Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

kakemiks

#1080
Okei, såpass!
Men den er jo kopla til eit eller anna, kva mister eg viss eg bruker den kontakten til eit dashkamera?

Edit: Hm, det kan virke som at det er kopla til "Intrusion Detection Device" som sjekker om soltaket blir fikla med. Trur ikkje eg vil fikle med den, viss ikkje folk her kan overbevise meg om noko anna :/

Sitat fra: SH aka F_P på fredag 09. februar 2018, klokken 09:50
Det er den kontakten :)

Sitat fra: kakemiks på fredag 09. februar 2018, klokken 08:35
Sitat fra: HelectriC på torsdag 08. februar 2018, klokken 20:42
Glemte å skrive at jeg fant ut av det. Målte strømmen på den lille kontakten i midten og den gikk det fint å koble seg på.

Kor fann du den lille kontakten? Eg ser det er ein liten kontakt, men den er kopla til eit eller anna oppi der frå før av. Er det den du meinar?
2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP, FSD

Tuxedo

#1081
Du kobler deg inn på kontakten på en slik måte at den fremdeles fungerer som opprinnelig.  Se om du enkelt kan åpne selve pluggen (det pleier å være noen haker på sidene som må presses litt ut) og bare legge strømledningene til kameraet inn på de rette stedene, før du klemmer pluggen sammen igjen.  Det var i hvert fall slik jeg gjorde det med den gamle svarte pluggen som er koblet til alarmen.

kakemiks

#1082
Det er jo ein mulighet ja. Korleis blir det med straumtrekk, resistansminsking og sikringa på ein sånn parallellkopling?  (Kan ikkje sååå mykje om elektronikk...)

Sitat fra: Tuxedo på fredag 09. februar 2018, klokken 11:50
Du kobler deg inn på kontakten på en slik måte at den fremdeles fungerer som opprinnelig.  Se om du enkelt kan åpne selve pluggen (det pleier å være noen haker på sidene som må presses litt ut) og bare legge strømledningene til kameraet inn på de rette stedene, før du klemmer pluggen sammen igjen.  Det var i hvert fall slik jeg gjorde det med den gamle svarte pluggen som er koblet til alarmen.
2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP, FSD

Tuxedo

Sitat fra: kakemiks på fredag 09. februar 2018, klokken 12:07
Det er jo ein mulighet ja. Korleis blir det med straumtrekk, resistansminsking og sikringa på ein sånn parallellkopling?  (Kan ikkje sååå mykje om elektronikk...)
Skal ikke være noe problem.  Det er mange som har parallellkoblet kameraet sitt på den måten, og jeg har aldri hørt om problemer.

DaTwister

Er det ett triks for å få av speilet på ap2.5 biler for å få switched power`? Synes så knotete å måtte legge kabel ned i dørken til kontakten der.

HelectriC

Sitat fra: DaTwister på fredag 09. februar 2018, klokken 20:05
Er det ett triks for å få av speilet på ap2.5 biler for å få switched power`? Synes så knotete å måtte legge kabel ned i dørken til kontakten der.

Få av speilet? Du trenger bare å åpne plastikkdekselet mellom solskjermene, ledningen tar du på innsiden av taket ner mot AP-kamera plastikkdekselet som du kan løsne i kanten.
ioniq 5

DaTwister

Ja, strøm finner jeg der, men switched power er det vist nok bare i speilet, og der kommer jeg ikke til noe kabler det jeg kan se

HelectriC

Sitat fra: DaTwister på fredag 09. februar 2018, klokken 23:44
Ja, strøm finner jeg der, men switched power er det vist nok bare i speilet, og der kommer jeg ikke til noe kabler det jeg kan se

Hva er switched Power? Jeg trenger ikke noe mer enn den strøm som kommer konstant fra den lille kontakten bak dekselet. Hva er det du skal gjøre?
ioniq 5

DaTwister

Aha, jeg skal ha f800-pro kamera, og det har en parkerings modus. For at denne skal virke som den skal, så må den ha 2 strøm + jord. Når den ene brytes, så starter park modus. Det er altså en strøm kilde, som skrus av når bilen ikke er "på"

HelectriC

Sitat fra: DaTwister på lørdag 10. februar 2018, klokken 21:58
Aha, jeg skal ha f800-pro kamera, og det har en parkerings modus. For at denne skal virke som den skal, så må den ha 2 strøm + jord. Når den ene brytes, så starter park modus. Det er altså en strøm kilde, som skrus av når bilen ikke er "på"

Ok, så den har ikke noe g-sensor som Blackvue for å vite om bilen er i ro eller ikke? Den må få en strømindikasjon for å slå på park?
ioniq 5

Tuxedo

Sitat fra: DaTwister på lørdag 10. februar 2018, klokken 21:58
Aha, jeg skal ha f800-pro kamera, og det har en parkerings modus. For at denne skal virke som den skal, så må den ha 2 strøm + jord. Når den ene brytes, så starter park modus. Det er altså en strøm kilde, som skrus av når bilen ikke er "på"
Vil anbefale at du skaffer deg et annet kamera.  Dette virker som en tullete løsning for å starte parkmodus.

Amatøren

Kan anbefale følgende:
BLACKVUE DR750S – 2CH

Front Full HD - Bak HD.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

DaTwister

Vel, det krever litt mer for montering, men gir bedre bilde og har noen fiffige ting blackvue ikke har.. Har hatt det før, og skal ikke ha det igjen, før de fikser lagring av events osv. Lite vits med kamera, når filene hvor noe skjer blir skrevet over.

Hodetelefoner

Blackvue har en tendens til å ikke ha lyd på opptakene sine også. Noe man ikke oppdager før det er for sent.
Bryte strøm kan du vel enkelt koble opp mot lyset eller sete belte? Eventuelt  stereo etc.

SH aka F_P

Du kobler strøm i speilet på AP 2/2.5 ved å først vippe av nedre plastdeksel rundt speilfoten (ned og frem). For bedre tilgang anbefaler jeg deretter å vri selve foten ca. 45 grader til venstre eller høyre. Da løsner speilet med fot, og du kan koble fra kontakten fra speilet. For ekstra god tilgang til kabeltrekking tar du nå også av hele det store plastdekselet som sitter opp mot ruten

Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA