Tesla vs den tyske arven

Startet av Kjell Leaf, man 25. nov 2013, kl. 14:09

« forrige - neste »

cyber

Sitat fra: OddB på lør 30. nov 2013, kl. 19:59
Sitat fra: cyber på fre 29. nov 2013, kl. 15:08
Jeg er glad for alle som er fornøyd med sin Tesla Model S og dens egenskaper - til å være en 2,1+ tonns bil er til og med tyskerne enig i at den kjører bra  :D

Med Elon Musks visjon om at det i Tyskland skal være 15.000 TMS´er på veien innen utgangen av 2015 kan vi som sitter på gjerdet kanskje avvente litt - barnesykdommer og manglende utstyr kommer nok på plass etter hvert  ;)

Hvis Teslas optimistiske planer virkeliggjøres vil det i hvert fall for de nordmenn som ikke hindres av konseptets begrensninger bety rimelig tilgang til pent brukte TMS´er til uslåelige priser ( forutsatt at prisincentivene forsetter )  :D
15000 solgte biler i Tyskland tilsvarer en tiendedel av Golf-salget og det samme som Audi Q5 f.eks. Ikke helt umulig ?
http://bestsellingcarsblog.com/2013/09/06/germany-august-2013-audi-a3-up-to-all-time-record-2nd-place-mercedes-a-class-up-to-5/

Det selges årlig 2 millioner nye biler i Tyskland.
Den amerikanske markedsandelen er på 1,8 % - her vil Tesla kunne utgjøre en stor forskjell når de lykkes  :D

scoot

Når, eller hvis? Tyskerne er vel glade i fart, skal du bruke en TMS i Tyskland som du bruker en fossilbil så vil du måtte lade ofte.

Jeg føler av litt av vitsen med TMS er borte når du må holde under 100km/t for å få effektiv rekkevidde, hvor langt kan du kjøre i en TMS hvis du cruiser i 140-150km/t?
Dessuten: Pris på en TMS P85 starter på over 90 000EURO.
For den prisen får du en ganske bra fullutstyrt BMW 535i med firehjulstrekk..
Tror du det er mange tyskere som velger en TMS i den prisklassen?  ???

EDIT:
Prisen på en M550xD starter faktisk på 82 000 EUR... Tja... 381HK og 700NM hvis jeg ikke husker feil.
2009 Revai

Trustno1

I forhold til hvordan en fossil sluker bensin i 140-150km/t så ser jeg egentlig det som ganske attraktivt å kjøre elektrisk økonomisk sett.

Så lenge det står tett med superchargers, så tror jeg egentlig at det ikke er noe stort problem.

elpedros

Sitat fra: scoot på lør 30. nov 2013, kl. 22:33
Når, eller hvis? Tyskerne er vel glade i fart, skal du bruke en TMS i Tyskland som du bruker en fossilbil så vil du måtte lade ofte.

Jeg føler av litt av vitsen med TMS er borte når du må holde under 100km/t for å få effektiv rekkevidde, hvor langt kan du kjøre i en TMS hvis du cruiser i 140-150km/t?
Dessuten: Pris på en TMS P85 starter på over 90 000EURO.
For den prisen får du en ganske bra fullutstyrt BMW 535i med firehjulstrekk..
Tror du det er mange tyskere som velger en TMS i den prisklassen?  ???

EDIT:
Prisen på en M550xD starter faktisk på 82 000 EUR... Tja... 381HK og 700NM hvis jeg ikke husker feil.
[/quote

Tesla selv indikerer en range på 241km ved konstant hastighet på 128 km/t under optimale forhold. (Dette med 85kw utgaven)

Nå er det jo kke voldsomt kupert på autobahn-strekkene, så bortimot 20 mil bør vel være oppnåeligi den hastigheten. Da er det jo uansett greit med en strekk.

Tråkker du derimot pedalen i metallet må du sikkert raste etter +/- 10 mil?

scoot

Sitat fra: Trustno1 på lør 30. nov 2013, kl. 23:01
I forhold til hvordan en fossil sluker bensin i 140-150km/t så ser jeg egentlig det som ganske attraktivt å kjøre elektrisk økonomisk sett.

Så lenge det står tett med superchargers, så tror jeg egentlig at det ikke er noe stort problem.
Definer sluker bensin? Siste dieselbilen min brukte 0.6l på mila når jeg hadde cruisen på 150km/t, en M550xD er oppgitt til 0.61l på blanda kjøring. Så du kjører fint under litern i den hastigheten.
2009 Revai

Havebigfun

Sitat fra: Trustno1 på lør 30. nov 2013, kl. 23:01

Det er riktig- og de fleste tyskere har vei til jobb t/r på under 100 km, altså et område som TMS betjener selv med høy hastighet.
Dessuten er det mange miljøbevisste, velstående tyskere- det skal man ikke undervurdere ;)

scoot

Men gidder en velstående tysker å betale nesten 90 000EUR for en bil de skal bruke til og fra jobben?

Nei, jeg tror ikke det.
2009 Revai

elpedros

Sitat fra: scoot på lør 30. nov 2013, kl. 23:11
Men gidder en velstående tysker å betale nesten 90 000EUR for en bil de skal bruke til og fra jobben?

Nei, jeg tror ikke det.

Modellen har fått nokså bra mottakelse også i tysk motorpresse, ble bl.a hårfint slått av Porsche Panamera S E-hybrid i siste AMS. Det i seg selv er ganske oppsiktsvekkende og nysgjerrigheten blir nok ikke mindre av det.

MEN jeg tror tyskerene er eksta borskjemte og kravstore mht utstyr på biler i denne prisklassen. Noe sånt som ACC er jo sikkert gull f.eks på Autobahn, så det tror jeg Musk bør få inn på utstyrslista.

scoot

Jada, jeg er klar over dette. Og det lover jo bra for Tesla sin del. Men jeg er redd ( som du sier ) at Tyskerne vil være svært pirkete på manglende utstyr på TMS, spesielt interiørmessig, seter, HUD, radarcruise osv.

Og spesielt mtp på Tesla sin prislapp i Tyskland har de en laaangt større jobb å gjøre enn her i Norge. Her er bilen priset som en middels A6 og fritatt for alt, så i Norge er det ikke rart den selger i bøttevis.
2009 Revai

cyber

Jeg tror at mange i Europa vil kjøpe TMS når den blir kjent  :D

Man skal ikke lenger enn til Sverige for å finne folk i bilbransjen som aldri har hørt om Tesla - med den massive reklamen ( for midtkonsollen... ) på nettet som Tesla nå har satt i gang vil dette endres - takten på SC-utbyggingen er selvfølgelig avgjørende i land som Tyskland hvor ladeinfrastruktur krever et tett nett for en Autobahntilpasset Model S ( Vmax 250 km/h ? ).

OddB

Sitat fra: cyber på søn 01. des 2013, kl. 16:16
Jeg tror at mange i Europa vil kjøpe TMS når den blir kjent  :D

Man skal ikke lenger enn til Sverige for å finne folk i bilbransjen som aldri har hørt om Tesla - med den massive reklamen ( for midtkonsollen... ) på nettet som Tesla nå har satt i gang vil dette endres - takten på SC-utbyggingen er selvfølgelig avgjørende i land som Tyskland hvor ladeinfrastruktur krever et tett nett for en Autobahntilpasset Model S ( Vmax 250 km/h ? ).
Tilpassingen til Autobahn går på stabilitet etc, ikke makshastighet. Den vil nok fortsatt være 200-210 kmt
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

scoot

Er dere sikre på at makshastigheten ikke er pga fare for varmeutviklingen i motoren?
2009 Revai

OddB

Sitat fra: scoot på søn 01. des 2013, kl. 16:25
Er dere sikre på at makshastigheten ikke er pga fare for varmeutviklingen i motoren?
Du kan prøve å regne ut G-kreftene på det store ankeret når det roterer med 16000 rpm...
Har det en diameter på 15 cm vil ytterkanten av det rotere med en hastighet på 450 km/t, skal være ganske solid konstruert for å holde ut noe slikt..

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cyber

Odd B skrev :
" Tilpassingen til Autobahn går på stabilitet etc, ikke makshastighet. Den vil nok fortsatt være 200-210 kmt "

Da kommer det ikke til å bli solgt mange TMS´er til 100.000 Euro i Tyskland.   ;)

Elom Musk har sagt at Tesla vil øke Vmax på biler som skal selges i Tyskland.

Gæsjan

Miljøpartiet De grønne fikk 8% ved siste valg. Veldig mange tyskere er ekstremt miljøbevisste, og bruker feks. taket til å varme vann og lage strøm. Tror TMS kan appellere til mange av disse. Stort land med mye folk. Elon trenger ikke å selge TMS til alle...
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA