Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Navigasjon og oppdatering av kart?

Startet av Jorgensen, onsdag 27. november 2013, klokken 08:57

« forrige - neste »

Jorgensen

Tidligere så har det vært kostbart å oppdatere kart for fastmonterte GPS'er i biler, så jeg har da benyttet med av bla TomTom bilnavigasjon istedet.
Er det noen som vet om BMW nå har gratis oppdatering av kart?

-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Serratus

#1
I flg. min selger skulle en av fordelene med Connected Drive Services - 6AK være at man får oppdatert navigasjon og software forøvrig, online. Tror det ligger i prisen du betaler for dette, som jo er abonnementsbasert (3 år er inkludert), men er ikke helt sikker....

bromm

#2
Dette stemmer nok fordi hele konseptet bygger på at bilen er online, finner nærmeste ladepunkt, RTTI osv. osv. - vi ser også at BMW har endret mye av "Connected Drive"-konseptet i det siste fordi den gammeldagse modellen med kjøp av dyre kart-oppdateringer (på verksted) har vært massivt kritisert av kundene (og derfor har de heller aldri blitt kjøpt). De har også endret prismodellen for ekstra-utstyr, slik som mobiltelefonholdere og "4G til Wifi"-moduler, som nå koster under 100 euro pr.stk. i forhold til flere tusen kroner for bare 1-2 år siden.

Aberg88

Kartene i i3 virker ut-daterte og gamle, mye har skjedd i mitt nærområdet som ikke er kommet med på kartet. Er det noen har som har mer info om når eventuelt en ny oppdatering er på vei og om dette er noe som vil være "gratis" for alle oss med navigasjon?
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

Ferry

Litt på sida av emnet kanskje, men jeg foretrekker appen Waze på smarttelefon. Den fungerer knallbra, mye bedre enn alle andre tradisjonelle gps-er jeg har prøvd. Den henter all info fra nettet, bl.a Google. Trafikkinfo blir samlet inn og sendt ut i skya til nytte for andre. Den analyserer fart og foreslår alternative ruter i sanntid. Den store styrken ligger i utbredelsen. Mange brukere gir stort og nøyaktig grunnlag for beregninger. Enhver råner har den i bilen, og ikke bare i3-er. Waze er nylig kjøpt opp av Google, og det tror jeg er positivt. Så jeg kommer ikke til å legge mer penger enn nødvendig i navigasjon på i3. Jeg har rett og slett ikke tro på at det kan bli like bra som Waze o.l "åpne" systemer.

bromm

Jeg har også Waze på telefonen, Ferry - og Navigasjon Proffesional på i3... Hva tror du jeg bruker ?? (Hint : det starter ikke på bokstaven "W" ;) ;) ;) )

BOStrand

Flere av hovedveiene jeg kjører på til daglig finnes ikke i Navigasjon Proffesional på i3. I TomTom har kartene vært oppdatert i ca. ett år.

Ferry

@bromm, vel, jeg antar du bruker Nav.p på i3-en da. Men hvorfor? Du har jo prøvd begge deler, og vet forskjellene. Jeg kjenner kun Waze, og ikke i3. Dog har jeg prøvd div. TomTom, Garmin, Google maps etc.
Jeg bruker Waze på iPhone. Den er ikke perfekt, men har mye bra ved seg.
Fordeler:
- Søkeresultater fra bl.a Google. Kan søke gatenavn, sted, bedrift, butikk og det funker som regel. Og det blir bedre og bedre.
- Ankomsttid beregnes meget presist. Jeg antar den bruker erfaringstall fra mitt kjøresett.
- Varsling av kø, ulykker, politi, omkjøringer i sanntid. Basert på fart og brukerinput.

Ulemper:
- Liten skjerm
- Klundrete å måtte plugge i ladekabel hele tida
- "Skygger for" annen bruk av telefonen

Jeg skulle gjerne hatt funksjonaliteten til Waze på større fastmontert skjerm. Men i3 gjør kanskje mye av det samme? Jeg bare ser for meg at info fra i3-er alene gir langt dårligere trafikkdata enn Waze/Google, men jeg har jo ikke prøvd.

Kan en varsle om hendelser på i3-navi? F.eks ulykker, kø, politi osv. Rett etter at jeg oppdaget Waze ble jeg stoppet av en noget streng herremann langs veien. (les laser..) Jeg hadde ikke slått på Waze, men slo den på straks etter å ha forlatt åstedet. Og der stod det varsel om politi. Kunne jo spart inn ett års strømforbruk på i3 med Waze den dagen ;) Med i3 regner jeg med å måtte kjøre så tregt at dette problemet ikke dukker opp igjen.. Vel, ihvertfall på langtur.

LMOR

Det blir ikke helt riktig å sette TomTom opp mot BMW.
BMW lager ikke kartene selv, men bruker de samme kartene som Nokia, Garmin, Navigon, Here, osv. Ingen av disse er noe bedre enn BMW sine kart. Det er 4 kartleverandører på markedet akkurat nå, 3 av dem dominerende. Alle har sine styrker og svakheter.
Dessverre ligger de som BMW bruker etter der jeg bor, men har kjørt en del i områder i Danmark og Sverige der TomTom er klart dårligere. (Har prøvd alle, og liker Garmin/Navigon/BMW best)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på torsdag 21. august 2014, klokken 21:48
Det blir ikke helt riktig å sette TomTom opp mot BMW.
BMW lager ikke kartene selv, men bruker de samme kartene som Nokia, Garmin, Navigon, Here, osv. Ingen av disse er noe bedre enn BMW sine kart. Det er 4 kartleverandører på markedet akkurat nå, 3 av dem dominerende. Alle har sine styrker og svakheter.
Dessverre ligger de som BMW bruker etter der jeg bor, men har kjørt en del i områder i Danmark og Sverige der TomTom er klart dårligere. (Har prøvd alle, og liker Garmin/Navigon/BMW best)

Navigon-kartene i Tesla Model S er ihvertfall ikke spesielt bra. Der mangler ganske mange veier som var klare for lenge siden, og den prøver stadig å rute meg gjennom veier som ble stengt for lenge siden. Google Maps på 17"-skjermen er derimot helt oppdatert.

Heldigvis får vi straks oppdaterte Navigon-kart.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Og siden i3 bruker de samme kartene, kommer det nok ny versjon snart der også. Men jeg er ikke optimist i forhold til hvor oppdatert de er.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jokkhov

Tar opp ett gammelt emne. Noen som vet hvordan man oppdaterer kartene?
Nissan leaf tekna 2014 modell (solgt)
BMW i3 fully charged 94ah (solgt)
BMW i3 fully charged 120ah(solgt)
Tesla model 3 LR 2021 - selges
Tesla model Y LR - bestilt 31/3- 22

LMOR

Imponerende at du finner frem en så gammel tråd!
Nå fungerer det slik at du laster ned kartene fra ConnectedDrive portalen (gratis de første årene). Så kan du installere disse ved hjelp av en USB minnepinne.
Dessverre fungerer det ikke hvis du har Mac... Men kartene er lette å få tak i, og det ligger allerede en kode i bilen som gjør at du slipper å taste inn den som vises i portalen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sungrazer

Fikk endelig kjøpt kartoppdatering til min april 2015 modell. Det kostet 900,- for 24 mnd. med tilgjengelighet til oppdateringer. Kommer godt med når jeg skal kjøre rundt i Oslo sentrum. Der endres det jo veier over en lav sko for tiden.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på fredag 09. desember 2016, klokken 15:47
Fikk endelig kjøpt kartoppdatering til min april 2015 modell. Det kostet 900,- for 24 mnd. med tilgjengelighet til oppdateringer. Kommer godt med når jeg skal kjøre rundt i Oslo sentrum. Der endres det jo veier over en lav sko for tiden.
Bare synd de er så treige. Får fremdeles kun frem 2016-2, men har forlengs installert 2017-1.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA