Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

satheesh.net

Sitat fra: petersv på mandag 02. juni 2014, klokken 10:22
Jeg kjøpte et G1W-kamera for en slikk og ingenting for å teste. Mæ si jeg er imponert i forhold til prisen. Hvis man trenger bak i tillegg er det bare å kjøpe 2, så har man litt redundans i tillegg for under 500 kr totalt.

Jeg har foreløpig bare tatt strøm fra sigarettenneruttaket, dratt lening over solskjerm passasjerside, ned bak airbag, lags dørhengsel og under matta til midtkonsoll. Kommer nok til å koble til i alarmboksen i taket etterhvert.

Totalt, bra budsjettmodell med liten effort.

http://dashboardcamerareviews.com/g1w-gs108/

Morsomt at du nevner denne - jeg bestilte den nyere modellen (G1W-C) i forrige uke. ;)

Forskjellen er bl.a. at den nye har kapasitor og ikke vanlig batteri. Den var som du nevner, billig (!!!), så jeg følte jeg måtte i hvert fall teste den ut. (Med stor fare for at den blir permanent plassert, kjenner jeg meg selv rett... ::))

eBay: http://www.ebay.com/itm/281348015029

torerikb

Nå har jeg fulgt step-by-step bildene på første side og alt så veldig bra ut. Så passer f**n ikke tap-a-fuse'n. Stiftene stikker ikke ordentlig ned i sikringsholderen fordi det er en svart plastbit mellom stiftene, i tillegg er den alt for kort til å rekke over nabosikringen. Har jeg kjøpt feil eller har Tesla endret på sikringsboksen tro? Er det noen som har tips om riktig tap-a-fuse?

Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

laumb

Din ser litt stuttere ut og rettere i kantene.

torerikb

Kjøpt fra Irland, men det meste produseres vel i Asia uansett
Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

cra

Sitat fra: torerikb på mandag 02. juni 2014, klokken 23:44
Kjøpt fra Irland, men det meste produseres vel i Asia uansett



Fra spøk til alvor; lar det seg ikke fikse med en skarp kniv?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jimpec

Hvor finnes denne hanskerombelysningen? Bilder?

Slo til på Blackvue 500 da det var på tilbud hos MPX til 1995,-
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Jimpec

Hjertelig!
That's what friends and forums are for.. ;-)
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

hma

#127
Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 04. juni 2014, klokken 23:53
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/26023-DIY-Dashcam-(BlackVue-550-fron-rear)-constant-power-source-from-dash
Da har jeg montert BlackBue DR550GW-2ch med PowerMagic Pro i bilen etter denne vedlagte utmerkede veiledningen. Hadde ingen problemer underveis og brukte totalt ca 3 timer.


Utstyr og materiell
- Trekkefjær
- Isolasjonsteip (til å feste coax til trekkefjær)
- Zalo
- Én stk sykkeldekkspake til å løsne paneler og deksel skånsomt)
- 12mm metallbor (til gjennomgangshull bak deksel på bakluka)
- Støvsuger (til å samle borespon)
- 13mm fastnøkkel (til jordingspunkt bak sparkepanel)
- Avbitertang, avisoleringstang, kabelskotang, nebbtang og tapetkniv.
- Loddebolt, krympestrømpe og "loddeassistent" (bevegelige klemmer til å holde sammen delene)
- En gul ringkabelsko og en rød "strømtyv"


Jobben
Delte jobben i to, hvor del en var trekking av coax fra sladrespeilet til bakluka, og del to var tilkobling av +12V/gnd til strømboks (PowerMagic).

Del 1 - trekking av coax
Trekking av coax gikk greit. Løsnet forsiktig høyre halvdel av speildekselet, ved å dra i dekslets øvre høyre hjørne med "kroken" på sykkeldekkspaken. Nok åpning til at strøm- og coax-kabel kunne stikkes inn og føres under taktrekk mot høyre A-stolpe.
Ved ruting av coax bakover var det en liten utfordring å finne en passasje i taktrekkets ytterkant inn mot "takbrua" (som deler soltaket), men fant en spalte i plasten stor nok til at coax-pluggen kunne passere.

Da jeg kom til trekking igjennom ledningsbelgen fra kupéen til bakluka, ble jeg skeptisk til om det var mulig å trekke en coax - med plugg. Strevde litt med å føre trekkefjæra igjennom og fikk det til slutt til ved å bruke trekkefjærenden med øye. Teipet på coaxen, slik at plugg og fjær/kabel var nokså glatt, deretter smurte jeg på Zalo og dro hele stasen rett igjennom.

Vel igjennom til innsiden av bakluka og bare ett strekk igjen, må jeg si det føltes litt feil å ta i bruk boremaskinen, men det måtte altså til for å komme i mål i mangel på alternativ rute. Mitt største bor var kun 10mm, så hullet måtte "utvides" med å rotere boremaskinen i sirkler ...
Det bakre kameraet ble svært diskret montert, ikke synlig fra førersetet og knapt synlig fra utsiden (pga solfilm).


Del 2 - tilkobling av 12V
Tilkobling til usvitsjet +12V ble gjort fra innsiden av hanskerommet. Det var enkelt å finne den røde ledningen som forsyner hanskeromsbelysningen. Eksisterende isolasjonstape ble delvis fjernet med fingrene og delvis med kniv.

Kjøpte en sikringsholder (0,5x20mm) på Biltema og satte i en 4A treg glasssikring. Denne ene enden ble tilkoblet bilen med en rød "strømtyv" (0,5-1,0mm2), mens den andre enden ble loddet (med krympestrømpe) til PowerMagic +12V (rød) og ACC (gul).

Tilkoblet jord til eksisterende punkt innenfor sparkepanelet på høyre side. Mutteren tas av med 13mm fastnøkkel og jordingsledning festes med gul ringkabelsko. Jordingsledningen ble loddet (med krympestrømpe) til PowerMagic gnd-ledning.
Til slutt loddet jeg +12V og jord (fra utgangen på PowerMagic) til BlackVue-strømledningen (også med bruk av krympestrømpe).

Hanskerommet har en ekstra brønn, både på venstre og høyre side. PowerMagic-boksen lot jeg ligge tilgjengelig inne i den venstre brønnen, med ledningene ført rundt belysningspanelets venstre side. Der ligger den stødig, helt diskret og kan enkelt betjenes om det skulle være behov.

Testet det hele og alt virket på første forsøk :)

Spørsmål
Det eneste jeg ikke har funnet ut av er hvordan man slår "på" hastighetsvisning i videoklippene.
Noen som vet?
Under innstilling i Appen har jeg slått "på" km/t, men på filmene står det kun ----km/t.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

petersv


hma

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 15. juni 2014, klokken 18:50
Fin og grundig forklaring.
(Men PowerMagic'en er vel totalt unødvendig.)
PowerMagic sikrer at systemet ikke tømmer 12V-batteriet ved å velge mellom 11,8V eller 12,0V cut-off. Syns det er en smart sikring.

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 15. juni 2014, klokken 18:50
Var det ikke slik at man måtte montere bombrikke i nosecone fordi frontruten hadde en form for skjerming?
Vil ikke den skjermingen da også hindre at GPS i BlackVue får signal?
(Altså så den ikke får registrert farten. = ---km/t)
Manglende GPS-signal kan være en forklaring. Skal teste med smarttelefonen min og se om den greier å motta signal inne i bilen. Litt rart dog om BlackVue ikke greier å motta satellittsignaler fra plasseringen ved sladrespeilet.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

jkirkebo

Sitat fra: hma på søndag 15. juni 2014, klokken 18:32
Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 04. juni 2014, klokken 23:53
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/26023-DIY-Dashcam-(BlackVue-550-fron-rear)-constant-power-source-from-dash
Da har jeg montert BlackBue DR550GW-2ch med PowerMagic Pro i bilen etter denne vedlagte utmerkede veiledningen. Hadde ingen problemer underveis og brukte totalt ca 3 timer.

Spennende. Jeg har nettopp bestilt den siste 550'en de hadde på lager på gdx.no. Får se å montere den før Nordkapp-turen ;)

Min bil har alarmpakken, da har jeg fått inntrykk av at det finnes konstant 12V tilgjengelig i taket? Hadde vært kjekt å slippe å dra opp strømledning...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Jeg har opplevd at tomtom og mobil har hatt store problemer med å få GPS-sync inne i bilen. Kan ta lang tid. Men når dem har fått synk, så klarer dem å holde "gps-linken".

Tar man dem ut av bilen, så får dem synket seg rimelig fort. Det tyder vel på at den skjermingen som er i vinduene gjør det vanskelig.


Har dog en BlackVue jeg også, har sett både med og uten km/h visning på video-klippene. Regner med at jeg har hatt gps-kontakt noen ganger og andre ikke.


oysteing

Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. juni 2014, klokken 20:10

Spennende. Jeg har nettopp bestilt den siste 550'en de hadde på lager på gdx.no. Får se å montere den før Nordkapp-turen ;)

Min bil har alarmpakken, da har jeg fått inntrykk av at det finnes konstant 12V tilgjengelig i taket? Hadde vært kjekt å slippe å dra opp strømledning...

Jo, det er 12v tilgjengelig i taket. MEN: Vi har hatt en del trøbbel med at 3G, DAB osv detter ut i perioder. (Ikke bare nå etter siste oppgradering, men siden bilen var ny). Det som er rart er at hvis jeg kobler i kameraet bak, og så plugger til BlackVue'en, så faller 3G, DAB osv ut. Det blir også problemer med registrering av Fob'en, bilen tror den har forlatt bilen. Omtrent med det samme jeg trekker ut kameraet bak, fungerer alt som det skal igjen. Som sagt har vi hatt dette problemet ellers også, (før jeg fikk kameraet), da hjelper det med en restart.

Jeg har sett at det er mange som har brukt 12v'en som er tilgjengelig for de med alarmpakken, og jeg har ikke sett andre som har opplevd disse problemene. Om det er vår bil som er ekstra følsom av en eller annen grunn er jo ikke godt å si. Jeg har sjekket at det ikke er kabelen til kameraet bak som forstyrrer noe den ligger inntil. Jeg tenkte jeg skulle prøve å hente 12v fra et annet sted, men så langt har jeg ikke kommet ennå. Så det kan være spennende å høre hvordan det går med deg. Om alt fungerer fint hos deg, hadde det jo vært greit å prøve med et annet kamera, mulig det er noe galt med mitt, slik at det lager mye støy e.l.

jkirkebo

Sitat fra: oysteing på søndag 15. juni 2014, klokken 21:29
Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. juni 2014, klokken 20:10

Spennende. Jeg har nettopp bestilt den siste 550'en de hadde på lager på gdx.no. Får se å montere den før Nordkapp-turen ;)

Min bil har alarmpakken, da har jeg fått inntrykk av at det finnes konstant 12V tilgjengelig i taket? Hadde vært kjekt å slippe å dra opp strømledning...

Jo, det er 12v tilgjengelig i taket. MEN: Vi har hatt en del trøbbel med at 3G, DAB osv detter ut i perioder. (Ikke bare nå etter siste oppgradering, men siden bilen var ny). Det som er rart er at hvis jeg kobler i kameraet bak, og så plugger til BlackVue'en, så faller 3G, DAB osv ut. Det blir også problemer med registrering av Fob'en, bilen tror den har forlatt bilen. Omtrent med det samme jeg trekker ut kameraet bak, fungerer alt som det skal igjen. Som sagt har vi hatt dette problemet ellers også, (før jeg fikk kameraet), da hjelper det med en restart.

Jeg har sett at det er mange som har brukt 12v'en som er tilgjengelig for de med alarmpakken, og jeg har ikke sett andre som har opplevd disse problemene. Om det er vår bil som er ekstra følsom av en eller annen grunn er jo ikke godt å si. Jeg har sjekket at det ikke er kabelen til kameraet bak som forstyrrer noe den ligger inntil. Jeg tenkte jeg skulle prøve å hente 12v fra et annet sted, men så langt har jeg ikke kommet ennå. Så det kan være spennende å høre hvordan det går med deg. Om alt fungerer fint hos deg, hadde det jo vært greit å prøve med et annet kamera, mulig det er noe galt med mitt, slik at det lager mye støy e.l.

De første 550-kameraene ble levert med en dårlig skjermet kabel som skapte diverse problemer. Dette skal være fikset på nyere revisjoner (som jeg forhåpentligvis får).

http://blackvueshop.co.uk/news/?p=83
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

oysteing

Aha, ja, da får jeg bare prøve å skaffe meg en ny kabel da..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA