Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

eldanz

Jeg har et Naito K2 double dashboard camera med GPS. Dette ble brukt i min forrige bil (fosil).
Ønsker å få den montert i min S85D 2015.
Er det noen som kan hjelpe til med dette i området Asker - Tjøme?
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

joda

Trenger litt hjelp her/noen gode råd til DR650GW-2CH kamera...  :'(

Monterte kamera i bilen i forrige uke, ble mye styr men fant ut av det til slutt.. (bakluken) :)

Både kamera foran og bak fungerte fint etter installasjonen, også etter oppdatering av FW til 1.005 versjonen.
Men etter 2-3 dager så sluttet kamera å fungere, ingen WIFI tilgjengelig lenger og kun GPS LED indikerer at det er strøm på kamerat.  (blått lys)

Har forsøkt med å formatere SD kortet, gjøre kameraet strømløst / restart. Ingenting hjelper..
Når jeg starter kameraet igjen så begynner kun GPS LED å lyse og ikke noe mer..
Selv uten SD kort så skjer det ikke noe... Tidligere fikk jeg da talemelding om at SD kort ikke var tilkoblet  kamera..

Har noen vært borte i noe lignende selv..? Eventuelt vet hvordan man kan få vekket kameraet til live igjen..?
TMS 85D

smurf

Er det noen som har funnet en god innstilling for park mode på Blackvue 650? Utfordringen er å ikke filme alt hele tiden når bilen er parkert pga en minste lille bevegelse i bildet, samtidig som jeg jo vil filme hvis det er noe som skjer. Så nå har jeg skrudd G-sensorene på veldig følsom (96) og motion detection (endringer i bildet) til 9. Får se hvordan det fumgerer. Noen som har prøvd ut det samme og kan dele erfaringer?
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Øggen

Sitat fra: Øggen på tirsdag 26. mai 2015, klokken 23:40
Har nå tatt sjansen og skal teste disse to her en stund. På papiret lover de mye, og det skal testes. Ingen wifi, men når hadde jeg hatt behov for det??

http://www.diggcams.com/mini-0806-pro-carcam-rubber-buttons-glass-panel-screen-p-1395.html

ADVARSEL!!!!!!!!!!

IKKE KJØP FRA DETTE FIRMAET, ELLER DETTE KAMERAET HOS ANDRE ENN AMAZON ELLER PRODUSENT.
Jeg har fått kina kopi av dette og er litt sur på meg selv.

joda

Sitat fra: joda på tirsdag 07. juli 2015, klokken 13:27
Trenger litt hjelp her/noen gode råd til DR650GW-2CH kamera...  :'(

Monterte kamera i bilen i forrige uke, ble mye styr men fant ut av det til slutt.. (bakluken) :)

Både kamera foran og bak fungerte fint etter installasjonen, også etter oppdatering av FW til 1.005 versjonen.
Men etter 2-3 dager så sluttet kamera å fungere, ingen WIFI tilgjengelig lenger og kun GPS LED indikerer at det er strøm på kamerat.  (blått lys)

Har forsøkt med å formatere SD kortet, gjøre kameraet strømløst / restart. Ingenting hjelper..
Når jeg starter kameraet igjen så begynner kun GPS LED å lyse og ikke noe mer..
Selv uten SD kort så skjer det ikke noe... Tidligere fikk jeg da talemelding om at SD kort ikke var tilkoblet  kamera..

Har noen vært borte i noe lignende selv..? Eventuelt vet hvordan man kan få vekket kameraet til live igjen..?

Får svare meg selv her da jeg klare å få liv i kamera igjen etter et par dager uten ;)

Løsningen ble enda en formatering med re-flashing av samme FW 1.005 via SD kortet.
Måtte hente ned FW til PC fra Blackvue og legge på kortet etter formateringen. (tidligere oppdatert via OTA fra telefon)
Av med strøm på kamera, inn med SD kort og på med strømmen igjen.
Holdt så inne WIFI knappen i 10-15 sek og den startet prosessen med å legge inn ny (samme) FW på nytt.
Etter flere restarter under oppdateringen av FW så startet kamera opp igjen med meldingen "Normal recording started!". (endelig!)

Ser altså ut til å fungere som normalt igjen nå...  :)
TMS 85D

Muffinman

Sitat fra: Øggen på tirsdag 07. juli 2015, klokken 17:40
Jeg har fått kina kopi av dette og er litt sur på meg selv.
Og det er den sureste formen for surhet  ;) Men takk for advarselen.

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 30. juni 2015, klokken 11:43
Kan vel redusere fra 30 til 15 fps, det skulle i teorien halvere filstørrelse uten at vesentlig informasjon går tapt. Man mister en del flyt i bildet. Eksempel fra i morges (videoen er sterkt komprimert, men legg merke til flyten med 15fps):

https://www.dropbox.com/s/r7ea36l96wy6s2l/20150630_074233_E_00.mp4?dl=0
Må ta litt rev i seilet her. Mistenker at motion blur gjør at det blir vanskeligere å lese skilter i bevegelse ved 15fps enn ved 30fps. Fersk video av drapsforsøk i dag tidlig i Buvika sør for Trondheim under. Front BV550/1080p/full kvalitet/15fps. Bak: G1W@720p (kopi av kinakopi, betalte 200 inkl frakt). Merk at det bakre kameraet ikke har riktig dato/tid.


https://www.youtube.com/watch?v=3Rx3lL5PKYE

https://www.youtube.com/watch?v=Mk67mhUReZg


Fastlane83

Satan...den der var ikke bra! Hadde jeg vært mc-fører der hadde jeg snudd tvert for å ta meg en prat med vedkommende!
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Muffinman

Merk at det er små sjanser for å kunne lese skilt i begge videoene. Jeg tipper at det ville blitt bedre med 30fps på BV, tenker jeg justerer meg tilbake dit. Har ikke testet om det er vesentlig forskjell på 720 og 1080p på kinakameraet. Jeg tipper at den er liten, om den i det hele tatt er synlig.

Cato76

Jeg har kjøpt dette kameraet fra komplett.no (se link).

Kameraet er demo/brukt/ett-eller-annet og jeg fikk det for 2090,-. Er det en mulighet for at dette kameraet har blitt registrert mot forrige "eier"  og at han/hun kan logge seg inn på mitt kamera? Eventuelt hvordan sjekker jeg dette? Eller resetter kameraet, som forsikrer meg mot dette.

https://www.komplett.no/search?q=BLACKVUE%20Bilkamera%20600%20
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

cairnz

Sitat fra: Cato76 på torsdag 09. juli 2015, klokken 13:54
Jeg har kjøpt dette kameraet fra komplett.no (se link).

Kameraet er demo/brukt/ett-eller-annet og jeg fikk det for 2090,-. Er det en mulighet for at dette kameraet har blitt registrert mot forrige "eier"  og at han/hun kan logge seg inn på mitt kamera? Eventuelt hvordan sjekker jeg dette? Eller resetter kameraet, som forsikrer meg mot dette.

https://www.komplett.no/search?q=BLACKVUE%20Bilkamera%20600%20
Så lenge forrige eier ikke er i nærheten av WiFi-dekningen til kameraet ditt er du safe. Når du så oppdaterer firmware eller endrer innstillinger på wifi (bytter SSID og/eller passord) så er du helt safe. det er ingen "fjerntilgang" til kameraet.
Elbilist

nightflare

Da har jeg montert Blackvue 650 2ch :) Det var ikke noe stort problem, gjort på noen få timer etter middag.

Jeg brukte trekkfjær og plastverktøy fra Biltema.

Åpnet den svarte luka over speilet (med mikrofonene). Veldig enkelt og greit med et sånt plastverktøy.
Førte trekkfjæra fra denne luka, ut til over døra på førersiden. Når jeg endelig fant en vei ut, festet jeg kabel for strøm og kabel for coax til trekkfjæra med gaffatape og trakk tilbake til utgangspunktet. Jeg trakk en kabel om gangen, det ble for trangt for to. Det var dette jeg brukte mest tid på.

Når jeg hadde fått begge kablene inn til "luka", var det bare å dytte de frem mot vinduet, slik at de stikker ut mellom vinduet og headlineren. På dette tidspunktet valgte jeg å teste kameraene før jeg gjorde resten av jobben, i tilfelle jeg hadde klart å ødelegge en av kablene.

Deretter var det bare å føre strømkabelen ned langs A-stolpen og under dashboardet (jeg velger å bruke strøm via OBD-porten). Til slutt førte jeg kabelen bakover, akkurat innenfor headlineren og dekslene hele veien. Jeg boret heller ikke i bakluka, jeg gjorde bare "hoppet" mellom taket og bakluka, og dyttet kabelen bak plastdekslet på bakluka.

Resultatet er at kabelen kun synes mellom taket og bakluka. Ganske fornøyd med resultatet!

Takk til alle som har skrevet veiledninger og tips og tricks her, dere har vært til stor hjelp! :)
Selv vil jeg si at dette er en middels vanskelig jobb. Så lenge man ikke har ti tommeltotter og litt tålmodighet, så burde man klare det :)
Tesla Model S 85 (Desember 2014)
Tesla Model 3 (Februar 2020)

Olatho

Bare en liten heads up til dere som har (eller vurderer) dashcam.

Har en BlackVue 550, og selv om det står at den bare støtter opp til 32 GB minnekort har jeg nå nettopp installert et 128 GB Samsung EVO, og det funka helt fint.  Tror det er viktig å formatere kortet som FAT32 (VFAT) på en PC før du setter det inn i kameraet, men kameraet kjente igjen kortet uten problemer i alle fall.

Vil tro det samme gjelder for i alle fall 650 også.

Lynet

Tips til de som skal montere dashcam som har innebygget GPS og gjerne vil ha litt signal:
Folien som sperrer signalet går bare ut til det skraverte området på ruta, dermed er det igjen ca 3cm som er "åpent", så hvis du monterer kameraet så langt opp som mulig har du signal 80% av tiden (prøvd med Blackvue 650 2ch).
Bildet blir ikke symmetrisk, men loggen har da både tid, sted og hastighet sort sett.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Cries

Jeg har akkurat anskaffet en Blackvue 650 2CH, og kjøpte med et 64 GB minnekort. Men jeg får ikke minnekortet til å fungere, får bare opp meldingen "Please check the SD card".

Jeg har lastet ned nyeste firmware (1.007), brukt SD formatter både raskt formatering og med å slette alt. Jeg vet derimot ikke hvilke options på settings jeg skal bruke.

Noen som har hatt samme problem, evt har tips?
16GB kortet som medfølger fungerer fint

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA