Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkeviddeangst!

Startet av p10, fredag 06. desember 2013, klokken 23:57

« forrige - neste »

Kvikken

#15
*selfapplied facepalm* Det virket bare merkverdig. Bra!

Skulle det mot formodning være dager på jobb med under -20 så får jeg vurdere å ta bussen eller fossilbilen akkurat de få dagene.

Arha

Sitat fra: glennha på fredag 13. desember 2013, klokken 16:23
Skulle det mot formodning være dager på jobb med under -20 så får jeg vurdere å ta bussen eller fossilbilen akkurat de få dagene.

Ingen mulighet for litt hurtiglading underveis?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Kvikken

Tenkte mer på om den ikke har godt av å stå ute hele dagen under -20 uten å være koblet til ladestolpe som holder batteriene varme? Selve strekningen tror jeg ikke blir noe problem selv på de kaldeste dagene (vet dog ikke ennå).

MikkeBoomBoom

Sitat fra: glennha på mandag 09. desember 2013, klokken 14:05
PS.
Jeg må si jeg savner varmetråder i frontruten på elbiler, som drives av 12v batteriet, slik som varmetrådene i bakruta. Rett og slett for bedre trafikksikkerhet under vanskelig vinterføre.

Nå har ikke jeg dobbeltsjekket, men mener på at det er varmetråder i frontruta på E-UP!

BE

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

cra

Nesten rart at ikke varmetråder i frontruta er mer eller mindre påbudt her til lands. Det betyr jo mye for sikkerheten at ruta er snø- og isfri, og de fleste har veø en eller annen (eller flere) gang skrapet litt mindre enn de strengt tatt burde? Jamfør oppslag i Nettavisen i dag: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3727333.ece
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 13. desember 2013, klokken 18:32
Nesten rart at ikke varmetråder i frontruta er mer eller mindre påbudt her til lands. Det betyr jo mye for sikkerheten at ruta er snø- og isfri, og de fleste har veø en eller annen (eller flere) gang skrapet litt mindre enn de strengt tatt burde?

Tja, personlig forvarmer jeg alltid om jeg skal ut å kjøre i kulda, da er ruta isfri når jeg setter meg inn. Ser derfor ikke helt poenget med varmetråder i frontruta.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arha

#22
Sitat fra: glennha på fredag 13. desember 2013, klokken 16:41
Tenkte mer på om den ikke har godt av å stå ute hele dagen under -20 uten å være koblet til ladestolpe som holder batteriene varme? Selve strekningen tror jeg ikke blir noe problem selv på de kaldeste dagene (vet dog ikke ennå).

Noen timer i kulde er uproblematisk, følgende står i instruksjonsboka:

To prevent damage to the Li-ion battery:
. Do not expose a vehicle to ambient
temperatures above 120F (49C) for
over 24 hours.
. Do not store a vehicle in temperatures
below −13F (−25C) for over
seven days.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Kvikken

#23
Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. desember 2013, klokken 18:37
Sitat fra: cra på fredag 13. desember 2013, klokken 18:32
Nesten rart at ikke varmetråder i frontruta er mer eller mindre påbudt her til lands. Det betyr jo mye for sikkerheten at ruta er snø- og isfri, og de fleste har veø en eller annen (eller flere) gang skrapet litt mindre enn de strengt tatt burde?

Tja, personlig forvarmer jeg alltid om jeg skal ut å kjøre i kulda, da er ruta isfri når jeg setter meg inn. Ser derfor ikke helt poenget med varmetråder i frontruta.
Først og fremst, min Leaf er alltid isfri når jeg starter kjøringen.

Det hjelper ikke at bilen er forvarmet når frontruta iser igjen i løpet av de første 20 minuttene fordi det er nedbør og minusgrader. Da må man enten ha varmetråder i frontruta eller kjøre med kupevarmeren på og varmluft på vinduene, noe som går hardt ut over rekkevidden.

Dette er heller ikke bare en påstand men selvopplevd bare for en ukes tid siden. I en fossibil kan man kalle varmetråder i frontruta for luksus men i en elbil er det nærmest en obligatorisk funksjon med mindre de leveres med kupevarmer på parafin el. som noen av de eldste elbilene.

Mr.Zero

Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. desember 2013, klokken 18:37
Sitat fra: cra på fredag 13. desember 2013, klokken 18:32
Nesten rart at ikke varmetråder i frontruta er mer eller mindre påbudt her til lands. Det betyr jo mye for sikkerheten at ruta er snø- og isfri, og de fleste har veø en eller annen (eller flere) gang skrapet litt mindre enn de strengt tatt burde?

Tja, personlig forvarmer jeg alltid om jeg skal ut å kjøre i kulda, da er ruta isfri når jeg setter meg inn. Ser derfor ikke helt poenget med varmetråder i frontruta.

Dette blir jo veldig individuelt. Selv skulle jeg gjerne hatt varme i ruta på batteritrollet mitt da jeg ofte parkerer en time, så kjører 10 min, parkerer osv.. Hadde vært knallbra og strømbesparende for mitt vedkommende. Bryr meg dessuten lite om kulde i kupéen. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Kvikken

#25
Enig. Kulde i kupeen er ingen problem men mer opptatt av isfri og duggfri frontrute for trafikksikkerhet under kjøring :).

Varmetråder i frontruta forsynt av 12v batteriet bør stå høyt på listen til Nissan om de fortsatt skal promotere bilen i breddegrader med minusgrader om vinteren. Jeg vil gå så langt som å si at det er viktigere enn varmetråder i bakruta.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: glennha på fredag 13. desember 2013, klokken 22:43
Jeg vil gå så langt som å si at det er viktigere enn varmetråder i bakruta.

Nå får jeg ikke min UP før mandag så vet ikke hvor gode disse varmetrådene er i akkurat denne bilen, men fra fossilverdenen så er jeg faktisk helt enig. Dama sin Mondeo fra tusenårsskiftet har varmetråder i frontruta mens det spell nye dieseldroget til jobben (v40 eller v50, husker ikke helt) har ikke dette, noe som betyr skraping for en av oss. Burde vært obligatorisk på alle nyere biler, elbil eller ikke.

bjorn_2390

Skjønner jo at man snakker om hva man mener bilen burde blitt levert med. Men husk at det er mulig å få varmetråder i frontruta, hvis man noen gang skulle ha behov for å bytte. Mulig man må koste oppgraderingen selv, hvis det f.eks. skulle være en forsikringsskade, men det kan det være verdt.
Blå Euro-Leaf (2012)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. desember 2013, klokken 18:37
................... Ser derfor ikke helt poenget med varmetråder i frontruta.

Mulig du aldri har hatt en bil med varmetråder i frontruta ?? ;). Glimrende også når du trenger å få vekk duggen underveis, ikke bare for å få isfrie ruter før start.

Merkelig hva en gjerne vil ha når en først er blitt vant til det (ryggekamera, varme i sidespeilspeil, varme i ratt, varme i bakseter osv).

Kvikken

#29
Akkurat varmetråder i frontruta på elbil ser jeg ikke som en luksus på lik linje med andre mindre nødvendige ting.

Det går på trafikksikkerhet ift. is/dugg og at en elbil har kraftig inskrenket rekkevidde om vinteren som gjør at mange må kjøre uten kupevarmer til og fra jobb daglig. I en tidspresset hverdag er det heller ikke alle som får til å kjøre innom en av de få (om ledig) hurtigladerne de har på strekningen.

Varme i ratt og seter hadde jeg ikke hatt like mye behov for i en fossilbil men i en elbil hvor det ofte må spares på kupevarmer så er det nesten et must selv om man hadde klart seg uten.

Personlig skulle jeg gjerne kunne valgt følgende på den laveste innstegsmodellen.
- Varmetråder i frontrute.
- LED frontlykter.
- 6.6+kW lader (eneste tilgjengelig)
- 5 liter Disel/bensin/parafin  kupevarmer som tilvalg.
- DAB/DAB+, siden FM dekningen er elending og bare vil bli dårligere.
- Carwings (forvarming, lading start/stop etc.).
med eneste luksustillegg (pga. ekstra kupevarmer), varme i ratt og frontseter.

Uten alt det andre dill dallet man får med på noen av disse når man eks. velger modell med LED. Fjern skinnseter, navi (bruker mobilen), jålefelger etc.

Med dette får man en rimelig god og praktisk Leaf uten at man skal betale så voldsomt mye for det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA