Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bjørns videoer

Startet av bb, torsdag 05. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

Tai

Sitat fra: stiantveitofficial på lørdag 22. februar 2014, klokken 12:46
En kan snu hvor som helst i Lærdalstunnelen, trenger ikke å kjøre til neste "lyshall".
I tillegg tviler jeg på at noen som kommer i 80-90 km/t rekker å få med seg at det står et lite videokamera der. Vet selv hvor vanskelig det er å få øye på en politimann/kvinne med laser, det ble dyrt  ;)

Mener du altså at det er helt greit å stoppe i en tunnell hvor det er 80km fartsgrense for å snu?!? Skremmende.

Det er ganske populært å stoppe i ishallene i Lærdalstunnellen, det ser du også i filmen da det står en bil på andre side fra kameraet. Og stopper rette kjeltringen rapper han/hun lett med seg et digitalkamera som står der. Men det er jo mulig Bjørn har tenkt på dette og funnet en løsning.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Jærbuen

Nå husker jeg ikke helt hvor lang sikt man har i Lærdalstunellen, men vil ikke anbefale en snuoperasjon der om man ikke har lang sikt, bilene kommer fort her, få som holder 80 ;)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

stiantveitofficial

Sitat fra: Tai på lørdag 22. februar 2014, klokken 13:34
Sitat fra: stiantveitofficial på lørdag 22. februar 2014, klokken 12:46
En kan snu hvor som helst i Lærdalstunnelen, trenger ikke å kjøre til neste "lyshall".
I tillegg tviler jeg på at noen som kommer i 80-90 km/t rekker å få med seg at det står et lite videokamera der. Vet selv hvor vanskelig det er å få øye på en politimann/kvinne med laser, det ble dyrt  ;)

Mener du altså at det er helt greit å stoppe i en tunnell hvor det er 80km fartsgrense for å snu?!? Skremmende.

Det er ganske populært å stoppe i ishallene i Lærdalstunnellen, det ser du også i filmen da det står en bil på andre side fra kameraet. Og stopper rette kjeltringen rapper han/hun lett med seg et digitalkamera som står der. Men det er jo mulig Bjørn har tenkt på dette og funnet en løsning.

Tai

Kommer fra Vestlandet og har nok kjørt Lærdalstunnelen mer enn de fleste her inne. Tunnelen er så og si rett frem alle de 2,5 milene og ekstremt oversiktelig. Ingen stress å snu der så lenge du ikke har noen bak deg eller det kommer noen i mot. Tar ca 5 sekunder å snu der inne (har gjort det 2 ganger)  ;)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Tai

Sitat fra: stiantveitofficial på lørdag 22. februar 2014, klokken 16:04
Kommer fra Vestlandet og har nok kjørt Lærdalstunnelen mer enn de fleste her inne. Tunnelen er så og si rett frem alle de 2,5 milene og ekstremt oversiktelig. Ingen stress å snu der så lenge du ikke har noen bak deg eller det kommer noen i mot. Tar ca 5 sekunder å snu der inne (har gjort det 2 ganger)  ;)

Det er overraskende og ille at du har disse meningene. Et uoppmerksomt øyeblikk når du tar din U-sving så har du forårsaket en dødsulykke, brann, eller slikt. Uten å kjenne regelverket frister jeg å spå at du ville mistet førerkortet ditt for en lengre periode om du hadde foretatt en slik handling og polititet hadde sett det. 

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Thor2014

Det har allerede skjedd i den tunnelen :(

akseln

På generelt grunnlag er u-sving tillatt så lenge det ikke er skiltet med forbud eller det ikke er heltrukket sperrelinje. Når man gjør u-sving har man vikeplikt for all annen trafikk.

Så lenge det er en oversiktlig vei er det vel ikke noe stress - tunnel eller ikke.

stiantveitofficial

#276
Sitat fra: Tai på lørdag 22. februar 2014, klokken 18:18
Sitat fra: stiantveitofficial på lørdag 22. februar 2014, klokken 16:04
Kommer fra Vestlandet og har nok kjørt Lærdalstunnelen mer enn de fleste her inne. Tunnelen er så og si rett frem alle de 2,5 milene og ekstremt oversiktelig. Ingen stress å snu der så lenge du ikke har noen bak deg eller det kommer noen i mot. Tar ca 5 sekunder å snu der inne (har gjort det 2 ganger)  ;)

Det er overraskende og ille at du har disse meningene. Et uoppmerksomt øyeblikk når du tar din U-sving så har du forårsaket en dødsulykke, brann, eller slikt. Uten å kjenne regelverket frister jeg å spå at du ville mistet førerkortet ditt for en lengre periode om du hadde foretatt en slik handling og polititet hadde sett det. 

Tai

100% lovlig, bare til å sjekke veitrafikkloven.
En snur da ikke om det kommer en bil i motgående kjørefelt. Tunneler er ikke mer farlig enn åpent landskap så lenge en har lange strekninger og god sikt. Aner ikke hvor du bor eller hvor du kommer fra, men hadde du vært fra Vestlandet hadde du skjønt tegningen.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

stiantveitofficial

#277
Sitat fra: Thor2014 på lørdag 22. februar 2014, klokken 20:48
Det har allerede skjedd i den tunnelen :(

Det tror jeg ikke, men vis gjerne til saken.
Uansett så er det førerfeil og ikke tunnelen i seg selv, den er veldig oversiktlig. Rett fram i 25 km, bortsett fra en liten sving i enden på Lærdal-siden.
Om det er denne ulykken du mener http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik-skjedde-dodsulykken-2830669.html#.UwlX2nn3CXU så snudde bilisten i rundkjøringen i Aurland og ikke i tunnelen.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Tai

Man har ikke lov til å foreta en U-sving eller rygge på en motorvei ifølge vegtrafikkloven. Har lett med lykt og lupe etter lovverket om ferdsel i tunnel men har ikke funnet det. Hvis noen kan vise til konkrete lover som sier at u-sving er akseptabelt i en tunnel så skal jeg innrømme feil. Inntil da mener jeg at det er en skremmende lempfeldig holdning dere har til ferdsel i tunneler og lurer litt på hvilke annen trafikkfarlig oppførsel dere synes er greit. ???

Jeg er for øvrig fra bergen og ville ikke drømme om å foreta en u-sving inne i en tunnel. Det er det glade vanvidd!

Tai

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

stiantveitofficial

Sitat fra: Tai på søndag 23. februar 2014, klokken 03:10
Man har ikke lov til å foreta en U-sving eller rygge på en motorvei ifølge vegtrafikkloven. Har lett med lykt og lupe etter lovverket om ferdsel i tunnel men har ikke funnet det. Hvis noen kan vise til konkrete lover som sier at u-sving er akseptabelt i en tunnel så skal jeg innrømme feil. Inntil da mener jeg at det er en skremmende lempfeldig holdning dere har til ferdsel i tunneler og lurer litt på hvilke annen trafikkfarlig oppførsel dere synes er greit. ???

Jeg er for øvrig fra bergen og ville ikke drømme om å foreta en u-sving inne i en tunnel. Det er det glade vanvidd!

Tai

Lærdalstunnelen er ikke motorvei og det er 100% lovlig å snu i den tunnelen så lenge det ikke er dobbelt sperrefelt. Doble sperrefelt er det kun like før og rett etter "ishallene". Googler du Lærdalstunnelen og søker på bilder vil du se det.
Legg ballen død nå!
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Tai

I lærdalstunnelen er det oppmerket mellom feltene med Varsellinjer. Søker du i vegtrafikkloven står det følgende om det:
1002 Varsellinje
Gul varsellinje angir at sikten fremover er for kort til vanlig forbikjøring.

Tviler sterkt på at det går greit med en u sving inne i tunnelen hvis sikten er for kort for vanlig forbikjøring.  Igjen har jeg litt problemer med å finne linker til de rette regelverkene og det har nok du og ellers hadde du nok kontret med det.
Jeg skal gjøre litt skikkelig hjemmearbeid og komme til bunns i dette. Men ikke kl 4 om natten.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

stiantveitofficial

Sitat fra: Tai på søndag 23. februar 2014, klokken 03:38
I lærdalstunnelen er det oppmerket mellom feltene med Varsellinjer. Søker du i vegtrafikkloven står det følgende om det:
1002 Varsellinje
Gul varsellinje angir at sikten fremover er for kort til vanlig forbikjøring.

Tviler sterkt på at det går greit med en u sving inne i tunnelen hvis sikten er for kort for vanlig forbikjøring.  Igjen har jeg litt problemer med å finne linker til de rette regelverkene og det har nok du og ellers hadde du nok kontret med det.
Jeg skal gjøre litt skikkelig hjemmearbeid og komme til bunns i dette. Men ikke kl 4 om natten.

Tai

Nei, nå må du gi deg. Det er IKKE forbikjøring forbudt i Lærdalstunnelen.
4.8 Oppmerking i tunneler:
Gjennom tunneler med tovegstrafikk oppmerkes midtlinje og kantlinjer etter de samme regler for asfaltert bredde som for veg utenfor tunnel, jf. avsnitt 4.1 og 4.3.
Det vil si at midtlinje merkes for tunnelprofil T8 og større, jf. Håndbok 021 Vegtunneler.
Midtlinjen utføres normalt som 1002 "Varsellinje". Varsellinjen skal starte i avstand minst lik stoppsikt Ls foran tunnelåpningen, eller ved eventuelt skilt for forbikjøringsforbud. Når særlige forhold gjør det nødvendig å forby kryssing av midtlinjen, utføres denne som kombinert linje 1006.4 "Dobbel sperrelinje".
http://www.vegvesen.no/_attachment/69741/binary/921773?fast_title=Håndbok+049+Vegoppmerking.pdf
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Tai

Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 09:11
Nei, nå må du gi deg. Det er IKKE forbikjøring forbudt i Lærdalstunnelen.
4.8 Oppmerking i tunneler:
Gjennom tunneler med tovegstrafikk oppmerkes midtlinje og kantlinjer etter de samme regler for asfaltert bredde som for veg utenfor tunnel, jf. avsnitt 4.1 og 4.3.
Det vil si at midtlinje merkes for tunnelprofil T8 og større, jf. Håndbok 021 Vegtunneler.
Midtlinjen utføres normalt som 1002 "Varsellinje". Varsellinjen skal starte i avstand minst lik stoppsikt Ls foran tunnelåpningen, eller ved eventuelt skilt for forbikjøringsforbud. Når særlige forhold gjør det nødvendig å forby kryssing av midtlinjen, utføres denne som kombinert linje 1006.4 "Dobbel sperrelinje".
http://www.vegvesen.no/_attachment/69741/binary/921773?fast_title=Håndbok+049+Vegoppmerking.pdf

Les det jeg skrev en gang til. Det står ingentin om at forbikjøring er ulovlig. Jeg refererer simpelthen til oppmerkingen i tunnelen. Helt ærlig har jeg sjekket videoer på youtube for å se hvilken merking det er og ser en på denne videoen som selveste Bjørn laget i september i fjor ser det virkelig ut som om det er varsellinjer i tunnelen.

http://www.youtube.com/watch?v=GZ-iJH5I9eM


Og ser vi på reglene for oppmerking så står det:
1002 Varsellinje
Gul varsellinje angir at sikten fremover er for kort til vanlig forbikjøring.
http://www.handboka.no/Sak/Forskrifter/Vegtra/Fovc/veg27k.htm

Det jeg refererer til er lovverket og ingenting annet. Igjen har jeg ikke funnet en konkret paragraf som gjør en u sving ulovlig men det er svært usannsynlig at man har anledning til det hvis veien er merket med en varsellinje. Paragrafen du siterer sier jo det selv: 
Når særlige forhold gjør det nødvendig å forby kryssing av midtlinjen, utføres denne som kombinert linje 1006.4 "Dobbel sperrelinje".
Hva de legger i særskilte forhold vet jeg ikke men hvis du prøver å selge inn for polititet at ditt særskilte forhold var at du måtte snu for å hente digitalkameraet du satte opp 300 meter før i tunnelen tviler jeg på at de blir spesielt imponert.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

stiantveitofficial

Sitat fra: Tai på søndag 23. februar 2014, klokken 11:23
Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 09:11
Nei, nå må du gi deg. Det er IKKE forbikjøring forbudt i Lærdalstunnelen.
4.8 Oppmerking i tunneler:
Gjennom tunneler med tovegstrafikk oppmerkes midtlinje og kantlinjer etter de samme regler for asfaltert bredde som for veg utenfor tunnel, jf. avsnitt 4.1 og 4.3.
Det vil si at midtlinje merkes for tunnelprofil T8 og større, jf. Håndbok 021 Vegtunneler.
Midtlinjen utføres normalt som 1002 "Varsellinje". Varsellinjen skal starte i avstand minst lik stoppsikt Ls foran tunnelåpningen, eller ved eventuelt skilt for forbikjøringsforbud. Når særlige forhold gjør det nødvendig å forby kryssing av midtlinjen, utføres denne som kombinert linje 1006.4 "Dobbel sperrelinje".
http://www.vegvesen.no/_attachment/69741/binary/921773?fast_title=Håndbok+049+Vegoppmerking.pdf

Les det jeg skrev en gang til. Det står ingentin om at forbikjøring er ulovlig. Jeg refererer simpelthen til oppmerkingen i tunnelen. Helt ærlig har jeg sjekket videoer på youtube for å se hvilken merking det er og ser en på denne videoen som selveste Bjørn laget i september i fjor ser det virkelig ut som om det er varsellinjer i tunnelen.

http://www.youtube.com/watch?v=GZ-iJH5I9eM


Og ser vi på reglene for oppmerking så står det:
1002 Varsellinje
Gul varsellinje angir at sikten fremover er for kort til vanlig forbikjøring.
http://www.handboka.no/Sak/Forskrifter/Vegtra/Fovc/veg27k.htm

Det jeg refererer til er lovverket og ingenting annet. Igjen har jeg ikke funnet en konkret paragraf som gjør en u sving ulovlig men det er svært usannsynlig at man har anledning til det hvis veien er merket med en varsellinje. Paragrafen du siterer sier jo det selv: 
Når særlige forhold gjør det nødvendig å forby kryssing av midtlinjen, utføres denne som kombinert linje 1006.4 "Dobbel sperrelinje".
Hva de legger i særskilte forhold vet jeg ikke men hvis du prøver å selge inn for polititet at ditt særskilte forhold var at du måtte snu for å hente digitalkameraet du satte opp 300 meter før i tunnelen tviler jeg på at de blir spesielt imponert.

Tai

Ja, det er varsellinjer i Lærdalstunnelen, men det er ingen forbud mot å ta u-sving eller foreta en forbikjøring.
Et forbud mot forbikjøring i en tunnel vil være skiltet (og en evt. midtlinje vil da være heltrukket).
Lovens § 12.Forbikjøring
2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at
a)    vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover.

Svar fra UP:
Det vi her snakker om er "1002 Varsellinje", og det er ikke ulovlig å kjøre forbi her. Men vegmerkingen viser at det er "for kort til vanlig forbikjøring" - altså en advarsel. Du som sjåfør må avgjøre om du kan kjøre forbi på en strekning med slik merking, og selvsagt ikke bryte fartsgrensen.

Så får du gjøre som du vil, jeg foretar iallfall både forbikjøringer og U-sving (om det skulle bli behov for det) i Lærdalstunnelen.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Trustno1

Nå har jeg ikke gidde å lest alt dere diskuterer, men kan dere ikke heller ta dette i en PM eller egen tråd isteden for å forsøple bb's videotråd?  Dere ødelegger jo en hyggelig tråd med en helt way offtopic sak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA