Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

Havebigfun

I denne testen er blackvue ikke i nærheten av toppen:
http://www.dinside.no/934994/vi-har-testet-10-dashbordkameraer

Synspunkter? Noen som kjenner vinneren:DOD Champion SP1?

o.b.lix

blackvue er anbefalt her inn fordi det er lite, bruker lite strøm, har bevegelsesendor, kollisjonssensor og brukbare bilder.

Utviklingen går likevel fremover, og kanskje er DOD eller andre bedre valg?

Det som skuffet med mitt blackvue er elendig app til å styre dette, treeeeg og forferdelig dårlig. I praksis må man ta ut minnekort og putte i pc.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

petersv

Bildekvalitet er definitivt ikke BVs sterke side, men det vinner på formfaktor. Synd det ikke finnes noen reelle konkurrenter...

Spinner

Hovedargumentet for Blackvue i mine øyne er jo at det er to kanaler i en pakke. Det skjer vel så mye bak bilen som foran...
750 har to HD kameraer, og de "klager" over prisen som er billigere enn testvinneren med ett kamera?

petersv

Det er "uendelig" med to-kanalskameraer med milevis bedre bildekvalitet enn BV, men de er alle rimelig klumpete og mangler app og wifi. Sjekk https://dashcamtalk.com/forum/

F_P

Som selger av Blackvue så skal jeg passe meg for ikke å bli for subjektiv, men som forrige innlegg bekrefter. Det finnes alternativer. Har selv et kamera fra Lukas i sortimentet med 2-kanaler, wi-fi, G-sensor, og bevegelsessensor, skal ha hakket bedre bilde + det svelger inntil 512GB med minnekort. Ingen med Tesla har så langt kjøpt det, samtidig som jeg har solgt 250 Blackvue til samme bil :p Har sågar forsøkt å gi en enda bedre pris i form av større rabatt, men nei...De fleste synes det blir for stort da det er litt større enn Blackvue 750 foran.

Aporpos bildekvalitet på Blackvue. Kommer til å ta inn en pakke med filter, UV og polarisering, til 650 for å se om det kan løfte bildekvaliteten noe i ugunstige lysforhold.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Det er masse innstillinger på Blackvue 650-2ch.

Bør man bruke defaultinnstillinger - eller har noen gjort erfaringer med andre innstillinger som passer bedre for TMS? - Jeg tenker da på følsomhet både ved kjøring og i parkert tilstand, oppløsning, bilder pr. sekund og andre innstillinger.
Bør man bytte memorycard regelmessig som noen sier? Som et "solid state card" burde det ikke slites ved stadig bruk (vet ikke hvor mange ganger et internminne i en PC blir overskrevet uten å ta skade - og det er vel samme teknologi)?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Da må du sammenligne SSD(som erstatter harddisk) og ikke RAM med minnekortet. SSD har også et visst antall overskrivinger som tåles før den begynner å miste kapasitet. Riktignok har de vist seg å være utrolig robuste, og jeg tviler på at et minnekort tåler like mye.

Jeg ser ingen grunn til å bytte minnekort etter kalenderen. Men man burde vel kanskje ta det inn og sjekke med PC en gang eller to i året hvis dashkameraet ikke sier fra når noe begynner å bli dårlig?

Følsomhetsnnstillinger har jeg ikke rotet med, har Blackvue i front på begge bilene og rimelige G1W som bare filmer "dumt" bakover. Men bildekvaliteten er ikke super på Blacvue, så jeg kjører full oppløsning, maks kvalitet og 30fps.

Li-Ion

Er det noen som monterer Blackvue i Trondheimsområdet - og som gjør dette bra...?
Teslaeier siden 2013 :)

nortrahof

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. desember 2015, klokken 10:44
Da må du sammenligne SSD(som erstatter harddisk) og ikke RAM med minnekortet. SSD har også et visst antall overskrivinger som tåles før den begynner å miste kapasitet. Riktignok har de vist seg å være utrolig robuste, og jeg tviler på at et minnekort tåler like mye.

Jeg ser ingen grunn til å bytte minnekort etter kalenderen. Men man burde vel kanskje ta det inn og sjekke med PC en gang eller to i året hvis dashkameraet ikke sier fra når noe begynner å bli dårlig?

Følsomhetsnnstillinger har jeg ikke rotet med, har Blackvue i front på begge bilene og rimelige G1W som bare filmer "dumt" bakover. Men bildekvaliteten er ikke super på Blacvue, så jeg kjører full oppløsning, maks kvalitet og 30fps.

Jeg trodde at SSD var en memorytype som ikke hadde begrensinger på overskrivinger - Har lest et sted at de tåler ikke være uten strøm i ubegrenset tid ("refresh"). Da kan de miste innhold. Hva "slites" i vanlige minnekort slik at de tåler begrenset antall overskrivinger? - I så fall hvor mange overskrivinger tåler de typisk? Med 1k overskrivinger skulle de vare i minst 3 år - eller 10k i bilens levetid.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Amoss

Sitat fra: nortrahof på søndag 27. desember 2015, klokken 12:07
Sitat fra: Muffinman på søndag 27. desember 2015, klokken 10:44
Da må du sammenligne SSD(som erstatter harddisk) og ikke RAM med minnekortet. SSD har også et visst antall overskrivinger som tåles før den begynner å miste kapasitet. Riktignok har de vist seg å være utrolig robuste, og jeg tviler på at et minnekort tåler like mye.

Jeg ser ingen grunn til å bytte minnekort etter kalenderen. Men man burde vel kanskje ta det inn og sjekke med PC en gang eller to i året hvis dashkameraet ikke sier fra når noe begynner å bli dårlig?

Følsomhetsnnstillinger har jeg ikke rotet med, har Blackvue i front på begge bilene og rimelige G1W som bare filmer "dumt" bakover. Men bildekvaliteten er ikke super på Blacvue, så jeg kjører full oppløsning, maks kvalitet og 30fps.

Jeg trodde at SSD var en memorytype som ikke hadde begrensinger på overskrivinger - Har lest et sted at de tåler ikke være uten strøm i ubegrenset tid ("refresh"). Da kan de miste innhold. Hva "slites" i vanlige minnekort slik at de tåler begrenset antall overskrivinger? - I så fall hvor mange overskrivinger tåler de typisk? Med 1k overskrivinger skulle de vare i minst 3 år - eller 10k i bilens levetid.

SSD er en forkortelse for "Solid State Disk", altså en hvilken som helst disk basert på hvilken som helst teknologi som tillater langtidslagring av data uten bevegelige deler. Teknologien som brukes i de fleste (alle?) SSD'er i dag og i "minnekort" og "USBpinner" er "flash minne" - https://no.wikipedia.org/wiki/Flashminne

Som nevnt over - typen og kvaliteten på flashminne kan variere, og er garantert av en billigere og "dårligere" type på ett billig minnekort vs en kvalitets SSD. Antall overskrivninger minnet tåler er - sammen med hastigheten minnet kan leses fra og skrives til - nettopp slike ting som varierer. Dette bør opplyses av produsenten.
Model S 85D

Jalla

Sitat fra: nortrahof på søndag 27. desember 2015, klokken 12:07
Jeg trodde at SSD var en memorytype som ikke hadde begrensinger på overskrivinger - Har lest et sted at de tåler ikke være uten strøm i ubegrenset tid ("refresh"). Da kan de miste innhold. Hva "slites" i vanlige minnekort slik at de tåler begrenset antall overskrivinger? - I så fall hvor mange overskrivinger tåler de typisk? Med 1k overskrivinger skulle de vare i minst 3 år - eller 10k i bilens levetid.

SSD har begrensninger, men de er så høye at det ikke bør bety noe for den vanlige bruker. Produsenter oppgir gjerne at de skal tåle f.eks 200TB. En vanlig PC skriver kanskje 1-2TB i året, og tester har vist at de fleste solgte SSD for vanlige PC holder 1-2PB før de svikter. Det med andre ord rundt 1000 år med vanlig PC bruk.

Så glem dine bekymringer rundt SSD.

F_P

Om du ikke alltid parkerer på et øde sted med lite eller ingen bevegelse 50-100m fra bilen så stiller du ned "bevegelsessensoren" til mellom 15-20. Default er 40, og det trigger på "alt" innen for en radius av 50-100m

Sitat fra: nortrahof på søndag 27. desember 2015, klokken 10:36
Det er masse innstillinger på Blackvue 650-2ch.

Bør man bruke defaultinnstillinger - eller har noen gjort erfaringer med andre innstillinger som passer bedre for TMS? - Jeg tenker da på følsomhet både ved kjøring og i parkert tilstand, oppløsning, bilder pr. sekund og andre innstillinger.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Takk for info F_P!
Da bør jeg altså redusere sensitivity-innstillinger fra "default" for at kameraet ikke skal ta opp hele tiden. Så at mitt tok opp så og si hele tiden i en mørk garasje.
Jeg konkluderer fra svarene at et godt minnekort burde ikke byttes da det "slites". Det burde normalt holde bilens levetid.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Nja..
Mulig jeg har vært uheldig, men jeg har konsumert 1x16GB + 1x32GB på ca. 15mnd. Tester nå ut et 128GB kort i Blackvue 750. Fungerer strålende sålangt
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA