for at hjernen skal forstå at viften funker. Grunnen til at du fikk ladet til 100% er nok pga litt spenningsfall eller lignende når du bruker multimeteret samtidig som den lader. Hvis den ligger på 76% skal det ikke mye til før den "hopper over i neste fase" :)

Uansett, bytt viften!
2009 Revai

D9

Noen spesiell type eller bare finne en gammel pc-vifte som dytter mye luft?
'14 Leaf
'15 Evalia

scoot

80mm 12v. Samme sålenge den har gul ledning for avlesning.
2009 Revai

D9

Greit nok, har en haug av slike. Bare å hive ut den som står der nå, sette i ny og teste ny lading i natt da :)
Takk for tilbakemelding  :)
'14 Leaf
'15 Evalia

scoot

Sitter to bak laderen også, kan høres bak bakfangeren og bakfangeren må ned for å få de ut. Uten disse vil laderen bli for varm (75° + ) og ladingen gå veldig sakte.
2009 Revai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA