Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bjørns videoer

Startet av bb, torsdag 05. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Hyperstress

De fleste, både hos Tesla og oss eiere, kan nok enes om at Bjørn er en verdig vinner. Gratulerer!
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Sitat fra: TorAtle på lørdag 08. august 2015, klokken 21:26
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 08. august 2015, klokken 19:12
musk twittrer til Bjørn :

https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/630006872049737728
Vervekampanjen er antagelig over før bilene blir levert. Hvis en av kjøperne dropper ut av en eller annen årsak er den gratis X'n tapt. Hvis mulig så burde Bjørn prøve å verve noen til som backup..

Går visst ikke an å verve backup, så er litt pussig situasjon dersom en dropper ut. Hadde det skjedd i USA, så hadde personen kanskje hatt tid til å vervet nye mens konkurransen fortsatt pågikk. (Med mindre en ikke får fylle opp igjen til 10)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Trustno1

Om en dropper ut så kan vel kanskje bare bb vurdere å kjøpe bilen selv isteden, for så å selge den igjen? Blir vel uansett god business selv om det skulle bli med noe tap.

TorAtle

Et annet spørsmål er om premien er skattepliktig. Typiske spill / lotterier som Tipping, Flax etc er skattefrie gevinster, men de er mer som unntak å regne da det i utgangspunktet skal skattes av premier over et visst beløp.   
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Tuxedo

#950
Sitat fra: TorAtle på søndag 09. august 2015, klokken 11:49
Et annet spørsmål er om premien er skattepliktig. Typiske spill / lotterier som Tipping, Flax etc er skattefrie gevinster, men de er mer som unntak å regne da det i utgangspunktet skal skattes av premier over et visst beløp.   
Vervepremier er ikke skattepliktige, så lenge det ikke er et vederlag i arbeidsforholdet ditt.

Se pkt 4.2 her:
http://www.skatteetaten.no/en/Radgiver/Rettskilder/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/T/?mainchapter=106936

TorAtle

Sitat fra: Tuxedo på søndag 09. august 2015, klokken 11:54
Vervepremier er ikke skattepliktige, så lenge det ikke er et vederlag i arbeidsforholdet ditt.
Kanskje. Det finnes definitivt en link fra premien til Bjørn sin video-blogging og Nimber-kjøring som helt sikkert har en inntektsstørrelse som går utover det som regnes som "hobby". Tror ihvertfall jeg ville sjekket med skatteetaten for å være på den sikre siden.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Teslanewbie

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 08. august 2015, klokken 23:18
Sitat fra: TorAtle på lørdag 08. august 2015, klokken 21:26
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 08. august 2015, klokken 19:12
musk twittrer til Bjørn :

https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/630006872049737728
Vervekampanjen er antagelig over før bilene blir levert. Hvis en av kjøperne dropper ut av en eller annen årsak er den gratis X'n tapt. Hvis mulig så burde Bjørn prøve å verve noen til som backup..

Går visst ikke an å verve backup, så er litt pussig situasjon dersom en dropper ut. Hadde det skjedd i USA, så hadde personen kanskje hatt tid til å vervet nye mens konkurransen fortsatt pågikk. (Med mindre en ikke får fylle opp igjen til 10)

Ja og spesiell hvis du bestiller i dag og ønsker levering i mai...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sveinung1954

Det bekymrer meg at premien er betinget av at alle 10 'vervede' faktisk kjøper bilen. Dersom vi antar at det er 90% sannsynlig at hver av de 'vervede' faktisk kjøper bilen, blir vel sannsynligheten for at Bjørn vinner kun 35% (0,9^10) ? 95% sannsynlighet for at de kjøper bilen bringer sannsynligheten for at Bjørn vinner opp til kun 60%.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

krister461

Sitat fra: SKH på søndag 09. august 2015, klokken 12:36
Det bekymrer meg at premien er betinget av at alle 10 'vervede' faktisk kjøper bilen. Dersom vi antar at det er 90% sannsynlig at hver av de 'vervede' faktisk kjøper bilen, blir vel sannsynligheten for at Bjørn vinner kun 35% (0,9^10) ? 95% sannsynlighet for at de kjøper bilen bringer sannsynligheten for at Bjørn vinner opp til kun 60%.
Jeg har ingen tro på at Tesla vil tilbakeholde bilen hvis noen ombestemmer seg. Den klausulen handler om å hindre juks. Er det ikke mistanke om at Bjørn har jukset så finner man en løsning.

bb

Takk for alle gratulasjoner og at noen postet bilder av framdriften underveis. Jeg har vært bortreist fra min "base camp" i Chiang Dao i nesten en uke og har ikke hatt PC. Av en eller annen grunn blir mobilen blokkert av elbilforum.no. Beskjeden jeg får er at interessen for elbiler i visse asiatiske land er lave og at risikoen for spam/attacks er høye.

Det er fortsatt tusen ubesvarte spørsmål jeg har. Blant annet lurer jeg på når konkurransen blir avgjort. Så var det skatten. Hvis vi antar at en Founders Edition tilsvarer en fullspekket Model X til 1 mill, er det dette beløpet jeg skal skatte av? Eller er det den reduserte prisen som vanlige 10-ververe får, som blir ca. 800k? Og regnes dette som en premie eller en veldig stor vervegevinst?

Jeg hadde jo opprinnelig tenkt å kjøpe hus til Ammerys foreldre. Men om jeg plutselig må betale nesten 300k i skatt så reduseres budsjettet betydelig.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

lunitiks

Skatteloven
"§ 5-50. Tilfeldig inntekt
(1) Som skattepliktig inntekt anses tilfeldige gevinster, herunder gevinst ved konkurranse, spill, lotteri og lignende når verdien overstiger 10.000 kroner, og tilfeldig gevinst ved funn av malm og mineraler m.v.
(2) Som inntekt regnes ikke, uansett om utbetaling skjer samlet eller oppdelt over en periode, gevinst fra
a)   Norsk Tipping AS,
b)   totalisatorspill som omfattes av totalisatorspill-loven,
c)   utlodning som omfattes av lotteriloven,
d)   pengespill og lotterier i en annen EØS-stat som godtgjøres å tilsvare de spill eller lotterier som lovlig kan tilbys i Norge, og som er underlagt offentlig tilsyn og kontroll i hjemstaten. Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring av denne bestemmelsen.
e)   offentlig tilgjengelige tiltak arrangert av massemedier. Departementet kan gi forskrift for å utfylle forrige punktum.
(3) Som inntekt regnes ikke formuesforøkelse ved arv eller gave."
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Dette er alt som står i Skatteetatens Lignings-ABC (2015) om vervepremier:
"Premier i kunnskapskonkurranser utenfor eget yrkesområde, er skattefrie når de ikke har karakter av å være vederlag for arbeidet med å delta. Se Ot.prp. nr. 76 (1989-90). Dette gjelder f.eks. normalt i slagordkonkurranse. Tilsvarende gjelder vervepremier som oppnås for å verve familie, venner osv. Vervepremier som har karakter av å være vederlag for arbeid er skattepliktig."
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: lunitiks på søndag 09. august 2015, klokken 14:24
Dette er alt som står i Skatteetatens Lignings-ABC (2015) om vervepremier:
"Premier i kunnskapskonkurranser utenfor eget yrkesområde, er skattefrie når de ikke har karakter av å være vederlag for arbeidet med å delta. Se Ot.prp. nr. 76 (1989-90). Dette gjelder f.eks. normalt i slagordkonkurranse. Tilsvarende gjelder vervepremier som oppnås for å verve familie, venner osv. Vervepremier som har karakter av å være vederlag for arbeid er skattepliktig."
Utifra dette vil jeg tro at Bjørn ikke må skatte av gevinsten.

Han har ikke gjort noe arbeid i forhold til vervepremien - han har jo vært på ferie!
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

lunitiks

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. august 2015, klokken 14:36
Utifra dette vil jeg tro at Bjørn ikke må skatte av gevinsten.

Han har ikke gjort noe arbeid i forhold til vervepremien - han har jo vært på ferie!

;D ;D ;D Anbefaler Bjørn å ringe Skatteetaten. Han må be om å få snakke med en senior-skattejurist og forklare problemstillingen.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA