Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får ikke ladet;(

Startet av Villaterje, søndag 01. desember 2013, klokken 16:50

« forrige - neste »

Villaterje

Skulle nettopp sette bilen på lading, men når jeg setter kabelen i bilen virker det som om den ikke låser seg samtidig som alle de tre blå lysene blinker og piper. Noen som vet hva det skyldes og hva jeg kan gjøre?
Nissan Leaf Acenta 2013

TorC

Slå bilen helt av, og på igjen, og av. Virker ikke det, så ta +polen på 12v batteriet og la den stå av i ti minutter. Remonter og prøv å lade igjen.

Jeg har vært borti ladeproblem etter hurtiglading, og da var dette løsningen...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Lynet

Sitat fra: TorC på søndag 01. desember 2013, klokken 20:19
Slå bilen helt av, og på igjen, og av. Virker ikke det, så ta +polen på 12v batteriet og la den stå av i ti minutter. Remonter og prøv å lade igjen.

Jeg har vært borti ladeproblem etter hurtiglading, og da var dette løsningen...

Ta ALDRI av +polen først, da er det kortslutningsfare med verktøyet. Det er alltid -polen som skal av først og på sist.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

TorC

Sitat fra: Lynet på søndag 01. desember 2013, klokken 22:28
Sitat fra: TorC på søndag 01. desember 2013, klokken 20:19
Slå bilen helt av, og på igjen, og av. Virker ikke det, så ta +polen på 12v batteriet og la den stå av i ti minutter. Remonter og prøv å lade igjen.

Jeg har vært borti ladeproblem etter hurtiglading, og da var dette løsningen...

Ta ALDRI av +polen først, da er det kortslutningsfare med verktøyet. Det er alltid -polen som skal av først og på sist.

Det er selvsagt helt riktig, hvis man har pølsefingre og er dritings... For de aller fleste andre klarer å holde verktøyet unna...

Man kan gjerne ta av - polen først, og SÅ + polen. Poenget er at + polen må av.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Lynet

Det er nok å ta av -polen, da blir 12V systemet i bilen like dødt som om du tar av +polen i tillegg.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

TorC

Sitat fra: Lynet på søndag 01. desember 2013, klokken 22:44
Det er nok å ta av -polen, da blir 12V systemet i bilen like dødt som om du tar av +polen i tillegg.

Ifølge det jeg har lest på nett tidligere så stemmer ikke det. Det er +polen som må av, nettopp fordi chassi er jordet. Mulig det er noen kondensatorerer som holder seg eller det er noe helt annet. Jeg finner ikke tilbake hvor jeg leste det, men det var på USA forumet i forbindelse med lading.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Daeedor

sjekk også at ladetimeren er avskrudd  (knapp til venstre for rattet) ellers starter ikke ladingen. :)

Villaterje

Ladetimeren er avskrudd så det er ikke problemet. Skal ha bilen hos Nissan i morgen for å bytte låsekasse på førerdør. Blir nok en liten ekstra jobb for de dette her. Litt surt. Har hatt bilen som er flunkende ny i 2 uker og dette blir andre turen til verksted:( Men er allikevel strålende fornøyd med bilen:)
Nissan Leaf Acenta 2013

Rio

Sitat fra: TorC på søndag 01. desember 2013, klokken 23:08
Sitat fra: Lynet på søndag 01. desember 2013, klokken 22:44
Det er nok å ta av -polen, da blir 12V systemet i bilen like dødt som om du tar av +polen i tillegg.

Ifølge det jeg har lest på nett tidligere så stemmer ikke det. Det er +polen som må av, nettopp fordi chassi er jordet. Mulig det er noen kondensatorerer som holder seg eller det er noe helt annet. Jeg finner ikke tilbake hvor jeg leste det, men det var på USA forumet i forbindelse med lading.

Det er ingen måte bilen kan "vite" om du har koblet fra den ene eller begge polene. Hvis det er en kondensator der så vil den eksistere like mye uavhengig av om du kobler fra den ene eller begge polene.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: TorC på søndag 01. desember 2013, klokken 22:38
Det er selvsagt helt riktig, hvis man har pølsefingre og er dritings... For de aller fleste andre klarer å holde verktøyet unna...


Jeg har verken pølsefingre eller drikker, men en 13 mm nøkkel jeg brukte glapp, og havnet over batteripolene på noen av driftsbatteriene på en VW Golf. Det tok sekunder før den glødet rødt og smeltet seg ned gjennom batteriet (som måtte kastes).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

Sitat fra: TorC på søndag 01. desember 2013, klokken 23:08
Sitat fra: Lynet på søndag 01. desember 2013, klokken 22:44
Det er nok å ta av -polen, da blir 12V systemet i bilen like dødt som om du tar av +polen i tillegg.

Ifølge det jeg har lest på nett tidligere så stemmer ikke det. Det er +polen som må av, nettopp fordi chassi er jordet. Mulig det er noen kondensatorerer som holder seg eller det er noe helt annet. Jeg finner ikke tilbake hvor jeg leste det, men det var på USA forumet i forbindelse med lading.

Et bevis på at du ikke skal tro på alt du leser på nett  ;D
Har ingen betydning hvos kretsen blir brutt.

Og hvis Rio hadde skrudd opp minuspolen først med plusspolen tildekket av plasthetta hadde det ikke blitt kortslutning. Det finnes også plasthetter å sette på polen når polskoen er tatt av.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rio

Sitat fra: Lynet på mandag 02. desember 2013, klokken 08:33
Og hvis Rio hadde skrudd opp minuspolen først med plusspolen tildekket av plasthetta hadde det ikke blitt kortslutning. Det finnes også plasthetter å sette på polen når polskoen er tatt av.

Det var driftsbatteriene, så det gjør ingen forskjell hvilken du skrur av først. De er isolert fra chassis.

Verktøyet fallt selvsagt ned på polskoen som var forskjellig, og derfor for stor til vanlig plasthette.  >:(
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: Lynet på mandag 02. desember 2013, klokken 08:33

Et bevis på at du ikke skal tro på alt du leser på nett  ;D
Har ingen betydning hvos kretsen blir brutt.


I "den lille elektrikker" sett så er dette selvsagt riktig. I en Leaf er det nok litt mer avansert. Så hvis du noengang opplever ladeproblemer så kan jo du se hvor langt du kommer med din metode, og jeg med min.



2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

DeadLock

Hei.

Minuspolen SKAL ALLTID kobles fra FØR plusspolen.

Da min Leaf låste meg ute under hurtiglading og Nissan sendte ut en tekniker (skjedde utenfor Nissan) så koblet han fra MINUSPOLEN for å resette bilen.

Selvsagt skal man ALLTID koble fra minuspolen på batteriet for å unngå slike episoder som er skissert ovenfor.

Jeg har også lest i diverse andre forum om "ekspertuttalelser" angående forskjellige ting, ikke ta allt for god fisk, bruk noen kilo salt...

På min Nissan Leaf er plusspolen dekket av ett plast-deksel som jeg først må bruke verktøy på å få av, deretter kan jeg løsne selve pol-skoen.

Minuspolen er ikke dekket av noe deksel, og er enkel å få av med 11mm fastnøkkel, som da gjør kretsen helt strømløs. (Testet med multimeter da jeg måtte lade mitt 12v batteri..)


Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

Rio

Sitat fra: TorC på mandag 02. desember 2013, klokken 10:32
Sitat fra: Lynet på mandag 02. desember 2013, klokken 08:33

Et bevis på at du ikke skal tro på alt du leser på nett  ;D
Har ingen betydning hvos kretsen blir brutt.


I "den lille elektrikker" sett så er dette selvsagt riktig. I en Leaf er det nok litt mer avansert. Så hvis du noengang opplever ladeproblemer så kan jo du se hvor langt du kommer med din metode, og jeg med min.





Nøyaktig like langt. :)

Mvh
Siv. ing. elektro/elektronikk
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA