Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bjørns videoer

Startet av bb, torsdag 05. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 16. oktober 2015, klokken 09:24
Hadde vært interessant å se mot 85D å se hvor mye mindre den bruker på langtur. Forskjellen bør ikke være stor siden P85D bruker i hovedsak den mer effektive motoren foran den også. Så da er det bare litt ekstra vekt som man merker lite til utenom bykjøring.
Naboen til Morgan har en 85D. Så det bør la seg teste en dag :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Toonster

Sitat fra: bb på fredag 16. oktober 2015, klokken 11:16
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 16. oktober 2015, klokken 09:24
Hadde vært interessant å se mot 85D å se hvor mye mindre den bruker på langtur. Forskjellen bør ikke være stor siden P85D bruker i hovedsak den mer effektive motoren foran den også. Så da er det bare litt ekstra vekt som man merker lite til utenom bykjøring.
Naboen til Morgan har en 85D. Så det bør la seg teste en dag :)

Få med Ola Conny på turen også, så blir det moro :)
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

dosmont

Siden jeg har en 85D så ønsker jeg at den også blir testet mere :)
Har en P85D loaner nå, og merker at det er litt mere forbruk (ikke rangemode) Magefølelsen sier mellom 3-5 w/km.
ved normal kjøring ja.

Men jeg forstår at det enten må være en referansebil (Milenium Falcon) eller kolonekjøring med flere modeller for og få et riktig sammenligningsgrunnlag.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Amoss

Sitat fra: dosmont på fredag 16. oktober 2015, klokken 20:18
Men jeg forstår at det enten må være en referansebil (Milenium Falcon) eller kolonekjøring med flere modeller for og få et riktig sammenligningsgrunnlag.

Hmm... Nå er det vel ikke så mange timene igjen til sikkert "en hel haug" med forskjellige Teslaer skal møtes på Tyrigrava og så kjøre i kolonne ned til Sarpsborg. Hadde kanskje vært en idè å avlese forbruket på denne turen på (mer eller mindre) alle disse bilene? Det blir jo ikke så lange turen, men kunne sikkert vært en gøy øvelse for det :)
Model S 85D

Cowboystrekk

Dualbilene vil vinne på forbruk pga dekk. Standarddekkene på vanlig har F karakter på rullemotstand. Dualmodellene har enten 19' som har hesentlug lavere rullemotstand eller 21' som bruker litt mer.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Jejl

Hvilke 19` har lavest rullemotstand av sommerdekkene?

petersv

Sjekk dekktråden, er vel landsail.

bb

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 17. oktober 2015, klokken 14:05
Dualbilene vil vinne på forbruk pga dekk. Standarddekkene på vanlig har F karakter på rullemotstand. Dualmodellene har enten 19' som har hesentlug lavere rullemotstand eller 21' som bruker litt mer.
Min bil var utstyrt med Goodyear Eagle RS-A2 (aka standarddekk) mens Morgans bil hadde Michelin PilotSport 3. På de to første etappene er forbruket nesten identisk. Jeg tror derfor at dekk har minimalt å si. Begge to kjørte for øvrig med 19".
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Generelt er jeg uenig. Jeg gikk fra 21" PS2 til 19" Falken 453 og fikk en betydelig økning. Ligger 5-7% høyere i 20+ grader, og 10-14% høyere med temperaturene som er nå.

dosmont

Hei Bjørn, hvor mange har tatt levering til nå da?
Ser at du er oppe i 44, men de er ikke alle norske eller danske vell?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Cowboystrekk

Sitat fra: bb på søndag 18. oktober 2015, klokken 20:30
Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 17. oktober 2015, klokken 14:05
Dualbilene vil vinne på forbruk pga dekk. Standarddekkene på vanlig har F karakter på rullemotstand. Dualmodellene har enten 19' som har hesentlug lavere rullemotstand eller 21' som bruker litt mer.
Min bil var utstyrt med Goodyear Eagle RS-A2 (aka standarddekk) mens Morgans bil hadde Michelin PilotSport 3. På de to første etappene er forbruket nesten identisk. Jeg tror derfor at dekk har minimalt å si. Begge to kjørte for øvrig med 19".
sjekk R2 mot RS-A2. Dekk har mye å si. RS-A2 greier seg fint i varmt vær, men i 10-15 C er merforbruket høyt kontra R2.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Tønsberg

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 23. oktober 2015, klokken 09:28
Sitat fra: bb på søndag 18. oktober 2015, klokken 20:30
Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 17. oktober 2015, klokken 14:05
Dualbilene vil vinne på forbruk pga dekk. Standarddekkene på vanlig har F karakter på rullemotstand. Dualmodellene har enten 19' som har hesentlug lavere rullemotstand eller 21' som bruker litt mer.
Min bil var utstyrt med Goodyear Eagle RS-A2 (aka standarddekk) mens Morgans bil hadde Michelin PilotSport 3. På de to første etappene er forbruket nesten identisk. Jeg tror derfor at dekk har minimalt å si. Begge to kjørte for øvrig med 19".
sjekk R2 mot RS-A2. Dekk har mye å si. RS-A2 greier seg fint i varmt vær, men i 10-15 C er merforbruket høyt kontra R2.
Kjører helst med R2-D2  ::)
- som co-pilot...
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

Cowboystrekk

Hehe ;)

Har testa RS-A2 mot R2 på en rekke strekninger. Generelt er forbruket mellom 10-20% i favør av R2 når temp er 0-10, i 10-15 er det mellom 5-10%. RS-A2 er dekk som er harde med mye slitestyrke. Dette er en ulempe når været blir kaldt, og en ulempe mange steder i Norge selv sommerstid. I varmt sommervær type 15-30C er de langt mykere og forbruket går ned. Jeg er rimelig sikker på at PS3 vil så RS-A2 i 5C, i 15C og mer tror jeg de er mer jevnbyrdige. Sommerdekkene Landsail LS588 UHP som har B i rullemotstand kunne vært interessante å testa mot RS-A2. RS-A2 har F på rullemotstand.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Jejl

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 23. oktober 2015, klokken 12:16

Sommerdekkene Landsail LS588 UHP som har B i rullemotstand
Hvem selger disse?

Muffinman

Har bare funnet Interdekk (fikk tips i dekktråden). Mistenker at det ikke er så veldig mange som har dem, og siden etterspørselen er litt på vei opp går muligens prisene litt i samme retningen også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA