Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bjørns videoer

Startet av bb, torsdag 05. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

krister461

Sitat fra: snurrehue på torsdag 25. september 2014, klokken 10:49
Skulle spisestendene, hotellene, kjøpesentrene tilby gratis eller godt subsidiert bensin for å lokke til seg kunder?
Du må skjønne at det er en forskjell på bensin og lading. Sistnevnte tar tid og er rimelig. Om kjøpesentre gir bort 22kW-lading så gir de i praksis bort ca. 22 kroner i strøm hver time. Det er nok en dråpe i havet i forhold til hva folk flest handler for i timen på et kjøpesenter.

Når det er sagt så er jeg ikke veldig bekymret for dette, da markedet vil ordne seg selv på sikt. De kjøpesentrene som tar mye for lading vil stort sett bli "utkonkurrert" av de som tar lite/ingenting.

Øyvind.h

#646
Det var vel egentlig produktpakken som ikke passet behovet her. Bjørn hadde behov for 3kWh, og fikk tilbud om å kjøpe dette for 100,-.
Gitt investering samt behovet for enkel administrasjon av noe som ikke genererer penger så skjønner jeg at de velger å kjøre fast pris 100,- uavhengig av behov. Dette tjener de lite/ingen ting på uansett, men at muligheten finnes er veldig bra. Alternativt kunne de sagt at laderne kun var til for de som spiste for minimum 500,- i restauranten, eller som overnattet på hotellet. Isteden har de valgt å holde det helt enkelt. 100,-, åpent for alle.

Mtp. hva jeg sparer i drivstoff unner jeg meg stort sett alltid ett eller annet på supercharger-lokasjonene. På den måten gjør man det også populært for spisesteder etc. å gjøre business med Tesla. Når jeg ikke lenger fyller bensin kjøper jeg i hvert fall noe på bensinstasjonen om jeg må låne toalettet :)

Og en liten sammenligning: I sommer betalte jeg med glede 14 kroner per kWh hos Clever. Trengte 40-50kWh, og jeg forhåndsbetalte ca 700,-NOK for et ladekort på 100kWh. Av dette benyttet jeg 50kWh i København, noe som gir en ladepris på 14kr per kWh foreløpig. Totalt uvesentlig, for jeg kunne lade nøyaktig der jeg ville når jeg ville (København sentrum, mens vi uansett skulle noe annet).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bb

#647
Spoiler alert!

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 25. september 2014, klokken 10:56
Det var vel egentlig produktpakken som ikke passet behovet her. Bjørn hadde behov for 3kWh, og fikk tilbud om å kjøpe dette for 100,-.
My point exactly. For de som har sett videoen så kom det fram at jeg ladet til maks ved hytta i Trollstigen Camping. Dette er etter 75k km kjøreerfaring med Tesla. Man vet aldri om laderen på veien vil fungere. Og til tross for at jeg kjørte fram og tilbake for å få driveby shots da jeg besteg Trollstigen så kom jeg fram til Lillehammer med 20 km typical. Og det var med kjøring i legal-ish hastigheter, over to fjell.

Hadde jeg hatt behov for å fylle på 50-60 kWh ville jeg aldri klaget på å måtte betale 100 kr. På ladestasjoner.no står det fortsatt:
Nøkkel må lånes i resepsjonen, der foregår også betaling. Priser pr 24.1.2014: Noen timer/halvdag kr 50 Heldag kr 100 Også noen enkle husholdningskontakter der for dem som trenger det.
Jeg trengte bare litt påfyll mens jeg spiste der. I grunnen hadde Schukoen holdt i massevis. Hvorfor hotellpersonalet skulle være så firkantet tror jeg skyldes uvitenhet rett og slett. De har sannsynligvis ikke fått opplæring (eller bryr seg) om hva 22 kW Type 2, Schuko og kWh betyr.

Å ta 100 kr fast for lading, uansett tid, er som å ta 1000 kr for å fylle bensin, uansett hvor mange liter du trenger.

Sitat fra: Øggen på torsdag 25. september 2014, klokken 10:20
Det var ikke gratis bensin heller igår på shell når jeg måtte fylle opp ATV'n.
Handla jo litt pølse og slikt så syns det var dårlig.
Du parkerte jo gratis med ATVen, gjorde du ikke? Hadde det vært greit hvis du måtte betale 20 kr for parkering, selv om du bare skulle inn fem minutter? Og parkeringsvaktene er raske med å bøtelegge.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

TW838

Sitat fra: bb på torsdag 25. september 2014, klokken 11:41
Hadde jeg hatt behov for å fylle på 50-60 kWh ville jeg aldri klaget på å måtte betale 100 kr. På ladestasjoner.no står det fortsatt:
Nøkkel må lånes i resepsjonen, der foregår også betaling. Priser pr 24.1.2014: Noen timer/halvdag kr 50 Heldag kr 100 Også noen enkle husholdningskontakter der for dem som trenger det.

Da jeg ringte dem i slutten av juli og spurte om lading fikk jeg beskjed om at lading koster 200kr for de som ikke er gjester på hotellet. Tydeligvis forskjellige tall som brukes her og der...

Forresten flott video, Bjørn!
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Sense

Bjørn, på filmen din fra Tyskland/Frankrike regnet du ut i hodet hvor mange gjennomsnittlig kw du måtte holde deg innenfor med en gitt rekkevidde og avstand for å nå fram.
Hvordan ser formelen din ut?

B_Tesla

#650
Har ikke sett videoen, men bør bli slik. Lager noen parameter.
K = kapasitet i batteri [wh]
x = forbruk [wh/km]
d = avstand til mål [km]

x =K/d

Som ved fullt oppladet batteri gir deg en range ved å gjøre om på formel:

K/x = d

85 000/x = d

Tenker x=170,

85 000/170 = d

--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

bb

Det er ikke nødvendig å gjøre det komplisert. Tilgjengelig kapasitet på S/P85 er ikke 85 kWh. Den er på ca. 75 kWh (ikke medrengnet zero mile protection).

Etter mine erfaringer er typical km = 185 Wh/km.
Gitt at jeg har:
- 300 km range
- 200 km til destinasjon

Så blir formelen:
300 km / 200 km = 1,5 som faktor

Dette ganger jeg med typical og får 1,5*185 = 277,5 Wh/km
Det vil si at så lenge du holder deg under dette forbruket for etappen så vil du komme fram. Og skulle du feilberegne så har du fortsatt zero mile protection på 15-25 km som backup.

Men hvis jeg i begynnelsen av etappen har brukt lite energi så kan jeg brenne av mer mot slutten. I så fall kan man ikke se på triptelleren.
Hvis jeg for de gitte tallene over har brukt lite strøm de første 100 km så har jeg kanskje 200 km range og 100 km til destinasjon. Da blir faktoren på 2 som igjen gir 370 Wh/km.

Disse kalkulasjonene har jeg ofte brukt når jeg er på tur. Og de stemmer ganske bra når jeg ankommer ladeplassen.

Og for å snu det. Når jeg sitter på en SC og har 170 km til neste SC så ganger jeg den avstanden med en gitt faktor. Hvis jeg er i Norge med 80 km-sone holder det med 1,2 som faktor. Mens på svenske eller danske motorveier må jeg regne 1,5 som faktor. I tillegg pleier jeg å legge inn 50 km som buffer.

I så fall blir regnestykket (for 80-sone i Norge):
(170 km * 1,2) + 50 = 254 km (typical)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

Synes og 100kr for en times lading på Schuko er drøyt (regner med det var ca 1 time siden du trengte 3kWh).

Fauske hotell har en ordning jeg synes er greit.
De har 22kW-ladere og tar 30 kr timen for lading hvis du ikke er gjest på hotellet.
Full lading da tar 4-5 timer og koster deg 120-150 kr.
For de som overnatter der, så er denne ladingen gratis, og koster hotellet 70-80 kroner i strøm.

30 kr timen for 22kW er ganske billig. Hadde glatt betalt det dobbelte hvis jeg trenger lading.
Men synes overnattende gjester burde få et tilbud om gratis lading, om så bare på Schuko, siden man tross alt legger igjen en del penger hos hotellet.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Veggen

Man må ha forståelse for at bedrifter vil ha dekket sine kostnader, helst tjene noen slanter, samt ha et system som er enkelt, og dermed billig, å administrere.
Blir altfor omstendelig for en resepsjonist å holde styr på hvem som har stått hvor lenge og brukt hvor mye strøm.
Dette blir uansett småpenger i den store sammenhengen, og skal man ha håp om god ladedekning i fremtiden må det være økonomi i dette for tilbyder.
Om noen ser på det som markedsføring og god service å tilby lading gratis så er dette selvsagt flott og bør belønnes med kjøp av tjenester, men å forvente det bør vi ikke.

bb

Sitat fra: Veggen på torsdag 25. september 2014, klokken 17:50
Man må ha forståelse for at bedrifter vil ha dekket sine kostnader, helst tjene noen slanter, samt ha et system som er enkelt, og dermed billig, å administrere.
Siden det er veldig få som lader der så kunne de ha gjort som eRoute 71, Telemix/Telehuset Mo i Rana. Hvis jeg ikke husker feil baserte det seg på at de som lader der selv passer på hvor lenge man har stått og deretter overfører penger på en konto. Og hos Cabo i Mosjøen legger man igjen en femti/hundrelapp i postkassen eller gir en flaske vin hvis det er i åpningstiden.

Siden volumet er lavt er ofte ikke en betalingsløsning med RFID lønnsomt å innføre. Så derfor synes jeg bedriftene fint kunne basert seg på tillit enn så lenge.

Sitat fra: sn0le på torsdag 25. september 2014, klokken 16:05
30 kr timen for 22kW er ganske billig. Hadde glatt betalt det dobbelte hvis jeg trenger lading.
Ja, det er faktisk ganske billig. Fortum tar det dobbelte.

Sitat fra: TW838 på torsdag 25. september 2014, klokken 11:48
Sitat fra: bb på torsdag 25. september 2014, klokken 11:41
Hadde jeg hatt behov for å fylle på 50-60 kWh ville jeg aldri klaget på å måtte betale 100 kr. På ladestasjoner.no står det fortsatt:
Nøkkel må lånes i resepsjonen, der foregår også betaling. Priser pr 24.1.2014: Noen timer/halvdag kr 50 Heldag kr 100 Også noen enkle husholdningskontakter der for dem som trenger det.

Da jeg ringte dem i slutten av juli og spurte om lading fikk jeg beskjed om at lading koster 200kr for de som ikke er gjester på hotellet. Tydeligvis forskjellige tall som brukes her og der...

Forresten flott video, Bjørn!
Takk :) Dette viser jo helt klart at resepsjonistene ikke har fått tydelige instrukser om hvordan de skal håndtere elbilgjester.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sense

Sitat fra: bb på torsdag 25. september 2014, klokken 13:11
Så blir formelen:
300 km / 200 km = 1,5 som faktor

Dette ganger jeg med typical og får 1,5*185 = 277,5 Wh/km

Takker og bukker, Bjørn. Da skal jeg prøve formelen neste gang. Nå klarer jeg sjelden 170 kw/km hvis jeg ikke må. 185 kw/km i snitt er mer realistisk for meg ved litt forsiktig kjøring sommerstid.

Forøvrig kjørte vi også til Geiranger i sommer, og ladet på Union, (for kr. 50), men vi kom fra sørsiden.

Setter pris på filmene dine. Har sett alle. (Bildene dine med nordlyset og Teslaen i forgrunnen ville nok Tesla Motors Norway gjerne bruke i reklameplakater.
Der ble rødfargen på bilen helt konge.

Amoss

Sitat fra: Sense på torsdag 25. september 2014, klokken 22:52
(Bildene dine med nordlyset og Teslaen i forgrunnen ville nok Tesla Motors Norway gjerne bruke i reklameplakater.
Der ble rødfargen på bilen helt konge.

De har alt brukt dem på twitter....
https://twitter.com/Tesla_Europe/status/511911048824500224
Model S 85D

bb

Sitat fra: Sense på torsdag 25. september 2014, klokken 22:52
Setter pris på filmene dine. Har sett alle. (Bildene dine med nordlyset og Teslaen i forgrunnen ville nok Tesla Motors Norway gjerne bruke i reklameplakater.
Der ble rødfargen på bilen helt konge.
Ja, det bildet ble helt knall! Kanskje den en dag havner som plakat på veggen på diverse servicesentre :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sisc1337

#658

https://www.youtube.com/watch?v=bWI5ltDoIV4#t=1054
Er dette vanlig 16 amper schuko stikk som blir ladet ifra her? Hvordan får man 16 amper der? Jeg får maks 13 amp på vanlig shuko med UMC. Må man ha menneskes kabel eller noe annet for å få 16 amp?
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

jkirkebo

Sitat fra: sisc1337 på fredag 26. september 2014, klokken 18:47

https://www.youtube.com/watch?v=bWI5ltDoIV4#t=1054
Er dette vanlig 16 amper schuko stikk som blir ladet ifra her? Hvordan får man 16 amper der? Jeg får maks 13 amp på vanlig shuko med UMC. Må man ha menneskes kabel eller noe annet for å få 16 amp?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11900.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA