Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

LED fjernlys

Startet av LMOR, fredag 06. desember 2013, klokken 09:10

« forrige - neste »

Plumbofantomet

Sitat fra: LMOR på torsdag 13. februar 2014, klokken 22:57
Takk, det var der jeg hadde lest det, og jeg hadde også forventet fjernlysassistent og kurvelys.

Men for å ta det positive, så er nærlysene bedre og bredere enn de Xenon lysene jeg har.

;D ja det var meget gode lys på den.
2014 BMW I3
2006 Opel Combo

Vind

Det er ikke Fjernlysassistent på i3, og det er feil i brosjyren.  Om vi får nye biler pga det er nok det tvilsomt, men man kan jo ta det høflig opp med salgsapperatet.

Nå vil jeg nesten påstå at Nærlysene er så gode og brede at man ikke trenger fjernlys særlig ofte.  De gir faktisk ikke veldig mye bedre lys, men litt i bredden og dybden.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Fjernlysene lyser lengre og høyere opp, så på en vei uten gatelys, så vil du trenge dem. Men for de fleste av oss, så er dette en bil som brukes rundt byer/tettsteder med begrenset behov for fjernlys. Jeg bruker nesten aldri fjernlys. Det er enten nok lys, eller for mange biler på veien.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: Vind på fredag 14. februar 2014, klokken 10:02
Det er ikke Fjernlysassistent på i3, og det er feil i brosjyren

Nå står det riktignok: Adaptive LED-lykter (ekstrautstyr), inkl. fjernlysassistent som ikke blender...

...så egentlig står det vel ingen feil i brosjyren ;)

LMOR

Ja, for å være sikker på det så laget de ingen :-)

Men det jeg testet litt, var om fjernlysene faktisk ikke blender føreren, og at bilen bruker lokal demping av LED som de bruker for nærlysene til å redusere lyset som treffer bilen som kommer i mot. I så fall stemmer beskrivelsen.

Har ikke fått testet nok. Men ingen "blinket" mot meg når fjernlysene stod på. Det gjorde derimot noen når bare nærlysene stod på...

Men en "tradisjonell" fjernlysassistent har bilen ikke.

Vi får fordele testingen, så ikke noen blir lynsjet til slutt :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

MortenH

Jeg har kjørt rundt i mørket med fjernlysene på 40 minutter i dag morges. Halvdelen av turen uten gatelys og halvdelen med gatebelysning/bysentrum. Jeg møtte ca 20 biler. Ingen viste tegn til at de ble blendet. Jeg stod også parkert langs et gjerde i halvmørke. Det var tydelig at LED-lysene ble justert ned da en bil kom i mot. Jeg følte at fjernlysene (halogen) ble redusert i styrke samtidig. Når ingen bil kommer mot, er det meget sterk og god belysning framover, men jeg følte muligens at rekkevidden av belysningen var redusert når jeg kjørte sakte eller stod stille.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Takk for testingen. Altså ingen så langt har blitt irritert av fjernlysene, men flere av nærlysene.

Hvis dette skulle vise seg å stemme. Så er det manuelt å skru av og på fjernlysene, men både nærlys og fjernlys er adaptive. Det er i så fall en ny måte å gjøre dette på :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Øyvind.h

Sitat fra: MortenH på søndag 16. februar 2014, klokken 08:22
Jeg har kjørt rundt i mørket med fjernlysene på 40 minutter i dag morges. Halvdelen av turen uten gatelys og halvdelen med gatebelysning/bysentrum.
Hvordan justerer disse lysene seg for fotgjengere? Man kan jo ikke kjøre med fjernlys der det er fotgjengere, for det er ganske j****** å være fotgjenger når det kommer biler imot med fjernlys på. Men om bilen leser fotgjengere og blender ned kan de jo brukes.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. februar 2014, klokken 09:29
Sitat fra: MortenH på søndag 16. februar 2014, klokken 08:22
Jeg har kjørt rundt i mørket med fjernlysene på 40 minutter i dag morges. Halvdelen av turen uten gatelys og halvdelen med gatebelysning/bysentrum.
Hvordan justerer disse lysene seg for fotgjengere? Man kan jo ikke kjøre med fjernlys der det er fotgjengere, for det er ganske j****** å være fotgjenger når det kommer biler imot med fjernlys på. Men om bilen leser fotgjengere og blender ned kan de jo brukes.
Da mener du på landevegen?
Det er vel ingen fjernlys-assistent som leser fotgjengere?
Antar at de fleste fotgjengere foretrekker å bli sett på en mørk landeveg fremfor å slippe å bli blendet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Øyvind.h

#39
Sitat fra: LMOR på søndag 16. februar 2014, klokken 10:22
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. februar 2014, klokken 09:29
Sitat fra: MortenH på søndag 16. februar 2014, klokken 08:22
Jeg har kjørt rundt i mørket med fjernlysene på 40 minutter i dag morges. Halvdelen av turen uten gatelys og halvdelen med gatebelysning/bysentrum.
Hvordan justerer disse lysene seg for fotgjengere? Man kan jo ikke kjøre med fjernlys der det er fotgjengere, for det er ganske j****** å være fotgjenger når det kommer biler imot med fjernlys på. Men om bilen leser fotgjengere og blender ned kan de jo brukes.
Da mener du på landevegen?
Det er vel ingen fjernlys-assistent som leser fotgjengere?
Antar at de fleste fotgjengere foretrekker å bli sett på en mørk landeveg fremfor å slippe å bli blendet.
Han skrev da vitterlig bykjøring?
Opplever det uansett helt problemfritt å kjøre både hensynsfullt og sikkert på landeveien. Det er ikke i 80-sonen jeg tenker på.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MortenH

#40
Jeg merket ikke noe endringer i forhold til møtende forgjengere. De hadde ingen frontlys, som vel systemet bruker for å avgjøre hvordan sitt eget lys skal justeres.

Fjernlyset er ikke særlig blendende ved lave hastigheter, så i byen følte jeg at jeg ikke blendet noen med fjernlysene mine på.

Jeg anbefaler å kjøre med fjernlys på når du ser en forgjenger langs mørklagt vei. Det kan være flere du ikke har sett. Lærte det på mørkekjøringskurs for mange år siden.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Sirka

Det største og potensielt farligste problemet på mørke veier er for lite lys, ikke for mye. Dersom man lar blikket følge høyre veikant (slik man bør) er det for øvrig ikke noe stort problem å møte noen med fulle fjernlys på. Genialt at i3 regulerer lyset etter fart og møtende trafikk, men er det noen måte man kan få opp lysstyrken i en nødsituasjon? For eksempel hvis man plutselig blir usikker på om det er en fotgjenger eller et dyr i veikanten når man møter en bil?
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

MortenH

Jeg tenker du da drar spaken mot deg. Det aktiverer lyshornet. Skal teste om det blir mer lys av dette. I kveld.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

#43
Jeg har en liten nøtt, som du kan finne ut av bromm, hvis ingen andre svarer, så slipper jeg å spinne rundt :-)

Noen av bilene som sendes til USA har:

8S4 Decoding variable light distribution

Er dette noe som er inkludert i LED pakken i Norge, eller noe de bare kan få i USA?
Eller er dette bare A-Auto lysvalget?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Snart-i3

Automatisk dømming av lys er ikke tillatt i USA.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA