En kapasitetstest tar tid, men gir et bilde av ehhh kapasiteten, men en kapasitanstest kun gir et bilde av batteriet i den ladetilstanden det måtte være i. En tredje metode; belastningstest på 10 sec., gjør omtrent det samme. Måler styrken i batteriet fra si 100 Ahr til 95 Ahr kapasitet, for å ta noen tall.
På et batteri som skal yte fra 100% til 0% må en belastningstest over hele batteriets arbeidsområde tas. Først da får en et skikkelig inntrykk av hva spenning det vil gi ved bruk i Elbil.
Dette er det "ingen" bilverksteder som kan/vil forstå. De har brukt 3000 kr på testutstyr, og er blinde for andre argumenter.
Denne testeren vil kunne gi riktig diagnose på dine blybatterier:
http://www.emrol.com/content/split.aspx?Lang=en&ID=8Selv bruker jeg samme prinsipp, men et annet apparat, da jeg har konsentrert meg om NiCd batterier, men kan teste bly og andre teknikker også.