Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bjørns videoer

Startet av bb, torsdag 05. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: Voll1 på fredag 31. januar 2014, klokken 10:49
Takk til bb for disse informative og nyttige videoer. Som flere har sagt allerede er det flott at du setter søkelyset på flere av forbedringspunktene; dekkstøy, viskere, spylere, snø i hjulhus, snø på viskere, snø/skit på ryggekamera, osv. Du kan gjerne gjenta disse problemene superkort i ALLE de kommende episodene.  :) Kanskje du også kan si noe om hvordan du opplever fjernlysene? Vi er mange som mener de er litt for mye sentrert og dermed ikke lyser bredt nok. Vises ganske godt i din video på "Gjøvik-siden".

Selv lurer jeg også på hvilke lyder dere andre opplever når ESP og ABS slår inn. Noen ganger blir jeg overrasket over hvor mye det smeller når ESP korrigerer (lyd fra ca venstre framskjerm). Kanskje kan bb ta med en kort sekvens på dette? Og gjerne nevne hva som skjer når man slår av traction controle (TC). Regner med TC var avslått ved parkering/avgang på Dombås på tur nord?   :D
Jeg kommer til å trekke fram ved andre videoer problemer med at ryggekameraet konstant er skittent og ubrukelig, at fjernlyset lyser litt for smalt, smale hjulbuer og viskerproblemene.

Når det gjelder ESP som slår inn så høres denne ganske godt. Men jeg har vært vant med dette på BMW og Renault. Når man slår av TC tillater bilen at bilen spinner. Og den tillater også litt sladding og donuts. Men ved for mye sladding så slår ESP inn. Det ser ut som det ikke går an å slå den helt av med mindre man napper ut diverse sikringer kanskje.

Ja, på mine sladder inn/ut av SC så slo jeg av TC.

Sitat fra: cra på fredag 31. januar 2014, klokken 11:24
Det var en irriterende klikkelyd litt før 3 minutter (ikke likt seg å ha slikt i videoer fra Bjørn). Ser (så langt) ut til å være bare på klippet med rushtrafikk; var der noen blitzlamper e.l. som kan ha forårsaket det? Ingen big deal, men ikke noe vi er vant til i disse videoene. :)
Ja, jeg har aldri hørt den klikkelyden før ved Minnesundbrua. Jeg er for øvrig ofte plaget med GSM-støy som plukkes opp av mikrofonen. En løsning er å sette telefonen på flight mode. Men jeg misteker også at Teslaen også genererer GSM-støy som plukkes opp av kameraet.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

cra

Sitat fra: bb på fredag 31. januar 2014, klokken 13:30
Når det gjelder ESP som slår inn så høres denne ganske godt.

Vet ikke om jeg ville sett på litt lyd i disse tilfellene som et problem? Dersom det blir så mye av den at det er et problem er det vel strengt tatt på høy tid å kjøre mer etter forholdene? :)

Sitat fra: bb på fredag 31. januar 2014, klokken 13:30
Ja, jeg har aldri hørt den klikkelyden før ved Minnesundbrua. Jeg er for øvrig ofte plaget med GSM-støy som plukkes opp av mikrofonen. En løsning er å sette telefonen på flight mode. Men jeg misteker også at Teslaen også genererer GSM-støy som plukkes opp av kameraet.

Hmmm... Da tipper jeg det er en eller anne for for "utstyr" som står der som gjør utslaget. Trailer-scanner, kanskje? (X-ray)  Kjør konspirasjonsteoridebatt!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jærbuen

Herligt å se deg i T-skjorta, selv om det er masse snø og surt ute, må bare tyde på at det er bra varmeapparat i TMS'en :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Voll1

Det at det var varmt, var nok bare et "Filmtriks" !!    :)   Jeg mener jeg så at bb brukte dunjakken som isolasjon mot en kald førerdør (mulig pga trekk fra det lille trekantvinduet). 
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

MartinezSC

Frisk kjøring store deler av turen ja! Ser frem til å se "The Ring"-video'en du har lovt oss til sommeren ;)

ducktolate

Hvorfor begrense type 2 lading til 26a? Ser ut som det er noen og 30 tilgjengelig ? Er det 26a som er maks hva bilen kan ta?
Ref stopp Storlien og Oslo.

cairnz

Sitat fra: ducktolate på lørdag 01. februar 2014, klokken 01:30
Hvorfor begrense type 2 lading til 26a? Ser ut som det er noen og 30 tilgjengelig ? Er det 26a som er maks hva bilen kan ta?
Ref stopp Storlien og Oslo.
Jeg har 16/16A på type2 over 3-fase - så 13A-begrensning pr dellader gjelder ikke der (for meg).
Elbilist

ebbrey

Sitat fra: ducktolate på lørdag 01. februar 2014, klokken 01:30
Hvorfor begrense type 2 lading til 26a? Ser ut som det er noen og 30 tilgjengelig ? Er det 26a som er maks hva bilen kan ta?
Ref stopp Storlien og Oslo.

Mener Elon sa i Munchen at det må en liten hardware upgrade til på bilen før dette blir ordnet. Skal være klart om 5-6 uker og tar en "liten time" på servicesenter. Får sikkert vite mer senere idag.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

OddB

Sitat fra: cairnz på lørdag 01. februar 2014, klokken 01:32
Sitat fra: ducktolate på lørdag 01. februar 2014, klokken 01:30
Hvorfor begrense type 2 lading til 26a? Ser ut som det er noen og 30 tilgjengelig ? Er det 26a som er maks hva bilen kan ta?
Ref stopp Storlien og Oslo.
Jeg har 16/16A på type2 over 3-fase - så 13A-begrensning pr dellader gjelder ikke der (for meg).
Med dobbeltlader  får vel hver av de tre laderne i hver "boks" 8A ?
... så  med 11kW Type 2 er det ikke noe problem..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cairnz

Enkeltlader her


Sent from my iPhone using Tapatalk
Elbilist

bb

Sitat fra: cra på fredag 31. januar 2014, klokken 13:57
Sitat fra: bb på fredag 31. januar 2014, klokken 13:30
Når det gjelder ESP som slår inn så høres denne ganske godt.

Vet ikke om jeg ville sett på litt lyd i disse tilfellene som et problem? Dersom det blir så mye av den at det er et problem er det vel strengt tatt på høy tid å kjøre mer etter forholdene? :)
Jeg synes det er bra at jeg hører ESPen. Da skjønner jeg at den har korrigert litt. På sånn isete føre kjører jeg alltid uten musikk slik at jeg kan høre og føle når piggene sklir litt i svingene.


Sitat fra: Jærbuen på fredag 31. januar 2014, klokken 14:22
Herligt å se deg i T-skjorta, selv om det er masse snø og surt ute, må bare tyde på at det er bra varmeapparat i TMS'en :)
Varmeapparatet er jo på 6 kW. Spørsmålet er bare hvor mye batteri jeg ønsker å brenne av for å få det varmt nok.


Sitat fra: Voll1 på fredag 31. januar 2014, klokken 14:59
Det at det var varmt, var nok bare et "Filmtriks" !!    :)   Jeg mener jeg så at bb brukte dunjakken som isolasjon mot en kald førerdør (mulig pga trekk fra det lille trekantvinduet).
Ja, det var en periode jeg brukte jakka for å isolere døra fordi jeg trodde det var døra som ikke var godt nok isolert. Men det viste seg å være trekantvinduet. Nå stapper jeg lua mi der og da trenger jeg ikke å isoloere døra. Den har vært fin hele tiden. Jeg har fått time hos Tesla Skøyen for å utbedre feilene.



Sitat fra: MartinezSC på lørdag 01. februar 2014, klokken 00:01
Frisk kjøring store deler av turen ja! Ser frem til å se "The Ring"-video'en du har lovt oss til sommeren ;)
Det store spørsmålet blir vel om Tesla kommer til å sette opp SC på Nürburgring ;)


#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Voll1

Det fine med å vise bilder og presentere lyd er å gi andre inntrykk av hvordan "ting" fungerer. Dermed kan eksisterende Tesla-eiere sammenligne og få bekreftet at egen bil har riktig/feil lyd. Jeg synes bl.a. ESP bråker og smeller mye. Er det normalt? En video med lyd kan gi meg en bekreftelse. Nye kjøpere som ser videoen får en rask innføring i nøyaktig hva de kan forvente.

Utfordringen er at vi ikke pålegger (ønsker) at bb skal lage altfor "profesjonelle" tester. Da mister kanskje videoene litt av "sjarmen". Men bb kan sikkert balansere dette på en god måte :-)

bb kan jo bare si fra om han ønsker innspill på hva han skal teste/demonstrere.  :-)
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

bb

Sitat fra: Voll1 på søndag 02. februar 2014, klokken 19:41
Det fine med å vise bilder og presentere lyd er å gi andre inntrykk av hvordan "ting" fungerer. Dermed kan eksisterende Tesla-eiere sammenligne og få bekreftet at egen bil har riktig/feil lyd. Jeg synes bl.a. ESP bråker og smeller mye. Er det normalt? En video med lyd kan gi meg en bekreftelse. Nye kjøpere som ser videoen får en rask innføring i nøyaktig hva de kan forvente.

Utfordringen er at vi ikke pålegger (ønsker) at bb skal lage altfor "profesjonelle" tester. Da mister kanskje videoene litt av "sjarmen". Men bb kan sikkert balansere dette på en god måte :-)

bb kan jo bare si fra om han ønsker innspill på hva han skal teste/demonstrere.  :-)
Dere kan gjerne komme med ønsker om hva jeg skal teste/demonstrere :) Jeg har råvideo der jeg mener TC høres ganske godt. Men hvis du ser på video #2 fra 22:15 hører du TC og ser at bremselysene kommer på automatisk.

Ideen min er at jeg har to kategorier videoer. Den ene som vanligvis er en hit er road trip videoer. Der er det mer om tur, natur, mat og hva jeg frakter. Mens den andre kategorien blir mer saklige videoer der jeg tar opp et eller annet tema. Video om TC vil da høre under sistnevnte kategori.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

JWinterburn

Har du kunnet lagt ut noe av råmaterialet som ble brukt i trondheim? Tenker forbikjøringene etc. Vag mye som ikke var med i den siste filmen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

bb

Sitat fra: JWinterburn på mandag 03. februar 2014, klokken 14:05
Har du kunnet lagt ut noe av råmaterialet som ble brukt i trondheim? Tenker forbikjøringene etc. Vag mye som ikke var med i den siste filmen :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, det ble lite som ble med på sluttproduktet. GoPro-filmingen var litt for langt unna for at det ble noe bra. Enten så måtte jeg ligge 1001 bak eller så måtte kameraet kjøre med lengre brennvidde.

De to jeg fikk videoer av har lagt dem ut på Dropbox da. Er du interessert?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA