Lite plass mellom hjulbuer og dekk - uheldig på vinter/dårlig sledeføre?

Startet av Muffinman, torsdag 05. desember 2013, klokken 20:53

« forrige - neste »

Muffinman

Usikker, men det vises ihvertfall slitasje på det ene dekket etter en lengre tur for et par dager siden så raspingen hos meg skjer dessverre andre veien.

Dette er ihvertfall ingen optimal konstruksjon til vinterbruk. Jeg blir positivt overrasket om jeg har bil uten skader som følge av dette når våren kommer.

SIS

Dette har jeg vært borti på min "vanlige" bil (A4 Quattro med sportsunderstell) også. Er ikke stort annet å gjøre enn å ha med seg spisst redskap (og hammer?) og fjerne det med jevne mellomrom.

Zneip

Nord Trøndelag | X90D

Muffinman

Sitat fra: SIS på søndag 08. desember 2013, klokken 13:02
Dette har jeg vært borti på min "vanlige" bil også. Er ikke stort annet å gjøre enn å ha med seg spisst redskap (og hammer?) og fjerne det med jevne mellomrom.
Har aldri opplevd det før på mine 23 år bak rattet, og jeg kjørte over 18.000 bare forrige vinter. Men redskapen må nok tas med, så får man eventuelt fjerne etter hver kjøretur om nødvendig før det blir _skikkelig_ hardt. Riktignok surt å gjøre når man kommer hjem etter ei lang uke kl. 2330 på en fredag kveld.

02jan

Slik pakking av snø ,kom på slikt føre ( kombinasjon nysnø + salting), ofte på min audi a6 quattro, med sportunderstell.
Har byttet til normal fjærer , og problemet løst.

Problemet oppstår hvis pakkingen får holde påmfor lenge og fryse skikkelig til - da kan også dekkene gå varme. Lurt å bruke baksiden av snøbørsten og stikke inn bladet, og istede for å sparke med beina.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

a72

Opplevde dette på en gammel BMW jeg hadde som var uorginalt senket og med større hjul enn hva som var godkjent, det er pga liten avstand mellom dekk og hjulbuer som man sier her ja. På BMWen ble resultatet av dette skader i lakken rundt hjulbuene som igjen førte til rust.

Har heldigvis ikke opplevd det på biler med original dekkdimensjon (eller tilsvarende).

Kilroy

Opplevde det samme idag på min "vente på Tesla" ekstrabil Toyota Yaris Hybrid med piggfri. Satt fast i hjulbuen på begge sider foran, og holdt på veldig lenge før det slapp. Sto i garasje når jeg holdt på, så varmen hjalp vel litt slik at det slapp, mye hard is og tettpakket snø.
Har aldri opplevd det på X5-en min...
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Også_Øyvind_H

Har opplevd akkurat det samme de siste 3 dagene -har også Cyclone og R2. Jeg har tidligere reagert på at plasten i hjulbuene ikke er glatt, slik at skitt tilsynelatende fester seg mer enn jeg er vant til.

Jeg har opplevd tilsvarende på andre biler, men ikke i en slik grad.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

cra

Sitat fra: sn0le på søndag 08. desember 2013, klokken 12:30
Kan det være at de med piggdekk unngår dette siden piggene "rasper" på isen/snøen?

Neppe. Piggene vil som regel bare lage noe striper i isen, da de ikke er jevnt fordelt utover dekkets bredde.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Microknut

Til og med Mondeoen jeg hadde fikk disse problemene under enkelte forhold. Ene gangen var jeg sikker på at forhjulet var løsnet. Jeg kan ikke se at dette er et spesifikt Teslaproblem.
VIN14403  #1230 Levert 16.10 i Bergen

Strålende fornøyd med hele bilen

Oreo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 05. desember 2013, klokken 20:53
turte ikke stoppe og gå ut siden bilen da skrur av alle lys. Måtte kjøre noen kilometer før jeg fant et sted og stoppe for å løsne klumpen.
Det samme har jeg også lurt på. Vet ikke om den "follow me home" funksjonen også gjelder baklysene? Ikke noe en vil fikle med bare fordi en skal ut av bilen langs landeveien.
Uansett er nok det å bruke nødblinkersen det rette her. Ja jeg vet den fysiske knappen  ;)
Opplever forøvrig samme problem med pakking av snø i hjulbuene. Meget irriterende at en ikke kan kjøre konstant i "High" eller "Very High" over 30/15 km/t under slike forhold.
En FW endring bør absolutt komme på banen.
Jeg kommer til å oppsøke kjøpesenter med varme P-hus når jeg har mulighet for slik.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

teslaslaven

Dette er et ganske standard problem på alle biler med store felger, relativt lav profil og bakkeklaring vel? Sett det på flere tyske biler.

Alternativet er jo noe sånt som dette på vinteren: http://images.gizmag.com/hero/10934_7020924849.jpg

fonberg

Sitat fra: Oreo på mandag 09. desember 2013, klokken 13:04
Det samme har jeg også lurt på. Vet ikke om den "follow me home" funksjonen også gjelder baklysene? Ikke noe en vil fikle med bare fordi en skal ut av bilen langs landeveien.

"Follow me home"-funksjonen gjelder lys både foran og bak ja.

Jeg har også hatt en del snø som pakker seg i hjulbuene i helga. Tror det var spesielt krevende føre i helga egentlig, med mye fuktig snøvær som ble kasta opp i hjulbuene og som frøys til der pga. et par kuldegrader i lufta. Kjekt å kunne heise opp bilen for å fjerne den hardpakka snøen med isskrapa.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

kennethl

Slik som været er nå er det ikke bare model Ssom sliter, min Saab så slik ut på bakhjula etter en tur på 2 km tur/retur butikken.

Restusj

Problemet er nok ikke bare mangel på plass mellom dekk og hjulbue. Her spiller også bredden på dekket en stor rolle. Dekket blir en stor valseblokk som ikke gir mulighet til å skubbe snøen bort. Smalere dekk kan være til hjelp - om det ikke ser like smart ut..
S85, 85kW, Grå, 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Park, Nappa-skinn, Vinterpakke, dobbeltlader,

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA