Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kupevarme umulig under lading?

Startet av Balrog, lørdag 30. november 2013, klokken 20:32

« forrige - neste »

Balrog

Etter en tur på 8 mil i 2 minus uten kupevarme måtte jeg lade. Først med Schuko, deretter med hurtiglader. Helt umulig å få på kupevarme mens dette skjedde uansett hva jeg trykket på. Låste bilen opp og igjen, skrudde på og av bil, klimaanlegget blåste bare kald luft på full spiker. Skal det være slik? Testiklene frøs fast i setet og jeg måtte ha hjelp av brannvesenet som skar meg ut av bilen.

Har det evt. noe med at det er programmert forvarming på ukens øvrige dager?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Arha

Sitat fra: Balrog på lørdag 30. november 2013, klokken 20:32
Etter en tur på 8 mil i 2 minus uten kupevarme måtte jeg lade. Først med Schuko, deretter med hurtiglader. Helt umulig å få på kupevarme mens dette skjedde uansett hva jeg trykket på. Låste bilen opp og igjen, skrudde på og av bil, klimaanlegget blåste bare kald luft på full spiker. Skal det være slik? Testiklene frøs fast i setet og jeg måtte ha hjelp av brannvesenet som skar meg ut av bilen.

Har det evt. noe med at det er programmert forvarming på ukens øvrige dager?
Av en eller annen grunn må AC være slått på for å få varme under hurtiglading  ;)
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Brødbilsjåfør

Ac være slått på? Aldri hatt ac på å hatt varme under hurtiglading. 2013 leaf.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Rio

Sitat fra: Balrog på lørdag 30. november 2013, klokken 20:32
Etter en tur på 8 mil i 2 minus uten kupevarme måtte jeg lade. Først med Schuko, deretter med hurtiglader. Helt umulig å få på kupevarme mens dette skjedde uansett hva jeg trykket på. Låste bilen opp og igjen, skrudde på og av bil, klimaanlegget blåste bare kald luft på full spiker. Skal det være slik? Testiklene frøs fast i setet og jeg måtte ha hjelp av brannvesenet som skar meg ut av bilen.

Har det evt. noe med at det er programmert forvarming på ukens øvrige dager?

Setevarme hjelper mot sistnevnte.

Det sagt, jeg har erfart en gang at det ikke kom varm luft ut mens jeg hurtigladet, men vanligvis gjør det jo det.
(Hurtigladingen starter ikke med mindre bilen er helt av, men man kan tenne for varmen etter den er i gang.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Arha

Sitat fra: Brødbilsjåfør på lørdag 30. november 2013, klokken 22:51
Ac være slått på? Aldri hatt ac på å hatt varme under hurtiglading. 2013 leaf.
Da har Nissan tydligvis gjort en fornuftig endring på Euro-Leafen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Balrog

Hjalp ikke verken med AC på eller av. Slitsomt å måtte skrape is av innsiden av bilens vinduer...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Daeedor

#6
Få sjekket om PTC elementet er ok  på verksted. Skal fint kunne sette på forvarming under lading , det går på min ihvertfall. Det kan høres ut som det kun er varmepumpa som virker på din bil  , og den gir ikke varme i det hele tatt på forvarming, dermed kun kald luft.

thoru

#7
Sitat fra: Daeedor på søndag 01. desember 2013, klokken 12:30
Få sjekket om PTC elementet er ok  på verksted. Skal fint kunne sette på forvarming under lading , det går på min ihvertfall. Det kan høres ut som det kun er varmepumpa som virker på din bil  , og den gir ikke varme i det hele tatt på forvarming, dermed kun kald luft.
han har ikke varmepumpe


@ trådstarter. sjekk energimåleren på lcd-skjermen. ingen trekking i det hele tatt?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8947.msg139094.html#msg139094

TorC

Sitat fra: Balrog på lørdag 30. november 2013, klokken 20:32
Etter en tur på 8 mil i 2 minus uten kupevarme måtte jeg lade. Først med Schuko, deretter med hurtiglader. Helt umulig å få på kupevarme mens dette skjedde uansett hva jeg trykket på. Låste bilen opp og igjen, skrudde på og av bil, klimaanlegget blåste bare kald luft på full spiker. Skal det være slik? Testiklene frøs fast i setet og jeg måtte ha hjelp av brannvesenet som skar meg ut av bilen.

Har det evt. noe med at det er programmert forvarming på ukens øvrige dager?

Har ikke du US-Leaf?

På min US-Leaf må jeg "starte" bilen for å få varme med QC. Det holder ikke å trykke bare på startknappen. Jeg må trykke inn bremsen og startknappen. Den låser seg da selvsagt i P, men alt virker også varmen.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

thoru

Sitat fra: TorC på søndag 01. desember 2013, klokken 20:12
Sitat fra: Balrog på lørdag 30. november 2013, klokken 20:32
Etter en tur på 8 mil i 2 minus uten kupevarme måtte jeg lade. Først med Schuko, deretter med hurtiglader. Helt umulig å få på kupevarme mens dette skjedde uansett hva jeg trykket på. Låste bilen opp og igjen, skrudde på og av bil, klimaanlegget blåste bare kald luft på full spiker. Skal det være slik? Testiklene frøs fast i setet og jeg måtte ha hjelp av brannvesenet som skar meg ut av bilen.

Har det evt. noe med at det er programmert forvarming på ukens øvrige dager?

Har ikke du US-Leaf?

På min US-Leaf må jeg "starte" bilen for å få varme med QC. Det holder ikke å trykke bare på startknappen. Jeg må trykke inn bremsen og startknappen. Den låser seg da selvsagt i P, men alt virker også varmen.
Det stemmer i mitt tilfelle også. Bilen må være i en slags drive modus eller på modus. Holder ikke bare å skru på knappen. Må inn med bremsen som Torc sier.

jkirkebo

Sitat fra: thoru på søndag 01. desember 2013, klokken 20:15
Det stemmer i mitt tilfelle også. Bilen må være i en slags drive modus eller på modus. Holder ikke bare å skru på knappen. Må inn med bremsen som Torc sier.

Modusen heter ON, og fåes som nevnt ved å trykke på bremsen + start med ladekabel i. Trykkes bare på start får man ACC-modusen, trykkes brems+start uten kabel i får man READY (to drive).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Daeedor

Dersom det blåser kaldt fra varmeapparat når bilen er ON under lading , sjekk PTC element....  :)

Rio

Sitat fra: Daeedor på søndag 01. desember 2013, klokken 23:08
Dersom det blåser kaldt fra varmeapparat når bilen er ON under lading , sjekk PTC element....  :)

Det kan man selvsagt, men min Nissan Leaf blåste kaldt mens jeg ladet en lang stund, før den fant ut at den skulle ha på varmen!

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

DeadLock

Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. desember 2013, klokken 20:52
Sitat fra: thoru på søndag 01. desember 2013, klokken 20:15
Det stemmer i mitt tilfelle også. Bilen må være i en slags drive modus eller på modus. Holder ikke bare å skru på knappen. Må inn med bremsen som Torc sier.

Modusen heter ON, og fåes som nevnt ved å trykke på bremsen + start med ladekabel i. Trykkes bare på start får man ACC-modusen, trykkes brems+start uten kabel i får man READY (to drive).

Hei..

På min Japanske Leaf trykker jeg bare 2 ganger på power-knappen.

UTEN å trykke på bremsen.  Trykker jeg på bremsen piper det i bilen og ingenting skjer.

To trykk uten brems = accessory mode with air.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

Daeedor

Sitat fra: DeadLock på mandag 02. desember 2013, klokken 16:20
Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. desember 2013, klokken 20:52
Sitat fra: thoru på søndag 01. desember 2013, klokken 20:15
Det stemmer i mitt tilfelle også. Bilen må være i en slags drive modus eller på modus. Holder ikke bare å skru på knappen. Må inn med bremsen som Torc sier.

Modusen heter ON, og fåes som nevnt ved å trykke på bremsen + start med ladekabel i. Trykkes bare på start får man ACC-modusen, trykkes brems+start uten kabel i får man READY (to drive).

Hei..

På min Japanske Leaf trykker jeg bare 2 ganger på power-knappen.

UTEN å trykke på bremsen.  Trykker jeg på bremsen piper det i bilen og ingenting skjer.

To trykk uten brems = accessory mode with air.

Mvh,
Thomas

Sånn er min Euroleaf også , Thomas , I tillegg til at jeg også kan trykke EN gang med brems hvis jeg heller vil det..... :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA