Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bjørns videoer

Startet av bb, torsdag 05. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

Øyvind.h

Faktum er at uansett om Bjørns beregning ikke nødvendigvis er helt nøyaktig, og degraderingen kanskje kan være halvparten av hva han anslår, eller det firedobbelte, så er det uansett lavt etter 50.000km.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bb

#511
Hvordan typical range har blitt beregnet er forskjellig, ja. Men målt antall kWh brukt mener jeg ikke har forandret seg med firmware. Jeg er dog usikker på om 185 Wh/km er 100 % korrekt før og etter. Resultatet på 0,5 % er egentlig innenfor usikkerheten. Man kan i grunnen si at selv etter 50k km ser det ikke ut som det er betydelig reduksjon av range selv etter så mye bruk av SC.

Roadster har 85 % restkapasitet etter 100k miles. Det er ti ganger så høyt hvis man antar at min beregning stemmer.

Edit: En 60 kWh i USA fikk lignende resultat:

http://youtu.be/O1gGKaIsEgc
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Asarin

Super info Bjørn!

Btw, har sett gjennom det meste av tur-videoer du har lagt ut på Youtube. De er merkelig avslappende å ha på når man vil stresse ned. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. juli 2014, klokken 07:21
Faktum er at uansett om Bjørns beregning ikke nødvendigvis er helt nøyaktig, og degraderingen kanskje kan være halvparten av hva han anslår, eller det firedobbelte, så er det uansett lavt etter 50.000km.

Det er helt sant ja :)

Sitat fra: bb på tirsdag 08. juli 2014, klokken 09:56
Edit: En 60 kWh i USA fikk lignende resultat:

Kjekt med flere datapunkter ja. Kanskje man snart kan få stoppet kjeften på alle som hevder man må regne med å bytte batterier hvert 8 år? :)
Model S 85D

sigurdi

Battery degradation:

Filmen i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15092.0.html
og videre diskusjon på TMC (link i tråden), med flere spørsmål med tilhørende svar fra Professor Jeff Dahn.

Bjørn har alltid vært opptatt og passet på batteriene sine.
(Ikke lading til over 80%, uten det er høyst nødvendig og da kjørt omtrent med det samme den er ladet opp slik at tiden batteriene er på over 80% er minimalisert)

Det som blir nevnt her og i svar til Jeff Dahn, er at antall ladesykluser har mindre betydning (faktisk minimal) sammenlignet med tiden batteriet er over 80% og høy celletemperatur.

De som testet batteriene ved å lade dem opp og ut tusenvis av ganger, finner ut like lite som de som masseproduserer pølser, det kommer kjøtt inn i den ene enden og pølser ut i den andre.
Siden degraderingen av batteriene var omtrent lik (totalset på tid) om en ladet dem sakte opp og ned, eller raskt opp og ned. (Eks 1% tap etter 2000 korte opp/nedladinger) og 1% etter 100 laaaaange opp og nedladinger)

Samtidig som opp/ned lading mellom 30%-80% viser bedre resultat en når en lader dem over 80% og selvdestrusjonen i battericellene virkelig tar av)

Han svarer at holder du cellespenningen under 4.1v (75-80%), så varer batteriene ut bilens levetid, svarer vel at rusten tar den før batteriet blir dårlig. (Hadde glemt at det var aluminiums bil)
(Dette er ikke på filmen, men svar på mail)

Mens lading på superlader ikke hadde noe nevneverdig betydning, så lenge ikke batteritemperaturen var under 0 grader og dette tar Tesla sin styring seg av, batteriet blir først varmet så blir det kjørt på strøm.

Tesla sine Litium-ion celler skiller seg og positivt ut sammenlignet med andre Litium-ion celler dette gjelder både de eldre cellene i Roadster, men spesielt de nyere cellene i Model S.
Tesla har og flere versjoner og nyeste har best elektrolyt addetiver, med tanke på påvikning av høy cellespenning og temperatur. 

Så Bjørn kan nok glede seg til maaange laaaange turer med bilen sin, uten nevneverdig reduksjon av rekevidde på batteriet, og vi kan glede oss over mange gode filmer. :-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Muffinman

bb er vel forumets fremste "prøveklut"  både når det gjelder praktisk anvendelse av bilen, holdbarhet gjennom høy kjørelengde og hvordan batteriet tåler f.eks. superlading. Han har vel kjørt mer på superlader enn jeg har kjørt totalt (min er gått knappe 30K). Og resultatene er oppløftende når det gjelder batteri. Jeg er sikker på at også Tesla følger godt med her.

Mindre oppløftende er det at man allerede har vært nødt til å bytte ei bærekule(?). Bare vi ikke får Mercedes-tilstander på dette, synes hjulopphengene minner veldig om E-klasse.

Muffinman

Angående ringen, kunne virkelig tenkt meg å prøve dette. Men uten gyldig forsikring, og med risiko for å bli tatt igjen av slike som han her:
https://www.youtube.com/watch?v=w6Thomd4BQg

Aldri i livet :)

bb

Sitat fra: Asarin på tirsdag 08. juli 2014, klokken 10:26
Super info Bjørn!

Btw, har sett gjennom det meste av tur-videoer du har lagt ut på Youtube. De er merkelig avslappende å ha på når man vil stresse ned. :)
Tar du en øl da? I så fall kan det være ølen som virker avslappende :P

Sitat fra: Amoss på tirsdag 08. juli 2014, klokken 10:43
Kjekt med flere datapunkter ja. Kanskje man snart kan få stoppet kjeften på alle som hevder man må regne med å bytte batterier hvert 8 år? :)
50k tilsvarer jo 2-3 år for de fleste. I så fall burde batteriet fint holde i 8-10 år. Det eneste er vel at batteriet forringes med tiden, omtrent som gummien på bilen.

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 08. juli 2014, klokken 11:24
Battery degradation...
Mye bra fakta/påstander her som høres sannsynlig ut. En annen på YouTube hadde kommentert at en Leaf som hadde kjørt tilsvarende lengde hadde hele 7 % reduksjon. Fornuftig og bevisst bruk av batteriet i kombinasjon med veldig bra temperaturstyring og batteristyring i Teslaen er nok årsaken til at jeg ikke kan påvise reduksjon ennå. Vi får se igjen etter 100k om et halvt års tid da :)

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. juli 2014, klokken 12:16
Mindre oppløftende er det at man allerede har vært nødt til å bytte ei bærekule(?). Bare vi ikke får Mercedes-tilstander på dette, synes hjulopphengene minner veldig om E-klasse.
Dette var nok en engangsfeil som kan dukke opp på en hvilken som helst ny bilmodell. Jeg har ikke hørt om andre som har hatt samme feil som meg. Panoramataket derimot.

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. juli 2014, klokken 13:10
Angående ringen, kunne virkelig tenkt meg å prøve dette. Men uten gyldig forsikring, og med risiko for å bli tatt igjen av slike som han her:
https://www.youtube.com/watch?v=w6Thomd4BQg

Aldri i livet :)
Jeg var i utgangspunktet fornøyd med tiden min. Men da jeg fikk vite at en Renault Zoe hadde fått bedre tid enn meg ble jeg fristet til å ta en ny tur dit og prøve å komme meg under 10-11 minutter. Da med tom bil, uten passasjer og med dekk som tåler høyere temperatur.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Asarin

Sitat fra: bb på tirsdag 08. juli 2014, klokken 14:19
Sitat fra: Asarin på tirsdag 08. juli 2014, klokken 10:26
Super info Bjørn!

Btw, har sett gjennom det meste av tur-videoer du har lagt ut på Youtube. De er merkelig avslappende å ha på når man vil stresse ned. :)
Tar du en øl da? I så fall kan det være ølen som virker avslappende :P


Faktisk ikke, men det var en god idé for neste gang. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

sigurdi

@bb
Har du tatt deg tid til å se filmen i tråden jeg linket til?
Foredraget er om massesøksmål mot Nissan fra privatpersoner i USA, Arizona og noen andre varme stater.
Han forklarer hvorfor de har hatt opp mot mot 28% reduksjon av batterikapasitet på 1 år.

Normal teste metoder viser tap ved 60 grader etter 2000 ut og oppladningen, men ikke så mye som kundene har hatt. I test så var de 2000 opp/ned utført på et par måneder.
Kundene har bare hatt opp noen hundre ladinger, men over et år.
Det er varmt i Arizona men ikke 60 grader over tid. :-)

Batteri typen (mixen) i Leaf sin batteripakke, kan ikke sammenlignes med Tesla sin, og har høy selvdestuksjon på både høy volt og høy temperatur.
Mixen du dette, uten aktiv kjøling på batteriene så blir det som en laptopp som alltid er plugget inn på 100% - kort levetid på batteri om det faktisk ikke har noen ladesykluser.

Leaf hadde vel 100% som standard lading i begynnelsen eller?

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

bb

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 08. juli 2014, klokken 20:59
Har du tatt deg tid til å se filmen i tråden jeg linket til?
Nei, har du direkte link til filmen?

Når det gjelder temperatur så er nok dette noe Tesla har tatt veldig alvorlig. Da jeg kjørte fort i Tyskland ble batteriet og hele systemet ganske varmt. Og da jeg plugget i SCen måtte batteriet kjøles ned før jeg fikk full effekt. Mulig den til og med ventet litt med å lade i det hele tatt.

En gang snakket jeg med en eier som hadde problemer med kjølingen på sin Tesla. Mekanikeren hadde sjekket statusen i hans bil og utbrøt at batteriet var hele 30°C. Dette var visstnok i faresonen. Det ser ut som at Model S jobber hardt både sommer og vinter for å holde optimal temperatur på batteriet. Nesten som vår kroppstemperatur overvåkes konstant og justeres med svetting, etc.

Jeg blir ikke overrasket hvis Leaf ikke har tatt batteritemperatur like seriøst. Det samme gjelder Opel Ampera/Chevrolet Volt. Der hadde noen sammenlignet den med Model S og nesten erget seg litt over hvorfor Model S ikke ga full regen da bilen var kald. Volt/Ampera ga full regen selv på kaldt batteri. Hvis dette faktisk stemmer så er det ikke bra for Volt/Ampera i så fall.

Så snart jeg har tid kommer jeg til å lage en video hvor jeg forklarer hvordan jeg mest sannsynlig har redusert/ødelagt Li-ion-batteriene på min elsykkel og laptop. Der har jeg blant annet ladet kaldt batteri, brukt range charge daglig og lagret batteriet om vinteren på full SOC.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Hyperstress

Sjekket MacBook pro batteriet mitt nå. Det har tapt seg 5,6% på 20mnd og 190 sykluser (3,36% på ett år). Det skulle si at det er nede på 75% etter 7,5 år (Med mindre kalenderlevetid forringer det mer). Jeg prøver å være snill med det, men i forhold til Teslabatteriet så blir laptopbatteriet nærmest mishandlet. Så det lover godt for Teslabatteriet, og det høres ikke usannsynlig ut at Bjørn sitt batteri har tapt seg <1% på ett år.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

sigurdi

#522
@Hyperstress
Hva SOC har du MacBook batteriet på når du har plugget in Macen på strøm?
Står det konstant på 100%, eller kan du sette det ned til 80%?

Her er filmen, han er ikke verdens beste forelser, men innholdet er gull.
(En av studentene som laget den første test stasjonen, jobber hos Tesla i dag.)

http://www.youtube.com/embed/pxP0Cu00sZs?feature=oembed

Her er link til TMC for mer info:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation

Postene under er godt lesestoff, tillegs spørsmål svar til Jeff Dahn (Professoren)

Første mail med tilhørende svar:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation/page2?p=572297&viewfull=1#post572297

Andre mail med svar:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation/page5?p=574103&viewfull=1#post574103

Post #66 er og bra: (Tatt med bilde fra filmen her)
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation/page7?p=577013&viewfull=1#post577013

Første bildet er kjølesløyfen i model S.
Denne posten:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation/page3?p=572484&viewfull=1#post572484

Sitat fra: djpYes, the battery heating system targets 10C (50F). Besides, a lot of heat is generated during Supercharging which will bring the temp up on its own.
Men om denne stemmer så tolereres det over 30C. (40 passiv og 55 aktiv kjøling)
Horten
Model X90D (18.03.17)

bb

Takk for link og info, sigurdi :) Jeg skal se på det når jeg har tid. Videoen var ganske lang.

Anyways, her er fortellingen om hvordan jeg drepte/reduserte to av batteriene mine:

http://www.youtube.com/watch?v=KQDFMnfSmjE
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Amoss

Sitat fra: bb på onsdag 09. juli 2014, klokken 01:24
Videoen var ganske lang.

Men absolutt verd å se... Burde nesten vært pensum for alle om kjører eller vurderer å kjøre elbil. Og i alle fall for alle som skal lage.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA