Bjørns videoer

Startet av bb, torsdag 05. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

lunitiks

Videoen din heter "400V" men du lader på 230V... Hva er det jeg ikke skjønner
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

At det er to forskjellige videoer?

lunitiks

Nei det står 230V på 17'' hans i videoen som heter "400V"...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

#1278
Aha, du vil også se at det står et lite tretall foran 230v. Det er spenningen mellom nulleder og faseleder som vises, ikke spenning mellom faselederene. 3x230v mao. For å regne ut effekten kan du enten bruke 3x230 eller 400x1,73 multiplisert med strøm.

Havebigfun

#1279
Du sammenligner effektiviteten av en 230V32A ladeboks med Type2 -kabel som gir 90% med 400V 32A på UMC som gir 85%.
Du bruker to ulike beregningsmetoder fortotalforbruk- en gang avlest på skjermen den andre på strømtelleren.
For meg er det fire mulige feilkilder her.
1: UMC er mindre effektiv enn ladeboksen
2: Bilen hadde ulik forbruk for andre funksjoner under lading.
3: Strømmåleren i bilen eller på veggen er upresis- eller begge med avvik hver sin vei
4: Spenningen var ikke konstant under 400V-lading

Det må ikke mye til før man får et slikt avvik.

Hadde vært interessant hva du kom til ved å lade med UMC 230V32A og strømteller- det var vel en blå kontakt under boksen du kan bruke- og avlese på samme teller. Da kan du også beregne fra avlesningen på skjermen og se om det gir samme forbruk.

bb

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 13. februar 2016, klokken 14:19
Du sammenligner effektiviteten av en 230V32A ladeboks med Type2 -kabel som gir 90% med 400V 32A på UMC som gir 85%.
Du bruker to ulike beregningsmetoder fortotalforbruk- en gang avlest på skjermen den andre på strømtelleren.
For meg er det fire mulige feilkilder her.
1: UMC er mindre effektiv enn ladeboksen
2: Bilen hadde ulik forbruk for andre funksjoner under lading.
3: Strømmåleren i bilen eller på veggen er upresis- eller begge med avvik hver sin vei
4: Spenningen var ikke konstant under 400V-lading

Det må ikke mye til før man får et slikt avvik.

Hadde vært interessant hva du kom til ved å lade med UMC 230V32A og strømteller- det var vel en blå kontakt under boksen du kan bruke- og avlese på samme teller. Da kan du også beregne fra avlesningen på skjermen og se om det gir samme forbruk.
Da jeg testet 230V/32A leste jeg av ladehastigheten og regnet det ut i forhold til brutto inntak. Resultatet ble 89 % som var helt identisk med resultatet fra strømmåleren. Det var derfor jeg brukte denne metoden for den røde kontakten også.

Jeg har blått stikk så jeg kan teste om effektiviteten på UMC er forskjellig fra ladeboksen. Dette burde være likt. Å få flere prosents avvik høres usannsynlig ut. Verken UMCen eller ladeboksen blir varm. Tapet som skiller 7,4 og 11 kW ligger nok i mer varmeutvikling når man lader på høyere effekt.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jkirkebo

Sitat fra: bb på tirsdag 16. februar 2016, klokken 20:30
Da jeg testet 230V/32A leste jeg av ladehastigheten og regnet det ut i forhold til brutto inntak. Resultatet ble 89 % som var helt identisk med resultatet fra strømmåleren. Det var derfor jeg brukte denne metoden for den røde kontakten også.

Det er også helt identisk med mitt resultat. Jeg fikk 89% på 1x32A og 88% på 1x16A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Havebigfun

Sitat fra: bb på tirsdag 16. februar 2016, klokken 20:30
Tapet som skiller 7,4 og 11 kW ligger nok i mer varmeutvikling når man lader på høyere effekt.
Da mange av oss hadde fått bilene våre høsten 13 diskuterte vi dette. På Teslas hjemmeside lå det da info om hvor effektiv lading med ulike kontakter og ladehastigheter var- husker jeg rett var sweetspot den gangen rundt 7-11 kW- fordi bilen bruker strøm (eks vifter og datasystem) under lading slik at langsomme ladehastiheter drar ut den tiden mens høye hastigheter gir mer varmetap. Tror ikke det var stor forskjell mellom 7 kW og 11kW da- dvs jeg oppfattet effektiviteten til å være omtrent lik.
Jens - har du også malt tydelig lavere effektivitet ved 400V16A?

GOS

Sitat fra: bb på tirsdag 16. februar 2016, klokken 20:30
Jeg har blått stikk så jeg kan teste om effektiviteten på UMC er forskjellig fra ladeboksen. Dette burde være likt. Å få flere prosents avvik høres usannsynlig ut. Verken UMCen eller ladeboksen blir varm. Tapet som skiller 7,4 og 11 kW ligger nok i mer varmeutvikling når man lader på høyere effekt.

Til info så har jeg stort sett alltid 2% mer tap på hytta ved 230/32 enn hjemme med 400/16
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Du nevner ikke noe om det som er det virkelig interessante her; hvordan er denne adapteren koblet?

bb

Sitat fra: Muffinman på onsdag 24. februar 2016, klokken 08:16
Du nevner ikke noe om det som er det virkelig interessante her; hvordan er denne adapteren koblet?
Diskusjonen går på Facebook: https://www.facebook.com/groups/TeslaOwnersClubNorway/997212440361189
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

o.b.lix

Sitat fra: bb på onsdag 24. februar 2016, klokken 10:31
Diskusjonen går på Facebook

Ikke engang Tesla-diskusjon får meg til å angre på at jeg slettet facebook-konto. Jo, kanskje litt. Men altså det er flere av oss som ikke er på facebook...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA