Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bjørns videoer

Startet av bb, torsdag 05. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 09. juli 2014, klokken 00:28
Sjekket MacBook pro batteriet mitt nå. Det har tapt seg 5,6% på 20mnd og 190 sykluser (3,36% på ett år). Det skulle si at det er nede på 75% etter 7,5 år (Med mindre kalenderlevetid forringer det mer). Jeg prøver å være snill med det, men i forhold til Teslabatteriet så blir laptopbatteriet nærmest mishandlet. Så det lover godt for Teslabatteriet, og det høres ikke usannsynlig ut at Bjørn sitt batteri har tapt seg <1% på ett år.

Lenovoen min har heldigvis batterisparefunksjon, jeg lader aldri batteriet til mer enn 85%. Satser på at det derfor holder ganske lenge ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Har en Lenovo T420s, men den ser ut til å være ribbet for alt av original Lenovo programvare til fordel for arbeidsgivers standardoppsett. Ikke har jeg adminrettigheter heller. Nuvel, arbeidsgiver måtte blø med et nytt batteri nylig, men spesielt miljøvennlig er det ikke. Særlig hvis batteriet kunne vart hele lappisen sin levetid ved enkle grep i software/bios.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 09. juli 2014, klokken 10:11
Har en Lenovo T420s, men den ser ut til å være ribbet for alt av original Lenovo programvare til fordel for arbeidsgivers standardoppsett. Ikke har jeg adminrettigheter heller. Nuvel, arbeidsgiver måtte blø med et nytt batteri nylig, men spesielt miljøvennlig er det ikke. Særlig hvis batteriet kunne vart hele lappisen sin levetid ved enkle grep i software/bios.

Du må nok ha Lenovos styreprogramvare for å få til dette gitt. Alt var ferdig installert på min X1 Carbon, men så har jeg da også kjøpt den selv ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

@sigurdi:
Lader nesten alltid laptopen til 100%, og pleier ikke plugge i før det er nede på 0-30%. Men jeg lar aldri laptopen stå tilkoblet strøm over flere dager, og lar den ikke ligge i sola etc.  Den blir inidlertid ganske  varm forholdsvis ofte pga prosessorene.  (Når batteritempen indikerer under 40g så føles det ganske kaldt i forhold til hva det kan blli..  :'(
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

sn0le

Har ladet min til 90% hver dag i de 2 ukene jeg har hatt min TMS.
Før turen til Lillehammer ladet jeg til 100% og kjørte øyeblikkelig.
På Lillehammer ladet jeg til 100% på SC og kjørte nesten med en gang.

Kjører ca 7 mil hver dag, så lading er ikke noe problem, selv med 16A 1-fas.

Vil det være stor fordel å lade til max 70% istedenfor 80%?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bb

Sitat fra: sn0le på onsdag 09. juli 2014, klokken 23:20
Har ladet min til 90% hver dag i de 2 ukene jeg har hatt min TMS.
Før turen til Lillehammer ladet jeg til 100% og kjørte øyeblikkelig.
På Lillehammer ladet jeg til 100% på SC og kjørte nesten med en gang.

Kjører ca 7 mil hver dag, så lading er ikke noe problem, selv med 16A 1-fas.

Vil det være stor fordel å lade til max 70% istedenfor 80%?
Hvor bor du? Hvor mye hadde du igjen da du kom fram til Lillehammer?

Til daglig kjøring holder det med å lade til 60-70 %. Det er det jeg gjør når jeg ikke er på langtur. Må jeg plutselig langt svinger jeg innom en av 22 kWene og lader litt. Eller hvis jeg får beskjed noen timer før jeg skal på tur så begynner jeg å lade så mye som mulig på Schuko før avgang.

Til å begynne med så ladet jeg også til 90 %. Men etter hvert som jeg lærte meg hvor mye strøm bilen bruker på de ulike etappene kunne jeg gå ned til 80 eller 70 %. For eksempel er Dombås -> Lillehammer ganske lite strømkrevende til tross for marsjfart litt over fartsgrense.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

Bor på Kløfta, og kjører inn til Oslo flere dager i uka.
Blir 70km pr dag, så det bør holde nok med 70%.
Men da tar det lengre tid å lade opp til en lengre tur, hvis man skulle finne på det.
Hvis det er slik at 70% er vesentlig bedre for batteriet enn 80% så vil jeg selvfølgelig prøve å heller holde meg der til vanlig.

Skal nordover om litt, og tenker å kjøre direkte til Dombås siden høy SOC gir lav ladehastighet på SC.
Lav SOC ved ankomst Dombås vil jo resultere i bra ladehastighet, og jeg må nok opp til 100% for å komme til neste stopp.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bb

Jeg ville heller stoppet 10 minutter på Lillehammer for å toppe opp enn å skippe den. Det er bedre for batteriet. Hvis du starter med 70 %/280 km fra Kløfta så har du ca. 110 km når du når Lillehammer. Så topper du opp til 70/280 igjen der og vil ankomme Dombås med ca. 100 km igjen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

Notert. :)
Passer jo greit med en liten pause på Lillehammer.
En liten matbit, påfyll av Cola og en tissepause. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bb

Her er en liten teaser fra europaturen. Hele videoen kommer om 2-3 uker.

http://www.youtube.com/watch?v=s4wNUSOwOXM
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

RE

Ah, kuult, gleder meg til denne!  8)
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

cstromme

Sitat fra: bb på fredag 11. juli 2014, klokken 02:46
Her er en liten teaser fra europaturen. Hele videoen kommer om 2-3 uker.

http://www.youtube.com/watch?v=s4wNUSOwOXM

Denne teaseren er den tøffeste videoen du har laget så langt. Ufattelig klar for å se hele nå. :D
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

maxmekker

Detta blir bra Bjørn. ( btw, hvor fant du den Garo stolpen ? ;-))

Chlangum

Og ikke minst. Var det en supercharger som var innestengt på søndagen? Hvor da?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

bb

Sitat fra: maxmekker på fredag 11. juli 2014, klokken 11:38
Detta blir bra Bjørn. ( btw, hvor fant du den Garo stolpen ? ;-))
Den er litt sør for Larvik på den nye firefeltsveien. Det er en på hver side av veien. 400V/32A.

Sitat fra: Chlangum på fredag 11. juli 2014, klokken 11:58
Og ikke minst. Var det en supercharger som var innestengt på søndagen? Hvor da?
Nei, det var ikke en supercharger men en 43 kW i Castorama, Dijon.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA