Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Registrer ditt ladepunkt på "Ladekameratene"!

Startet av Hyperstress, mandag 09. desember 2013, klokken 21:41

« forrige - neste »

D.O

For min del så er nødlading at noe kom i veien for planleggingen din slik at du ikke har strøm nok til å komme deg dit du i utgangspunktet hadde rekkevidde til. Når jeg får salto laderen fastmontert, er jeg villig til å lempe på dette. Har da bedre plass til parkering og bor da på stedet.  Inntil videre er dette kun hvis du er stuck som følge av uforutsette hendelser.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

teslaz

Da har også jeg registert meg som en av ladekameratene.
16A 230V Schuko og blå industrikontakt trefas 32A. Har overgang fra 3 til 2(1) fas og blå adapter for TMS. Ellers så holder det med en koseprat om TMS.
"Valvolinen" , hvis du er i nød rett før heimen så er det jo bare å stikke innom  ;)
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

valvolainen

Sitat fra: teslaz på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:08
Da har også jeg registert meg som en av ladekameratene.
16A 230V Schuko og blå industrikontakt trefas 32A. Har overgang fra 3 til 2(1) fas og blå adapter for TMS. Ellers så holder det med en koseprat om TMS.
"Valvolinen" , hvis du er i nød rett før heimen så er det jo bare å stikke innom  ;)

Yay! Hyggelig med flere! Når sant skal sies - er man i nød så er det gjerne rett før der man hadde planlagt å ende opp:=) bortimot 50% av gangene er det hjemme!
Et trent øye ser kanskje at sytepaven valvolainen ikke har registrert sitt eget ladepunkt - Det hører sammen med at vi flytter om 5 dager :)

teslaz

Sitat fra: valvolainen på lørdag 25. januar 2014, klokken 21:57
Sitat fra: teslaz på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:08
Da har også jeg registert meg som en av ladekameratene.
16A 230V Schuko og blå industrikontakt trefas 32A. Har overgang fra 3 til 2(1) fas og blå adapter for TMS. Ellers så holder det med en koseprat om TMS.
"Valvolinen" , hvis du er i nød rett før heimen så er det jo bare å stikke innom  ;)

Yay! Hyggelig med flere! Når sant skal sies - er man i nød så er det gjerne rett før der man hadde planlagt å ende opp:=) bortimot 50% av gangene er det hjemme!
Et trent øye ser kanskje at sytepaven valvolainen ikke har registrert sitt eget ladepunkt - Det hører sammen med at vi flytter om 5 dager :)
OT.
Men da mister do jo denne tittelen:Innehaver av Årnes' grønneste flåte!
:o
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Øyvind.h

Sitat fra: teslaz på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:08
Da har også jeg registert meg som en av ladekameratene.
16A 230V Schuko og blå industrikontakt trefas 32A. Har overgang fra 3 til 2(1) fas og blå adapter for TMS. Ellers så holder det med en koseprat om TMS.
"Valvolinen" , hvis du er i nød rett før heimen så er det jo bare å stikke innom  ;)

Hey! Du ligger jo perfekt til om det skulle bli helt krise på turen hjem fra Borlänge til sommeren :) Tipper Eidsivas 22kW punkt er oppe i Kongsvinger da, men man vet jo aldri!

Legger inn mitt eget punkt nå. Det er dessverre i Oslo hvor det kryr av andre alternativer, men om jeg skal dra nytte av Ladekamerater må jeg vel dele mitt eget også :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

teslaz

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. januar 2014, klokken 22:33
Sitat fra: teslaz på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:08
Da har også jeg registert meg som en av ladekameratene.
16A 230V Schuko og blå industrikontakt trefas 32A. Har overgang fra 3 til 2(1) fas og blå adapter for TMS. Ellers så holder det med en koseprat om TMS.
"Valvolinen" , hvis du er i nød rett før heimen så er det jo bare å stikke innom  ;)

Hey! Du ligger jo perfekt til om det skulle bli helt krise på turen hjem fra Borlänge til sommeren :) Tipper Eidsivas 22kW punkt er oppe i Kongsvinger da, men man vet jo aldri!

Legger inn mitt eget punkt nå. Det er dessverre i Oslo hvor det kryr av andre alternativer, men om jeg skal dra nytte av Ladekamerater må jeg vel dele mitt eget også :)
Jo flere vi er desto bedre.
Det er jo helt i nød , dette her da......... 8)
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Bjørn

Sitat fra: D.O på torsdag 23. januar 2014, klokken 21:09
Sitat fra: Bjørn på fredag 17. januar 2014, klokken 17:36
Nordland da..?! er det virkelig *ingen* i hele Nordland fylke som har en kontakt å avse ..?! :( Og EN stakkar  oppi Troms som vil dele.. :-\
sånn, men kun nødlading. Bygger bolig og inntil denne er fedig er laderen ikke fast oppkoblet, men hjelper deg hvis du er i nød.  :)

Kjempe..! Litt betryggende å vite.. :) Og skulle du få litt rekkeviddeangst påvei sørover og slite m å nå feks Trondheim så kan du komme til Namsos og få 9/11 kw :)
Der har dem forresten fått en 22kw type 2 kabel-løs stasjon..

Muffinman


Brede

Da har jeg også lagt inn en mulighet på Sunndalsøra om noen skulle kjøre forbi med rekkeviddeangst.

getor

Jeg var en av "pionerene" hos Ladekameratene tør jeg påstå. Kan samtidig ikke si at jeg har blitt overrent av desperate nødladere. Når jeg poengterer desperate er det fordi jeg er litt krass i beskrivelsen av de som er velkomne hos meg, for jeg driver ingen vanlig ladestasjon for de som har greie alternativer  :P
Nåvel.
Under julen kom det en 'desperat' henvendelse. Vi var på ferie i utlandet og min bil sto på Gardermoen, med kabel. Vedkommende hadde gjenglemt sin egen kabel og ba om å få lov å lade hos meg slik at han hadde kapasitet til egen kabel kom til rette.
Mitt svar var at det kunne han men at jeg desverre var i utlandet og bilen med kabel sto på Gerdermoen. Negativ melding sendt. Dette var på tidlig morgenkvist. Etter et par kaffesup begynte hjernecellene å komme til live - og jeg sendte ny melding om at selvsagt kunne han lade, jeg har Saltoboks med ditto kabel hengende på veggen! Gjør slik og så for å komme inn i garasjen og velkommen til å stå - i flere dager om ønskelig.
Men - og dette er et lite aspekt verd å tenke på - fjenstyrt tilgangskontroll til lader og garasje sånn uten videre er ikke kanskje det lureste. Jeg ba om at bilens farge ble oppgitt og bilnummer. Sendte en melding til naboen som er god på å følge med i nabolaget om hva som skulle skje.
Og dette gikk fint.
Poenget med epistelen? Egentlig to og hvor det ene er at er man ikke tilstede og gir folk adgang i tillit så bør man sørge for identifikasjon. Det er alltid råtne epler i kurven. I mitt tilfelle gikk dette helt knirkefritt. Det andre poenget er at vi takker for hjelpen. "Min 'deperado" gjorde det elegant og satte igjen en flaske vin som takk for hjelpen (faktisk en utsøkt en!), at vi viser å sette pris på at vi hjelpes ut av en knipe.
Og et tredje poeng er at det er jo skrekkelig hyggelig å vite at man har hjulpet noen ut av krisen. Og en gang deg, neste gang meg. God egenytte.

jgilberg

#40
Da har jeg lagt til min type2 16 amp 400v på Jessheim :-)
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på søndag 26. januar 2014, klokken 08:33
Fikk du svar på om den er åpen forresten?

Jah.. fikk to svar faktisk.. en offisiell, og en uoffisiell.. ene på facebooksiden deres, der var den egentlig forbeholdt deres kunder.
Men var innom der og pratet m bruktbil salgssjefen dems.. (som ble i ekstase over å få sitte inni en Tesla :P) Han sa det var bare å bruke den i et lite kniptak.. ingen som kom til å bry seg m det, også ville han se hvordan min "tok lading"
Tror hvis noen av oss skal bruke den, så får man gjøre det i helger og etter stengetid.. så vi ikke kommer i veien for deres bruk.. dem har forresten ennå ikke solgt en enste elektrisk Volvo der.. så den stasjonen blir foreløpig brukt kun til deres demobil.. :)

D.O

Sitat fra: Bjørn på søndag 26. januar 2014, klokken 01:18
Sitat fra: D.O på torsdag 23. januar 2014, klokken 21:09
Sitat fra: Bjørn på fredag 17. januar 2014, klokken 17:36
Nordland da..?! er det virkelig *ingen* i hele Nordland fylke som har en kontakt å avse ..?! :( Og EN stakkar  oppi Troms som vil dele.. :-\
sånn, men kun nødlading. Bygger bolig og inntil denne er fedig er laderen ikke fast oppkoblet, men hjelper deg hvis du er i nød.  :)

Kjempe..! Litt betryggende å vite.. :) Og skulle du få litt rekkeviddeangst påvei sørover og slite m å nå feks Trondheim så kan du komme til Namsos og få 9/11 kw :)
Der har dem forresten fått en 22kw type 2 kabel-løs stasjon..
hvem har 22kw stasjonen? Ladekort? Vinterstid kommer jeg meg ikke til Trondheim, men har type2/mode3 kabel og dobbeltlader :) hadde bare Tesla kunne levert meg Chademo adapteret mitt, så hadde det vær null problem å kjøre sørover nå.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Bjørn

Sitat fra: D.O på søndag 26. januar 2014, klokken 12:15
Sitat fra: Bjørn på søndag 26. januar 2014, klokken 01:18
Sitat fra: D.O på torsdag 23. januar 2014, klokken 21:09
Sitat fra: Bjørn på fredag 17. januar 2014, klokken 17:36
Nordland da..?! er det virkelig *ingen* i hele Nordland fylke som har en kontakt å avse ..?! :( Og EN stakkar  oppi Troms som vil dele.. :-\
sånn, men kun nødlading. Bygger bolig og inntil denne er fedig er laderen ikke fast oppkoblet, men hjelper deg hvis du er i nød.  :)

Kjempe..! Litt betryggende å vite.. :) Og skulle du få litt rekkeviddeangst påvei sørover og slite m å nå feks Trondheim så kan du komme til Namsos og få 9/11 kw :)
Der har dem forresten fått en 22kw type 2 kabel-løs stasjon..
hvem har 22kw stasjonen? Ladekort? Vinterstid kommer jeg meg ikke til Trondheim, men har type2/mode3 kabel og dobbeltlader :) hadde bare Tesla kunne levert meg Chademo adapteret mitt, så hadde det vær null problem å kjøre sørover nå.

Otto Moe på Namsos (ford og volvo forhandler) åpen 2x 22kw lader uten kabel.. :) men som skrevet over.. offisielt for deres kunder. men etter stengetid vil dem nok se forbi det om en og annen sniklader der i ny og ne.. :P

Hyperstress

Sitat fra: getor på søndag 26. januar 2014, klokken 09:08
Jeg var en av "pionerene" hos Ladekameratene tør jeg påstå. Kan samtidig ikke si at jeg har blitt overrent av desperate nødladere. Når jeg poengterer desperate er det fordi jeg er litt krass i beskrivelsen av de som er velkomne hos meg, for jeg driver ingen vanlig ladestasjon for de som har greie alternativer  :P
Nåvel.
Under julen kom det en 'desperat' henvendelse. Vi var på ferie i utlandet og min bil sto på Gardermoen, med kabel. Vedkommende hadde gjenglemt sin egen kabel og ba om å få lov å lade hos meg slik at han hadde kapasitet til egen kabel kom til rette.
Mitt svar var at det kunne han men at jeg desverre var i utlandet og bilen med kabel sto på Gerdermoen. Negativ melding sendt. Dette var på tidlig morgenkvist. Etter et par kaffesup begynte hjernecellene å komme til live - og jeg sendte ny melding om at selvsagt kunne han lade, jeg har Saltoboks med ditto kabel hengende på veggen! Gjør slik og så for å komme inn i garasjen og velkommen til å stå - i flere dager om ønskelig.
Men - og dette er et lite aspekt verd å tenke på - fjenstyrt tilgangskontroll til lader og garasje sånn uten videre er ikke kanskje det lureste. Jeg ba om at bilens farge ble oppgitt og bilnummer. Sendte en melding til naboen som er god på å følge med i nabolaget om hva som skulle skje.
Og dette gikk fint.
Poenget med epistelen? Egentlig to og hvor det ene er at er man ikke tilstede og gir folk adgang i tillit så bør man sørge for identifikasjon. Det er alltid råtne epler i kurven. I mitt tilfelle gikk dette helt knirkefritt. Det andre poenget er at vi takker for hjelpen. "Min 'deperado" gjorde det elegant og satte igjen en flaske vin som takk for hjelpen (faktisk en utsøkt en!), at vi viser å sette pris på at vi hjelpes ut av en knipe.
Og et tredje poeng er at det er jo skrekkelig hyggelig å vite at man har hjulpet noen ut av krisen. Og en gang deg, neste gang meg. God egenytte.

Da vet du kanskje hvem som er administrator på Ladekameratene kartet? Hadde vært fint med en "opprydding" der en setter fargekoder på punktene, avhengig av type. Er litt ymse hvilke farger som er brukt nå.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA