Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ishavsveien i dag

Startet av Red1963, torsdag 12. desember 2013, klokken 22:56

« forrige - neste »

kjbu

I går måtte Leaf'en gi tapt for bensinbilen  :-[

Kjørte 25 mil med mange hurtigladere på veien, men koster for mye. Jeg har ikke en haug forskjellige ladekort, så det måtte blitt SMS-lading eller cash på Statoil.

Kostet nøyaktig 250kr i bensin + 130kr i bompenger, totalt 380kr
Med Leaf'en måtte jeg hurtigladet 3 ganger, som hadde kostet 225kr.

Lite å spare, sitte i bilen og fryse ved hurtiglading, minst 1,5 time lengre reisetid : Miljøet og Leaf'en tapte denne duellen.

Hurtiglading er for dyrt.


Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

snurre100

Sitat fra: kjbu på mandag 27. januar 2014, klokken 09:05
I går måtte Leaf'en gi tapt for bensinbilen  :-[

Kjørte 25 mil med mange hurtigladere på veien, men koster for mye. Jeg har ikke en haug forskjellige ladekort, så det måtte blitt SMS-lading eller cash på Statoil.

Kostet nøyaktig 250kr i bensin + 130kr i bompenger, totalt 380kr
Med Leaf'en måtte jeg hurtigladet 3 ganger, som hadde kostet 225kr.

Lite å spare, sitte i bilen og fryse ved hurtiglading, minst 1,5 time lengre reisetid : Miljøet og Leaf'en tapte denne duellen.

Hurtiglading er for dyrt.
Trist lesing.Bruker ikke elbilen på lengere turer jeg heller.Synd at det skulle bli slik.men sånn er det vel når "pengemakta" rår.
2020 Kia E-Niro

Kjell Leaf

Sitat fra: kjbu på mandag 27. januar 2014, klokken 09:05
I går måtte Leaf'en gi tapt for bensinbilen  :-[

Kjørte 25 mil med mange hurtigladere på veien, men koster for mye. Jeg har ikke en haug forskjellige ladekort, så det måtte blitt SMS-lading eller cash på Statoil.

Kostet nøyaktig 250kr i bensin + 130kr i bompenger, totalt 380kr
Med Leaf'en måtte jeg hurtigladet 3 ganger, som hadde kostet 225kr.


Lite å spare, sitte i bilen og fryse ved hurtiglading, minst 1,5 time lengre reisetid : Miljøet og Leaf'en tapte denne duellen.

Hurtiglading er for dyrt.
Ja hurtiglading er alt for dyrt enkelte plasser.
Men fryse?????????  Jeg har alltid varme på når jeg hurtiglader.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Electrix

Sitat fra: snurre100 på mandag 27. januar 2014, klokken 09:20
Trist lesing.Bruker ikke elbilen på lengere turer jeg heller.Synd at det skulle bli slik.men sånn er det vel når "pengemakta" rår.
Det er trist ja, men det er ikke "pengemakta" som rår, det er inkompetanse og manglende innsikt som rår. Hurtigladetilbyderne har jo selv bekreftet at det er de faste kostnadene som er store, og at selve strømforbruket er en veldig liten del av bildet. Da burde det være mye bedre med 100 biler som ladet for 40kr enn 5 som lader for 100.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Thomas Parsli

Jeg legger all skyld på Transnova, som ikke har hatt klare nok vilkår i støtten.
Dvs. vilkårene har vært klare, men de har ikke lagt inn sanksjonsmuligheter.

Hvis utbyggerene måtte tilbakebetalt Transnovastøtten (med renter) når de dropper betalingsmulighet for de uten abonnement ville verden sett anderledes ut!

Jeg har i utgangspunkt gitt opp alle andre enn Fortum (som har ladere som fungerer, betaling med SMS og bemannet telefon som kan hjelpe).

For 3-4 uker siden kjørte jeg til Risenga bad med elbilen full av unger, bare for å finne ut at det var stengt (hele helgen faktisk) pga. en turnering. Vi bestemmer oss for å kjøre til Drammen, men innser at vi ikke har nok strøm til å kjøre t/r -og har latt ladekabel ligge hjemme siden vi "bare skulle kjøre til Risenga".

Mellom Asker og Drammen (Marienlyst) er det to hurtigladere -og den ene er faktisk på Marienlyst!
Men siden det er fullstendig kaos med abonnement, rfid, utsatt SMS-betaling turte jeg ikke å gjøre noe annet enn å kjøre hjem med elbilen og bytte til fossilbilen.

Laderen på Marienlyst ble satt opp i juni, "åpnet" (tror jeg da) i oktober eller november -og har fortsatt ikke mulighet for betaling for ikke-abonnementer!

Jeg har gitt opp å prøve å finne ut om det finnes hurtigladere jeg kan bruke, bortsett fra der hvor jeg vet den drives av Fortum eller Statoil... Så i praksis blir det fossilbil der jeg ikke vet av erfaring at det finnes huritglader jeg kan bruke.

Transnova, Ishavsveien og Grønnn Kontakt har gjort hurtiglading til en farse...

Thomas
(Trenger man hurtiglading er åpenbart en Tesla til en halv mill. den eneste fornuftige løsningen)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Powerflux

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 28. januar 2014, klokken 13:53
Trenger man hurtiglading er åpenbart en Tesla til en halv mill. den eneste fornuftige løsningen

Man vil jo ikke ha en OBOS Tesla heller så 700K er nok nærmere  ;D
Men fra spøk til alvor, fullstendig enig i det du skriver over!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA