Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

LED fjernlys

Startet av LMOR, fredag 06. desember 2013, klokken 09:10

« forrige - neste »

Vind

#15
Da har jeg fått bekreftet fra BMW:
Adaptive fjernlys, justeres opp og ned, og automatisk i forhold til høyre / venstre trafikk.  De vil også forandre bredde/ lengde i forhold til fart og kjøreforhold.  De vil ikke forandre bredde bare når en svinger - eller lyse opp i svingen.  Men pga. lavere hastighet vil de allerede ha ett bredere lys, enn f.eks i 80 hvor de lyser lenger fremover.  Det betyr at man ikke nødvendigvis ser endringen så lett.

Fjernlysassistenten fungerer kun på mørk landevei - på samme måte som andre BMW.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

#16
Flott!

Dette gir mening, og er konsistent med at de kaller det "side-lys" noen steder. Jeg la merke til at lyset er "bredere" enn jeg er vant til.

MEN, har du testet auto-fjernlys? Jeg finner ikke den knappen der du skrur dette av og på. Den pleier å være ytterst på venstre spak?
Det er heller ikke noe symbol i instrumentpanelet som viser A. Men det kan kanskje være fordi du ikke kan skru det av?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Sitat fra: LMOR på onsdag 22. januar 2014, klokken 18:03
Flott!

Dette gir mening, og er konsistent med at de kaller det "side-lys" noen steder. Jeg la merke til at lyset er "bredere" enn jeg er vant til.

MEN, har du testet auto-fjernlys? Jeg finner ikke den knappen der du skrur dette av og på. Den pleier å være ytterst på venstre spak?
Ytterst på venstre spak velger man hva som vises til venstre i "kjøredisplayet", Temperatur, klokke, forbruk i øyeblikket, gjennomsntt forbruk osv., km osv.  Skal titte, og prøve en mørk skogsbilvei senere i kveld. - og se om det er en knapp til.  Dette var ikke beskrevet i manual
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Tror ikke du finner knappen. Vi har jo tilgang til alle delene nå, og den er ikke der. Heller ikke A i instumentpanelet som viser at den står på.
På min F10 så er knappen på venstre spak delt i 2, der den ene går til kjørecomputer og den andre til å skru på auto-fjernlys.

Jeg tester det på fredag kveld, hvis ikke du tester det før.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Sitat fra: LMOR på onsdag 22. januar 2014, klokken 18:34
Tror ikke du finner knappen. Vi har jo tilgang til alle delene nå, og den er ikke der. Heller ikke A i instumentpanelet som viser at den står på.
På min F10 så er knappen på venstre spak delt i 2, der den ene går til kjørecomputer og den andre til å skru på auto-fjernlys.

Jeg tester det på fredag kveld, hvis ikke du tester det før.
Da har jeg vært ute på øde landeveier, problemet på øde landeveier som ikke har gatelys er at det ikke er motgående biler på dem, og der de er motgående biler er det selvfølgelig gatelys, men ser ut til at det fungerer som det skal, og "dimmer" ned fjernlysene når man møter andre biler.  I mørket ser man også tydelig at LED lysene blir bredere under ca 40 km/t, og smalner - og blir lengre når man nærmer seg 80 km/t.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Plumbofantomet

Har dere noen bilder å vise??  :)
2014 BMW I3
2006 Opel Combo

Vind

Sitat fra: Plumbofantomet på torsdag 23. januar 2014, klokken 07:56
Har dere noen bilder å vise??  :)
Nei, det er vanskelig å få tatt beskrivende bilder, men man ser at lyset blir smalere på veldig mørk vei.  I sakte fart så er lyskjeglen bredere.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Nå har jeg også testet på smal mørk vei, og forskjellige forhold. Lysene er kraftige og brede. Når det er lite lys, gir fjernlysene mye og viktig lys, som lyser enda bredere og høyere opp. Tror ikke jeg kommer til å savne noe mer adaptivt. Blir sikkert vant med den lilla stripen også etter hvert.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Plumbofantomet

Sitat fra: Vind på onsdag 22. januar 2014, klokken 23:43
Sitat fra: LMOR på onsdag 22. januar 2014, klokken 18:34
Tror ikke du finner knappen. Vi har jo tilgang til alle delene nå, og den er ikke der. Heller ikke A i instumentpanelet som viser at den står på.
På min F10 så er knappen på venstre spak delt i 2, der den ene går til kjørecomputer og den andre til å skru på auto-fjernlys.

Jeg tester det på fredag kveld, hvis ikke du tester det før.
Da har jeg vært ute på øde landeveier, problemet på øde landeveier som ikke har gatelys er at det ikke er motgående biler på dem, og der de er motgående biler er det selvfølgelig gatelys, men ser ut til at det fungerer som det skal, og "dimmer" ned fjernlysene når man møter andre biler.  I mørket ser man også tydelig at LED lysene blir bredere under ca 40 km/t, og smalner - og blir lengre når man nærmer seg 80 km/t.


Fikk du/dere til fjernlysassistanse??

Fikk bilen min i dag :) fantastisk liten sak, men når jeg prøvde en tur i mørket uten gatelys så måtte jeg slå fjernlysene på manuelt?? Regner med det er noe jeg har oversett..
2014 BMW I3
2006 Opel Combo

i3_X5_116dA

Måtte stille ned LED nærlysene bitte litte granne etter å ha mottat endel "klager" i form av møtende biler som blinker VILT i troen av at jeg kjørte med fjernlys. Siden har konemor ikke fått "klager".  8)
(Riktig: konemor ... hun har konfiskert i3'en. Jeg ser den sannsynlig "aldri" igjen. Hun digger bilen!)

LMOR

Sitat fra: Plumbofantomet på torsdag 13. februar 2014, klokken 22:09
Fikk du/dere til fjernlysassistanse??
Det er ikke fjernlysassistent på bilen
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Plumbofantomet

Sitat fra: LMOR på torsdag 13. februar 2014, klokken 22:21
Sitat fra: Plumbofantomet på torsdag 13. februar 2014, klokken 22:09
Fikk du/dere til fjernlysassistanse??
Det er ikke fjernlysassistent på bilen

Spesielt siden det står i brosjyren!!! Men takk
2014 BMW I3
2006 Opel Combo

LMOR

Sitat fra: Plumbofantomet på torsdag 13. februar 2014, klokken 22:25
Sitat fra: LMOR på torsdag 13. februar 2014, klokken 22:21
Sitat fra: Plumbofantomet på torsdag 13. februar 2014, klokken 22:09
Fikk du/dere til fjernlysassistanse??
Det er ikke fjernlysassistent på bilen

Spesielt siden det står i brosjyren!!! Men takk
Hva står i brosjyren? Jeg mente jeg hadde lest det samme, men fant det ikke igjen. Derfor trodde jeg at jeg hadde feilaktig tolket det slik...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Plumbofantomet

Side 50

Sent from my C6903 using Tapatalk

2014 BMW I3
2006 Opel Combo

LMOR

Takk, det var der jeg hadde lest det, og jeg hadde også forventet fjernlysassistent og kurvelys.

Men for å ta det positive, så er nærlysene bedre og bredere enn de Xenon lysene jeg har.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA