Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

mandresen

Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

petersv

Hvorfor trekke strøm fra OBD-porten når det finnes så mange bedre alternativer? Det er den siste sikringa jeg vil at skal ryke, for å si det sånn...

mandresen

Sitat fra: petersv på lørdag 23. mai 2015, klokken 10:33
Hvorfor trekke strøm fra OBD-porten når det finnes så mange bedre alternativer? Det er den siste sikringa jeg vil at skal ryke, for å si det sånn...
Obd porten i Tesla er der kun pga pålegg om det. De bruker den ikke til noe data, står kun strøm i den kontakten. Og det er jo bare til å plugge i og den er usynlig. Ingen lodding, klipping av ledninger som kan gi strømtjuver. Så i mine øyne er det den sikreste måten. Men jeg er absolutt ingen ekspert.

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Mippen

#603
Å koble seg til sikringsboksen på dual D modellene er ikke så lett. Jeg fikk ikke denne sikringsholderen (avbildet) til å passe inn. Virker som de har flyttet sikringen til hanskerom lyset. I min sikringsboks er den der jeg har tatt bort en sikring. På eldre modeller tror jeg den er ytterst.

Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: mandresen på fredag 22. mai 2015, klokken 23:38
Heisan
Blir denne kabelen rett for å ta ut 12v fra obd kontakten?
https://www.obd2-shop.eu/product_info.php/cPath/25/products_id/289

Det er til 12v strøm ja. Jeg tror dette er den tryggeste måten. Dette adapteret er ikke koblet til bilens datamaskin, så hvis i worst case vil bare 12V delen bli ødelagt. Ikke bilens datamaskin. Minuset med denne koblingen er at du kan sparke borti kabelen.
Fremtiden er elektrisk.

petersv

#605
Sitat fra: mandresen på lørdag 23. mai 2015, klokken 11:44
Sitat fra: petersv på lørdag 23. mai 2015, klokken 10:33
Hvorfor trekke strøm fra OBD-porten når det finnes så mange bedre alternativer? Det er den siste sikringa jeg vil at skal ryke, for å si det sånn...
Obd porten i Tesla er der kun pga pålegg om det. De bruker den ikke til noe data, står kun strøm i den kontakten. Og det er jo bare til å plugge i og den er usynlig. Ingen lodding, klipping av ledninger som kan gi strømtjuver. Så i mine øyne er det den sikreste måten. Men jeg er absolutt ingen ekspert.

Martin

Den er vel koblet på CAN-busen, så bare 12V er det vel ikke, men hver sin smak, jeg hadde iallfall ikke gjort det.

Edit: Ser ut som om du har rett mtp. pinout ref. http://m.instructables.com/id/Exploring-the-Tesla-Model-S-CAN-Bus/

Men hva annet er koblet på denne sikringen?

mandresen

Sitat fra: petersv på lørdag 23. mai 2015, klokken 13:56
Sitat fra: mandresen på lørdag 23. mai 2015, klokken 11:44
Sitat fra: petersv på lørdag 23. mai 2015, klokken 10:33
Hvorfor trekke strøm fra OBD-porten når det finnes så mange bedre alternativer? Det er den siste sikringa jeg vil at skal ryke, for å si det sånn...
Obd porten i Tesla er der kun pga pålegg om det. De bruker den ikke til noe data, står kun strøm i den kontakten. Og det er jo bare til å plugge i og den er usynlig. Ingen lodding, klipping av ledninger som kan gi strømtjuver. Så i mine øyne er det den sikreste måten. Men jeg er absolutt ingen ekspert.

Martin

Den er vel koblet på CAN-busen, så bare 12V er det vel ikke, men hver sin smak, jeg hadde iallfall ikke gjort det.

Edit: Ser ut som om du har rett mtp. pinout ref. http://m.instructables.com/id/Exploring-the-Tesla-Model-S-CAN-Bus/

Men hva annet er koblet på denne sikringen?

Jeg vet ikke selv, da jeg ikke har fått bilen enda, men har lest meg frem til det på div Tesla forum, og de påstår at det kun er strøm der. De har koplet til forskjellige obd lesere og får ikke noe kontakt med bilen foruten strøm. Og i mitt hode er det da den tryggeste måten å skaffe strøm på.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

mogu

Sitat fra: mandresen på lørdag 23. mai 2015, klokken 16:59
Sitat fra: petersv på lørdag 23. mai 2015, klokken 13:56
Sitat fra: mandresen på lørdag 23. mai 2015, klokken 11:44
Sitat fra: petersv på lørdag 23. mai 2015, klokken 10:33
Hvorfor trekke strøm fra OBD-porten når det finnes så mange bedre alternativer? Det er den siste sikringa jeg vil at skal ryke, for å si det sånn...
Obd porten i Tesla er der kun pga pålegg om det. De bruker den ikke til noe data, står kun strøm i den kontakten. Og det er jo bare til å plugge i og den er usynlig. Ingen lodding, klipping av ledninger som kan gi strømtjuver. Så i mine øyne er det den sikreste måten. Men jeg er absolutt ingen ekspert.

Martin

Den er vel koblet på CAN-busen, så bare 12V er det vel ikke, men hver sin smak, jeg hadde iallfall ikke gjort det.

Edit: Ser ut som om du har rett mtp. pinout ref. http://m.instructables.com/id/Exploring-the-Tesla-Model-S-CAN-Bus/

Men hva annet er koblet på denne sikringen?

Jeg vet ikke selv, da jeg ikke har fått bilen enda, men har lest meg frem til det på div Tesla forum, og de påstår at det kun er strøm der. De har koplet til forskjellige obd lesere og får ikke noe kontakt med bilen foruten strøm. Og i mitt hode er det da den tryggeste måten å skaffe strøm på.

Enig i dette, mitt største holdepunkt for å gjøre det på denne måten er at det er 100% reversibelt. Det å gjøre inngrep i bilen med å f.eks. Fikle i sikringsboksen eller klippe ledninger.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Mippen

Hvor får jeg tak i slikt obd2 til 12v adapter? Finner ikke riktig type. Fikk ikke til å bestille den som var linket før her.
Fremtiden er elektrisk.

mogu

Sitat fra: Mippen på lørdag 23. mai 2015, klokken 20:08
Hvor får jeg tak i slikt obd2 til 12v adapter? Finner ikke riktig type. Fikk ikke til å bestille den som var linket før her.

http://www.amazon.com/gp/aw/d/B002BHX1X8/ref=mp_s_a_1_1?qid=1432405864&sr=8-1&pi=AC_SX200_QL40&keywords=solar+obd+memory+saver

Jeg kjøpte denne, men på denne må jeg modifisere kabelen litt for å få kontakt. Får se den når jeg har både dashcam og kabel i hende hva som er beste løsningen.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Mippen

Hva måtte du gjøre da? Holder det ikke bare å klippe av og koble rød på rød og sort på sort?
Fremtiden er elektrisk.

mogu

Sitat fra: Mippen på lørdag 23. mai 2015, klokken 20:35
Hva måtte du gjøre da? Holder det ikke bare å klippe av og koble rød på rød og sort på sort?

Har ikke gjort det enda, det blir til uka. Jeg vil se hvor tykke kablene er, men mest sannsynlig vil jeg bare lodde de sammen og ha krympestrømpe over. Jeg kan gjerne legge ut en beskrivelse av det jeg har gjort, når det er gjort :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

toestland

Hei, jeg har også planer om å koble meg på 12v for kamera. Har sett på flere løsninger her på forumet og andre steder. Konklusjonen min er at OBD II kontakten er greiest fordi den ikke ødelegger/ forandrer original kabling. Metoden er også 100% reverserbar siden man kobler seg direkte på OBD II kontakten med standard plugg. Det jeg ikke liker fra tidligere vist løsning er at kabel og plugg stikker litt langt ned og kan muligens være lett å komme borti med beinet. Jeg kommer til å bruke en vinklet OBD II plugg. Denne skal bygge mye mindre. Kommer i versjoner med pinner man kan lodde direkte på eller med div ledninger/plugg tilkoblinger man kan kutte og skjøte på kabel til kamera.

Har også sett på koblingsskjema for P85D (versjon 2014 Model S wiring: LHD) som skal gjelde for P85D og muligens alle dual drive modeller. (tror ODB kobling er samme uansett modell).

OBD II kontakt pinout er:
Pinne 4 : Koblet til jord "RH A-pillar Ground Point"
Pinne 5 : Koblet til jord "RH A-pillar Ground Point" samme som 4
Pinne 6 : CAND+ koblet til Center Display
Pinne 7 : K/Ser koblet videre til CAN diag
Pinne 14 : CAND- koblet til Center Display
Pinne 16 : Batt fra 5A sikring F47 (+12V)

Sikring F47 er matet direkte fra 12V bus via 50A sikring F89. F47 går også til CAN Diag connector, Glovebox LED og TPMS ECU 2.

Hva som eventuelt skjer hvis F47 ryker vet jeg ikke. Men ser ut til at det kun er TPMS systemet som er viktig for bilen i bruk. Ser også at TPMS PWR har en input til noe som kalles Body Control Module. Usikker hva denne gjør.

Strømtrekket fra Blackvue 650 er på 0,4A ved 12V så det tror jeg skal gå veldig bra.

Noen som har testet å nappe ut F47?






sn0le

Sitat fra: Mippen på lørdag 23. mai 2015, klokken 12:08
Å koble seg til sikringsboksen på dual D modellene er ikke så lett. Jeg fikk ikke denne sikringsholderen (avbildet) til å passe inn. Virker som de har flyttet sikringen til hanskerom lyset. I min sikringsboks er den der jeg har tatt bort en sikring. På eldre modeller tror jeg den er ytterst.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11132.msg347676.html#msg347676
Her er bilde av min nederst i tråden.
Samme plassering av sikring. Passer helt fint.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA