Bjørns videoer

Startet av bb, tor 05. des 2013, kl. 09:51

« forrige - neste »

Elliot

Hei,
flott initiativ bjørn!
når jeg sjekket i servicesenteret på CHAdeMO adapter sa de at jeg må ta bilen til garasjen for å ha en kort SW oppdatering før jeg kan bruke CHAdeMO ...
Hvis en slik oppdatering er nødvendig ville det ikke være et problem for folk å låne en av dine ladere?
Hva er din erfaring med det?

Takk  :)
Elliot, vår S85D levert Mar-2015
#2, Blå Nissan Leaf Tekna fra Jan-2014

jkirkebo

Sitat fra: Elliot på tor 10. sep 2015, kl. 01:40
Hei,
flott initiativ bjørn!
når jeg sjekket i servicesenteret på CHAdeMO adapter sa de at jeg må ta bilen til garasjen for å ha en kort SW oppdatering før jeg kan bruke CHAdeMO ...
Hvis en slik oppdatering er nødvendig ville det ikke være et problem for folk å låne en av dine ladere?
Hva er din erfaring med det?

Det var ikke nødvendig med noen oppdatering på min bil når jeg kjøpte adapteret mitt, og den er fra september 2013.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

bb

Sitat fra: Elliot på tor 10. sep 2015, kl. 01:40
Hei,
flott initiativ bjørn!
når jeg sjekket i servicesenteret på CHAdeMO adapter sa de at jeg må ta bilen til garasjen for å ha en kort SW oppdatering før jeg kan bruke CHAdeMO ...
Hvis en slik oppdatering er nødvendig ville det ikke være et problem for folk å låne en av dine ladere?
Hva er din erfaring med det?

Takk  :)
Det jeg har hørt er at de som har 60 kWh batteri og ikke har superchargertilgang må få en softwareoppdatering. De som har 70 kWh og 85 kWh har allerede superchargertilgang og skal visstnok kunne bruke CHAdeMO. Min teori er at bilene som ikke kan lade på supercharger har sperre mot å ta imot DC-lading. For å kunne bruke CHAdeMO må man derfor tillate DC fra den, men ikke DC fra supercharger.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Ko_deZ

Du bør sette depositum høyere enn nypris, det vil stoppe folk fra å "kjøpe" dine adaptere. Da er det også mulig å ta betalt dersom noen låner dem uansvarlig lenge, og fortsatt ha et incentiv for at de skal levere tilbake.

GOS

BB

I tillegg til å ta ett depositum som er litt høyere enn prisen på Chademo-adapteret så synes jeg du skal ta en liten "donasjon for dette. Du har tross alt betalt for dette og adapterne kan vel bli både slitt og annet etter hvert. Synes du skal ha noe igjen for dette. Om jeg trengte ett Chademoadapter fordi jeg skulle på en langtur, så ville jeg gladelig lånt det av en kjenning og betalt ham noe som takk for lånet. (Jeg sparer jo tross alt masse på å unngå å kjøpe meg ett)

Synes også det kan være på sin plass å differensiere litt. Om noen skal 1 måned til Spania så synes jeg de bør vurdere å kjøpe ett selv, eller i det minste gi en større "donasjon" til deg og det fine arbeidet du gjør for å fremme El-bil bruken.
En slik "donasjon" burde de som administrerer Chademoadapterne dine enkelt kunne overføre innimellom.
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GOS på tor 10. sep 2015, kl. 09:07I tillegg til å ta ett depositum som er litt høyere enn prisen på Chademo-adapteret så synes jeg du skal ta en liten "donasjon for dette. Du har tross alt betalt for dette og adapterne kan vel bli både slitt og annet etter hvert. Synes du skal ha noe igjen for dette. Om jeg trengte ett Chademoadapter fordi jeg skulle på en langtur, så ville jeg gladelig lånt det av en kjenning og betalt ham noe som takk for lånet. (Jeg sparer jo tross alt masse på å unngå å kjøpe meg ett)
Jeg syns det er riktigere at de som styrer med utlån får en liten kompensasjon. Det vil garantert ta litt arbeid med eposter og telefoner, og å møte folk her og der for å levere/ta i mot adapteret, med penger hit og dit. Om de som håndterer adapterene får 50 kr eller noe per gang så vil det være litt mer meningsfult for de enkelte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

lunitiks

Er det ikke mulig å "hengsle fast" adapteren til ladestasjonen på et vis? Eller er det meningen at låntakeren skal kunne ta det med seg på tur?

Jeg er ikke enig i at man burde forlange skyhøye depositumer. Ny-pris bør være et absolutt tak. Ingen som forlanger depositum på nypris ved lån av f.eks. tilhenger, ski/snowboard etc. etc.

Husk at folk skal ha dekning på kontoen til å flerre ut depositumet.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Ko_deZ

Det er meningen at du skal kunne kjøre innom et sted, låne et adapter, og dra til Tyrkia på ferie med det. Bjørn vil at dette skal være gratis som en takk for at dere og andre sørget for at han får seg en ny Model X. Hvis han finner noen som er villige til å gi litt av sin fritid for å få møte masse interessante mennesker som vil låne disse adapterne så synes jeg at det skal bli gratis slik han ønsker. Ja, de blir utslitt og skadet etterhvert, helt sikkert, men meningen med dette var å gi tilbake, ikke å tjene. Det kan være vanskelig å forstå en idealist =)

bb

Takk for mange gode innspill. I utgangspunktet har jeg tenkt å la det bli gratis. Men basert på tilbakemeldinger vurderer jeg å sette en lånepris, for eksempel 100 kr per uke. Depositumet burde forresten settes til 4000 kr. Det vil gjøre at folk ikke somler med å levere tilbake. Lånebeløpet går rett til de som leier ut, ikke til meg.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

alr

Strålende tiltak, Bjørn!

Tips: Når det gjelder depositum - lag deg et opplegg med Vipps/iZettle eller lignende, slik at a) folk slipper gå i minibanken etter 4000 i cash når de skal låne, og b) den som administrerer adapterne slipper gå rundt med x-antall 4000-lapper i lomma.
Rød S85D
Love it to pieces!!

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Toonster

2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

lunitiks

Grong-burger i bilen?!!! How can y..., vent. Det er jo Bjørn. Han bor i bilen sin  ;)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Toonster

2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA