Hovedmeny

LED fjernlys

Startet av LMOR, fredag 06. desember 2013, klokken 09:10

« forrige - neste »

Mr.Zero

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 27. desember 2016, klokken 00:06
Er spent på lysene til i3. Har bestilt en FC  og håper lysene er ok. Har en MB ED med bi xenon som fungerer fantastisk. Håper BMW ikke skuffer.

Du vil garantert bli skuffa over fjernlysene. Hardt og brutalt! Du vil nemlig lure på hva slags gyllengult lys som kommer foran bilen når du betjener fjernlysbryteren for første gang. Men - nærlysene lyser fantastisk bra!  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Egil Fonn

Ok. Da er det bare å belage seg på oppgradering av fjernlys. Kjører 1/2 året i mørke her nord så gode fjernlys er et must.
En liten ulempe med ledlys er at de er kald og smelter snø og sørpe dårlig. Ser for meg at den litt inntrekte  plasseringen av fjernlysene kan samle snø. Noen som har prøvd halogen med høyere effekt? Det tryggeste og lovlige er vel Osram Night Breaker.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

turfsurf

Night Breaker hjelper litt, men bare litt. Bør justeres litt opp og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KapteinLefso

Fjernelysene slik bilen ble levert var så dårlige at jeg ble overrasket over at BMW i det hele tatt kunne vurdert å levere bilen med så dårlige lys. Man kan egentlig bare spare seg å skru de på. Nærlysene lyser jo like bra.

Jeg har nå installert LED-fjernlys, og er meget fornøyd med det. Måtte justere de litt opp for at det skulle bli bra. De var helt absurd innstilt originalt. Lyset opp det samme området som nærlys.

De orginale LED-nærlysene er jeg imidlertid veldig fornøyd med. Knallbra lys i de.
2017 BMW i3

02jan

Ja fjernlysene er absurd dårlige, der hvor jeg kjører hvor fjernlys behøves ,har jeg mellom 60-100 meter opplyst foran meg (en del opp og ned vei/mye krøn).

Bruke bare nærlysene istede ,hvor jeg burde hatt fjernlys!

Etter å ha lest her på forumet ble jeg oppmerksom på at noen hadde konstruert fjernlysene i frontspoileren. Forstår hvorfor de ikke blir særlig bra ,selvmed bedre pærer, da lampene er for lavt plassert.

Er biler typegodkjent i Norge med så svake fjernlys ? Jeg fikk ikke godkjent hengerfestebilen min pga sprekk i plastikken til det ytre speilhuset.

På min hobby bil jeep, fikk jeg ikke godkjent av biltilsynet å sette på kraftigere skjermbreddere pga mm regler i forhold til plassering av hovedlyktene.

Hvordan kan det være lov å plassere fjernlysene så nære bakken (og så svake ) ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

rth

Har lurt litt på å montere gode gammeldagse ekstralys på bilen. Da kan en bare la de originale fjernlysene forsyne releet med strøm sånn at de gjør noe nytte. Men hvordan er det da med 12V batteriet. Hvor befinner det seg?

Ingeniøren

Sitat fra: rth på fredag 30. desember 2016, klokken 00:40
Har lurt litt på å montere gode gammeldagse ekstralys på bilen. Da kan en bare la de originale fjernlysene forsyne releet med strøm sånn at de gjør noe nytte. Men hvordan er det da med 12V batteriet. Hvor befinner det seg?

Bak boksen under panseret i fronten. Ut med boksen og du har fri tilgang.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

rth

Hvordan er det med ladestrømmen til dette batteriet? Vil 100-200W ekstra generere ett problem? Det er jo også interessant med spenninga. I fall en skulle gått for gammeldagse halogenpærer. Har noen "bøtter" som lyser bra, men bruker halogenpærer. Om det skulle være noe vits må spenninga ligge rundt 13,5V

Sungrazer

#98
Jeg vurderer sterkt å stappe inn en e-merket Rigid SR-10 inn i fronten på i3. Noen som har erfaring med disse LED barene?
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Orbit

Sitat fra: rth på fredag 30. desember 2016, klokken 09:37
Hvordan er det med ladestrømmen til dette batteriet? Vil 100-200W ekstra generere ett problem? Det er jo også interessant med spenninga. I fall en skulle gått for gammeldagse halogenpærer. Har noen "bøtter" som lyser bra, men bruker halogenpærer. Om det skulle være noe vits må spenninga ligge rundt 13,5V

I standardutgave, er det 4x 55W til nær- og fjernlys = 220W. Med LED nærlys (vil tippe disse tar under 2x 35W), bør det være >150W tilgjengelig for fjernlys. Selve 12V-batteriet er bare 20Ah, men jeg målte ladespenningen på dette (når bilen er i kjøremodus) til hele 14.8V.

Originale fjernlys+bøtter blir litt mer strømtrekk enn designet, men spenningsmessig er det i alle fall nok å gå på. Dersom du kobler inn relé slik at det enten blir originale eller bøtter som brukes, blir det i alle fall godt innenfor på effekt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Blir vel ikke mye pent med bøtter på en i3....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Toalmar

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 01. januar 2017, klokken 10:04
Blir vel ikke mye pent med bøtter på en i3....
Må vel si jeg er av samme oppfatning her.
Uansett så blir den lett gjenkjennelig
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

rth

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 01. januar 2017, klokken 10:04
Blir vel ikke mye pent med bøtter på en i3....

Tja, den ville vel i så fall bli enda mer spesiell. :)

Problemet er jo at de ha laget noen fjernlys som er helt i tåka dårlige. Etter at vi fikk 94Ah, så ser vi for oss mer langkjøring, og da bør det gjøres noe med fjernlysene. Tror imidlertid ikke at bøtter blir løsningen. hele fronten virker for myk til å klare å gjøre det stabilt. Så en eller annen led-bar kan kanskje fungere bedre.

Toalmar

En LED-bar er vel antagelig den løsningen som er best hvis man tenker på utseende


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

SveinJ

Sitat fra: franknaero på onsdag 19. oktober 2016, klokken 08:17
Hei, jeg var også ikke helt fornøyd med fjernlysene på de to I3 jeg har prøvd (forhandlers demobil og min egen kjøpt brukt 3 uker siden). Har byttet til Osram Night breaker og etter tips i en annen tråd her justert fjernlysene litt opp. En kommer til pære og justeringsskrue bak runde luker i innerskjermen (vris 1/4 omdreining til samme side som side på bilen, mot høyre på høyre side og mot venstre på venstre side). Nå synes jeg fjernlysene er tilfredsstillende. Pærene er H11 kjøpt hos Ekstralys.no.


Så en må opp på bukk for å komme under, eller holder det med å vri hjulene maks ut?
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA