Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

test bmw i3 vs tesla

Startet av haggen, tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:37

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: haggen på tirsdag 17. desember 2013, klokken 22:02
I3 fikk høy nok score på både side kollisjon og på nakkesleng til å oppnå 5 stjerner. Du finner detaljer på NCAP.

Nå gjorde faktisk i3 det dårligere enn Leaf (som er en konstruksjon fra 2011) på både "side impact" og "rear impact"....

i3: http://www.euroncap.com/files/533_datasheet.pdf
Leaf: http://www.euroncap.com/files/432_datasheet.pdf

Har du informasjon som sier hvor mye "side" og "rear impact" teller i totalvurderingen?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: LMOR på tirsdag 17. desember 2013, klokken 19:13
Det en mindre sannsynlig at en i3 kjører av veien når det er glatt, men samme hastighet som en 2 tonns bil. Treffer du en fjellvegg så er det vel greit at en i3 (og den jeg har i dag), reduserer kollisjonshastigheten fra 80 til 60 km/t. Forskjellen mellom liv og død. I tillegg er det mindre masse som skal deformeres.

Hvorfor mener du at BMW i3 har bedre veigrep enn Tesla Model S?
50% mer vekt gir normalt mer friksjon på glatta, ikke mindre.

Og hva mener du med at i3 "reduserer kollisjonshastigheten fra 80 til 60 km/t"?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

haggen

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. desember 2013, klokken 22:13
Sitat fra: haggen på tirsdag 17. desember 2013, klokken 21:58
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. desember 2013, klokken 17:08
Det er kanskje uhøflig å avbryte "min er større enn din"-diskusjoner med fakta, men hvis man foretrekker å sitte i bilen som veier 1300kg fremfor den som veier 2100kg tror jeg både Darwin Awards og Darwin P. Erlandsen ønsker kontakt.

Det bør også være mulig å få refundert en del skolepenger, tre år med fysikk bør være et minimum...

Thomas
For å dra dette helt ut da, du vil heller sitte i en 1970 modell opel "ett eller annet" på 2 tonn en i en moderne sikker bil på 1400 kg når det smeller? Versegod og husk å ta med skolegangen din....

Du får heller prøve å dra den inn igjenn...

Mener du i fullt alvor at Tesla Model S er som "en 1970 modell opel" og BMW i3 er en "moderne sikker bil"? Og at du i en frontkollisjon mellom Model S og i3 vil foretrekke å sitte i den letteste bilen?

Thomas
o

Selvfølgelig ikke. Og jeg mener heller ikke at vekt ikke er en av faktorene som vil avgjøre liv eller død i'en kollisjon, men å forenkle det til å være ett spørsmål kun om vekt er nok altfor unyansert. 
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

haggen

Tror det  det på tide å stoppe dette emnet nå, var morro lenge, men nå begynner det å bli litt uggen stemning her. Min konklusjon må bli at jeg er sikrere på at jeg har valgt riktig bil, og det samme er jo svært tydelig gjelder for dem som har valgt TMS. Personlig ville jeg ha ønsket lengre rekkevidde på i3, men andre kriterier er viktigere, så da blir det nok ingen TMS på meg.
  :)
Lykke til med TMS for dem som har valgt det. En ting må jeg si, det er en lekker bil å se på, og jeg snur meg hver gang!
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA