Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken strømstyrke liker batteriet best ved lading?

Startet av Jimpec, onsdag 04. desember 2013, klokken 23:17

« forrige - neste »

Jimpec

Hvilken strømstyrke liker batteriet aller best når det kommer til lading?

Etter at jeg har begynt å lade med 400V så går det jo rasende fort. Har satt ned til 13A, men det lader jo likevel med 9kw. Satte den ytterligere ned i kveld til 8A som gir 6kw lading. Dette er likevel fremdeles det dobbelte av hva UMC'en leverer.
Jeg mener å ha lest at batteriet har godt av å lades hver dag, så det gjør jeg altså. Lader vel 10-20kw hver natt ca. Ligger mellom 60-80% SOC på daglig kjøring. Lader opp til ca 80% og kjører ca ned til 70-60% SOC. Stort sett.

Hva er optimalt for å være snillest mulig med batteriet?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

cairnz

Jeg tror ikke du trenger være så veldig bekymret for lade-effekten du bruker så lenge du ligger under 25-30kW. Det viktigste vil være å holde SOC rundt 60-85% - du "sliter" mer på batteriet om du kjører ned til 0km og har bare noen promille SOC igjen, enn å lade det fort fra 40-70%.
Elbilist

Lanber

Hvor lang er en strikk og hva er best?
Tesla selv lader sine demobiler til 100% hver eneste dag

Øyvind.h

#3
Sitat fra: Jimpec på onsdag 04. desember 2013, klokken 23:17
Jeg mener å ha lest at batteriet har godt av å lades hver dag, så det gjør jeg altså. Lader vel 10-20kw hver natt ca. Ligger mellom 60-80% SOC på daglig kjøring. Lader opp til ca 80% og kjører ca ned til 70-60% SOC. Stort sett.

Hva er optimalt for å være snillest mulig med batteriet?
Ladeeffekt skal jeg ikke si så mye om, for jeg tror ikke de effektene du får ved hjemmelading har noe særlig å si mtp slitasje. Det eneste du kan være fornøyd med er at laderens effektivitet er høyere på 400V 16A enn den er på eks 230V 10A (dvs. mindre tap i ladeprosessen ved 400V 16A). Mulig det er baseload som utgjør forskjellen, det skal jeg ikke si for sikkert. Men de få målingene jeg har sett viser vesentlig mindre ladetap på høy effekt enn lav effekt (innenfor hva UMC kan levere). Slitasje ved 9kW kontra 3kW tror jeg er helt neglisjerbar. Vi snakker fortsatt om 10 timer fra cellene er helt tomme til de er fulle.

Ift. bruk høres det ut som du har lagt deg på et greit nivå. Det eksistrer mange målinger og mye statistikk på området. Tommelfinger-regelen virker å være at litium-ion bør lagres kjølig rundt 30-50% SOC.
Og du får godt betalt for å holde deg unna topplading, dvs du får mange flere ladesykluser ut av et batteri som bare ligger på 80% kontra 100%.

Sjekk www.batteryuniversity.com for mer info om økning i ladesykluser bl.a. ved forskjellig DOD (utladingsdybde).

Kort fortalt:
- Høyere ladeeffekt med UMC`en gir mindre tap i ladeprosessen
- Ikke lad høyere enn 80-90%
- Har du behov for full rekkevidde, lad til 100% alltid! Dyp utlading sliter mye mer på batteriet enn topplading
- Plugg i alltid - du får mangedoblet antallet ladesykluser på et batteri ved å holde utladingene grunne. Det er altså bedre å bruke bilen fra 80-70% og deretter lade opp, enn å bruke den ned til 10-20% og deretter lade opp til 80%.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jimpec

Godt og konstruktivt skrevet Øyvind.h. Takk for det.

En strikk fungerer helt til du strekker den for langt Lanber. Kanskje det er nettopp det Tesla gjør.. De har gode rabatter på batterier har jeg hørt.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

DonPedro

Først og fremst synes jeg det viktigste poenget er nevnt: Tesla lader sine demobiler til 100%. Disse betraktningene om å ta vare på batteriet tilsvarer dermed litt å mekke på bilen hele tiden for å holde den i best mulig stand. De fleste av oss gjør det ikke, og bilene er designet for at vi skal slippe.

For dem av oss som likevel er nerdete nok:

Leste litt på "Battery University" som ble lenket over. Her er noen relevante sitater:
SitatManufacturers recommend charging the 18650 cell at 0.8C or less.
Siden Model S-batteriet er laget av 18650 celler er dette relevant. 0.8C betyr 80% av batteriets totale kapasitet per time. Oversatt til Model S betyr dette at anbefalingen er å lade en S60 på 48kW eller lavere, og en S85 på 68kW eller lavere. Regner med at dette er bakgrunnen til anbefalingen om ikke å bruke superlader til daglig-lading.
SitatIncreasing the charge current does not hasten the full-charge state by much. Although the battery reaches the voltage peak quicker with a fast charge, the saturation charge will take longer accordingly. The amount of charge current applied simply alters the time required for each stage; Stage 1 will be shorter but the saturation Stage 2 will take longer. A high current charge will, however, quickly fill the battery to about 70 percent.

Dette er interessant - det sier i praksis at når batteriet begynner å bli fullt er det ikke mye hjelp i høyere ladestrøm.  Jeg var ikke klar over det. Det er nok derfor Tesla opererer med "20% of half charge" når de promoterer superladerne. ;-)

Fant forøvrig ikke så mange tallfestede svar på hva man skulle lade til og hvor stor utlading man skal unngå for å være ekstra snill med batteriet. Det var mer snakk om 4.2V. Men der skal jeg tro Tesla har tenkt litt selv - det er vel ikke uten grunn at default er å lade til 90%.

Et poeng jeg merket meg er at anbefalingen er å ikke la batteriet stå fulladet. Det vil si at dersom man trenger 100% kapasitet for en langtur, så er det bedre å time ladingen slik at den er ferdig rett før avgang.

I en av kommentarene var 40% kapasitet nevnt som nedre grense på hva batteriet liker best. Som påpekt tidligere er det viktigere å ikke gå for lavt enn å unngå full-lading. Høres for meg ut som om en lur tilnærming kan være å kjøre daglig-lading til 60%, 70%, 80% eller 90%, avhengig av hvilken av de innstillingene som gjør at man typisk holder seg over 40%?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

eledille

#6
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. desember 2013, klokken 08:25
- Plugg i alltid - du får mangedoblet antallet ladesykluser på et batteri ved å holde utladingene grunne. Det er altså bedre å bruke bilen fra 80-70% og deretter lade opp, enn å bruke den ned til 10-20% og deretter lade opp til 80%.

Har du referanser på det? Så vidt meg bekjent er 10 sykluser fra 80 til 70 % identisk med 2 sykluser fra 80 til 30 %, og hvis det ikke stemmer er jeg veldig interessert, for da må jeg endre hvordan jeg lader :)

På batteryuniversity  står det faktisk at du totalt får mindre strøm levert fra batteriet over levetiden ved 25 % DoD cycles enn ved 50 %, så ut fra dataene der ser det ut som om man bør vente til litt under halvfullt før man lader. Men 100 % DoD cycling dreper batteriet mye fortere.

Det viktigste så vidt meg bekjent er å holde seg unna topp og bunn i det daglige, batteriet liker seg best rundt halvfullt. Dessuten er det antall timer på veldig høy eller lav ladestatus som teller, og derfor er det mye bedre for batteriet å lade til 100 % før man legger avgårde enn å bli stående og vente på tauebil med null energi igjen.

I tillegg er ikke slitasjen lineær - det blir verre veldig fort på de siste få prosentene. Disse har vi ikke tilgang til, heldigvis. Men det betyr også at slitasjen skal være veldig lav hvis man holder seg innenfor 10 til 90 %, da ligger man egentlig innenfor ca 15 til 85 % av den egentlige cellekapasiteten pga bufferne i endene. Hvis man sikter på å ikke gå under 40 % SoC så kan man altså sikte på 35 % på måleren siden det er et ekstra buffer som vi ikke får røre nederst.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Øyvind.h

Sitat fra: eledille på torsdag 05. desember 2013, klokken 09:50
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. desember 2013, klokken 08:25
- Plugg i alltid - du får mangedoblet antallet ladesykluser på et batteri ved å holde utladingene grunne. Det er altså bedre å bruke bilen fra 80-70% og deretter lade opp, enn å bruke den ned til 10-20% og deretter lade opp til 80%.

Har du referanser på det? Så vidt meg bekjent er 10 sykluser fra 80 til 70 % identisk med 2 sykluser fra 80 til 30 %, og hvis det ikke stemmer er jeg veldig interessert, for da må jeg endre hvordan jeg lader :)
Hei. Utgangspunktet for denne påstanden er tabell 2 her:
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Men jeg ser at tabellen kan tolkes på to måter. Enten at sykluser beskriver antallet fulle sykluser ved ved forskjellige DOD, eller ved at antallet beskriver antallet sykluser for den spesifikke DOD.

Er førstnevnte tilfelle får du altså flere ganger så mange fulle sykluser ut av batteriet ved å holde DOD nede på eks 10%.

Er sistnevnte tilfelle ser jeg at du får ca 5-600 flere sykluser (dobling) ved å gå fra 100 til 50% DOD.
Ved å gå fra 100 til 25% DOD 2-500 flere sykluser ut av batteriet.
Ved å gå fra 100 til 10% DOC virker forskjellen å være i intervallet 75 til -25 i antall ladesykluser.

Jeg har alltid tolket "discharge cycles" som fulle sykluser ved bruk av tilhørende DOD, men ser at tabellen kan tolkes på to måter. Dette bør avklares med supplerende kilder :)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eledille

#8
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. desember 2013, klokken 10:29
Men jeg ser at tabellen kan tolkes på to måter. Enten at sykluser beskriver antallet fulle sykluser ved ved forskjellige DOD, eller ved at antallet beskriver antallet sykluser for den spesifikke DOD.

Det er antall sykluser for den spesifikke DoD som gjelder, 99 % sikker :)

Dette blir veldig tydelig for batterier for hybrider, for eksempel. De må tåle titusenvis av 10 % sykler. men det kan jo være at batteryuniversity faktisk bruker cycles @ DoD slik du tenkte deg, selv om det vanligvis brukes annerledes.

Hvis du ser på tabell 2 der, så ser du at det er oppgitt 1200-1500 sykler ved 50 %, men bare 2000-2500 sykler ved 25 %. Sistnevnte gir mindre energi totalt ut av batteriet.

Tabell 4 gir et litt annet bilde, som ser ut til å favorisere å holde seg unna toppen i større grad enn hva Tesla anbefaler. Men den sier ikke noe om hva som skjer ved lading til under 50 %.

Jeg stoler ikke helt på alt batteryuniversity sier, så vidt jeg har fått med meg fra andre kilder får man omtrent samme totale energimengde ut av batteriet for grunne sykler, enten det er mange veldig grunne eller færre litt mindre grunne.

Inntil videre tror jeg fremdeles at det er bra å kjøre ned til ca 30-35 % (reelt ca 35-40 %) før man lader opp igjen til 80 eller så (reelt ca 75 %). Men bli for all del ikke fanatiske :) Det viktigste er å holde seg unna topp og bunn til vanlig og ikke bruke superlader bare fordi det er gratis strøm der.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Amper

Jimpec,

jeg ville bare tatt et enkelt beregningsoverslag når du setter bilen for lading over hvor mage timer det er til neste bruk også satt ladenivået(amper) ned til et nivå som gjør at den er omtrent ferdig med ladingen til ønsket nivå da..

Jeg utfører det slik med UMC.. stort sett settes den på 7amp. når den parkeres for kvelden. (mindre enn 5 amp. går ikke via UMC i alle fall).  Batteriet er også litt varmere ved oppstart om morgenen da skulle enn tro..  :D

P85D :o)

Celter

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. desember 2013, klokken 08:25
- Plugg i alltid - du får mangedoblet antallet ladesykluser på et batteri ved å holde utladingene grunne. Det er altså bedre å bruke bilen fra 80-70% og deretter lade opp, enn å bruke den ned til 10-20% og deretter lade opp til 80%.

"Plugg i alltid" gjelder vel ikke hvis man kjører 5 km/døgn i løpet av uken? Eller er det likevel en fordel å lade 5 km hver natt?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

fonberg

Sitat fra: Amper på torsdag 05. desember 2013, klokken 11:48
Jimpec,

jeg ville bare tatt et enkelt beregningsoverslag når du setter bilen for lading over hvor mage timer det er til neste bruk også satt ladenivået(amper) ned til et nivå som gjør at den er omtrent ferdig med ladingen til ønsket nivå da..

Jeg utfører det slik med UMC.. stort sett settes den på 7amp. når den parkeres for kvelden. (mindre enn 5 amp. går ikke via UMC i alle fall).  Batteriet er også litt varmere ved oppstart om morgenen da skulle enn tro..  :D

Det er samme praksis som jeg bruker til daglig. Har ladegrense på 90%, og justerer A-verdien slik at den når ca. 90% til neste gang jeg tror jeg skal ut med bilen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

noto

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. desember 2013, klokken 08:25
- Plugg i alltid - du får mangedoblet antallet ladesykluser på et batteri ved å holde utladingene grunne. Det er altså bedre å bruke bilen fra 80-70% og deretter lade opp, enn å bruke den ned til 10-20% og deretter lade opp til 80%.

Er det noen logisk forklaring på hvorfor det er bedre for batteriet å lade daglig f.eks fra 70 til 85% enn hver tredje dag fra 40 til 85%? Egentlig burde det siste være bedre siden gjennomsnittlig ladenivå er lavere.

Havebigfun

Det er flere aspekter her:
Mekanisk slitasje- å plugge inn ladekabelen for å lade 10 km hver kveld gir 10 ggr så høy mekanisk slitasje enn å lade 100 km hver 10. kveld. I løpet av et billiv blir det relevant forskjell, både for slitasjen på UMC og for kontakten i bilen;)

Ladeeffektivitet- vi har diskutert det tidligere og funnet at omtrent 32A/230V eller 16A/400V gir minst tap ved lading.

Komfort/regen er allerede nevnt: sikt til å ha ladet ferdig idet du skal avgårde- det er sikkert vesentlig mer effektivt å lade med 32A/13A enn med 5 A- tidsinstillt lading er tingen om det fungerer.

eledille

#14
Fant en studie med en interessant graf. US Army har blant annet testet levetid ved cycling ved forskjellige DoD.

Se Figure 1, Discharge Capacity vs. Equivalent Full Cycles.

Her har de testet kapasitet ved antall sykluser for forskjellig ladestatus. De har testet 0-100, 0-50, 25-75 og 50-100 % DoD og regnet om til tilsvarende antall fulle sykluser for de som ikke er fulle. Veldig interessant resultat: 0-50 % ga minst svekkelse! Tett fulgt av 25-75 %, deretter 0-100 % og på sisteplass 50-100 %.

Dette stemmer med ting jeg har sett i andre studier, for eksempel at utlading til 0 ikke er farlig - men utlading til under 0 (dvs. 2,7 V / celle) dreper batteriet mer eller mindre øyeblikkelig, så å lade helt ut er å balansere på kanten av stupet.

Tror jeg skal justere ned daily limit, gitt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA