Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bjørns videoer

Startet av bb, torsdag 05. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: sn0le på onsdag 12. mars 2014, klokken 23:50
Hva synes Ammery om Norge da?
Må vel være en drastisk overgang å komme fra Thailand til grått, vått og kaldt Norsk vintervær?
Hun elsker snø og vil prøve slalom snart :) Det var litt overgang, ja. Men på en annen side er hun ikke så altfor glad i temperaturer over 25°C. Så norsk vår og sommer tror jeg blir midt i blinken for henne. Hun kommenterte i dag at det ble lysere. Og om to uker stiller vi jo klokken fremover og da blir dagene enda lengre.

Det blir nok spennende for henne å oppleve alle fire årstider. Slikt har man ikke i Thailand. Der er det bare varmt, jævlig varmt eller varmt og vått :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Hyperstress

Sitat fra: snurrehue på onsdag 12. mars 2014, klokken 16:54
Sitat fra: D.O på onsdag 12. mars 2014, klokken 14:10
Jeg ble fortalt av personen som er ansvarlig for supercharger utbyggingen i europa at jeg skulle bare lade så mye jeg ønsket på superladerene, batteriet hadde 8års garanti og fri kjørelengde og de hadde ikke gitt dette hadde det vært skadelig.

Da anbefaler jeg deg å lese garantivilkårene. Der står det jo svart på hvitt at de ikke garanterer noen som helst restkapasitet på batteriet! Hjelper da fint lite å pøse på med superlading, utlading, fullading og annen lademoro, for så etter 6 år troppe opp hos Tesla for å kreve nytt batteri fordi batteriet bare har 60% kapasitet. Tesla er da i sin fulle rett til å avvise deg med: "beklager, batteriet fungerer. Ingen produksjonsfeil".

8 års garanti med ubegrenset km høres så fint ut, men den gjelder jo bare for produksjonsfeil.

De garanterer ikke noe som helst av restkapasitet i garantitiden, men innenfor reklamasjonstiden på 5 år så bør du ha du en god sak om batteriet ditt har lavere restkapasitet enn 70%, all den tid bransjenormen på batterigaranti er 70% etter 8år (?).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

snurrehue

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 13. mars 2014, klokken 07:15
De garanterer ikke noe som helst av restkapasitet i garantitiden, men innenfor reklamasjonstiden på 5 år så bør du ha du en god sak om batteriet ditt har lavere restkapasitet enn 70%, all den tid bransjenormen på batterigaranti er 70% etter 8år (?).

Kan du vise meg denne bransjenormen?

Hyperstress

Ok, ikke alle som opererer med 8år 70%, men noen færre år og lik eller høyere %. Se på hjemmesidene deres:

Mitsubishi 5år 80%
Renault 5år 75%
VW 8år 70%
Nissan 5år 70%
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

snurrehue

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:23
Ok, ikke alle som opererer med 8år 70%, men noen færre år og lik eller høyere %. Se på hjemmesidene deres:

Dette er ingen bransjenorm. Det er rett og slett hva produsentene gir deg i sine garantivilkår. La oss ta et tenkt eksempel:
Bilprodusentene x, y og z gir deg en garanti på bilen på 7 år og 200 000 km. Bilprodusent u, som du har kjøpt bil fra, gir deg garanti på 5 år og 50 000 km. Etter 6 år slutter motoren å fungere. Du har 80 000 km på telleren. Betyr dette at du fremdeles har garanti siden "bransjenormen" (les: de andre produsentene) gir 7 år og 200 000 km garanti? Nei. Bilprodusenten ga deg bare garanti på 5 år, så du er utenfor garanti. Reklamasjonstiden er også forbi, siden den er 5 år.

Så lenge garantivilkårene sier at du har null komma niks restkapasitetsgaranti, kommer du deg ingen vei overfor Tesla med å hevde at de andre produsentene gir så og så mye restkapasitetsgaranti etter så og så mange år. Personlig synes jeg det er for mye tåkeprat i Tesla for å pjatte seg unna at de ikke evner å garantere hvor mye batteriet skal yte etter 8 år. I mine øyne er batterigarantien fra år 6 til 8 en bortimot verdiløs formalitet så lenge batterigarantien egentlig bare går på produksjonsfeil.

Hvorfor våger ikke Tesla å gi noen som helst garanti for restkapasitet all den tid de hevder at batteriet er så fenomenalt holdbart? Joda, de har en typisk amerikansk "cover my a.."-holdning, men likevel. De øvrige produsentene klarer det, så hvorfor ikke Tesla?

Til bb: beklager, vi er nok way off topic i denne tråden...

Hyperstress


Sitat fra: snurrehue på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:44
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:23
Ok, ikke alle som opererer med 8år 70%, men noen færre år og lik eller høyere %. Se på hjemmesidene deres:

Dette er ingen bransjenorm. Det er rett og slett hva produsentene gir deg i sine garantivilkår. La oss ta et tenkt eksempel:
Bilprodusentene x, y og z gir deg en garanti på bilen på 7 år og 200 000 km. Bilprodusent u, som du har kjøpt bil fra, gir deg garanti på 5 år og 50 000 km. Etter 6 år slutter motoren å fungere. Du har 80 000 km på telleren. Betyr dette at du fremdeles har garanti siden "bransjenormen" (les: de andre produsentene) gir 7 år og 200 000 km garanti? Nei. Bilprodusenten ga deg bare garanti på 5 år, så du er utenfor garanti. Reklamasjonstiden er også forbi, siden den er 5 år.

Så lenge garantivilkårene sier at du har null komma niks restkapasitetsgaranti, kommer du deg ingen vei overfor Tesla med å hevde at de andre produsentene gir så og så mye restkapasitetsgaranti etter så og så mange år. Personlig synes jeg det er for mye tåkeprat i Tesla for å pjatte seg unna at de ikke evner å garantere hvor mye batteriet skal yte etter 8 år. I mine øyne er batterigarantien fra år 6 til 8 en bortimot verdiløs formalitet så lenge batterigarantien egentlig bare går på produksjonsfeil.

Hvorfor våger ikke Tesla å gi noen som helst garanti for restkapasitet all den tid de hevder at batteriet er så fenomenalt holdbart? Joda, de har en typisk amerikansk "cover my a.."-holdning, men likevel. De øvrige produsentene klarer det, så hvorfor ikke Tesla?

Til bb: beklager, vi er nok way off topic i denne tråden...

Har da aldri påstått at en har rett på noe som helst jeg, utover 5 år. Tvert imot.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Amoss

Sitat fra: snurrehue på torsdag 13. mars 2014, klokken 07:50
Kan du vise meg denne bransjenormen?

Jeg kan så klart ikke sverge på noe, og kan veldig godt ta feil, men mener å ha fått med meg at når en batteriprodusent oppgir levetid i antall lade-sykluser ett batteri skal tåle, så regnes det som ned til 70% restkapasitet. Har sett noen argumentere for at om man kommer under 70% restkapasitet innen batterigarantiperioden, så har man ett rimelig godt argument for å kreve batteriet byttet på garantien - uten at jeg argumenterer verken for eller i mot dette synet :)

Ang. dette med at Tesla har valgt å ikke garantere noen restkapasitet så tror jeg personlig dette kan være basert på at de har tatt ett valg - garantere restkapasitet eller sette en begrenset kjørelengde?  - og havnet på det siste. Kan lett forstå det om de hevder dette er kun normal slitasje dersom man kommer med en bil med 1.000.000 km på telleren (f.eks. en Taxi) og klager på at man kun har 60% restkapasitet.

En annen sak er som tidligere har blitt nevnt her i tråden at måling av restkapasitet ikke er en eksakt vitenskap - uten å behandle batteriet på en måte som går ut over nettopp levetid/restkapasitet :p
Model S 85D

hma

Det er litt frustrerende å se at Bjørns videotråd blir "forurenset" så grundig. Det er jo ingen grenser for hvilke diskusjoner som blir tatt her inne.

Er det mye å forlange at man holder seg til tema?

Det ER lov å lese første post FØR man hiver seg over tastaturet.
Det er også mulig å slette egne innlegg om man ser at de ikke hører hjemme.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Hyperstress


Sitat fra: hma på torsdag 13. mars 2014, klokken 16:19
Det er litt frustrerende å se at Bjørns videotråd blir "forurenset" så grundig. Det er jo ingen grenser for hvilke diskusjoner som blir tatt her inne.

Er det mye å forlange at man holder seg til tema?

Det ER lov å lese første post FØR man hiver seg over tastaturet.
Det er også mulig å slette egne innlegg om man ser at de ikke hører hjemme.

Enig i at siste diskusjon drog litt langt, men er ikke urimelig at det diskuteres litt rundt batteriene (som får kjørt seg mer enn normalt i disse videoene) og garantien til bb. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

hma

Har ikke lest alt som er skrevet i detalj og skjønner det kan ta litt av :)

Tråden er i alle fall fin og unik da man kan se og lære om praktisk bruk av bilen.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

snurrehue

Sitat fra: Amoss på torsdag 13. mars 2014, klokken 16:05
når en batteriprodusent oppgir levetid i antall lade-sykluser ett batteri skal tåle, så regnes det som ned til 70% restkapasitet. Har sett noen argumentere for at om man kommer under 70% restkapasitet innen batterigarantiperioden, så har man ett rimelig godt argument for å kreve batteriet byttet på garantien.

Ang. dette med at Tesla har valgt å ikke garantere noen restkapasitet så tror jeg personlig dette kan være basert på at de har tatt ett valg - garantere restkapasitet eller sette en begrenset kjørelengde?  - og havnet på det siste.

Det er lov å tro, men det er bedre å vite. Tesla nekter å gi noe klart svar, og de nekter å gi garanti på restverdi. Når det gjelder om de har tatt et valg, som du sier: du skjønner vel når du tenker over det en gang til at de faktisk kunne satt BÅDE restkapasitet OG begrenset kjørelengde? Som nevnt allerede så gjelder garantien bare for produksjonsfeil. De viser seg i 99% av tilfellene i bilens første par leveår. Jeg tror Tesla for batteriet har satt 8 års garanti som et lokkemiddel snarere enn en tjeneste for kjøperne. Og folk går fem på.

Og for restkapasiteten: for noen år siden kjørte forbrukerrådet en sak på Apple på dere ipod'er med innebygd og ikke utskiftsbart batteri. Vi var da mange som opplevde at batterikapasiteten sank drastisk i løpet av to år. Ofte til under 50% av opprinnelig kapasitet. Apple blånektet for at det var noe reklamasjonsgrunnlag. Forbrukerrådet mente at siden batteriene ikke var utbyttbare, var de ment å vare i minst to år. MEN dersom batteriene var utbyttbare (og da skjønner du sikkert at Tesla-batteriene er utbyttbare) var de en forbruksvare og dermed ikke ment å vare like lenge. Ingenting tilsier noen restkapasitet på noen som helst måte. Du kommer deg ingen vei ved å reklamere, sannsynligvis ei heller innenfor 5 år. Så du må fullt og helt stole på Teslas goodwill.

Jeg krysser fingrene for at batteriet holder som selgersnakken tilsier, men innser at jeg har tilnærmet null rettigheter.

Tai

Sitat fra: hma på torsdag 13. mars 2014, klokken 16:19
Er det mye å forlange at man holder seg til tema?

Hva er temaet her inne da?

Synes batterikapasitet og slitasje er superrelevant med tanke på at bjørn bruker mye superlader.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

hma

#372
Sitat fra: Tai på torsdag 13. mars 2014, klokken 21:49
Hva er temaet her inne da?

Sitat fra: bb på torsdag 05. desember 2013, klokken 09:51
Jeg oppretter en egen tråd for mine videoer for isolere diskusjonene fra de generelle videoene.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Tai

Det er sikkert smart, en slik tråd burde vært sticky på forumet. Bjørn er jo muligens den største Tesla kjendisen vi har i norge ;D

Får bla meg bakover i sidene så ligger vel tråden der et sted...

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Hyperstress

Sitat fra: hma på torsdag 13. mars 2014, klokken 21:53
Sitat fra: Tai på torsdag 13. mars 2014, klokken 21:49
Hva er temaet her inne da?

Sitat fra: bb på torsdag 05. desember 2013, klokken 09:51
Jeg oppretter en egen tråd for mine videoer for isolere diskusjonene fra de generelle videoene.

Nettopp. - Han opprettet denne tråden slik at diskusjonene kan foregå her, og ikke i den generelle TMS-video-tråden.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA