Hovedmeny

LED fjernlys

Startet av LMOR, fredag 06. desember 2013, klokken 09:10

« forrige - neste »

bjorngb

Så det er halogenpærer på fully charged?
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

john

Sitat fra: bjorngb på søndag 09. oktober 2016, klokken 21:21
Så det er halogenpærer på fully charged?

H11 Halogen fjernlys. Disse sitter nedi fangeren og ser ut som tåkelys.
Resten er LED.

ApeX

NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

john

Sitat fra: ApeX på søndag 09. oktober 2016, klokken 21:38
Hvor lite lovlig/lurt er det å bytte halogenpærene med LED-pærer?

http://bmwi3.blogspot.no/2016/10/bmw-i3-mods-sport-springs-led-high-beams.html?m=1

Jeg har gjort mye research, men ender på de samme problemene hver gang.
-Det er ikke mulig å stole på data om output osv på de fleste led-pærer
-Det er vanskelig å vite om spredningsmønster etc passer reflektoren i i3.
-Det finnes ingen tester som er gjort med lysmåler / på en skikkelig måte

Jeg tror nemlig det er vanskelig å finne pærer som er gode nok til å være bedre enn originalene.
Så jeg gikk for OSram nightbreaker unlimited. Så får jeg heller bytte til LED om jeg finner en løsning som er beviselig bedre.

bjorngb

Hvis det er H7 sokkel, må 159,- pr stk på Clas olson være et godt kjøp for nightbreaker
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

john

H11, fant mine på ebay, 300 for et sett ink frakt.

Zuexi

Sitat fra: bjorngb på søndag 09. oktober 2016, klokken 22:31
Hvis det er H7 sokkel, må 159,- pr stk på Clas olson være et godt kjøp for nightbreaker
H4 sokkel. 199,- / stk for H7

Edit: H7 er visst feil sokkel. Så posten over her hvor det henvises til H11.

KnutOL

Takk for alle tilbakemeldingene jeg har fått. Jeg velger å gå for H11 halogenpærer slik som Nightbreaker nå jeg også.

SuperPG

Vet ikke om det er lyktene til i3 som gjør en legger mer merke til en andre biler, men er fryktelig mange i3 som har lykter som er stilt for høyt. lå en bak meg i går på E6 hvor høyre lykt gikk skrått opp venstre så når han lå i høyre felt og jeg i venstre gikk lyset rett inn og i speilet mitt..
VW ID.3 1st plus

Beckern

Jeg har kjøpt disse: https://www.aliexpress.com/item/H8-H9-H11-3000K-4000K-5000K-6000K-Canbus-P6-LumiLEDs-LMZ-Canbus-55W-5200LM-Car-LED/32549636753.html?spm=2114.13010608.0.0.M7UzQV

Det er svært kraftige lys som har fungert utmerket i et halvt års tid nå.
De er veldig kraftige men de feilkonstruerte fjernlysene til i3 byr på utfordringer. De skulle aldri vært godkjennt rett og slett. Det blir mye lys rett foran bilen.
Skulle egentlig hatt lys som fungerte omvendt av nærlysene, altså at det ga en cutoff tilsvarende nærlys bare opp ned.

Sungrazer

Noen som har forsøkt seg med xenonlamper i fjernlysene? :) Jeg har et par tennere for xenon og tenkte å kjøpe xenonlamper med H11 sokkel fra ekstralys om de fungerer.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Klykken

Problemet med lysene er reflektoren og plassering på fanger etter hva jeg forstår. Reflektor er beregnet for halogen, og plasseringen er for lav. Har byttet til LED-ettellerannet selv og det eneste positive her er samme farge i nær og fjern.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Sitat fra: Sungrazer på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 13:15
Noen som har forsøkt seg med xenonlamper i fjernlysene? :) Jeg har et par tennere for xenon og tenkte å kjøpe xenonlamper med H11 sokkel fra ekstralys om de fungerer.

Xenon vil ikke leve lenge som fjernlys. De dør etter noen tusen tenninger. (Bi-Xenon fjernlys slukker ikke fjernlyset, bare maskerer det ut)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Sakens kjerne er at du mest sannsynlig ikke vil få bedre fjernlys. Mer strølys og tilsynelatende mer lys rett foran bilen (der du blender deg selv mer) og ute i sidene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Sungrazer

Hmm, skjønner og takk for svar. Et annet problem er at xenonlamper har lang "tenntid". Dvs. det tar en god stund før de gir full effekt.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA